ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 24 Μάρτη 2009
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΕΛΕΝΗ ΜΗΛΙΑΡΟΝΙΚΟΛΑΚΗ
Η Παιδεία μπορεί πραγματικά να ανθήσει στο σοσιαλισμό

Στη Φυσικομαθηματική Σχολή μίλησε το μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ

Ο αγώνας για το δικαίωμα στη μόρφωση δεν είναι απλά ένας αγώνας για να αλλάξει ο υπουργός Παιδείας ή η κυβέρνηση. Είναι αγώνας ταξικός. Συνδέεται με το αν θα διατηρήσει την εξουσία η αστική τάξη ή θα την κατακτήσει η εργατική τάξη, για να απελευθερώσει και τις παραγωγικές δυνάμεις, όπως την επιστήμη και προπαντός τον άνθρωπο.

Τα παραπάνω αποτελούν το στίγμα της ομιλίας της Ελένης Μηλιαρονικολάκη, μέλους της ΚΕ του ΚΚΕ, με θέμα την Παιδεία και το Σοσιαλισμό, την προηγούμενη βδομάδα σε φοιτητές της Φυσικομαθηματικής Σχολής, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων που διοργανώνουν αυτήν την περίοδο το ΚΚΕ και η ΚΝΕ στις σχολές.

Η Ε. Μηλιαρονικολάκη αναφέρθηκε αναλυτικά στα νέα στοιχεία που φέρνει ο σοσιαλισμός στην Παιδεία, με πρώτο στοιχείο το γεγονός ότι η Παιδεία παύει να αντιμετωπίζεται σαν εμπόρευμα. «Είναι ένας από τους λίγους τομείς, που, όπως και η Υγεία, εξαιρούνται από το βασικό κανόνα διανομής του κοινωνικού πλούτου που ισχύει στο σοσιαλισμό "στον καθένα ανάλογα με την εργασία του" και όλο και μεγαλύτερο μέρος της αποδίδεται "στον καθένα με βάση τις ανάγκες του", που είναι ο κανόνας που ισχύει στην ανώτερη κομμουνιστική βαθμίδα αυτής της ενιαίας διαδικασίας του σοσιαλισμού - κομμουνισμού. Και αυτός είναι ο δεύτερος παράγοντας της μεγάλης ανάπτυξης που γνώρισε στο σοσιαλισμό η Παιδεία», υπογράμμισε η ομιλήτρια, αποδεικνύοντας πως «μόνον ο σοσιαλισμός αντιμετωπίζει την Παιδεία σα θεμελιακή προτεραιότητα».

Ως τρίτο και σπουδαιότερο παράγοντα για την άνθηση της Παιδείας στο σοσιαλισμό, κατέδειξε «την αντικατάσταση της ατομικής ιδιοκτησίας με την κοινωνική ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής. Το γεγονός ότι ο λαός αισθάνεται, με άλλα λόγια, αφεντικό του πλούτου που παράγει». «Στο έδαφος αυτό, συνέχισε, ο ρόλος του σχολείου στη νέα κοινωνία δεν είναι απλά να εκπαιδεύει ανθρώπους που θα χειρίζονται και θα αξιοποιούν επιδέξια τα μέσα παραγωγής, αλλά πάνω απ' όλα να τους μορφώνει ολόπλευρα και να τους διαπαιδαγωγεί, για να ανταποκριθούν στο ρόλο του πραγματικού ιδιοκτήτη τους».

Εξήγησε, λοιπόν, ότι η αστική πολιτική αντιμετωπίζει το σχολείο σαν εργαλείο νομιμοποίησης της ταξικής διαίρεσης της κοινωνίας, ενώ η σοσιαλιστική εξουσία το αντιμετωπίζει ως μέσον που θα στηρίζει και θα ενισχύει τα μέτρα στην οικονομία για την ολοκληρωτική εξάλειψη κάθε ατομικής ή ομαδικής ιδιοκτησίας στα μέσα παραγωγής, για την κατάργηση κάθε κοινωνικής διαφοράς.

Και κατέληξε: «Η σημερινή Παιδεία είναι κομμένη και ραμμένη στα μέτρα των καπιταλιστικών σχέσεων παραγωγής και οι όποιες μεταρρυθμίσεις και αλλαγές έρχονται από την ΕΕ και τα κόμματα του ευρωμονόδρομου (...) Οποιος υπόσχεται ότι θα φέρει τα πάνω - κάτω στην Παιδεία χωρίς να θίγει την οικονομική βάση της κοινωνίας, την ατομική ιδιοκτησία στα βασικά μέσα παραγωγής, και εννοώ τόσο τα αστικά κόμματα ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, όσο και τα μικροαστικά οπορτουνιστικά κόμματα και σχήματα ΣΥΝ, αριστεριστές, μας κοροϊδεύει. Και επειδή οι αυταπάτες κανένα δεν ωφελούν (...) το ΚΚΕ σας καλεί χωρίς καμία αναβολή να δουλέψετε από σήμερα για να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις, ώστε αυτός ο αιώνας να είναι ο αιώνας των σοσιαλιστικών επαναστάσεων».

