Σάββατο 23 Μάρτη 2019 - Κυριακή 24 Μάρτη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
2019 ΕΥΡΩΕΚΛΟΓΕΣ
Ούτε δημοκρατικά ούτε άλλα δικαιώματα χωράνε στην ΕΕ

Associated Press

Οι θιασώτες και απολογητές της ΕΕ διατείνονται ότι αυτή αποτελεί ένα «προνομιακό πεδίο» για τα δημοκρατικά δικαιώματα των λαών των κρατών - μελών της. Μάλιστα, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θέλει καταπώς λέει να φτιάξει μια προοδευτική συμμαχία, που μεταξύ άλλων θα υπερασπιστεί τη «δημοκρατική Ευρώπη» που τάχα κινδυνεύει απ' τους ακροδεξιούς.

Εύλογο το ερώτημα για το τι είδους δημοκρατικά δικαιώματα μπορεί να εγγυηθεί στους λαούς μια ιμπεριαλιστική ένωση που συντρίβει κάθε άλλο δικαίωμα (εργασιακό, ασφαλιστικό κ.λπ.) των εργαζομένων και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, που εξαπολύει ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις σε όλο τον κόσμο, που στηρίζει ένοπλες φασιστικές συμμορίες όπως στην Ουκρανία, τα κράτη - μέλη της τιμάνε τους ναζιστές και την ίδια ώρα απαγορεύουν Κομμουνιστικά Κόμματα και σύμβολα σε μια σειρά χώρες. Που οι «ελπιδοφόροι αναμορφωτές» της, όπως ο φίλος της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ Εμ. Μακρόν, σημαδεύουν, δεμένους πισθάγκωνα, μαθητές γυμνασίων και η ρατσιστική πολιτική της εγκλωβίζει χιλιάδες εξαθλιωμένους που οι ίδιοι με τις ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις ξεσπίτωσαν, στις κάθε λογής «Μόριες».

Εξίσου αποκαλυπτική βέβαια για το «δημοκρατικό κεκτημένο» της ΕΕ είναι και μια ματιά στους μηχανισμούς καταστολής της.

Φακέλωμα γιγαντιαίων διαστάσεων...

Θα χρειαζόντουσαν... τόμοι για να γράψει κανείς για όλο το πλέγμα που συγκροτεί την πολιτική καταστολής της ΕΕ, που ενισχύεται διαρκώς, για τις «δημοκρατικές αρχές» της ΕΕ, που δεν είναι άλλες από το ατελείωτο φακέλωμα και την ένταση της καταστολής και του αυταρχισμού απέναντι σε όποιον σηκώνει κεφάλι.

Οι μηχανισμοί αυτοί περιλαμβάνουν ένα τεράστιο πλέγμα μηχανισμών φακελώματος, αλληλοσυνδεόμενες βάσεις δεδομένων (VIS, SISII, EURODAC, ECRIS) με την υποστήριξη του Οργανισμού «eu-LISA» («Οργανισμός για τη λειτουργική διαχείριση συστημάτων τηλεπικοινωνιών μεγάλης κλίμακας»), στις οποίες έχουν πρόσβαση οι κατασταλτικοί μηχανισμοί της ΕΕ (Europol, Ευρωσυνοριοφυλακή κ.λπ.), που επίσης ενισχύονται.

Μεταξύ αυτών:

-- Το Σύστημα Πληροφοριών Σένγκεν (SIS II), γιγάντια ηλεκτρονική βάση δεδομένων, για αποτελεσματικότερο φακέλωμα και ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των κατασταλτικών μηχανισμών, των μυστικών υπηρεσιών. Με βάση μάλιστα τους τρεις κανονισμούς που υπερψηφίστηκαν από το Ευρωκοινοβούλιο τον περασμένο Οκτώβρη, η SIS II γιγαντώνεται παραπέρα, με την καταχώρηση από τις εθνικές αρχές, μεταξύ άλλων, «βιομετρικών δεδομένων», «αποτυπωμάτων παλάμης», «προφίλ DNA», «εικόνων προσώπων», ακόμα και «ενδείξεων για το εάν κάποιος οπλοφορεί, είναι βίαιος, ενδέχεται να αυτοκτονήσει ή αποτελεί απειλή για τη δημόσια υγεία»! Επίσης, επεκτείνεται το δικαίωμα πρόσβασης κατασταλτικών μηχανισμών όπως η Europol και η Ευρωπαϊκή Συνοριοφυλακή και Ακτοφυλακή, προβλέπονται οι χωρίς καθυστερήσεις απελάσεις μεταναστών, προσθέτοντας ακόμη ένα εργαλείο στην αντιδραστική μεταναστευτική πολιτική της ΕΕ, ενώ δίνεται η δυνατότητα «προληπτικής έρευνας» στο σύστημα για πρόσωπα «ύποπτα» για «τρομοκρατία και οργανωμένο έγκλημα» και μόνο με την υποψία τέλεσης αξιόποινης πράξης, με την ενεργοποίηση μηχανισμών όπως το Ευρωπαϊκό Ενταλμα Σύλληψης.

