Τετάρτη 10 Γενάρη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
5ος ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΚΝΕ ΚΑΙ ΤΟΥ «ΟΔΗΓΗΤΗ»
Κάλεσμα για έρευνα και συλλογική μαθητική δημιουργία

Από τη βράβευση των μαθητικών ομάδων που διακρίθηκαν στον περσινό, 4ο Πανελλαδικό Διαγωνισμό
Από τη βράβευση των μαθητικών ομάδων που διακρίθηκαν στον περσινό, 4ο Πανελλαδικό Διαγωνισμό
«Το σημαντικό πράγμα είναι να μην σταματήσεις να κάνεις ερωτήσεις. Η περιέργεια έχει τον λόγο της που υπάρχει...» (Α. Αϊνστάιν). Μαθαίνουμε την αλήθεια, αλλάζουμε τον κόσμο...

Με αυτό το κάλεσμα, ανακοινώθηκε η έναρξη του Πανελλαδικού Μαθητικού Διαγωνισμού συλλογικής ερευνητικής εργασίας που διοργανώνουν για πέμπτη χρονιά η ΚΝΕ και ο «Οδηγητής».

Οπως και στις προηγούμενες αντίστοιχες διοργανώσεις, έτσι και στον 5ο Πανελλαδικό Μαθητικό Διαγωνισμό, μπορούν να λάβουν μέρος ομάδες μαθητών από Γυμνάσια, Λύκεια και ΕΠΑΛ από όλη τη χώρα, με κίνητρο να ψάξουν, να μελετήσουν, να εμπνευστούν και να δημιουργήσουν γύρω από τα σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα που τους περιβάλλουν, γύρω από καλλιτεχνικά έργα ή επιστημονικά επιτεύγματα που έβαλαν τη σφραγίδα τους στην πορεία της ανθρωπότητας ή που συνεχίζουν σήμερα να συγκινούν, γύρω από σημαντικές σελίδες της Ιστορίας του τόπου μας, αλλά και της παγκόσμιας Ιστορίας των λαών.

Φέτος, όμως, ο διαγωνισμός είναι και λίγο διαφορετικός από τις άλλες χρονιές. Οι μαθητικές ομάδες που θα συμμετάσχουν θα μπορούν να επιλέξουν ελεύθερα το θέμα με το οποίο θα ασχοληθούν, σύμφωνα με τα ενδιαφέροντά τους και το γενικότερο πλαίσιο που έχει κάθε φορά ο διαγωνισμός, όμως θα διαγωνιστούν μεταξύ τους στη μορφή με την οποία θα επιλέξουν να παρουσιάσουν την εργασία τους. Αυτό δεν σημαίνει φυσικά σε καμιά περίπτωση ότι δεν θα μετρήσουν και το περιεχόμενο που θα δώσουν και το θέμα που θα επιλέξουν, αυτά όμως θα κριθούν μεταξύ ομάδων που θα δώσουν εργασίες της ίδιας μορφής. Εξάλλου, σε όλους τους προηγούμενους διαγωνισμούς οι μαθητές εντυπωσίασαν εκτός των άλλων και με τους ευφάνταστους τρόπους που επέλεγαν να παρουσιάσουν τις εργασίες τους.

Οι κατηγορίες στις οποίες θα διαγωνιστούν φέτος οι ομάδες

Ετσι, οι φετινές κατηγορίες του διαγωνισμού, στις οποίες μπορούν να επιλέξουν οι μαθητικές ομάδες να διαγωνιστούν, είναι:

Τραγούδι - Μουσική: Μπορούν να εμπνευστούν από τραγούδια που αγαπούν, να μελετήσουν τον τρόπο που γράφτηκαν και τα μηνύματά τους κι έτσι να διασκευάσουν ή να συνθέσουν δικά τους τραγούδια, να μελοποιήσουν ποιήματα ή και να γράψουν δικά τους τραγούδια εξολοκλήρου από την αρχή.

Θέατρο: Μπορούν να αποδώσουν με τη δική τους ματιά θεατρικά έργα που θίγουν επίκαιρα ζητήματα και που τους εμπνέουν ή και να γράψουν και να παρουσιάσουν δικά τους θεατρικά.

Κόμικ - Σκίτσο - Graffiti - Ζωγραφική: Εδώ οι ομάδες μπορούν να εκφραστούν εικαστικά, εμπνεόμενες από έργα γνωστών καλλιτεχνών ή «γεννώντας» πρωτόλειες δικές τους δημιουργίες πάνω στα θέματα που τους απασχολούν και τους εμπνέουν.

