Διαλαλεί μέτρα και χρήμα για να κάνει το κεφάλαιο ανάπτυξη
Φιέστα χτες στο υπουργείο Ανάπτυξης για την παρουσίαση του χρονοδιαγράμματος για το 2013
Eurokinissi
Από τη χτεσινή φιέστα στο υπουργείο Ανάπτυξης. Τα μέτρα που ανακοίνωσε η συγκυβέρνηση είναι χαράς ευαγγέλια για το κεφάλαιο και προαναγγέλλουν ζωή κόλαση για το λαό
Δεσμεύσεις στην ντόπια και ξένη πλουτοκρατία για επίσπευση των μέτρων που στοχεύουν στην ανάκαμψη της κερδοφορίας τους, μοίρασε χτες η κυβέρνηση και προσωπικά ο πρωθυπουργός Α. Σαμαράς, μία μέρα μετά τη συνάντηση με την Γερμανίδα καγκελάριο Α. Μέρκελ, παρευρισκόμενος στην παρουσίαση του προγραμματισμού του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για το 2013, από τον υπουργό Κ. Χατζηδάκη.
Η κλιμάκωση της φιλομονοπωλιακής πολιτικής, που «τρέφεται» με τα δικαιώματα και το εισόδημα των εργαζομένων και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, θα εκδηλωθεί στη συνέχεια - σύμφωνα με τον πρωθυπουργό - μέσα από ένα «σύγχρονο σύστημα» που περιλαμβάνει ένα «στοχο-χρονοδιάγραμμα ή χρονο-στοχοδιάγραμμα», ώστε να «προσελκύσουμε επενδύσεις, όχι με ευχές, όχι με δημόσιες σχέσεις, αλλά με συγκεκριμένα ουσιαστικά βήματα».
Το αποτέλεσμα είναι μια ανακεφαλαίωση των δράσεων του υπουργείου, με ορισμένες ημερομηνίες, προκειμένου να δίνεται η αίσθηση του συγκεκριμένου. Στο σύνολό τους, περιλαμβάνουν μέτρα αρωγής του κράτους στο κεφάλαιο, προκειμένου να επενδύσει τα συσσωρευμένα κεφάλαιά του: Ιδιωτικοποιήσεις, μεγάλα έργα με προκλητικούς όρους υλοποίησης, νέες «απλοποιήσεις» διαδικασιών για μεγάλες επενδύσεις, ακόμη πιο «φιλικό» περιβάλλον για τις επιχειρήσεις, θα επιδιωχθεί να γίνουν πράξη μέχρι το τέλος του έτους.
Ο προγραμματισμός του υπουργείου για το 2013, περιλαμβάνει 10 νέα νομοσχέδια και χρονικό προσδιορισμό για κάποιες δράσεις, που είναι γνωστές, αναμενόμενες και περιλαμβάνονται στα μνημόνια. Ο Κ. Χατζηδάκης είπε ότι το 2013 θα συνεχιστεί η ύφεση και οι προσπάθειες επικεντρώνονται στο να αποτελέσει μια «χρονιά καμπής», για έξοδο από την κρίση προς όφελος των μονοπωλίων.
Ανακοίνωσε τη νέα κυβερνητική απόφαση για τη δημιουργία - μέσω ΣΔΙΤ - λιμανιού κρουαζιέρας στον Πειραιά, προκειμένου να μετατραπεί σε «λιμάνι - αφετηρία» για τις κρουαζιέρες, όπως αξιώνουν οι μεγάλες ξένες εταιρείες του χώρου. Στο πρώτο εξάμηνο θα γίνει και η συγχώνευση του Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών (ΟΠΕ) με τον οργανισμό «Invest in Greece», κατ' επιταγή των μεγαλοεπιχειρηματιών, ενώ θα περάσουν και οι εμπορικοί Ακόλουθοι των Πρεσβειών στην αρμοδιότητα του υπουργείου Ανάπτυξης.
Οι «άξονες» του σχεδίου
Σύμφωνα με τον υπουργό, οι κυβερνητικές δράσεις θα κινηθούν σε 3 βασικούς άξονες: Ρευστότητα, δημόσια έργα, διαρθρωτικές αλλαγές.
1. Στον πρώτο άξονα της ρευστότητας, εντάσσεται μεταξύ άλλων ο στόχος για απορρόφηση 3.890 εκατ. ευρώ που θέτει η ΕΕ για το 2013. Σε ό,τι αφορά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ο σχεδιασμός περιλαμβάνει εν πολλοίς επανάληψη προηγούμενων εξαγγελιών για χρονοδιαγράμματα και ποσά που προβλέπονται από σχετικά ψευδεπίγραφα προγράμματα. Ενδεικτικά, μέσα στο μήνα θα ξεκινήσει το πρόγραμμα ΕΤΕΑΝ χαμηλότοκων δανείων για επενδύσεις και κεφάλαια κίνησης ύψους 680 εκατ. ευρώ με επιδότηση επιτοκίου 50%. Επίσης, μέσα στο χρόνο θα υπογραφεί σύμβαση για ακόμη 400 εκατ. ευρώ από τα 1,44 δισ. που προβλέπονται με τη συμφωνία με την ΕΤΕπ.
