Τετάρτη 7 Φλεβάρη 2024
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Μελωδικό, αγωνιστικό «όχι» στα ιδιωτικά πανεπιστήμια

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε το βράδυ του Σαββάτου η Μαθητική Συναυλία που οργάνωσε η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Θεσσαλονίκης στο 2ο Γυμνάσιο - Λύκειο Θεσσαλονίκης στην Ικτίνου, στο κέντρο της πόλης, με σύνθημα «Θέλουμε δημόσια και δωρεάν Παιδεία! ΟΧΙ στα ιδιωτικά πανεπιστήμια και το εθνικό απολυτήριο!».

Οι μαθητές έστειλαν το δικό τους μήνυμα συνέχισης και κλιμάκωσης του αγώνα και συζήτησαν για την ανάγκη να δυναμώσει ο συντονισμός με τη δημιουργία Συντονιστικών Επιτροπών σε κάθε περιοχή και πολύμορφες δράσεις μέσα στα σχολεία.

Η Μυρτώ Μαϊστρέλη, μέλος του 15μελούς του 1ου ΓΕΛ Τριανδρίας, εκ μέρους της Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών, χαιρέτισε τους αγώνες των μαθητών στη Θεσσαλονίκη και τα πάνω από 50 σχολεία που έκαναν καταλήψεις και εξέφρασαν την εναντίωσή τους στο νομοσχέδιο που θέλει να φέρει το υπουργείο Παιδείας για την ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Στη συνέχεια η Νικολέτα Στογιάννη, μέλος του 15μελούς του 9ου Γυμνασίου Καλαμαριάς, εξέφρασε την αντίθεση των μαθητών γυμνασίου για το εθνικό απολυτήριο που είναι στα επόμενα σχέδια του υπουργείου.

Στη διάρκεια της βραδιάς μαθητικά μουσικά σχήματα συντρόφευσαν τους μαθητές από δεκάδες σχολεία που συμμετείχαν στην εκδήλωση. Επί σκηνής τραγούδησαν η Κλειώ από τον Ευκλείδη και ο Βασίλης από το 7ο ΓΕΛ που παρουσίασαν ρεμπέτικα τραγούδια, στη συνέχεια η Ζωή από το 1ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς και ο Δήμος από το Ανατόλια, αλλά και η Αρχοντία από το 2ο ΓΕΛ Συκεών, η Στέλλα και τα «Σπιρτόκουτα» από Ανατόλια με έντεχνα τραγούδια και οι «Destroy the Death» από το 7ο ΓΕΛ Καλαμαριάς με ροκ μουσική.

«Κάτω τα χέρια από τους φοιτητές και τον δίκαιο αγώνα τους»

Παρέμβαση φοιτητικών συλλόγων χτες στο υπουργείο Δικαιοσύνης

«Η τρομοκρατία δεν θα περάσει, των φοιτητών η πάλη θα την σπάσει», διεμήνυσαν φοιτητικοί σύλλογοι της Αθήνας μέσα από την παρέμβαση που έκαναν χτες το πρωί στο υπουργείο Δικαιοσύνης, καταδικάζοντας την εισβολή των ΜΑΤ στον χώρο της Νομικής Σχολής του ΔΠΘ.

«Ακούστε καλά τι λένε οι φοιτητές, θέλουμε δημόσιες και δωρεάν σπουδές», «Θέλουμε πτυχία για να έχουμε δουλειά και όχι να βγάζουν κέρδη τα ιδιωτικά», «Πτυχία με αξία δωρεάν σπουδές, δεν είναι πελάτες οι φοιτητές», ήταν από τα συνθήματα που εξέφραζαν το περιεχόμενο του αγώνα που δίνουν όλο αυτό το διάστημα και στον οποίο η κυβέρνηση απαντά με εισαγγελείς, ΜΑΤ, εκβιασμούς και τρομοκράτηση.

Οπως σημειώνουν σε ψήφισμά τους οι φοιτητικοί σύλλογοι, καταγγέλλοντας την απαράδεκτη εισβολή των ΜΑΤ στον χώρο της Νομικής του ΔΠΘ, «η κυβέρνηση φέρει ακέραιη την ευθύνη. Τόσες μέρες έχει επενδύσει στη συκοφάντηση, στα ψέματα και στον αυταρχισμό γιατί δεν μπορεί να απαντήσει στα δίκαια αιτήματά μας. Εδώ και έναν μήνα έχουμε ξεκαθαρίσει ότι απαιτούμε να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο! Οι φοιτητές έχουμε δώσει ήδη έναν μεγάλο αγώνα. Η κυβέρνηση αντί να παραδεχτεί την ήττα της έχει πάρει τον αυταρχικό κατήφορο. Με εισαγγελείς και τρομοκρατία δεν θα τη φιμώσουν την πλειοψηφία! Κάτω τα χέρια από τους φοιτητές και τον δίκαιο αγώνα μας! Να αφεθούν ελεύθεροι οι προσαχθέντες φοιτητές χωρίς να τους απαγγελθεί καμία κατηγορία. Εξω τα ΜΑΤ από τις σχολές μας».

Στο πλευρό των φοιτητών βρέθηκαν χτες εκπρόσωποι των εργαζομένων στα ΑΕΙ και των εκπαιδευτικών, καταδικάζοντας την καταστολή και δηλώνοντας μαζί με τους φοιτητικούς συλλόγους πως η απάντηση θα δοθεί μέσα από τη μαζική συμμετοχή στο αυριανό πανελλαδικό συλλαλητήριο.

ΝΟΜΙΚΗ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ
Ηχηρή, αποφασιστική απάντηση στον αυταρχισμό και την καταστολή

Οι φοιτητές καταδίκασαν την πρωτοφανή εισβολή των ΜΑΤ και απαίτησαν να αποσυρθούν οι κατηγορίες σε βάρος των συναδέλφων τους

Μαχητική απάντηση στον αυταρχικό κατήφορο της κυβέρνησης και στους υπερασπιστές της πολιτικής της έδωσαν και χθες οι φοιτητές της Νομικής Κομοτηνής, μέσα από μαζική συνέλευση που πραγματοποίησαν, με απούσα για άλλη μια φορά τη ΔΑΠ και τα στελέχη της στο ΔΣ του Συλλόγου. Οι φοιτητές απαιτούν να αποσυρθούν οι κατηγορίες από τους συναδέλφους τους και προετοιμάζουν τη μαζική κάθοδό τους στο αυριανό συλλαλητήριο στην Αθήνα, ενώ την Παρασκευή μέσα από νέα Γενική Συνέλευση θα καθορίσουν τη μετέπειτα δράση τους.

Στη συνέλευση μίλησαν πολλοί από τους φοιτητές οι οποίοι την προηγούμενη μέρα δέχτηκαν τη βίαιη καταστολή από τα ΜΑΤ, που εισέβαλαν μέσα στη σχολή, όπου πραγματοποιούνταν κατάληψη, και στη συνέχεια τους έσυραν στο αστυνομικό τμήμα.

«Ο χώρος που χθες ήταν γεμάτος με δυνάμεις καταστολής σήμερα είναι γεμάτος με φοιτητές, που δείχνουν ότι ο Φοιτητικός μας Σύλλογος είναι ζωντανός και διεκδικεί, αγωνίζεται», είπε η Σοφία Κούρλα, αναπληρωματικό μέλος του ΔΣ του ΦΣ Νομικής ΔΠΘ, εκλεγμένη με την «Πανσπουδαστική ΚΣ».