Ντοκιμαντέρ - Ταινία μικρού μήκους - Video: Σενάρια, κάμερες, κινητά τηλέφωνα, έτοιμα πλάνα, όλα αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε αυτήν την κατηγορία και οι μαθητές αντίστοιχα να γίνουν ρεπόρτερ, σεναριογράφοι, ηθοποιοί για να παρουσιάσουν με αυτές τις μορφές το θέμα που θα επιλέξουν.

Φωτογραφία: Μπορεί αυτή η μορφή να μοιάζει εκ πρώτης όψης δύσκολη, ωστόσο προηγούμενοι διαγωνισμοί φωτογραφίας που είχε προκηρύξει η ΚΝΕ έδειξαν πως συγκεντρώνει το ενδιαφέρον των νέων. Εξάλλου, η φωτογραφία ως μέσο μπορεί να είναι από ένα καλλιτεχνικό έργο έως και ένα κοινωνικό σχόλιο, ενώ πολλές φωτογραφίες μαζί μπορούν να διηγηθούν μια ιστορία...

Λογοτεχνικό εργαστήρι: Σταθερός στόχος στους μαθητικούς διαγωνισμούς της ΚΝΕ και του «Οδηγητή» είναι να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με το βιβλίο, με αξιόλογα έργα συγγραφέων, λογοτεχνών, ποιητών, να ψάξουν την ιστορία τους, τα μηνύματα, την επικαιρότητά τους. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία, η ΚΝΕ καλεί τώρα τους μαθητές να γίνουν οι ίδιοι συγγραφείς λογοτεχνικών κειμένων (πεζών ή ποιητικών).

Επιστήμη - Τεχνολογία: Σε αυτήν την κατηγορία οι μαθητές μπορούν μέσα από το πείραμα και την αναπαράσταση να εντοπίσουν τους νόμους της επιστήμης στην καθημερινότητά τους, να αναφερθούν σε τεχνολογικά και επιστημονικά επιτεύγματα που τους κάνουν εντύπωση.

Οι προθεσμίες για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό

Οι μαθητικές ομάδες μπορούν να στείλουν τις δηλώσεις συμμετοχής τους μέχρι τις 18/2/2018. Η καταληκτική ημερομηνία του διαγωνισμού για την αποστολή των ολοκληρωμένων εργασιών είναι στις 30/6/2018. Για τις δηλώσεις συμμετοχής, την αποστολή των εργασιών, αλλά και για περισσότερες πληροφορίες και διευκρινίσεις γύρω από το διαγωνισμό, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στο e-mail: diagonismos@kne.gr

Επίσης, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στην ιστοσελίδα της ΚΝΕ, www.kne.gr, θα αναρτηθεί υποστηρικτικό υλικό για το διαγωνισμό, το οποίο θα εμπλουτίζεται, θα υπάρχει συνεχής ενημέρωση για την εξέλιξη του διαγωνισμού (καταχωρημένες συμμετοχές, ανάρτηση εργασιών, προγραμματισμός εκδηλώσεων και συναντήσεων ομάδων, ρεπορτάζ κ.ά.), καθώς και υλικό από τους προηγούμενους διαγωνισμούς.

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:

  • Ανακοινώθηκε ο 5ος Πανελλαδικός Μαθητικός Διαγωνισμός συλλογικής ερευνητικής εργασίας της ΚΝΕ και του «Οδηγητή».
  • Το τελευταίο μέρος του αφιερώματος «Οκτωβριανή Επανάσταση και Παιδεία»: Η Φυσική Αγωγή αναπόσπαστο μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας στην ΕΣΣΔ.
  • Κάλεσμα της Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών Αθήνας για Πανελλαδική Συνάντηση Συντονιστικών Επιτροπών και σχολείων από όλη την Ελλάδα, στις 28 Γενάρη, στην Αθήνα.
  • Συζητήθηκε Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή για τις προσπάθειες τρομοκράτησης μαθητών για τη συμμετοχή τους σε κινητοποιήσεις.
  • Αντιδράσεις στην απόφαση του υπουργείου Παιδείας να καταργήσει μια κατηγορία σχολικών εκδρομών στο εξωτερικό.
Συνεχίζονται οι αντιδράσεις για την κατάργηση σχολικών εκδρομών στο εξωτερικό

Αντιδράσεις συνεχίζει να προκαλεί η απόφαση του υπουργείου Παιδείας να καταργήσει για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση εκείνες τις σχολικές εκδρομές στο εξωτερικό, που γίνονταν στο πλαίσιο πολιτιστικών ή περιβαλλοντικών προγραμμάτων.