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Η αληθινή Ιστορία διδάσκει, διαπαιδαγωγεί

Για το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα που, στοχεύοντας στην πολιτική τύφλωση των ανθρώπων, αναιρεί όλες τις ιδιότητες της Ιστορικής Παιδείας κουβέντιασαν χτες, για αρκετή ώρα, εκπαιδευτικοί και φοιτητές μαζί με τον Γ. Μαργαρίτη, καθηγητή Σύγχρονης Ιστορίας του Πολιτικού Τμήματος του ΑΠΘ, σε εκδήλωση της ΠΚΣ και του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών.

Η συζήτηση κινήθηκε σε ζητήματα περιεχομένου και διδακτικής μεθοδολογίας της Ιστορίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. «Ζούμε στην εποχή της αποδόμησης των διδακτικών θεσμών», σημείωσε ο Γ. Μαργαρίτης θέτοντας το πλαίσιο μέσα στο οποίο η Ιστορία, ένα μάθημα βαθιά πολιτικό που επιτρέπει «να δούμε πίσω από τις βιτρίνες», όπως είπε χαρακτηριστικά, αναθεωρείται σκόπιμα μέσα από την αναίρεση των ιδιοτήτων της Ιστορικής Παιδείας, προκειμένου να εξασφαλιστεί η κυριαρχία του καπιταλισμού. Εφερε ζωντανά παραδείγματα από τα ίδια τα σχολικά βιβλία ιστορίας (ΣΤ' Δημοτικού, Γ' Λυκείου, Δ' Δημοτικού). Οπως σημείωσε, η αναθεώρηση της Ιστορίας χρησιμοποιείται από την ΕΕ για να φτιάχνει θεσμικά συστήματα και πολιτικές που στρέφονται άμεσα ενάντια στους εργαζόμενους και το εργατικό κίνημα.

Πρόσθεσε ότι γίνεται κάθε προσπάθεια να μην υπάρξει έλλογη ταξινόμηση σε αυτά που αναφέρονται στα σχολικά βιβλία. «Πώς να κατανοήσει κανείς τι γίνεται, όταν απουσιάζει η οικονομία, η ιστορία των αντικειμένων, η ιστορία των εργαλείων και των τρόπων παραγωγής. Πουθενά δεν αναφέρονται κοινωνικές τάξεις και η πάλη των τάξεων. Οι κατηγοριοποιήσεις είναι αταξικές και πάντοτε στηρίζονται σε ένα μεταφυσικό, ιερό φανατισμό. Χρησιμοποιούνται όροι διαχρονικοί, απόλυτοι, σα να είναι τα δαιμόνια της πρωτοχρονιάς»...

«Η Ιστορία δε μας κληροδοτεί έτοιμες λύσεις και αντιγράψιμες συμπεριφορές, μας κάνει να συγκρίνουμε, δηλαδή να σκεφτόμαστε. Δεν επαναλαμβάνονται οι ιστορικές συγκυρίες απλά συγγενεύουν μεταξύ τους, καθώς μιλούν για καταστάσεις ανθρώπινες. Η Ιστορία είναι κατεξοχήν διδακτική όχι κατηχητική», εξήγησε ο Γ. Μαργαρίτης αναφέροντας το παράδειγμα της σημερινής καπιταλιστικής κρίσης, υπογραμμίζοντας τη σημασία του ταξικού κριτηρίου που έχει κανείς για να ερμηνεύσει και να κατανοήσει το πρόβλημα.

«Πνοή» για το κίνημα η πρόταση διεξόδου του ΚΚΕ

Με φοιτητές του Παντείου Πανεπιστημίου μίλησε η Τασία Τσατσούλη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ

Δεν μπορεί το εργατικό, το νεολαιίστικο, το λαϊκό κίνημα να απαντήσει στην καπιταλιστική κρίση, να βρει διέξοδο μακριά από τη διαχείριση του καπιταλισμού, αν δεν κουβεντιάζουμε για τον προσανατολισμό του κινήματος, ο οποίος πρέπει να είναι απέναντι στις αστικές πολιτικές δυνάμεις και με αντιιμπεριαλιστικά - αντιμονοπωλιακά αιτήματα.