Και κατήγγειλε την «προσπάθεια της κυβέρνησης, της Κοσμητείας, της ΔΑΠ να καταστείλουν τον αγώνα μας, για να να μην ακουστούν τα δίκαια αιτήματά μας για δημόσια και δωρεάν Παιδεία, τον αγώνα που κάνουμε για τις ζωές και το μέλλον μας, για τα πτυχία μας».

Περιγράφοντας τι έζησαν, είπε: «Μπήκαν πάνοπλα ΜΑΤ σαν στρατός με τις ασπίδες τους, με τα χέρια στο όπλο για να μαζέψουν λίγα παιδιά. Αφού βγήκαμε άρχισαν να μας τραμπουκίζουν, να μας σπρώχνουν, να χτυπάνε παιδιά, για να μας αναγκάσουν να μπούμε μέσα στις κλούβες, όπου υπήρχαν σακούλες με χημικά και με κρότου - λάμψης, τα οποία θα τα έριχναν πού;».

Και ξεκαθάρισε: «Σήμερα δίνουμε απάντηση! Δεν μας τρομοκρατεί καμία κυβέρνηση, καμία Κοσμητεία, καμία Πρυτανεία, ούτε οι δυνάμεις καταστολής που στέλνουν».

Και τα λόγια της έσβησαν κάτω από το σύνθημα που φώναξαν δυνατά οι συμφοιτητές της, «Ακούστε καλά τι λένε οι φοιτητές, έξω τα ΜΑΤ από όλες τις σχολές».

Στη συνέχεια ο Κώστας Σταθόπουλος, φοιτητής Νομικής ΔΠΘ, είπε ότι «δεν φοβηθήκαμε, για δύο βασικούς λόγους: Ο ένας είναι ότι ξέρουμε ότι δίνουμε έναν δίκαιο αγώνα, και ο δεύτερος και πιο βασικός είναι ότι ξέραμε ότι ήσασταν έξω από το αστυνομικό τμήμα, μαζί μας. Πήραμε κουράγιο». Και πρόσθεσε ότι η πρωτοφανής βίαιη εισβολή των ΜΑΤ μέσα στη σχολή «αποδεικνύει ότι μας φοβούνται. Εμείς δεν τους φοβόμαστε! Κάποιοι νομίζουν ότι η Νομική Κομοτηνής είναι κάστρο υποταγής. Κάνουν λάθος, η Νομική Κομοτηνής είναι κάστρο αγώνα».

Επιχειρούν να διώξουν από πάνω τους την ευθύνη

Μετά την καταδίκη και την κατακραυγή της βίαιης εισβολής των ΜΑΤ στη Νομική της Κομοτηνής, άρχισε και η μετάθεση ευθυνών για το ποιος τελικά κάλεσε τα ΜΑΤ να επέμβουν: Οι πρυτανικές αρχές (όπως λέει το δελτίο Τύπου της αστυνομίας) ή η ΔΑΠ, που έχει την πλειοψηφία στο ΔΣ του Συλλόγου Φοιτητών;

Στο πλαίσιο αυτό ο Μιχάλης Χρυσομάλλης, κοσμήτορας της Νομικής του ΔΠΘ, μιλώντας το βράδυ της Δευτέρας σε κεντρικό δελτίο ειδήσεων τηλεοπτικού σταθμού είπε ότι η επέμβαση της αστυνομίας «δεν ζητήθηκε ούτε από την Κοσμητεία ούτε από την Πρυτανεία». «Η πλειοψηφία του Συλλόγου (σ.σ. Φοιτητών) κατήγγειλε εμένα και τον πρύτανη ως φοβισμένους και ανήμπορους και απέστειλε επιστολή στον υπουργό Δημοσίας Τάξης, τον κ. Χρυσοχοΐδη, ζητώντας να παρέμβει», είπε και πρόσθεσε ότι στη συνέχεια «ο κ. Χρυσοχοΐδης μάς μάλωσε γιατί δεν τους ειδοποιήσαμε».

ΚΚΕ: Αυταρχική κατρακύλα της κυβέρνησης

Η Επιτροπή Περιοχής Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης του ΚΚΕ καταγγέλλει την αυταρχική κατρακύλα της κυβέρνησης και σημειώνει σε ανακοίνωσή της: «Η κυβέρνηση, μη έχοντας πλέον επιχειρήματα για να υπερασπιστεί το έκτρωμα που ετοιμάζεται να φέρει στη Βουλή για την ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ, καταφεύγει στην ωμή βία.

(...) Εδώ και τώρα η κυβέρνηση να ακούσει τη φωνή εκατοντάδων φοιτητών και εργαζομένων. (...) Να καταλάβει επιτέλους πως μειοψηφική είναι η πολιτική της, που εξοντώνει τον λαό και τη νεολαία, και πως απέναντί της γιγαντώνεται η μεγάλη λαϊκή πλειοψηφία, που δεν τρομοκρατείται και δεν το βάζει κάτω».

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Στόχος της κυβέρνησης να τρομοκρατήσει και να εκβιάσει

Ανακοίνωση της ΤΟ Πανεπιστημίων Κ. Μακεδονίας του ΚΚΕ και της ΠΟ Σπουδάζουσας Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ

Ανακοίνωση για την κατεπείγουσα εισαγγελική έρευνα που διατάχθηκε για τις κινητοποιήσεις των φοιτητών στη Θεσσαλονίκη, εξέδωσαν η ΤΟ Πανεπιστημίων Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ και της ΠΟ Σπουδάζουσας Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ.

Μεταξύ άλλων αναφέρουν: «Αφού η κυβερνητική προπαγάνδα, ότι δήθεν η δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων θα δώσει διέξοδο στα εκρηκτικά προβλήματα των πανεπιστημίων, απορρίφθηκε από τη συντριπτική πλειοψηφία φοιτητών και εργαζομένων. Αφού οι εκβιασμοί για απώλεια της εξεταστικής και η συκοφάντηση των αγώνων έπεσαν στο κενό. Η κυβέρνηση αντί να παραδεχτεί την ήττα της έχει πάρει τον αυταρχικό κατήφορο!

Απόπειρα εκφοβισμού, ποινικοποίησης και καταστολής αποτελεί η κατεπείγουσα εισαγγελική έρευνα για τις καταλήψεις στο πανεπιστήμιο και τη διερεύνηση διάπραξης τυχόν αυτεπαγγέλτως διωκομένων πράξεων, όπως αυτές που αφορούν διατάραξη δημόσιας υπηρεσίας, παράνομη βία, παράβασης καθήκοντος, αλλά και άρνησης διενέργειας διαδικτυακών εξετάσεων. Οι εισαγγελικές παρεμβάσεις στρέφονται απέναντι στους φοιτητές και τους καθηγητές, που μέσα από τις συλλογικές αποφάσεις των φορέων τους τάσσονται συντριπτικά ενάντια στο νομοσχέδιο έκτρωμα. Στο ίδιο πλαίσιο κινούνται τόσο οι απειλές κυβερνητικών στελεχών για διακοπή χρηματοδότησης των ΑΕΙ, όσο και η πρωτοφανής εισβολή των ΜΑΤ στη Νομική Σχολή του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.

Ο στόχος της κυβέρνησης να τρομοκρατήσει και να εκβιάσει φοιτητές, εργαζόμενους και καθηγητές, που με όρους πλειοψηφίας εναντιώνονται στο αντιδραστικό νομοσχέδιο για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, θα πέσει για άλλη μια φορά στο κενό! Η καλύτερη απάντηση θα είναι η μαζικοποίηση του αγώνα για ένα πραγματικά δωρεάν και σύγχρονο δημόσιο Πανεπιστήμιο που θα θέτει στο επίκεντρο τις λαϊκές ανάγκες!».