Θυμίζουμε ότι το επιχείρημα της κυβέρνησης για αυτήν την εξέλιξη είναι ότι πολλά παιδιά αποκλείονταν από αυτές τις εκδρομές γιατί δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στο μεγάλο κόστος τους. Να σημειωθεί ότι το υπουργείο διατηρεί όλες τις άλλες κατηγορίες εκδρομών στο εξωτερικό (πενταήμερη, αδελφοποιήσεις και ανταλλαγές σχολείων, ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus κ.λπ.), αλλά και στο εσωτερικό, στις οποίες επίσης πολλοί μαθητές δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στο κόστος, χωρίς να παίρνει κανένα μέτρο για να γίνουν αυτές προσιτές σε όλους τους μαθητές.

Παίρνοντας θέση για το θέμα, η Πανελλαδική Γραμματεία Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ τονίζει μεταξύ άλλων:

«Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ για μια ακόμα φορά υποκρίνεται και προκαλεί την κοινή λογική, προσπαθώντας να φανεί υπερασπιστής των πιο αδύναμων, την ίδια στιγμή που με την πολιτική της πλήττει τους εργαζόμενους γονείς και τα παιδιά τους, την ίδια στιγμή που φέρνει για ψήφιση στη Βουλή ένα ακόμα σκληρό πακέτο μέτρων για το κλείσιμο της 3ης "αξιολόγησης".

Το πρόβλημα του κόστους των σχολικών εκδρομών (όχι μόνο των πολυήμερων αλλά και των ημερήσιων) είναι υπαρκτό και οξύνεται κάτω από το βάρος των αντιλαϊκών πολιτικών της σημερινής αλλά και των προηγούμενων κυβερνήσεων, που εξανεμίζουν το εισόδημα των λαϊκών οικογενειών με τις περικοπές στους μισθούς και τη φοροληστεία.

Σε καμία περίπτωση λύση είναι η κατάργηση των εκδρομών.

Οι εκπαιδευτικές εκδρομές εντός και εκτός της χώρας που φέρνουν τους μαθητές σε επαφή με τον πολιτισμό, τις παραδόσεις, την ιστορία, την τέχνη και την τεχνολογία του λαού μας και άλλων λαών, θα πρέπει να είναι αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής και παιδαγωγικής διαδικασίας. Γι' αυτόν το λόγο δεν μπορεί να αποτελούν προνόμιο μόνο όσων έχουν την οικονομική δυνατότητα να συμμετέχουν, αλλά η συμμετοχή να είναι δωρεάν για όλους τους μαθητές, με κονδύλια του υπουργείου Παιδείας, στο πλαίσιο της γενικότερης χρηματοδότησης του σχολείου. Πρέπει να εξασφαλίζεται χωρίς κανένα εμπόδιο η συμμετοχή όλων των μαθητών στις δραστηριότητες του σχολείου. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία και με ευθύνη του κάθε συλλόγου διδασκόντων, θα διασφαλίζεται και το περιεχόμενο των σχολικών εκδρομών».

Στο ίδιο πνεύμα η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας απαιτεί «τώρα δωρεάν σχολικές εκδρομές για όλους τους μαθητές!» και σχολιάζει:

«Η συμμετοχή των μαθητών στις σχολικές εκδρομές είναι δικαίωμα όλων των μαθητών! Είναι απαράδεκτο η κυβέρνηση να καταργεί σχολικές εκδρομές στο εξωτερικό με τη δικαιολογία ότι οι οικογένειες κάποιων μαθητών αδυνατούν να πληρώσουν τα έξοδα! Το να συμμετέχουν όλοι οι μαθητές στις εκδρομές δωρεάν, χωρίς να αναγκάζονται οι γονείς μας να βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, δεν πέρασε απ' το μυαλό ούτε της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ ούτε της ΝΔ...;! Η ΝΔ, μάλιστα, το ...τερμάτισε, λέγοντας ότι έτσι κι αλλιώς δεν υποχρεώνονται όλοι οι μαθητές να πάνε, παρά μόνο όσοι το αντέχει το πορτοφόλι τους!

Τώρα να δυναμώσει σε κάθε σχολείο το αίτημα να δοθεί έκτακτο κονδύλι για τις σχολικές εκδρομές, ώστε να μπορούν όλοι οι μαθητές να συμμετέχουν δωρεάν, με αποκλειστική ευθύνη του σχολείου και του υπουργείου Παιδείας, με έλεγχο στις εταιρείες μεταφοράς, τα ξενοδοχεία κ.λπ., ενταγμένες εξολοκλήρου στην εκπαιδευτική διαδικασία, με μορφωτικό, πολιτιστικό, ψυχαγωγικό περιεχόμενο.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ βρήκε σε μια μέρα 2,4 δισ. ευρώ για να κλείσει συμφωνίες για "F-16" με τις ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ και δεν έχει για τις σχολικές μας εκδρομές...;!

Ούτε βήμα πίσω απ' αυτά που μας αξίζουν και μας στερούν!».

ΟKΤΩΒΡΙΑΝΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΠΑΙΔΕΙΑ
Η Φυσική Αγωγή αναπόσπαστο μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας στην ΕΣΣΔ

Παρέλαση αθλητών στην 1η Πανενωσιακή Σπαρτακιάδα (1928) στην Κόκκινη Πλατεία
Παρέλαση αθλητών στην 1η Πανενωσιακή Σπαρτακιάδα (1928) στην Κόκκινη Πλατεία
Μιλώντας για το εκπαιδευτικό σύστημα στην ΕΣΣΔ, θα ήταν παράλειψη σε τούτο το αφιέρωμά μας «Οκτωβριανή Επανάσταση και Παιδεία» (που ολοκληρώνεται σήμερα με αυτό το δημοσίευμα) να μην αναφερθούμε στη φυσική αγωγή, η οποία ήταν αναπόσπαστο στοιχείο στο σύνολο του εκπαιδευτικού συστήματος, θέτοντας τις βάσεις για το μαζικό λαϊκό αθλητισμό, αλλά και για τα επιτεύγματα της ΕΣΣΔ στον τομέα του αθλητισμού.

Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι η πολιτιστική πρόοδος μιας κοινωνίας στην εποχή μας είναι αδιανόητη χωρίς την πρόοδο φυσικής κουλτούρας του λαού και της νεολαίας. Την ένταξη δηλαδή της σωματικής άσκησης ως συστατικού στοιχείου της καθημερινότητάς του, του τρόπου ζωής του. Αυτό έγινε πράξη κατά τη διάρκεια της σοσιαλιστικής οικοδόμησης στο κράτος όπου πρωτοεδραιώθηκε η εξουσία της εργατικής τάξης. Η φυσική κουλτούρα είχε αγκαλιάσει το εκπαιδευτικό σύστημα, την καθημερινή ζωή των ανθρώπων, την επιστημονική οργάνωση της εργασίας, τη δομή όλου του σοσιαλιστικού τρόπου ζωής. Η δημιουργία ενός ενιαίου συστήματος φυσικής μόρφωσης ήταν ένα μοναδικό επίτευγμα της σοσιαλιστικής κοινωνίας.

Απαραίτητο στοιχείο διαμόρφωσης της προσωπικότητας

Τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά του συστήματος αυτού καθορίζονται πρωταρχικά απ' το γεγονός ότι αναπτύχθηκε ως σημαντικό κομμάτι του συνολικού εκπαιδευτικού συστήματος. Σκοπός του ήταν η ανάπτυξη και η ολοκλήρωση της προσωπικότητας, η θωράκιση της υγείας και η ανύψωση του πολιτιστικού - τεχνικού επιπέδου των αυριανών εργαζομένων που αποτελούν την κύρια παραγωγική δύναμη. Στόχος για το κάθε άτομο ήταν να συνδυάζει αρμονικά πνευματικό πλούτο, ηθικές αρχές και φυσική καλή κατάσταση. Αυτό, για παράδειγμα, εκφράζεται σε όλα τα κύρια χαρακτηριστικά του συστήματος φυσικής αγωγής, στη δομή του, τα ιδεολογικά και προγραμματικά θεμέλια που βάζει το περιεχόμενό του. Παράλληλα, πρέπει να σκεφτούμε ότι η κοινωνική ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής και η ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων οδηγούσαν στην ποσοτική και ποιοτική αξιοποίηση του μη εργάσιμου χρόνου. Ετσι η κουλτούρα της φυσικής αγωγής που αποκτιόταν από μικρή ηλικία μπορούσε να συνεχίσει να ανθεί και στη συνέχεια.


Με τη σωματική αγωγή είχαν τη δυνατότητα να ασχολούνται όλες οι ηλικίες, να οργανώνονται σε συλλόγους και αθλητικές λέσχες. Ενα βασικό χαρακτηριστικό ήταν η υλικοτεχνική υποδομή και η εξέλιξη της επιστημονικής στήριξης, με ειδικευμένα στελέχη σε όλα τα επίπεδα που προέρχονταν από ανώτατα ιδρύματα. Βάση του συστήματος φυσικής αγωγής ήταν το σχολείο. Κάθε σχολικό συγκρότημα διέθετε τους δικούς του χώρους (ανοικτά και κλειστά γυμναστήρια), το δικό του εξοπλισμό με βάση τις ανάγκες των μαθητών. Την ευθύνη για την κατασκευή και τη συντήρησή τους την είχε το κράτος. Το σχολείο αποτελούσε τη βάση απ' την οποία αξιολογούνταν, επίσης, η κλίση και το ταλέντο σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κάθε αθλήματος.