-- Το «Σύστημα Θεωρήσεων και Πληροφοριών Θεωρήσεων» (VIS) στο οποίο συλλέγονται, επεξεργάζονται και ανταλλάσσονται τα δεδομένα και τα βιομετρικά στοιχεία (φωτογραφία, δαχτυλικά αποτυπώματα, εικόνες προσώπου για χρήση σε αυτοματοποιημένες βιομετρικές αντιστοιχήσεις) όλων των υπηκόων τρίτων χωρών που εισέρχονται ή ακόμα και απλώς διέρχονται απ' την ΕΕ, ακόμη και για παιδιά έξι ετών! Μάλιστα, όπως προβλέπει ο κανονισμός που ψηφίστηκε από το Ευρωκοινοβούλιο μόλις την περασμένη βδομάδα, το πεδίο εφαρμογής του κανονισμού θα επεκταθεί ούτως ώστε να συμπεριληφθούν και όσοι υπήκοοι τρίτων χωρών έχουν θεωρήσεις μακράς διαρκείας ή και άδειες διαμονής.

-- Το νέο «Σύστημα Φύλαξης Συνόρων» (EUROSUR), που προβλέπει: Εξελιγμένο Τεχνικό Βιομετρικό Ελεγχο για όλους, και για τους πολίτες της ΕΕ που εισέρχονται στην ΕΕ από τρίτη χώρα, Σύστημα Διαρκούς Παρακολούθησης Εισόδου - Εξόδου και παραμονής κάθε υπηκόου τρίτης χώρας που εισέρχεται στην ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφοριών και Αδειας Ταξιδιού (ETIAS).

-- Ο κανονισμός για το νέο σύστημα φακελώματος PNR (Αρχείο Επιβατών Πτήσεων) προβλέπει το ολοκληρωτικό φακέλωμα των επιβατών που μετακινούνται με αεροπλάνο, ακόμα και αν αυτοί είναι παιδιά. Στη βάση δεδομένων, που θα διαχειρίζονται οι μυστικές υπηρεσίες των κρατών - μελών αλλά και τρίτων χωρών (βλέπε ΗΠΑ κ.ά.), θα καταγράφονται για 5 χρόνια 19 δεδομένα για κάθε επιβάτη, ακόμα και τα αντικείμενα των αποσκευών του. Επί της ουσίας, η εφιαλτική αυτή συμφωνία, την οποία η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ έχει σπεύσει ήδη να περάσει από τη Βουλή, προ μηνών, προβλέπει ότι κάθε επιβάτης θεωρείται καταρχήν ύποπτος για την τέλεση κάποιας τρομοκρατικής ή άλλης εγκληματικής πράξης.

Σε πρόσφατη μάλιστα έκθεση του Ευρωκοινοβουλίου έπεσε και η ιδέα για ένα νόμο που θα καθιστά υποχρεωτική για τις αεροπορικές εταιρείες και τους φορείς εκμετάλλευσης λιμένων, διεθνών λεωφορείων ή τρένων υψηλής ταχύτητας τη διενέργεια ελέγχων συμμόρφωσης κατά την επιβίβαση των επιβατών, ούτως ώστε να εξασφαλίζεται ότι η ταυτότητα που αναφέρεται στο εισιτήριο αντιστοιχεί στο δελτίο ταυτότητας ή στο διαβατήριο που έχει στην κατοχή του ο επιβάτης!

-- Οι προτάσεις για το «Ευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφοριών Ποινικού Μητρώου» (ECRIS), που επεκτείνει την ανταλλαγή πληροφοριών ποινικού μητρώου για τους υπηκόους τρίτων χωρών και δημιουργεί ένα κεντρικό σύστημα επεξεργασίας των δεδομένων τους. Πρόκειται για προπαρασκευαστική ενέργεια, που δημιουργεί την υποδομή όχι μόνο για να μπορεί να συμπεριλάβει και τους πολίτες κρατών - μελών της ΕΕ στο πλαίσιο του ECRIS, αλλά και για άλλους σκοπούς. Αυτό άλλωστε ομολογείται από την Κομισιόν, που κάνει λόγο για «κοινή υπηρεσία αντιστοίχισης βιομετρικών δεδομένων και δεδομένων ταυτότητας» που θα χρησιμοποιηθεί ως «πρότυπο για τη διαλειτουργικότητα των βάσεων δεδομένων και στο μέλλον».