Επόμενος αγωνιστικός σταθμός το αυριανό πανελλαδικό συλλαλητήριο

Ραντεβού αύριο στις 12 μ. στα Προπύλαια δίνουν φοιτητικοί σύλλογοι από όλη τη χώρα και άλλοι φορείς, απαιτώντας να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια

Στο μεγάλο πανελλαδικό συλλαλητήριο στην Αθήνα χτυπά αύριο η καρδιά του αγώνα που δίνουν απ' άκρη σ' άκρη της χώρας οι φοιτητικοί σύλλογοι, απαιτώντας να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο που ιδρύει ιδιωτικά πανεπιστήμια. Μαζί τους, μαθητές, εργαζόμενοι και διδάσκοντες στα πανεπιστήμια, εκπαιδευτικοί, εργατικά σωματεία και φορείς δίνουν το «παρών» αύριο στις 12 το μεσημέρι στα Προπύλαια.

Στους ρυθμούς της προετοιμασίας του πανελλαδικού συλλαλητηρίου πραγματοποιήθηκε αυτήν τη βδομάδα νέος γύρος Γενικών Συνελεύσεων με μαζική συμμετοχή φοιτητών και φοιτητριών. Απέναντι στην επιμονή της κυβέρνησης, που δηλώνει ότι το νομοσχέδιο θα κατατεθεί και θα ψηφιστεί μέσα στον Φλεβάρη παρά το μεγάλο και διευρυνόμενο κύμα καταδίκης, οι φοιτητικοί σύλλογοι αντιτάσσουν την αγωνιστική αποφασιστικότητα, ενώ στις σχολές επικρατεί αναβρασμός, γίνονται συζητήσεις για την οργάνωση για τη συνέχεια του αγώνα.

Μετά και τις νέες συνελεύσεις, χιλιάδες φοιτητές αποφάσισαν καταλήψεις σε όλα τα ιδρύματα της Αθήνας, στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών, στις Σχολές Επιστημών Αγωγής ΕΚΠΑ, στη Σχολή Θετικών Επιστημών ΕΚΠΑ, στη Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών ΕΚΠΑ, στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο. Με αυτόν τον τρόπο δυναμώνει η συντονισμένη πανελλαδική δράση άνω των 150 φοιτητικών συλλόγων. Αύριο, Πέμπτη, μετά την πορεία, προγραμματίζεται συντονισμός στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με τη συμμετοχή φοιτητικών συλλόγων από όλη τη χώρα.

Μέσα στις Γενικές Συνελεύσεις εκφράζεται η αλληλεγγύη στον αγώνα των βιοπαλαιστών αγροτών που βρίσκονται στους δρόμους διεκδικώντας τα δίκαια αιτήματά τους. Οι φοιτητές καταδικάζουν την ένταση του αυταρχισμού που εκφράστηκε και με την απαράδεκτη επέμβαση των ΜΑΤ στη Νομική του ΔΠΘ, δηλώνοντας την αλληλεγγύη τους στους συμφοιτητές τους. Την επέμβαση καταγγέλλουν μια σειρά ακόμα φορέων που καλούν σε μαζική συμμετοχή στο αυριανό συλλαλητήριο.

Καλούν σε συμμετοχή στο συλλαλητήριο


«Οι εργαζόμενοι στα πανεπιστήμια μαζί με τους φοιτητές και τους διδάσκοντες, όλους τους εργαζόμενους σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, μαζί με τον λαό θα δώσουμε μαζική μαχητική απάντηση», τονίζει η Ομοσπονδία Διοικητικού Προσωπικού Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΟΔΠΤΕ), που καταγγέλλει την εισβολή των δυνάμεων των ΜΑΤ στον χώρο της Νομικής Σχολής του ΔΠΘ, μιλώντας για «πρωτοφανή καταστολή και τον αυταρχισμό που επιλέγει η κυβέρνηση για να αντιμετωπίσει τους φοιτητές και τον δίκαιο αγώνα τους», ενώ καλεί στο αυριανό συλλαλητήριο.

«Οι μαθητές και οι μαθήτριες στην Αθήνα υποδεχόμαστε τους χιλιάδες αγωνιζόμενους φοιτητές που έρχονται από όλη τη χώρα για να κάνουμε μαζί τους μια τεράστια πορεία», δηλώνει η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας, καλώντας κάθε μαθητικό συμβούλιο στην Αθήνα να συζητήσει πώς θα οργανώσει τη συμμετοχή του κάθε σχολείου.

Σε 24ωρη απεργία και συμμετοχή στο πανελλαδικό συλλαλητήριο προχωρούν αύριο οι πανεπιστημιακοί, με ομόφωνη απόφαση του Συνεδρίου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού ΑΕΙ (ΠΟΣΔΕΠ), που καλεί την κυβέρνηση να μην καταθέσει το νομοσχέδιο για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων.

Στάσεις εργασίας από τις 11 π.μ. έχει αποφασίσει για αύριο το Γενικό Συμβούλιο της ΑΔΕΔΥ για τη συμμετοχή των δημοσίων υπαλλήλων στο συλλαλητήριο. Το «παρών» δίνουν και τα εκπαιδευτικά σωματεία συμμετέχοντας με στάσεις εργασίας, όπως κάνουν τις τελευταίες βδομάδες.

Κάλεσμα προς τα εργατικά συνδικάτα και τους εργαζόμενους να πάρουν μέρος στο μεγάλο πανελλαδικό συλλαλητήριο των φοιτητικών συλλόγων απευθύνει η Γραμματεία του ΠΑΜΕ. Καταγγέλλει την κυβέρνηση της ΝΔ, που «θέλοντας να τρομοκρατήσει τους φοιτητές, διέταξε τα ΜΑΤ, τις δυνάμεις καταστολής να εισβάλουν στη Νομική Σχολή του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης». «Το δίκιο δεν μπορεί να φιμωθεί!», δηλώνει το ΠΑΜΕ.

«Να βροντοφωνάξουμε το μήνυμα που αντηχεί σε όλες τις πόλεις και σχολές, ακόμα πιο δυνατά στο πανελλαδικό συλλαλητήριο», καλεί η ΟΓΕ. Τη στήριξή της στα δίκαια αιτήματα των φοιτητών εκφράζει η ΕΕΔΥΕ, που δίνει και το δικό της αγωνιστικό «παρών» στο αυριανό συλλαλητήριο.

Να απορριφθούν τα εφιαλτικά σχέδια για Εθνικό Απολυτήριο!

Μπορεί από τις προγραμματικές δηλώσεις της ακόμα η κυβέρνηση να επέλεξε στον τομέα της Παιδείας να δώσει έμφαση στην παράκαμψη του άρθρου 16 με στόχο την οριστική κατάργησή του... Μπορεί από την παρουσίαση του εγχειρήματος των ιδιωτικών πανεπιστημίων στο Υπουργικό Συμβούλιο του Δεκέμβρη μέχρι σήμερα και λόγω των δίκαιων αντιδράσεων της εκπαιδευτικής κοινότητας να έχει κυριαρχήσει αυτή η συζήτηση στους χώρους της Εκπαίδευσης... Ωστόσο η κυβερνητική ζύμωση και επίθεση στα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών της λαϊκής οικογένειας δουλεύει παράλληλα και συνδυασμένα, καθώς ήδη ανοίγει στον αστικό Τύπο και η συζήτηση για το «Εθνικό Απολυτήριο».