Τα παραπάνω αναδείχτηκαν στην εκδήλωση - συζήτηση για την καπιταλιστική κρίση, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη βδομάδα στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ομιλήτρια την Τασία Τσατσούλη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ. Η Τ. Τσατσούλη προέκρινε την πρόταση πάλης του ΚΚΕ για έναν άλλο δρόμο ανάπτυξης, τον σοσιαλιστικό, όπου ο παραγωγός του πλούτου, η εργατική τάξη βάζει μπροστά τη δική της εξουσία για να οργανώσει την οικονομία, με βάση τις ανάγκες της κοινωνίας και όχι των καπιταλιστικών κερδών. Οπως, εξάλλου, τόνισε, μέσα από την ουσιαστική συζήτηση για την οικονομική κρίση, δηλαδή για το χαρακτήρα, τις αιτίες της και ποιον αυτή θα χτυπήσει, βγαίνει αντικειμενικά στο προσκήνιο το ερώτημα «ποιον δρόμο ανάπτυξης πρέπει να επιλέξει η κοινωνία». «Εμείς, μπροστά στον "μονόδρομο" του καπιταλισμού, που αποδείχτηκε "φούσκα", βάζουμε τον κόσμο του σοσιαλισμού», σημείωσε.

«Αυτή η συζήτηση», συνέχισε, «καθόλου δεν "στενεύει" τα πλαίσια του κινήματος, ίσα - ίσα είναι στοιχείο που συνδέεται με την ίδια την ανασύνταξη, τη δυναμική, την αντοχή και τη μαχητικότητα του λαϊκού κινήματος. Η συζήτηση στο κίνημα γύρω από την πρόταση του ΚΚΕ για την οργάνωση της κοινωνίας είναι βασικό στοιχείο που πρέπει να θέσουμε. Και αυτό καθόλου δεν εμποδίζει να δίνουμε και να κερδίζουμε τις μικρές ή μεγαλύτερες μάχες, π.χ. για τις απολύσεις, τους μισθούς, τα άλλα αντιλαϊκά μέτρα με πρόσχημα και την κρίση. Απεναντίας είναι καθοριστικό ζήτημα στην αντιμετώπιση της κρίσης και πώς θα βγουν οι εργαζόμενοι απ' αυτήν. Γιατί αν μείνουμε στα πλαίσια της διαχείρισης του καπιταλισμού το κεφάλαιο θα βγει "μια χαρά", ενισχυμένο. Εμείς θα φορτωθούμε όλα τα βάρη, τα οποία κάθε άλλο παρά προσωρινά θα είναι».

Οπως υπογράμμισε στη συνέχεια, αυτό το ζήτημα πρέπει να συζητιέται και με τους φοιτητές, τους μαθητές και τους σπουδαστές. Είπε χαρακτηριστικά: Μπορεί να επιτευχθεί η ανασύνταξη του νεολαιίστικου κινήματος, χωρίς να μιλήσουμε για το χαρακτήρα της γνώσης του σχολείου και του Πανεπιστημίου, για τη σύνδεσή του με το αστικό κράτος και την καπιταλιστική παραγωγή; Δεν πρέπει το άλλο Πανεπιστήμιο, για το οποίο παλεύουμε, να το «δούμε» μέσα στον άλλο δρόμο ανάπτυξης, συνδεδεμένο με την εργατική εξουσία;

Μετά την ομιλία ακολούθησε πλούσια συζήτηση με τους φοιτητές.

ΚΚΕ - ΚΝΕ
Περιοδείες σε σχολές

Συνεχίζονται οι δραστηριότητες της Αχτίδας ΑΕΙ - ΤΕΙ - Ερευνας της ΚΟΑ του ΚΚΕ και των αντίστοιχων Οργανώσεων της ΚΝΕ σε σχολές πανεπιστημίων και ΤΕΙ και σήμερα Τρίτη οργανώνονται οι παρακάτω περιοδείες:

-- Στην ΑΣΟΕΕ, στις 9 π.μ., με επικεφαλής τον Γ. Πρωτούλη, μέλος της Γραμματείας της ΚΕ του ΚΚΕ και Γραμματέα του ΚΣ της ΚΝΕ.

-- Στη ΣΔΟ Πειραιά, στις 9.30 π.μ., Β. Μαρούπας, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ.

-- Στη Φιλοσοφική, στις 9.30 π.μ., Κ. Μπορμπότης, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ.

-- Στα Παιδαγωγικά, στις 9.30 π.μ., Μ. Τσαγκατάκη, μέλος της ΕΠ της ΚΟΑ του ΚΚΕ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