Η συστηματική ενασχόληση με τον αθλητισμό γινόταν είτε σε υποχρεωτική είτε σε εθελοντική βάση. Η φυσική αγωγή ήταν υποχρεωτική για τους μαθητές όλων των σχολείων, των επαγγελματικών και τεχνικών σχολών, των μέσων ειδικών και των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων κ.ά., αλλά πέρα από τα σχολεία και τις σχολές, μπορούσαν αν ήθελαν να συμμετέχουν επιπλέον σε αθλητικούς συλλόγους και σωματεία.

Εδώ πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι ο αθλητισμός στις σοσιαλιστικές χώρες δεν ήταν «επαγγελματικός». Κανένας διάσημος αθλητής ή πρωταθλητής, καμιά ομάδα δεν είχε και δεν έχει τον τίτλο του επαγγελματία. Οπως όλος ο κόσμος τελειώνοντας τις σπουδές είχε εξασφαλισμένη δουλειά, έτσι και οι αθλητές, ακόμα και οι πρωταθλητές της ΕΣΣΔ, είχαν τη θέση τους στην παραγωγή, αλλά εξασφάλιζαν άδειες για προπονήσεις και αγώνες, χωρίς να χάνουν το μεροκάματό τους, εξασφαλίζονταν επίσης από το κράτος τα έξοδα των ταξιδιών τους όταν χρειάζονταν να μετακινηθούν για αγώνες στο εσωτερικό ή στο εξωτερικό. Και από αυτήν τη σκοπιά γίνεται φανερό ότι ο αθλητισμός στην ΕΣΣΔ ήταν μέσο εκπαίδευσης, πρώτιστα της νεολαίας και στη συνέχεια όλου του λαού, και όχι μέσο πλουτισμού, ξέπλυμα χρήματος και φαγοπότι χορηγών, όπως συμβαίνει σήμερα στον καπιταλισμό.

Η συμβολή της Ανώτατης Εκπαίδευσης και της Ερευνας

Γήπεδο στο εσωτερικό του κεντρικού κτιρίου του κρατικού Πανεπιστημίου της Μόσχας
Γήπεδο στο εσωτερικό του κεντρικού κτιρίου του κρατικού Πανεπιστημίου της Μόσχας
Εξετάζοντας την αλληλένδετη σχέση της Εκπαίδευσης και της φυσικής αγωγής στην ΕΣΣΔ, πρέπει να τη δούμε και από την αντίστροφη πλευρά. Δηλαδή, όχι μόνο η φυσική αγωγή ήταν αναπόσπαστο μέρος της εκπαίδευσης, αλλά και το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα λειτούργησε στην υπηρεσία της ανάπτυξης του συστήματος φυσικής αγωγής και αθλητισμού.

Σύμφωνα με στοιχεία της Σοβιετικής Εγκυκλοπαίδειας, το 1976 στην ΕΣΣΔ υπήρχαν εκατοντάδες χιλιάδες γήπεδα, στάδια, γυμναστήρια, κολυμβητήρια, αυτοκινητοδρόμια, σκοπευτήρια, παγοδρόμια, πίστες του σκι κ.τ.λ. Ετσι, σε αυτές τις υποδομές, στον αθλητισμό εργάζονταν μόνιμα περίπου 300.000 άνθρωποι και από αυτούς περίπου το 70% είχε αποφοιτήσει από ανώτατες και μεσαίες σχολές φυσικής αγωγής, ενώ εθελοντικά ως κοινωνική υπηρεσία πρόσφεραν τη δουλειά τους 5,8 εκατομμύρια τεχνικοί και προπονητές και 4,2 εκατομμύρια διαιτητές.

Περισσότερα από 210 μεσαία και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα κατάρτιζαν τα στελέχη του αθλητισμού. 24 ανώτατες σχολές σωματικής αγωγής, 84 πανεπιστημιακές σχολές για σωματική διαπαιδαγώγηση στις ανώτατες παιδαγωγικές σχολές, 25 μέσες σχολές αθλητισμού και 10 σχολές προπονητών μόρφωναν προπονητές και δασκάλους της γυμναστικής. Κάθε χρόνο αποφοιτούσαν πάνω από 15.000 γυμναστές με ανώτατη και 10.000 με μεσαία κατάρτιση.

Κολυμβητικό κέντρο
Κολυμβητικό κέντρο
Για τα επιστημονικά στελέχη λειτουργούσε, επίσης, σύστημα μεταπτυχιακών σπουδών στα κυριότερα εκπαιδευτικά ιδρύματα φυσικής αγωγής (Μόσχα, Λένινγκραντ, Κίεβο, Μινσκ, Τιφλίδα).