Είναι χαρακτηριστικός ο τίτλος στο «Βήμα» της Κυριακής «Το τέλος των Πανελλαδικών - Ντόμινο αλλαγών φέρνουν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια», γιατί ακριβώς θέλουν να απαντήσουν στην αδικία άλλοι να περνούν στα πανεπιστήμια με τον τεράστιο κόπο και το οικονομικό βάρος των πανελλαδικών κι άλλοι με το πορτοφόλι τους. Παραπλανούν όμως. Δεν πρόκειται για το τέλος των πανελλαδικών εξετάσεων. Ο ίδιος ο υπουργός στις προγραμματικές δηλώσεις του εξάλλου είχε πει ότι «ανοίγουμε τον διάλογο για το Εθνικό Απολυτήριο για έναν κοινά αποδεκτό τρόπο πρόσβασης στα ΑΕΙ, συμβατό τόσο με τις διεθνείς τάσεις όσο και με το κεκτημένο των Πανελλήνιων Εξετάσεων».

Οπότε οι πανελλαδικές δεν τελειώνουν, αντίθετα πολλαπλασιάζονται. Η προηγούμενη υπουργός Ν. Κεραμέως είχε πει ότι για το Εθνικό Απολυτήριο «θα συνυπολογίζονται με διαβαθμισμένη, αυξανόμενη βαρύτητα οι επιδόσεις του μαθητή και στις τρεις τάξεις του λυκείου (...) με προϋπόθεση την προηγούμενη διασφάλιση ενός αντικειμενικού συστήματος βαθμολόγησης των μαθητών». Η συζήτηση που γίνεται τώρα στο ΙΕΠ και τα υπουργικά επιτελεία αναζητεί αυτή την «αντικειμενικότητα» στη βαθμολόγηση, διαρρέοντας διάφορα σενάρια για έμφαση στην Τράπεζα Θεμάτων, π.χ. να επιλέγονται όλα τα θέματα στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις του Λυκείου από την Τράπεζα κ.ά. Οποιο σενάριο και να επικρατήσει πάντως, τα δεδομένα που έχουμε μέχρι τώρα για το Εθνικό Απολυτήριο λένε ότι: Θα συνυπολογίζονται οι βαθμοί και των τριών τάξεων του Λυκείου για την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση, με ειδικό συντελεστή ανά τάξη (δηλαδή μικρότερη βαρύτητα θα έχει ο βαθμός της Α' Λυκείου και η βαρύτητα θα ανεβαίνει στη Β' και πάλι στη Γ') και στη συνέχεια θα ακολουθούν οι πανελλαδικές εξετάσεις (απαραίτητες εξάλλου ως μια διαδικασία κατάταξης στα Τμήματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης) που θα συνυπολογίζονται στον βαθμό πρόσβασης με τον δικό τους συντελεστή.

Αν σήμερα οι πανελλαδικές εξετάσεις σημαίνουν στην καλύτερη των περιπτώσεων φροντιστήριο από τη Β' Λυκείου (με 200-300 ευρώ τον μήνα σε τέσσερα μαθήματα και 400-500 ευρώ στη Γ' Λυκείου), με το Εθνικό Απολυτήριο αυτά θα πολλαπλασιαστούν, αφού θα αφορούν όλα τα μαθήματα της κάθε τάξης συν τις πανελλαδικές! Η προετοιμασία θα ξεκινάει από το Δημοτικό και το Γυμνάσιο, προκειμένου να μη μένουν κενά που θα αποτυπώνονται στους βαθμούς του Λυκείου. Η πίεση προς μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς θα εκτιναχθεί, με ό,τι σημαίνει αυτό και για τις σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ τους εντός του σχολείου. Το Λύκειο θα γίνει με αυτή την εξέλιξη ένας ατέλειωτος Γολγοθάς και οι ταξικοί φραγμοί θα πολλαπλασιαστούν, σπρώχνοντας πρόωρα ακόμα μεγαλύτερο ποσοστό μαθητών εκτός της γενικής εκπαίδευσης.

Από την άλλη, ο πολλαπλασιασμός στους ταξικούς κόφτες που φέρνει αυτό το σύστημα για την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση θα δημιουργήσει δυνάμει νέα πελατεία για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Από όποια πλευρά κι αν το δει κανείς, η Παιδεία που ήδη έχει μετατραπεί σε εμπόρευμα, θα γίνει μέσα από όλα αυτά ένα πολύ πιο ακριβό εμπόρευμα, που φυσικά δεν θα μπορούν όλοι να το αγοράζουν... Γι' αυτό τα σχέδια της κυβέρνησης είναι εφιαλτικά για κάθε λαϊκή οικογένεια με παιδιά στο σχολείο. Γι' αυτό η απάντηση δεν μπορεί να είναι άλλη από το: ΑΠΟΡΡΙΠΤΟΝΤΑΙ!


Γ.

Καθαρά λόγια από τους φοιτητές, «γιατί όχι;» από τον ΣΥΡΙΖΑ

Δίδακτρα στα δημόσια πανεπιστήμια... «Αν οι ανάγκες το δημιουργήσουν, γιατί όχι;». Αυτή ήταν η τοποθέτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Χ. Μαμουλάκη κατά τη διάρκεια τηλεοπτικής συζήτησης στο «One Channel». Στην προσπάθειά του να διασκεδάσει τις εντυπώσεις από την παραπάνω δήλωση, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στη συνέχεια ...επανέλαβε ουσιαστικά το ίδιο με άλλα λόγια: «Τα δίδακτρα δεν θα πρέπει να είναι η προτεραιότητα, αλλά έσχατη λύση σε περίπτωση που διακυβεύεται το μέλλον ενός ακαδημαϊκού ιδρύματος».

Ουσιαστικά ο βουλευτής δεν έκανε κάτι περισσότερο από το να αποδώσει την αντίληψη που και ο ΣΥΡΙΖΑ είχε υπηρετήσει ως κυβέρνηση, πέρα και μακριά από διακηρύξεις, βάζοντας το λιθαράκι του στην ένταση της εμπορευματικής λειτουργίας του δημόσιου πανεπιστημίου, κάτι που σημαίνει και δίδακτρα. Αλλωστε, η επικύρωση της λειτουργίας των περισσότερων μεταπτυχιακών προγραμμάτων με δίδακτρα που γνώρισε ποτέ η χώρα, η διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για την ίδρυση προπτυχιακών προγραμμάτων με δίδακτρα (Ν. 4485/2017), προγράμματα κατάρτισης και εξ αποστάσεως με δίδακτρα στο πλαίσιο των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης είναι μερικά από τα μέτρα με τα οποία ο ΣΥΡΙΖΑ εξέλιξε μια σειρά νόμους των προηγούμενων κυβερνήσεων.

Από την άλλη, υπάρχει αυτός ο αγώνας που δίνουν οι φοιτητές και μεταξύ άλλων χαρακτηρίζεται από τα καθαρά λόγια: «Παιδεία αποκλειστικά δημόσια και πραγματικά δωρεάν», αύξηση της χρηματοδότησης από το κράτος (όχι από τις τσέπες των λαϊκών οικογενειών) ώστε τα ιδρύματα να λειτουργούν με όλα τα μέσα, τις υποδομές και το προσωπικό που χρειάζονται. Γενναία χρηματοδότηση από το κράτος, για να μη φτάσουν ποτέ σε σημείο «να διακυβεύεται το μέλλον ενός ακαδημαϊκού ιδρύματος».

