Ανεξέλεγκτες ιδιωτικές χρήσεις στο περιβάλλον του Ιερού Βράχου
Η Στοά του Ευμένους αδυνατεί να δεχτεί εκδηλώσεις,διαπιστώνει στο παρά πέντε το μετονομασμένο ως "Ελληνικά Φεστιβάλ" Φεστιβάλ Αθηνών. Μόνο που, όταν το ΚΑΣ παραχωρούσε το μνημείο η Α' ΕΠΚΑ επέμενε να μη δοθεί έγκριση. Τρεις εκδηλώσεις, λοιπόν, μεταφέρονται στην Πνύκα,χώρος για τον οποίο το ΚΑΣ είχε δεχτεί μόνο ήπιες χρήσεις. Η Πνύκα, όμως, αντέχει ως προς το αισθητικό και υλικό μέρος; Οχι λέει το ΚΑΣ,αλλά την παραχωρεί υποσημειώνοντας ότι "στο μέλλον να γίνει περιγραφή των δυνατοτήτων του μνημείου".
Θα δούμε λοιπόν τις εκδηλώσεις: "Η ποίηση ανατέλλει τα μεσάνυχτα", "Ο κύριος Γιάννης Ρίτσος" και "Ο "Μεγάλος Ερωτικός" του Μάνου Χατζιδάκι". Το ΚΑΣ, όμως, γνωμοδοτεί προ τετελεσμένων γεγονότων. Στην προκειμένη περίπτωση έκανε μόνο περικοπές στις βαριές εγκαταστάσεις που πρότεινε η ΑΕ "Ελληνικά Φεστιβάλ" και υπέδειξε να μην περάσουν στο λιθόστρωτο του Πικιώνη βαριά οχήματα (μέχρι μισός τόνος φορτίο), γιατί ήδη έχει πληγεί αρκετά. Ομως η πρώτη εκδήλωση θα είναι ολονύκτια. Από τις 12 τα μεσάνυχτα και για πέντε ώρες τα 900 άτομα που θα υποστεί η Πνύκα θα μετακινούνται και μάλιστα από το κοίλο στις στοές!
Βέβαια η Α' ΕΠΚΑ επαναλαμβάνει ότι η Πνύκα δεν έχει φύλακες, άρα για τις εκδηλώσεις θα φυλάσσεται από εργάτες,ότι πρέπει να απομακρυνθούν οι εγκαταστάσεις του "Ηχος και Φως", να συντηρηθεί ο χώρος και να προστατευτεί το λιθόστρωτο του Πικιώνη.
Μόνο που αν ξεχάσουμε τις εκδηλώσεις και τις συνέπειές τους και περπατήσουμε μία καθημερινή, θα διαπιστώσουμε ότι η περιοχή είναι πλήρως αλλοιωμένη. Ο περιορισμός στα οχήματα μέχρι μισό τόνο για τις ανάγκες των εκδηλώσεων ακούγεται τουλάχιστον κωμικός, όταν καθημερινά διασχίζουν το χώρο του Πικιώνη αυτοκίνητα περιοίκων και τροφοδοσίας εστιατορίων.Ενα μεγάλο ψυγείο παγωτών έχει φορτίο 1,5 τόνου... ενώ δίπλα στο Βράχο παρκάρει ακόμα και λεωφορείο του Πολεμικού Ναυτικού. Η τραγικότερη εικόνα είναι τις νύχτες που το Ηρώδειο λειτουργεί, γιατί τότε το λιθόστρωτο μετατρέπεται σε "πάρκινγκ Πικιώνη", αφού δεν έχει τοποθετηθεί μία απαγορευτική μπάρα στην είσοδο του μονοπατιού.
Εξάλλου ο επισκέπτης μπορεί να ξεκουραστεί σε αμέτρητα τραπεζάκια που αυξάνονται και πληθύνονται κι αυτά επί του λιθόστρωτου. Μοιάζει σα να μην ελέγχονται από πουθενά αυτές οι χρήσεις, αφού τα τραπεζάκια με ομπρέλες αυξάνονται και αλλού (βλ. οδός Διοσκούρων), δημιουργώντας "εξέδρες" σε άμεση επαφή με τα αρχαία.Αυτά αφορούν στην οπτική ρύπανση και βλάβη, διότι η ηχητική είναι άλλο κεφάλαιο. Ξεκινώντας από τις παρυφές του βράχου της Ακρόπολης μέχρι τη Βιβλιοθήκη του Αδριανού υπάρχει μουσικός αλαλαγμός,από ζωντανό μπουζούκι μέχρι ροκ.
Το περίεργο είναι ότι διαπιστώνεται ανεξέλεγκτη έξαρση όλων αυτών των χρήσεων, ακριβώς στο όριο της Ενοποίησης των Αρχαιολογικών Χώρων, παρ' ό,τι η Εφορεία ξεκίνησε εργασίες καθαρισμού των αρχαιολογικών χώρων.Αν Ενοποίηση σημαίνει "βελτίωση της εικόνας", δε θα έπρεπε να ξεκινήσει από τα βασικά, όπως είναι ο έλεγχος των χρήσεων;
Δ. ΜΥΡΙΛΛΑ