Τρίτη 15 Δεκέμβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΤΑ ΡΑΝΤΑΡ ΤΗΣ ΥΠΑ
Το χρονικό μιας (ουσιαστικά) απευθείας ανάθεσης

Ανάμεσα στα υλικά που χρειάζεται να προμηθεύεται ο Δημόσιος Τομέας είναι και τα Υλικά Υψηλής Τεχνολογικής και Οικονομικής Αξίας (ΥΤΟΑ).

Για τις προμήθειες αυτές συγκροτείται με υπουργική απόφαση Επιτροπή, στην οποία μετέχουν και εκπρόσωποι των αναγνωρισμένων στη Βουλή κομμάτων. Προφανής σκοπός της υπαγωγής των προμηθειών ΥΤΟΑ σε διακομματικές επιτροπές, είναι η διασφάλιση της διαφάνειας, της αποφυγής πιθανών ύποπτων συναλλαγών και, γενικά, της προστασίας των οικονομικών και άλλων συμφερόντων του δημοσίου.

Ετσι, φαίνεται να είναι αδύνατο ή τουλάχιστον δυσχερέστατο να υπάρξει οποιαδήποτε εμπλοκή των περίφημων "διαπλεκόμενων" στις συγκεκριμένες προμήθειες, αφού κάθε επιτροπή ΥΤΟΑ περιλαμβάνει υψηλά κυβερνητικά στελέχη και εκπροσώπους των κομμάτων της Βουλής, η παρουσία των οποίων εγγυάται την αυστηρή τήρηση της, έστω και αστικής, νομιμότητας.

Ομως, οι κάθε είδους καλοθελητές, βρίσκουν τρόπους να παρακάμπτουν κι αυτήν ακόμα την αστική νομιμότητα, εκτρέποντας τις επιτροπές σε μονοπάτια, που, έστω και οριακά, οδηγούν στην εξυπηρέτηση συγκεκριμένων σκοπιμοτήτων. Απτό παράδειγμα, η διαδικασία για την προμήθεια των ελικοπτέρων "παντός καιρού" και ακόμα πιο πρόσφατο η προμήθεια, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία, τριών συστημάτων ραντάρ για τις ανάγκες της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).

Το ιστορικό αυτής της προμήθειας που παρατίθεται, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς ακολουθήθηκαν πρωτότυπες διαδικασίες χειραγώγησης της διακομματικής επιτροπής:

1. Στις 4/10/'94 εκδόθηκε η 22/94 διακήρυξη για την προμήθεια, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία, τεσσάρων συστημάτων ραντάρ (TARs), δαπάνης 7,5 δισ. δραχμών και όρο CIF στον τόπο εγκατάστασής τους στα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Ρόδου και Κέρκυρας. Υπογραμμίζεται ότι μόνο αυτά τα τέσσερα ραντάρ περιλαμβάνονται στο κύριο σώμα της διακήρυξης και κανένα άλλο υλικό.

2. Με τρόπο, όμως, ανεξήγητο, περίεργο και, τουλάχιστον, παράτυπο, στο συνημμένο στη διακήρυξη προσάρτημα Δ, δηλαδή στις τεχνικές προδιαγραφές, παρεισέφρησε, ως μη όφειλε, και όρος που ζητά από τους διαγωνιζόμενους να υποβάλουν προσφορά προαίρεσης (OPTIONAL) για τρία ραντάρ διαδρομής (MSSR), αξίας 2,7 δισ. δραχμών, για ανάγκες κάλυψης των ΒΑ και ΝΑ τομέων του FIR της Αθήνας.