Χωρίς «αν» και «εφόσον», χωρίς φόβο, ελεύθεροι από δεσμεύσεις στην πολιτική της ΕΕ και των επιχειρήσεων που έχουν χαράξει την πορεία της υποχρηματοδότησης, της «αυτονομίας» στη διαχείριση της οικονομικής μιζέριας, των ταξικών φραγμών και της παιδείας που εξαρτάται από το πορτοφόλι. Χωρίς να φοβούνται τελικά να πουν ότι αυτή η πορεία εμπορευματοποίησης για να κερδοσκοπούν λίγοι είναι και η αιτία της υποβάθμισης των όρων και του περιεχομένου των σπουδών. Χωρίς να νιώθουν υποχρεωμένοι να δηλώνουν ότι «δεν δαιμονοποιούν το κεφάλαιο»...

Κάποιοι προσπαθούν να κρύψουν το περιεχόμενο του αγώνα των φοιτητών, γιατί δεν μπορούν να το αντικρούσουν χωρίς να φανερωθεί ποια συμφέροντα υπηρετούν. Αυτό που ακούγεται εδώ και πέντε βδομάδες σε όλη τη χώρα από τους νέους και τις νέες είναι ότι η μόρφωση δεν μπορεί να είναι πεδίο επιχειρηματικής δράσης, είτε με την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων είτε με την περαιτέρω εμπορευματοποίηση του δημόσιου, τις συνέπειες της οποίας ήδη βιώνουν πολύπλευρα. Γι' αυτό και ο αγώνας αυτός αντέχει, γιατί τροφοδοτείται από την πίστη στο δίκιο, στο πραγματικά ωφέλιμο για τους φοιτητές, για τη λαϊκή οικογένεια, για την πραγματική πρόοδο.


Μ.

Κώστας Μπουντόλος

Καθηγητής στη Σχολή Φυσικής Αγωγής (ΣΕΦΑΑ) του ΕΚΠΑ

Οταν λένε - και με βάση και τις δηλώσεις του υπουργού Παιδείας - ότι τα δημόσια πανεπιστήμια πρέπει να σταματήσουν να είναι κρατικό μονοπώλιο και άρα σκέφτονται ότι με όρους αγοράς πλέον θα λειτουργήσουν αυτά τα οποία πρόκειται να φέρουν και τα σχεδιάζουν, καταλαβαίνουμε πλέον ότι θέλουνε τη μόρφωση να είναι εμπόρευμα και όχι να είναι δημόσιο αγαθό.

Επομένως, δίκαια οι φοιτητές σε αυτή τη στιγμή τραβάνε τον αγώνα. Και πρέπει να ακολουθήσουν - δυστυχώς δεν το έχουμε κάνει μέχρι τώρα - και η ηγεσία της ΠΟΣΔΕΠ, αλλά και όλοι οι Σύλλογοι των μελών ΔΕΠ σε όλη την επικράτεια. Να ακολουθήσουν και όλοι οι φορείς, γονείς, κηδεμόνες, παιδιά, μαθητές και όλος ο λαός μας με τα συνδικάτα του, για να σταματήσει αυτό το εγχείρημα το οποίο φέρνει με έναν τέτοιο θα έλεγα κυνικό τρόπο η κυβέρνηση και όλοι οι άλλοι οι οποίοι το υποστηρίζουν, όπως οι δυνάμεις αυτές οι οποίες βρίσκονται σε παλινωδία, που κάποια στιγμή έπαιξαν κάποιο ρόλο πριν από 15 χρόνια αλλά δυστυχώς σήμερα βλέπουμε ότι δεν συνεχίζουν.

Εμείς θα κάνουμε το καθήκον μας και αυτό πρέπει να κάνουμε γιατί το επιτάσσει η υποχρέωσή μας να υποστηρίζουμε και να στηρίζουμε τον δημόσιο χαρακτήρα των πανεπιστημίων.

Νίκος Παπαλεξίου

Επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αιγαίου

Το 16ο Συνέδριο της ΠΟΣΔΕΠ διεξάγεται σε μια κρίσιμη περίοδο για το δημόσιο πανεπιστήμιο. Η πλειοψηφία της απερχόμενης διοίκησης της ΠΟΣΔΕΠ τη διετία που πέρασε δεν ανταποκρίθηκε στον ρόλο που της αρμόζει για την οργάνωση και τον συντονισμό του κλάδου απέναντι στην πολιτική της υποστελέχωσης, υποχρηματοδότησης και εμπορευματοποίησης των ανώτατων ιδρυμάτων, που ενισχύεται τα τελευταία χρόνια.

Εχουμε καθήκον ως πανεπιστημιακοί δάσκαλοι να αντισταθούμε σε οποιαδήποτε προσπάθεια ίδρυσης ιδιωτικών - μη κρατικών πανεπιστημίων και να συμπαρασταθούμε στον αγώνα των φοιτητών μας, για να μην κατατεθεί το σχέδιο νόμου που θα επιφέρει περαιτέρω εμπορευματοποίηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Σαρωτικές επίσης θα είναι οι επιπτώσεις στα ΑΕΙ της περιφέρειας, μιας που το τεράστιο κόστος σπουδών και η παντελής έλλειψη φοιτητικής μέριμνας κάνουν ήδη αδύνατη τη φοίτηση για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών. Γι' αυτό και στους πανεπιστημιακούς πρέπει να ενισχυθούν εκείνες οι φωνές που αγωνίζονται για ένα δημόσιο και δωρεάν πανεπιστήμιο στο ύψος των λαϊκών αναγκών.

Λουίζα Αυγήτα

Επίκουρη Καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης στο ΑΠΘ

Δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται προσπάθεια για ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων ούτε γίνεται σε ιστορικό κενό. Εχουμε μεγάλη διεθνή και εγχώρια εμπειρία δεκαετιών.

Η ιδιωτικοποίηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης δεν αφορά απλώς και μόνο την ίδρυση ιδιωτικών ιδρυμάτων. Οπως δείχνει η διεθνής, ακόμα και η εγχώρια εμπειρία, οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης είναι πολύ πιο περίπλοκες, σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον που προωθεί και θεσμοθετεί με κάθε τρόπο και σε κάθε επίπεδο τις συνέργειες και συμπράξεις μεταξύ όλων των παραγόντων τις αγοράς, ιδιωτικών και δημόσιων. Ετσι μια βασική πλευρά της ιδιωτικοποίησης της Εκπαίδευσης, όπως δείχνει ξεκάθαρα η πρακτική στο Ηνωμένο Βασίλειο τις τελευταίες δεκαετίες, είναι η κατάτμηση, ο τεμαχισμός των επιμέρους υπηρεσιών των πανεπιστημίων (δημόσιων και ιδιωτικών) και η διαχείρισή τους με επιχειρηματικούς όρους. Αυτό συμβαίνει ήδη με τις ΣΔΙΤ στα ελληνικά πανεπιστήμια για τις υπηρεσίες μέριμνας, αλλά δύναται να επεκταθεί σε κάθε υπηρεσία, όπως βιβλιοθήκες, ερευνητική δραστηριότητα, διδασκαλία, ακόμα και στο δικαίωμα απονομής πτυχίου. Ενδεικτικά αναφέρω, σύμφωνα με τον Lawrence Summers, πρώην πρόεδρο του Harvard, στο νέο «ανταγωνιστικό πανεπιστήμιο» όλες οι βασικές λειτουργίες του πανεπιστημίου μπορούν να «αποδεσμευτούν και να ανατίθενται σε παρόχους που καθόλου δεν έχουν σχέση με πανεπιστήμια». Κάτι που μας κάνει να αναρωτηθούμε πόσο Harvard είναι το Harvard (το όποιο Harvard) υπό αυτήν τη συνθήκη.