Ενας τομέας που αναπτύχθηκε παράλληλα με το όλο σύστημα του αθλητισμού ήταν αυτός της Αθλητιατρικής. Μιας επιστήμης που στο κέντρο της προσοχής της έχει την κατάσταση του οργανισμού όσων αθλούνται, αλλά και τις βλάβες ή τις κακώσεις που μπορεί να προκληθούν από την άσκηση. Μια σειρά κομμουνιστών επιστημόνων όπως ο Σεμάσκο, ο Γκορονέφσκι, ο Σαρκίζοφ, ο Κριτσιάκοφ, ο Λετούνοφ κ.ά. έθεσαν τις επιστημονικές και οργανωτικές βάσεις της Αθλητιατρικής και την έκαναν συστατικό τμήμα του σοβιετικού συστήματος Υγείας και Γυμναστικής. Το 1920 ιδρύθηκε η έδρα της Αθλητιατρικής σε εκπαιδευτικά ινστιτούτα επιστημονικών ερευνών γυμναστικής που αποτελούνταν από εργαστήρια και ανάλογα τμήματα. Από το 1940 αθλητιατρικά εξειδικευμένα ιατρεία και κοινά ιατρεία έκαναν ελέγχους σε όλες τις ειδικότητες που ασχολούνταν με τον αθλητισμό και τη γυμναστική. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη δεκαετία του 1970 υπήρχαν πάνω από 300 εξειδικευμένα ιατρεία και πάνω από 500 απλά, που όμως είχαν τη δυνατότητα να πραγματοποιούν αθλητιατρικές εξετάσεις.

Ολο αυτό το οικοδόμημα της αθλητιατρικής επιστήμης έβρισκε εφαρμογή σε κάθε τομέα όπου υπήρχε αθλητισμός στην ΕΣΣΔ. Σε Σχολεία, αθλητικές σχολές, αθλητικές λέσχες, σωματεία, ακόμα και στον αθλητισμό που πραγματοποιούνταν στα εργοστάσια, ο κάθε αθλητής υποστηριζόταν από ιατρική παρακολούθηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι στα απλά σχολεία οι μαθητές περνούσαν υποχρεωτική ιατρική εξέταση ανά δίμηνο, συνοδεία των γυμναστών τους. Το ίδιο εντατικοί έλεγχοι πραγματοποιούνταν και στις αθλητικές σχολές, τα πανεπιστήμια, αλλά και στα εργοστάσια.

Εκλαΐκευση της ιδέας και της σημασίας του αθλητισμού


Βλέποντας τη φυσική αγωγή και τον αθλητισμό ως στοιχείο διαπαιδαγώγησης ολόκληρου του λαού, το σοβιετικό κράτος αξιοποιούσε πέρα από το σχολείο και μια σειρά άλλες μορφές για να επικοινωνήσει και να εκλαϊκεύσει τη σημασία της ενασχόλησης με τον αθλητισμό.

Για το σκοπό αυτό, για παράδειγμα, πανενωσιακές αθλητικές παρελάσεις και μαζικές αθλητικές και γυμναστικές επιδείξεις πραγματοποιούνταν ανά τακτά χρονικά διαστήματα στο σοβιετικό κράτος. Σε αυτό το πλαίσιο, πραγματοποιούνταν πάνω από 300 αθλητικοί αγώνες το χρόνο, ενώ το 1939 καθιερώθηκε η Μέρα του Αθλητισμού ως ενιαία πανενωσιακή γιορτή.

Το 1976 εκδίδονταν πάνω από 30 αθλητικές εφημερίδες και περιοδικά, που το συνολικό τιράζ τους ξεπερνούσε τα 7 εκατομμύρια αντίτυπα. Ο αθλητικός κρατικός εκδοτικός οίκος «Σωματική αγωγή και αθλητισμός» και άλλα εκδοτικά ιδρύματα εξέδιδαν κάθε χρόνο πάνω από 700 τίτλους βιβλίων και άλλες εκδόσεις, που το συνολικό τους τιράζ ξεπερνούσε τα 10 εκατομμύρια αντίτυπα.

Κάθε χρόνο, προβάλλονταν 40 ντοκιμαντέρ με εκλαϊκευτικές επιστημονικές, διδακτικές και καλλιτεχνικές ταινίες για τη φυσική αγωγή και τον αθλητισμό. Πολλές, μάλιστα, από αυτές τις ταινίες είχαν βραβευτεί και σε διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ. Στο πρόγραμμα της κεντρικής τηλεόρασης, ο συνολικός αριθμός των εκπομπών που είχαν ως θέμα τους τη σωματική αγωγή και τον αθλητισμό έφτανε περίπου τις 900 ώρες το χρόνο.