3. Μετά τη διενέργεια του διαγωνισμού, ακολούθησαν το πρακτικό της Επιτροπής Αξιολόγησης των προσφορών και η σχετική απόφαση του υπουργού Μεταφορών (25/10/'95), με την οποία εγκρίνεται το εν λόγω πρακτικό όσον αφορά τα τέσσερα TARs και μόνο, παρά την εισήγηση μέσω του πρακτικού για προμήθεια και των τριών MSSR της προαίρεσης. Ο διαγωνισμός κατακυρώνεται στην ιταλική εταιρία "ALENIA". Ταυτόχρονα, ρητά και κατηγορηματικά εξαιρείται η προμήθεια των τριών MSSR, που είχε εισηγηθεί η Επιτροπή Αξιολόγησης, ενώ δίνεται και συγκεκριμένη κατεύθυνση για το τι θα περιληφθεί στη σύμβαση.

4. Παρά ταύτα, με τρόπο περίεργο και μυστηριώδη (;), στη σύμβαση για τα τέσσερα ραντάρ, περιελήφθησαν και τα τρία MSSR. Τελικά, υπογράφεται από τον ίδιο υπουργό που εντελλόταν την εξαίρεση της προαίρεσης, η 30/'95 σύμβαση ΥΠΑ - "ALENIA", που περιλαμβάνει και τα τρία MSSR!!!

5. Η Διακομματική Επιτροπή βρήκε έτσι "έτοιμο" υλικό και το μόνο της έργο στην ουσία, ήταν η ενεργοποίηση της OPTION, δηλαδή η νομιμοποίηση μιας προαποφασισμένης ανάθεσης, κάτω από συνθήκες που χρήζουν διερεύνησης, όπως τονίστηκε στην Επιτροπή από τον εκπρόσωπο του ΚΚΕ.

6. Δύο από τα μέλη της Επιτροπής υποστήριξαν ότι πρέπει να προκηρυχτεί νέος διαγωνισμός για την προμήθεια των τριών MSSR, ενώ τα υπόλοιπα τάχθηκαν υπέρ της ανάθεσης στην "ALENIA", χαρακτηρίζοντας την ανάθεση "ενεργοποίηση της OPTION"!

7. Τελικά, προκειμένου να καμφθούν οι απόψεις των δύο διαφωνούντων μελών, η Διακομματική Επιτροπή, με απόφαση της κυβερνητικής πλειοψηφίας, ανέθεσε στην ΥΠΑ την κατάρτιση σχεδίου σύμβασης για την επίμαχη προμήθεια και παρέπεμψε τον έλεγχο της νομιμότητάς του στο Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η σύμβαση μπορεί να υπογραφεί. Αυτό, όμως, σε τίποτε δεν αναιρεί τα όσα περίεργα, μυστηριώδη και ερευνητέα συνέβησαν. Κι ακόμα, η νομιμοποίηση αυτής της σύμβασης δεν αίρει ούτε στο ελάχιστο τις πολιτικές ευθύνες, που είναι οφθαλμοφανείς και αδιαμφισβήτητες, εκτεινόμενες μέχρι και του ποινικού πεδίου.

Σε κάθε περίπτωση, είναι φανερό ότι, πέρα από το κύρος του θεσμού των διακομματικών επιτροπών, πλήττεται ο Ελληνας φορολογούμενος, ο οποίος πληρώνει το καθεστώς αδιαφάνειας, που έχει επικρατήσει στις περισσότερες κρατικές προμήθειες.

Από την παραπάνω συνοπτική καταγραφή ανακύπτουν πολλά ερωτηματικά, που θέλουν απάντηση. Πολλά απ' αυτά είναι αμείλικτα, όπως π. χ. πώς βρέθηκαν τα τρία MSSR στη σύμβαση 30/'95, παρ' όλο που ο τότε υπουργός Μεταφορών σαφώς τα απέκλεισε με την απόφαση κατακύρωσης;

Πάντως, όπως και να 'χει το πράγμα, είναι περισσότερο από απαραίτητο να διερευνηθεί η υπόθεση, προκειμένου να αναζητηθούν τυχόν ευθύνες, πέρα από τις πολιτικές, που είναι αναμφισβήτητες.

Γιάννης ΡΩΤΑΣ

Μέλος της Διακομματικής Επιτροπής


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