Αυτό είναι το περιβάλλον της ιδιωτικοποιημένης Ανώτατης Εκπαίδευσης, εντός της οποίας οι επιστήμες και οι τέχνες μας πακετάρονται ως μια ακόμα υπηρεσία. Είναι προφανές ότι κανένα γνωστικό πεδίο δεν μπορεί να μείνει ανεπηρέαστο, ωστόσο, είναι σαφές από τη διεθνή εμπειρία ότι πεδία όπως αυτά των ανθρωπιστικών επιστημών και τεχνών υφίστανται τρομακτικές συνέπειες, που οδηγούν είτε στην άμεση εξαφάνισή τους από τους ακαδημαϊκούς χάρτες είτε στην αναδιαμόρφωσή τους με επιχειρηματικούς όρους και στην αφομοίωσή τους ως παρόχων δεξιοτήτων χρήσιμων στην αγορά.

Και φυσικά το κόστος ολοένα και περισσότερο φορτώνεται στις πλάτες των σπουδαστών και των οικογενειών τους. Μέσα στο κερδοσκοπικό παιχνίδι της Ανώτατης Εκπαίδευσης αντικείμενο αγοραπωλησίας αποτελούν και τα φοιτητικά δάνεια και η δυνατότητα πρόσβασης σε κρατική επιχορήγηση φοιτητικών δανείων με την εμπλοκή funds, φυσικά στις πλάτες των οικογενειών που στενάζουν υπό το βάρος του δανεισμού προκειμένου να δώσουν την ευκαιρία στα παιδιά τους για ένα καλύτερο μέλλον και στις πλάτες των φοιτητών, που οδηγούνται μέχρι και στην παροχή σεξουαλικών υπηρεσιών προκειμένου να καλύψουν τα χρέη τους.

Καλούμαστε λοιπόν να αντιδράσουμε δυναμικά ενάντια σε αυτά που έρχονται και που βλέπουμε ήδη τις συνέπειές τους σε άλλες χώρες, να συμμετέχουμε στις κινητοποιήσεις, να ακυρώσουμε τα σχέδιά τους να φέρουν τη βαρβαρότητα στην Ανώτατη Εκπαίδευση για το σκλαβωμένο της πανεπιστήμιο της ελάχιστης βάσης πληρωμής.

Κώστας Γαγανάκης

Καθηγητής Ευρωπαϊκής Ιστορίας στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ

Αυτή η επιχειρηματική πρωτοβουλία της κυβέρνησης, γιατί δεν πρόκειται για εκπαιδευτική, θα λειτουργήσει ως δούρειος ίππος για την περαιτέρω υποβάθμιση έως και διάλυση της δημόσιας δωρεάν Εκπαίδευσης, της επιβολής δηλαδή των ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων και στα δημόσια πανεπιστήμια. Το πανεπιστήμιο - επιχείρηση υπάρχει ήδη στα δημόσια πανεπιστήμια εδώ και χρόνια με την εισαγωγή και μεταπτυχιακών και κατόπιν και προπτυχιακών με δίδακτρα και σε άλλες γλώσσες, στα αγγλικά. Εγώ πιστεύω ότι η βασική λειτουργία του νόμου είναι ακριβώς να λειτουργήσει ως δούρειος ίππος για την υποβάθμιση της δωρεάν δημόσιας Εκπαίδευσης. Και εκεί πρέπει να είναι το κύριο μέτωπό μας.

Οι κινητοποιήσεις των φοιτητών προήλθαν από μαζικότατες συνελεύσεις και σε αντίθεση με αυτά που ισχυρίζονται ορισμένοι είναι νόμιμες! Και επίσης να επισημάνω - με πίκρα λόγω ηλικίας - ότι αν δεν υπήρχαν οι φοιτητικές κινητοποιήσεις εμείς θα ήμασταν ανύπαρκτοι ως ΠΟΣΔΕΠ μέχρι στιγμής.

Αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζουμε ένα κλίμα επιβολής, ένα καθεστώς τρόμου με απειλές για πειθαρχικές και ποινικές διώξεις, όσοι συνάδελφοι αρνούμαστε να ακυρώσουμε οποιαδήποτε έννοια ακαδημαϊκού λειτουργού και διαδικασίας προχωρώντας στις διαδικτυακές εξετάσεις, που έχει αποδειχθεί και από την προηγούμενη εμπειρία, την πανδημία, ότι είναι απόλυτα διαβλητές. Εμείς λοιπόν επιφυλασσόμαστε, αρνούμαστε να κατρακυλήσουμε σε αυτό το επίπεδο αναξιοπρέπειας και ζητούμε να μετατεθεί η εξεταστική διά ζώσης με τη λήξη των καταλήψεων και με, αν χρειαστεί, παράταση του εαρινού εξαμήνου, όπως έχει γίνει τουλάχιστον τρεις φορές τα τελευταία 28 χρόνια που είμαι εδώ.

Αντώνης Βεντούρης

Αναπληρωτής Καθηγητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Το νομοσχέδιο που προτίθεται να φέρει η κυβέρνηση θα σημάνει μία ανατροπή του δικαιώματος των λαϊκών κυρίως στρωμάτων να έχουν πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Σημαίνει κατάλυση του δημόσιου χαρακτήρα του πανεπιστημίου και μετατροπή του χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε ένα πεδίο επιχειρηματικής δράσης.

Στηρίζουμε τις κινητοποιήσεις των φοιτητών. Είναι ένας δίκαιος αγώνας. Στηρίζουμε με όλες τις δυνάμεις μας, χωρίς να συμμετέχουμε σε εξετάσεις, οι οποίες μάλιστα προσπαθούν να καταλύσουν και το αυτοδιοίκητο αλλά και την ακαδημαϊκή ελευθερία των πανεπιστημιακών δασκάλων. Στεκόμαστε δίπλα τους μέχρι το τέλος!

Μιχάλης Σκαρβέλης

Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Αυτός ο νόμος σημαίνει ακόμα μεγαλύτερη εμπορευματοποίηση και της δημόσιας και της ιδιωτικής Παιδείας. Σημαίνει ότι καταργείται εντελώς το αυτοδιοίκητο, ήδη είναι ωμές οι παρεμβάσεις που κάνει η κυβέρνηση, ακόμη και με τις νομοθετικές ρυθμίσεις που φέρνει, ακόμη και με τον τρόπο που θέλει να παρουσιάσει ότι φταίει το κρατικό πανεπιστήμιο για «ό,τι κακό» συμβαίνει στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Ενώ από την άλλη δεν εγγυάται τίποτα μα τίποτα ότι τα λεγόμενα «ελεύθερα πανεπιστήμια», τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, θα επιφέρουν έστω και λιγάκι άνοδο της ποιότητας της Εκπαίδευσης, άνοδο στο επίπεδο της Ερευνας, παρά μόνο υποβάθμιση των σπουδών, καθώς ο πληρώνων - να το πούμε έτσι - θα έχει και δικαίωμα να απαιτεί σε αυτό το προϊόν που θέλει να πάρει.