-- Η Οδηγία 2016/1148 σχετικά με τα «μέτρα για υψηλό κοινό επίπεδο ασφάλειας συστημάτων δικτύου και πληροφοριών σε ολόκληρη την Ενωση», Οδηγία που επίσης η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έχει σπεύσει να ενσωματώσει και προβλέπει την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, ανταλλαγής πληροφοριών, κυρίως σε κλάδους στρατηγικής σημασίας για το κεφάλαιο, όπως του Εμπορίου, των Μεταφορών, της Ενέργειας, του τραπεζικού και χρηματοπιστωτικού συστήματος.

-- Ο νέος κανονισμός με βάση τον οποίο η Europol μετατράπηκε σε ευρωενωσιακό μηχανισμό, ενώ συστάθηκε ευρωεισαγγελία που με υπηρεσίες σε κάθε κράτος - μέλος θα θέτει στη διάθεση της Europol και της Eurojust τις εθνικές αστυνομικές και δικαστικές αρχές, βάσεις δεδομένων, ευρωπαϊκά εντάλματα κ.ά. Παράλληλα, προωθείται η δημιουργία κοινής Ακαδημίας Πληροφοριών της ΕΕ, που σημειωτέον η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έχει σπεύσει να δηλώσει τη διαθεσιμότητά της για τη φιλοξενία της από κοινού με την Κύπρο.

Για όλα τα παραπάνω η ΕΕ διαθέτει ταμεία με παχυλά κονδύλια από τη βαριά φορολογία των εργαζομένων, που αποτελούν τα μέσα για την υλοποίηση της αντιδραστικής πολιτικής ΕΕ και αστικών κυβερνήσεων και για την ενίσχυση των κατασταλτικών μηχανισμών τους. Τέτοια περίπτωση είναι η «πρόταση κανονισμού για τη σύσταση και χρηματοδότηση του νέου ταμείου για τη διαχείριση των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ», που ψηφίστηκε από το Ευρωκοινοβούλιο την περασμένη βδομάδα και θα λειτουργεί συμπληρωματικά με το υπάρχον ταμείο εξωτερικής ασφάλειας και το ταμείο εσωτερικής ασφάλειας για την περίοδο 2021-2027.

...και «επαγρύπνηση» για τα συμφέροντα των μονοπωλίων

Ολα αυτά προωθούνται κατά βάση με το μανδύα αντιμετώπισης της «τρομοκρατίας» και με άλλα αντίστοιχα προσχήματα που συνεχώς διευρύνονται, στο πλαίσιο της αντιδραστικής στρατηγικής της ΕΕ περί «καταπολέμησης της ριζοσπαστικοποίησης».

Ως προς αυτό χαρακτηριστικά είναι τα όσα καταγράφονται σε έκθεση που ψηφίστηκε στο Ευρωκοινοβούλιο τον περασμένο Δεκέμβρη με τίτλο «Σχετικά με τα πορίσματα και τις συστάσεις της ειδικής επιτροπής για την τρομοκρατία».

Εκεί, ανάμεσα σε άλλα, το Ευρωκοινοβούλιο καλεί τα κράτη - μέλη «να μην περιορίζουν τη θεώρησή τους της τρομοκρατίας αποκλειστικά στον τζιχαντισμό, αλλά να επαγρυπνούν εξίσου για τρομοκρατικές απειλές που βασίζονται σε άλλα κίνητρα», όπως και ότι πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι «η ακροδεξιά, η ακροαριστερά και ο εθνοτικός αυτονομιστικός βίαιος εξτρεμισμός, με στόχο την ανατροπή των δημοκρατικών αξιών και του συστήματος που διέπεται από το κράτος δικαίου στην ΕΕ μέσω της παράνομης χρήσης βίας, εξακολουθούν επίσης να αποτελούν πηγή ανησυχίας», δείχνοντας έτσι πολύ γλαφυρά πως οι όροι περί «τρομοκρατίας» και «ριζοσπαστικοποίησης» μπορούν να διασταλούν κατά το δοκούν για να περιλάβουν... τα πάντα: Από τα φαινόμενα που γεννά, αναπαράγει και αξιοποιεί το ίδιο το σάπιο σύστημα, όπως τις φασιστικές ομάδες, τις ενδοαστικές αντιθέσεις που φουντώνουν στο εσωτερικό της ιμπεριαλιστικής ένωσης, τροφοδοτώντας και ανάλογες πολιτικές δυνάμεις, μέχρι βέβαια και τον νούμερο 1 κίνδυνο για την αστική εξουσία, τη δράση του εργατικού - λαϊκού κινήματος.