Αν αναλογιστεί κανείς όλα όσα σημειώσαμε μέχρι τώρα, γίνεται κατανοητό γιατί η Σοβιετική Ενωση για πολλά χρονιά αποτέλεσε το παράδειγμα ανάπτυξης και εξέλιξης της αθλητικής επιστήμης, της φυσικής αγωγής και του αθλητισμού. Η προσφορά της στο παγκόσμιο αθλητικό κίνημα, οι κατακτήσεις των λαών της αποτελούν ακόμη και σήμερα άπιαστο όνειρο για εκατομμύρια εργαζόμενους σε όλο τον κόσμο.


Για τις προσπάθειες τρομοκράτησης μαθητών που αγωνίζονται

Συζητήθηκε η σχετική Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή

Σε μια σειρά από κρούσματα τρομοκράτησης που καταγράφηκαν σε σχολεία της χώρας όταν οι μαθητές τους αποφάσισαν να συμμετάσχουν στα απεργιακά συλλαλητήρια στις 14 Δεκέμβρη αναφέρεται η Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ προς τον υπουργό Παιδείας, η οποία συζητήθηκε στη Βουλή τη Δευτέρα 8 Γενάρη.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, αφού αναφέρθηκε σε συγκεκριμένα περιστατικά, κάλεσε τον υπουργό Παιδείας να τοποθετηθεί απέναντι σε αυτά τα ανησυχητικά φαινόμενα, να πει από το βήμα της Βουλής τι μέτρα προτίθεται να πάρει για να απαλλαγούν από τις όποιες τιμωρίες οι μαθητές που αποφάσισαν να διεκδικήσουν μαζί με τους γονείς τους μια καλύτερη ζωή και να σταματήσει κάθε απειλή ενάντια σε όσους μαθητές τώρα ή στο μέλλον αποφασίζουν να αγωνιστούν για ένα σχολείο και μια ζωή που δικαιούνται.

«Τα σχολεία μας είναι δημοκρατικά σχολεία και δεν τρομοκρατείται κανένα παιδί από τους εκπαιδευτικούς», δήλωσε απαντώντας ο υπουργός Παιδείας, ο οποίος ωστόσο είπε ότι «μπορούν να υπάρχουν ελάχιστες εξαιρέσεις». Ο Κώστας Γαβρόγλου αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην περίπτωση της μονοήμερης αποβολής με την οποία τιμωρήθηκαν μαθητές στο 9ο Γυμνάσιο Τρικάλων, υποστηρίζοντας ούτε λίγο ούτε πολύ πως πρόκειται για εφαρμογή του κανονισμού, γιατί οι μαθητές έφυγαν από το σχολείο χωρίς να ενημερώσουν τον διευθυντή ή τους εκπαιδευτικούς τους! «Δεν αμφισβητώ με κανέναν τρόπο αντιθέσεις διευθυντών προς την απεργιακή κινητοποίηση. Δεν αμφισβητώ ότι θα υπήρχαν κάποια άτομα που θα εξέφρασαν - ενδεχομένως και με έναν τρόπο που δεν είναι πολύ παιδαγωγικός - την αντίθεσή τους σ' αυτά», δήλωσε σε άλλο σημείο της τοποθέτησής του. Ο υπουργός Παιδείας επικαλέστηκε το ότι δεν υπήρξαν καταγγελίες προς το υπουργείο για τα περιστατικά (παραγνωρίζοντας το γεγονός ότι υπήρξαν δημόσιες ανακοινώσεις εκπαιδευτικών και εργατικών σωματείων για κάποια από τα αναφερόμενα περιστατικά) και κάλεσε να γίνονται καταγγελίες στο υπουργείο και στις διευθύνσεις για ανάλογα κρούσματα από τις μαθητικές κοινότητες και τους συλλόγους γονέων.

«Το σχολείο δεν είναι μόνο για να μαθαίνει ορθογραφία ή εξισώσεις. Κατά τη γνώμη μας το σχολείο έχει ευρύτερο ρόλο, πρέπει να διαπαιδαγωγεί έναν άνθρωπο, με τέτοιο τρόπο ώστε ο ίδιος να γίνεται ο κύριος και ο πρωταγωνιστής της ζωής του», τόνισε ο βουλευτής του ΚΚΕ. Οπως σημείωσε, εκείνες τις μέρες στις οποίες αναφέρεται η Ερώτηση υπήρξαν κι άλλα κρούσματα τρομοκράτησης μαθητών, αναφέροντας ως ενδεικτική του κλίματος που επικράτησε σε αρκετά σχολεία, την παρέμβαση της Αστυνομίας ενάντια στην προσπάθεια και το δικαίωμα της ΚΝΕ να προπαγανδίζει τις κινητοποιήσεις, συζητώντας έξω από σχολεία με μαθητές στην Ξάνθη και στα Γιάννενα. Οπως σημείωσε στη δευτερολογία του ο βουλευτής του ΚΚΕ, «πραγματικά δημοκρατικό σχολείο είναι αυτό το σχολείο το οποίο θα επιτρέπει στους μαθητές να συμμετέχουν στις κινητοποιήσεις που οργανώνουν οι γονείς τους, τα σωματεία τους, το λαϊκό κίνημα, να συμμετέχουν και να αποφασίζουν οι ίδιοι τη συμμετοχή τους σε κινητοποιήσεις για το σχολείο τους, για τα προβλήματά τους, για τις συγχωνεύσεις που απ' ό,τι φαίνεται θα συνεχιστούν, για την έλλειψη βιβλίων, για την έλλειψη εκπαιδευτικών, για το ότι πληρώνουν τα ξενόγλωσσα βιβλία, για το ότι το κόστος των σπουδών είναι πια απαγορευτικό για πάρα πολλές λαϊκές οικογένειες».