Είναι λοιπόν ωμή καταστρατήγηση αγώνων δεκαετιών, ήδη από τη δεκαετία του '60, που θυμόμαστε ότι οι γονείς μας στην ουσία και εκείνη η γενιά και οι παππούδες μας είχανε δώσει μεγάλους αγώνες για να κατοχυρωθεί το δικαίωμα στην Ανώτατη Εκπαίδευση για τα παιδιά όλου του ελληνικού λαού. Εδώ σηκώνονται ακόμα μεγαλύτερα, ψηλότερα ταξικά τείχη σε ό,τι αφορά το δικαίωμα των παιδιών των κατώτερων λαϊκών στρωμάτων να μπορούν να περάσουν σε καλές, ποιοτικές σχολές. Ηδη με την ιδιωτική Εκπαίδευση, με τα φροντιστήρια, με την παραπαιδεία αυτά τα τείχη είναι ψηλά, ε αυτός ο διαχωρισμός θα γίνει ακόμα μεγαλύτερος!

Τίνα Κακλαμάνη

Καθηγήτρια στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης

Αυτά που γίνονται τώρα είναι μία από τις τελευταίες πράξεις μιας διαδικασίας αποδόμησης της δημόσιας Εκπαίδευσης, η οποία έχει ξεκινήσει από τη διαδικασία της Μπολόνια. Ξεκινήσανε, επιτεθήκανε στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, χρόνια τώρα στη Δευτεροβάθμια, η οποία ζει μέσω των φροντιστηρίων, στη συνέχεια επιτέθηκαν στην Πρωτοβάθμια και στέλνουμε τα πιτσιρίκια στα εργαστήρια υποβοηθούμενης διαδικασίας και τώρα εμάς μας έχουνε περιλάβει με το νυστέρι και κάνουνε πολύ λεπτές κινήσεις...

Ωστόσο, αυτό το οποίο πρέπει κανείς να πει είναι ότι έχει αποδομηθεί οποιαδήποτε συνοχή της επιστημονικής γνώσης. Με αποτέλεσμα οι φοιτητές μας να τρέχουν πίσω από ένα άγχος συλλογής ECTS, μονάδων πιστοποίησης, από αντικείμενα τα οποία δεν συνάδουν κατ' ανάγκη με αυτό που σπουδάζουν, να τρέχουν πίσω από διάφορες πιστοποιήσεις συλλογής δεξιοτήτων, διευκολύνοντας εντέλει τη δημιουργία ενός επιστημονικού εργατικού δυναμικού το οποίο θα είναι εσαεί εξαρτημένο από διάφορες πιστοποιήσεις και συνεχιζόμενη διά βίου εκπαίδευση, επομένως όχι ανεξάρτητοι επιστήμονες και κύριοι του επιστημονικού τους αντικειμένου. Αντίστοιχα και η Ερευνα έχει καταβαραθρωθεί, τρέχουμε και προσπαθούμε να μαζέψουμε λεφτά για προγράμματα, έχουμε γίνει γραφειοκράτες να φτιάχνουμε σύντομα και διευρυμένα και αναλυτικά CV*... Εχουμε χάσει τον στόχο που είναι η προώθηση της γνώσης αφενός και η μεταβίβαση της γνώσης στους νεότερους αφετέρου.

Η περαιτέρω νομιμοποίηση - γιατί αυτά λειτουργούν πάρα πολλές δεκαετίες - της λειτουργίας ιδιωτικών ιδρυμάτων που θα προσφέρουν υπηρεσίες Τριτοβάθμιας, είναι ένα ακόμα λιθαράκι και ένα ακόμα φίλτρο, το οποίο διαχωρίζει αυτούς που έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν και αυτούς που δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν. Και στο πανεπιστήμιο που υπάρχει αυτή τη στιγμή, ήδη ξέρουμε ότι υπάρχουν φοιτητές δύο ταχυτήτων. Υπάρχουν φοιτητές μας που δουλεύουν - και συνήθως στα περιφερειακά ιδρύματα που είναι και σε τουριστικά κέντρα δουλεύουν νύχτα - με όλα όσα αυτό μπορεί να σημαίνει για τη δυνατότητα συστηματικής παρακολούθησης σπουδών τους και στο τέλος τέλος είναι κουρασμένοι και χάνουν και τα κίνητρα να συνεχίσουν. Και σε ειδικότητες που είναι ειδικότητες γοήτρου, που εάν δεν έχεις τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσεις τις σπουδές σου δεν μπορείς να τις ολοκληρώσεις. Αρα είναι ένα ακόμα φίλτρο στις διακρίσεις που γίνονται μεταξύ των διαφόρων κοινωνικών τάξεων που υφίστανται στην ελληνική κοινωνία.

*curriculum vitae = βιογραφικό σημείωμα

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ
Πανεπιστημιακοί δίνουν το στίγμα των συνεπειών του αντιδραστικού σχεδίου της κυβέρνησης

Το σχέδιο της κυβέρνησης για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων έχει ήδη απορριφθεί, πριν κατατεθεί στη Βουλή, από τους αγώνες των φοιτητών, των μαθητών, των πανεπιστημιακών, των γονιών και των εργαζομένων, που ενώνουν τις φωνές τους ζητώντας να μην κατατεθεί!

Σε όλη τη χώρα η εκπαιδευτική κοινότητα βρίσκεται σε αναβρασμό, με δεκάδες σχολές υπό κατάληψη και τους φοιτητές - μαθητές στους δρόμους να εκφράζουν την καθολική καταδίκη των κυβερνητικών σχεδίων από τους χώρους της Εκπαίδευσης. Γιατί η πραγματικότητα που γνωρίζουν όλοι στην Εκπαίδευση, η διεθνής εμπειρία αλλά και η κοινή λογική «κουρελιάζουν» τα κυβερνητικά επιχειρήματα, αφού οι νόμοι της αγοράς ενισχύουν τους ταξικούς φραγμούς και την κατηγοριοποίηση στην Εκπαίδευση.

Παράλληλα η κυβερνητική προπαγάνδα προσπαθεί να βγάλει τις κινητοποιήσεις παράνομες, επιστρατεύει απειλές και εκβιασμούς για την εξεταστική, εισαγγελικές παρεμβάσεις, ακόμα και την ωμή καταστολή από την αστυνομία.

Σχετικά με όλα τα παραπάνω παρουσιάζουμε δηλώσεις καθηγητών σε πανεπιστήμια όλης της χώρας και από διαφορετικά επιστημονικά αντικείμενα, που το Σάββατο συμμετείχαν στο 16ο Συνέδριο της ΠΟΣΔΕΠ και μίλησαν στον «Ριζοσπάστη», δίνοντας το στίγμα των συνεπειών που θα έχουν τα σχέδια της κυβέρνησης για τα ήδη «λαβωμένα» δημόσια πανεπιστήμια.

Ευαγγελία Χρονοπούλου

Επίκουρη Καθηγήτρια στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθήνας

Η ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων δεν θα επιλύσει κανένα από τα προβλήματα που υπάρχουν στο δημόσιο Πανεπιστήμιο. Ο μόνος λόγος για τον οποίο επιδιώκουν να γίνουν είναι για να υπάρξει άλλος ένας τομέας κερδοφορίας για λίγους, ενώ ήδη έχουν εξαγγείλει τη μείωση της κρατικής χρηματοδότησης για τα δημόσια. Επίσης μιλάνε για παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων, τα οποία θα αναπτυχθούν και θα κερδοφορούν εις βάρος του δικού μας δημόσιου, χρησιμοποιώντας ακόμα και τις υποδομές του. Πώς γίνεται σε ένα σύστημα, το οποίο στηρίζεται στην κερδοφορία, να υπάρξει ισορροπία μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου τομέα (η εμπειρία μας και μόνο ανατρέπει αυτό το επιχείρημα). Είναι βέβαιο ότι το δημόσιο Πανεπιστήμιο θα οδηγηθεί στην παρακμή, κι εμείς θα αναγκαστούμε να καταφύγουμε σε χορηγίες, επιδοτήσεις, δίδακτρα, minor... για την επιβίωσή του.