Αλλωστε - παραπέμποντας σε φούντωμα των κοινωνικών αντιθέσεων - η έκθεση προτείνει, με στόχο την «οικοδόμηση ανθεκτικών κοινωνιών έναντι της ριζοσπαστικοποίησης», να δημιουργηθεί ενωσιακό «κέντρο αριστείας για την πρόληψη της ριζοσπαστικοποίησης», με αποστολή τον συντονισμό, την κατάρτιση διαφόρων δικαστών και εισαγγελέων, τη δημιουργία «προγραμμάτων» και εκστρατειών «ενημέρωσης» κ.ο.κ., με πολύ στενό «μαρκάρισμα» των θρησκευτικών κοινοτήτων και με ιδιαίτερη έμφαση να δίνεται στην Εκπαίδευση.

Παράλληλα, παραπέμποντας στους ιμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς που φουντώνουν, στην Εκθεση περιλαμβάνεται ενότητα για την «Προστασία των υποδομών ζωτικής σημασίας», λαμβάνοντας υπόψη ότι «η απειλή για τις υποδομές ζωτικής σημασίας θα εξακολουθήσει ενδεχομένως να αυξάνεται».

Επιπλέον, η προστασία των «κρίσιμων υποδομών» σε Ενέργεια και Μεταφορές αποτελεί το άλλοθι ώστε η ιμπεριαλιστική ένωση να πατήσει πόδι σε μια σειρά από «ζώνες» ενδιαφέροντος όπου συγκρούεται με άλλα ιμπεριαλιστικά κέντρα, αφού, όπως χαρακτηριστικά λέγεται, «τα κράτη - μέλη πρέπει να οργανώνουν περισσότερες ασκήσεις για την αντιμετώπιση κρίσεων, μεταξύ άλλων σε τρίτες χώρες που επιδιώκουν τη συνεργασία με τα κράτη - μέλη και την αναβάθμιση των ικανοτήτων τους», ενώ περιγράφονται και η «σημασία» των Βαλκανίων, της Μ. Ανατολής και της Β. Αφρικής, οι αποστολές που αναπτύσσουν εκεί τα ευρωενωσιακά επιτελεία με πρόσχημα την καταπολέμηση της «τρομοκρατίας».

Δεν είναι παρεκτροπή, είναι η αστική δημοκρατία

Ολα τα παραπάνω δεν συνιστούν καμία «παρέκκλιση» από κάποιο, ανύπαρκτο στην πραγματικότητα, «δημοκρατικό κεκτημένο», όπως ισχυρίζονται ο ΣΥΡΙΖΑ και οι υπόλοιπες δυνάμεις που πουλάνε το παραμύθι μιας τάχα φιλολαϊκής και δημοκρατικής ΕΕ. Η γιγάντωση του δικτύου καταστολής και η ενίσχυση των κατασταλτικών μηχανισμών σε βάρος των λαών, που ενιαία άλλωστε στηρίζουν και υλοποιούν «προοδευτικές» και «νεοφιλελεύθερες» δυνάμεις σε όλη την ΕΕ, πάνε χέρι χέρι με την αντιλαϊκή επίθεση και είναι η άλλη όψη της πολιτικής περιστολής των εργασιακών, ασφαλιστικών κ.ά. δικαιωμάτων των εργαζομένων, όπως και με την επιθετικότητα στο εξωτερικό και τη στρατιωτικοποίησή της, ώστε από καλύτερες θέσεις να υπερασπίζεται τα συμφέροντα των μονοπωλίων της. Επιβεβαιώνει ότι η ΕΕ, ως ένωση του κεφαλαίου, αλλάζει μόνο προς το χειρότερο για τους λαούς. Για εκείνους η ελπίδα βρίσκεται στην ενίσχυση της ταξικής πάλης σε κάθε χώρα, της αλληλεγγύης, της κοινής πάλης ενάντια στο κεφάλαιο, τις κυβερνήσεις του, τις ιμπεριαλιστικές ενώσεις.


Β. Ν.


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org