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΑΘΗΝΑΣ
Απευθύνει κάλεσμα πανελλαδικού συντονισμού στις 28 Γενάρη

Κάλεσμα πανελλαδικού συντονισμού και οργάνωσης του αγώνα απευθύνει η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας στις αντίστοιχες επιτροπές που έχουν συγκροτηθεί σε διάφορες πόλεις της χώρας, ορίζοντας μέρα Πανελλαδικής Συνάντησης των Επιτροπών στην Αθήνα, την Κυριακή 28 Γενάρη.

Στο κάλεσμα το οποίο έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα mathites.gr τονίζονται τα εξής:

«Η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας καλεί τις Συντονιστικές Επιτροπές Μαθητών Πειραιά, Θεσσαλονίκης, Πάτρας, Πρέβεζας, Ιωαννίνων, Ηρακλείου Κρήτης, Χανίων, Λαμίας, Τρικάλων, Καλαμάτας, Γρεβενών, Γιαννιτσών, Αμαλιάδας, Ληξουρίου, άλλες Συντονιστικές Επιτροπές που υπάρχουν σε πόλεις, γειτονιές και χωριά, αλλά και τα 15μελή και 5μελή μαθητικά συμβούλια από σχολεία όλης της Ελλάδας, σε Πανελλαδική Συνάντηση στις 28 Γενάρη στην Αθήνα.

Καλούμε όλες τις Συντονιστικές Επιτροπές, τα 5μελή και τα 15μελή, τα σχολεία όλης της Ελλάδας να συζητήσουν και να πάρουν απόφαση για συμμετοχή στην Πανελλαδική μας Συνάντηση.

Ολοι εμείς οι μαθητές που από την αρχή της χρονιάς:

  • οργανώνουμε τον αγώνα μας κόντρα σε παλιά και νέα προβλήματα. Που στις 30 Οκτώβρη πλημμυρίσαμε τους δρόμους της χώρας οργανώνοντας μαθητικές πορείες σε πάνω από 44 πόλεις, διεκδικώντας ένα σχολείο να μορφώνει και όχι να εξοντώνει...
  • δεν τσιμπήσαμε και δεν τσιμπάμε στα παραμύθια της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ που ήθελε να μας πιάσει στον ύπνο για να μη μας βρει απέναντί της...
  • δεν καθόμαστε στ' αυγά μας αλλά αγωνιζόμαστε και διεκδικούμε όσα μας αξίζουν και μας στερούν, κόντρα στα σχέδια της κυβέρνησης που συνεχίζει στον ίδιο δρόμο με τις προηγούμενες και μαζί με τους συνεργάτες τους στην Ευρωπαϊκή Ενωση και αλλού χτυπάνε το δικαίωμά μας στη μόρφωση και τη ζωή με δικαιώματα...


...ήρθε η ώρα να συναντηθούμε, να συντονιστούμε, να ανταλλάξουμε ιδέες για το πώς μπορεί να γίνει ακόμα πιο δυναμικός, πιο αποτελεσματικός και μαζικός ο αγώνας μας!

Να συζητήσουμε για το πώς συνεχίζουμε, για την άμεση απάντηση που πρέπει να δώσουμε για ακόμα μια φορά στην κυβέρνηση, που ετοιμάζεται να φέρει ένα νομοσχέδιο που κάνει ακόμα χειρότερο το σχολείο μας.

Να μιλήσουμε για το πώς μπορούμε να ζωντανέψουμε τις μαθητικές μας κοινότητες με πρωτοβουλίες και δράσεις για όλα όσα μας ενδιαφέρουν και μας απασχολούν!

28 Γενάρη οι μαθητές όλης της Ελλάδας ενώνουμε τη φωνή μας στην Πανελλαδική μας Συνάντηση!

Παλεύουμε για σχολείο που να μορφώνει και όχι να εξοντώνει!».




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org