Οι φοιτητές μας αγωνίζονται συνεχώς για να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο. Η θέση μας δεν μπορεί να είναι άλλη παρά δίπλα στους φοιτητικούς συλλόγους, γιατί παλεύουν για το αυτονόητο, το δίκαιο, το σύγχρονο και για όλες εκείνες τις έννοιες που πλαισιώνουν τον όρο Πανεπιστήμιο. Αυτό που ζητάνε και ζητάμε κι εμείς μαζί τους είναι ένα Πανεπιστήμιο στο οποίο θα κυριαρχεί η πραγματική επιστημονική συνεργασία που θα οδηγήσει στην αποκατάσταση των όρων αριστεία και καινοτομία και στην επιτάχυνση της επίλυσης των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο άνθρωπος. Η παιδεία είναι κοινωνικό αγαθό και πρέπει να σταθούμε δίπλα τους για να αλλάξει ο δείκτης της πυξίδας. Ανάλογα με το πού βρισκόμαστε και τις αντικειμενικές συνθήκες ζωής, ορίζουμε και πού θα πάμε.

Σωτήρης Σωτηρόπουλος

Καθηγητής Χημείας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Το νομοσχέδιο που θα φέρει η κυβέρνηση γι' αυτό που αποκαλούμε πλέον «νέο πανεπιστήμιο» αφορά στην ίδρυση ιδρυμάτων τα οποία δεν έχουν να κάνουν τίποτα με το πανεπιστήμιο. Αποτελεί ένα αντιλαϊκό μέτρο, ενώ είναι ταυτόχρονα αντιακαδημαϊκό και αντιαναπτυξιακό.

Αυτήν τη στιγμή η κυβέρνηση, μπροστά στο φοιτητικό κίνημα, το οποίο παίρνει μεγάλες διαστάσεις, και στις αντιδράσεις των Συλλόγων των πανεπιστημιακών, επιστρατεύει τους υποστηρικτές της μέσα στα πανεπιστήμια αλλά και εκτός ιδρυμάτων. Για παράδειγμα, σήμερα υπάρχει εισαγγελική παρέμβαση στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης ενάντια στην απόφαση συναδέλφων από διάφορα Τμήματα να μην ακολουθήσουν την ντιρεκτίβα της εξ αποστάσεως εξέτασης, η οποία χρησιμοποιείται ως απεργοσπαστικό μέτρο αλλά ταυτόχρονα είναι και βαθιά αντιακαδημαϊκό, γιατί χτυπάει την ακαδημαϊκή ανεξαρτησία και την αξιοπρέπεια των πανεπιστημιακών, ανεξαρτήτως πολιτικής τοποθέτησης.

Γι' αυτό εκτιμώ ότι αυτή είναι η στιγμή που το κίνημα που αναπτύσσεται τόσο από τους φοιτητές όσο και από τους καθηγητές δεν πρέπει να σταματήσει, και θέλω να ελπίζω ότι θα έχει και πολλαπλασιαστικά πολιτικά οφέλη. Υπερασπίζουμε την ανεξαρτησία των ακαδημαϊκών και τον αγώνα των φοιτητών.

Τάσος Καραγάνης

Καθηγητής Εικονομετρίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο

Τρεις μπορώ να πω θα είναι οι συνέπειες αυτού που θέλει να φέρει η κυβέρνηση. Η πρώτη είναι ότι υπηρετεί τη γενικότερη αντίληψη περί μείωσης των δημόσιων δαπανών, δίνοντας ένα κομμάτι από μία δοσμένη πίτα σε κάποιους ιδιώτες, μεταφέρεις ένα μέρος της δαπάνης σε αυτούς. Αυτό είναι το ένα.

Ενα δεύτερο θα είναι μία αρπαχτή. Αυτοί που θα τα πάρουνε θα πάρουν ένα κομμάτι που δεν ξέρουμε ούτε πώς θα το διαχειριστούν ούτε τι θα κάνουν. Η λογική λέει ότι θα πάρουν και ένα ακόμα μεγαλύτερο κομμάτι από την υπόλοιπη χρηματοδότηση για την Παιδεία γιατί δεν βγαίνει η δαπάνη με δίδακτρα. Η Πάντειος π.χ. έχει 10 εκατομμύρια προϋπολογισμό και έχει 3 - 4 χιλιάδες ενεργούς φοιτητές. Αυτό σημαίνει 2.500 ευρώ κατ' έτος τον φοιτητή, επί 4 χρόνια πάει 10.000. Είναι δυνατόν να βρεθούν ελληνικές οικογένειες να δίνουν 10 χιλιάρικα σε 3 - 4 χρόνια μέσα; Οχι! Πράγμα που σημαίνει ότι οι ιδιώτες θα απαιτήσουν και μέσω των ευρωπαϊκών νομοθεσιών, αιτημάτων, κανονισμών, οδηγιών ένα κομμάτι ακόμα μεγαλύτερο από τα υπόλοιπα, δηλαδή τα δημόσια πανεπιστήμια.

Είναι ψευδεπίγραφο το «δημόσιο και ιδιωτικό», είναι ψευδεπίγραφο το «μη κερδοσκοπικό», γιατί μπορούμε να θυμηθούμε τη λογική των αστικών μη κερδοσκοπικών εταιρειών, οι οποίες δεν έχουν κέρδος, αλλά δίνουν εργολαβίες σε εταιρείες που έχουν κέρδος. Δηλαδή απλώς το κέρδος θα αλλάξει μία μορφή.

Και μία τελευταία συνέπεια είναι ότι θα έχει μία τρομερή επίδραση πάνω στην ελληνική κοινωνία γιατί μέχρι τώρα μέσω των σπουδών μπορούσε κάποιος να ανελιχθεί κοινωνικά, να κάνει το μικροαστικό του όνειρο. Να ξεκινήσει ένας που ο πατέρας του ήταν ένας μεσοαστός - μικροαστός και ο ίδιος να γίνει μεγαλοαστός, μεγαλοδικηγόρος κ.λπ. Αυτά πάνε τώρα. Γιατί όταν θα κοπούν οι χρηματοδοτήσεις οι κανονικές, ε δεν θα έχεις και ποιότητα σπουδών!

Απέναντι σε όλα αυτά υπάρχουν οι φοιτητικές κινητοποιήσεις. Αυτές έχουν κόστος. Πρώτα απ' όλα για τους φοιτητές, για τις οικογένειές τους, για την ακαδημαϊκή πορεία κ.λπ. Ερχόμαστε όμως και σ' ένα άλλο θέμα: Είναι τίποτα δωρεάν; Δεν είναι! Στο κάτω κάτω της γραφής αυτό το κόστος το πληρώνουν οι ίδιοι. Δεν μπορεί λοιπόν κανείς να τις κατηγορήσει ως παράνομες, γιατί αν θυμηθούμε λιγάκι την ιστορία, τα 50 - 60 τελευταία χρόνια, τις κινητοποιήσεις πάντα τις δίωκαν ως παράνομες. Από την άλλη μεριά έχει γίνει κάτι ποτέ χωρίς να ζητάς;



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