2. Σχετικά με τον άξονα για τα δημόσια έργα: Στόχος είναι να ξεκινήσουν πάλι τα έργα για τους 4 αυτοκινητόδρομους τον Απρίλη, αφού θα έχει επιτευχθεί συμφωνία με τις τράπεζες προς όφελος των μεγαλοκατασκευαστών. Επίσης, μέχρι το Σεπτέμβρη θα έχουν δοθεί σε λειτουργία οι σταθμοί του Μετρό σε Ανθούπολη, Ελληνικό, Χαϊδάρι. Μέσα στο χρόνο θα συνεχιστούν τα έργα Μετρό στη Θεσσαλονίκη και θα υπογραφεί η σύμβαση για την επέκταση προς Καλαμαριά. Μέσα στο μήνα ολοκληρώνεται η σιδηροδρομική σύνδεση με το λιμάνι του Ικονίου (για το έργο «καίγονται» Cosco και HP), ενώ για το διαμετακομιστικό κόμβο Θριασίου θα ανακηρυχθεί μειοδότης τον Φλεβάρη. Αλλα σιδηροδρομικά έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη θα έχουν ολοκληρωθεί έως το Μάη. Στα επόμενα 2 χρόνια, θα έχουν λήξει εκκρεμότητες με έργα στα λιμάνια. Τους επόμενους μήνες προχωρούν και τα ΣΔΙΤ για τη διαχείριση απορριμμάτων.
3. Στον τρίτο άξονα των αναδιαρθρώσεων, εντάσσονται οι ιδιωτικοποιήσεις: ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ROSCO (θυγατρική του ΟΣΕ) μεταφέρονται στο ΤΑΙΠΕΔ τέλη Μάρτη. Εντός του Γενάρη, πάει για ψήφιση το νομοσχέδιο για την αναδιοργάνωση της ΥΠΑ και θα ξεκινήσουν μετά οι διαδικασίες ένταξης στο ΤΑΙΠΕΔ των αεροδρομίων που θα επιλέξει. ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, ψηφιακό μέρισμα, Υπεραστικές Οδικές Μεταφορές (για άνοιγμα της αγοράς έως το 2015), θα έχουν ξεκαθαρίσει όλα μέχρι το Μάρτη.
4. Στον τομέα της διευκόλυνσης των επενδύσεων, εντός των ημερών θα κατατεθεί στη Βουλή η ρύθμιση για την Κεντρική Αδειοδοτική Αρχή για τις Στρατηγικές και Ιδιωτικές Επενδύσεις. Πρόκειται για τη θέσπιση νέων προκλητικών προνομίων υπέρ του μεγάλου κεφαλαίου. Μέσα στον επόμενο μήνα, θα έχει ψηφιστεί η ρύθμιση για την κατάργηση της κυριακάτικης αργίας κατ' εντολή των πολυεθνικών και των μονοπωλίων της αγοράς, και όλες οι αλλαγές γύρω από το καθεστώς των προσφορών και των εκπτώσεων. Στο πακέτο των «μεταρρυθμίσεων», με γνώμονα τη «διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας» περιλαμβάνονται, ακόμη, η μείωση του κόστους ίδρυσης επιχειρήσεων, η προώθηση της συμφωνίας της κυβέρνησης με τον ΟΟΣΑ για την «ενίσχυση του ανταγωνισμού» σε τουρισμό, επεξεργασία τροφίμων, οικοδομικών υλικών, λιανεμπόριο. Μέχρι το τέλος του μήνα, ακόμη, η κυβέρνηση αναμένει την απάντηση της ΕΚΤ και της τρόικας για τα μέτρα που αφορούν τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, που στην πραγματικότητα αφορά νοικοκυριά με εισόδημα μέχρι 25.000 ευρώ και «διευκόλυνση» που ισοδυναμεί με αποπληρωμή των χρεών τους για 48 μήνες με δόσεις μέχρι το 30% του εισοδήματός τους.
Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2013 θα έχουν ξεκαθαρίσει ζητήματα επικοινωνιών που σχετίζονται με την επέκταση των ευρυζωνικών συνδέσεων, τις οπτικές ίνες, την Ψηφιακή Τηλεόραση. Από το 2014 αναμένονται οι μπάρες εισόδου και το ηλεκτρονικό εισιτήριο στις αστικές συγκοινωνίες.