Τρίτη 15 Δεκέμβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 2
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΚΙΝΗΜΑ ΕΛΠΙΔΑΣ

Τον τελευταίο καιρό πολλά ακούγονται και περισσότερα γράφονται γύρω από τις κινητοποιήσεις ενάντια στην αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Το μεγάλο ενδιαφέρον των διαφόρων αναλυτών, ειδικών στα περί την εκπαίδευση και μη, δεν προκαλείται τόσο και μόνο από διάθεση βελτίωσης της μορφωτικής - διαπαιδαγωγητικής διαδικασίας, ώστε να αναπτύσσεται η γνωστική ικανότητα και η συνείδηση των νέων ανθρώπων. Η ίδια η αντιεκπαιδευτική κυβερνητική δράση είναι στενά συνδεδεμένη με το μέλλον του ίδιου του συστήματος, αυτής της εκμεταλλευτικής κοινωνίας, στην οποία διευρύνονται ολοένα και περισσότερο οι κοινωνικές ανισότητες, ακολουθώντας την πορεία των διαρθρωτικών αλλαγών στα πλαίσια της ευρωπαϊκής ιμπεριαλιστικής ενοποίησης, του στόχου της ΟΝΕ. Η αντιεκπαιδευτική κυβερνητική πολιτική είναι η αιτία των κινητοποιήσεων. Ολα τα σφυριά της κυρίαρχης προπαγάνδας χτυπάνε στην ανάγκη προώθησης των κυβερνητικών μέτρων. Ταυτόχρονα, όλα τα σφυριά της ίδιας προπαγάνδας χτυπάνε ενάντια στις κινητοποιήσεις, κυρίως απ' αφορμή τη μορφή πάλης και τα αιτήματα, αλλά στην ουσία εναντιώνονται στη δημιουργία του μετώπου ενάντια στην αντιεκπαιδευτική πολιτική και την υπονόμευσή της, την αμφισβήτησή της.

* * *

Η μεταρρύθμιση της κυβέρνησης είναι αντιεκπαιδευτική και βαθιά ταξική. Βάζει πρόσθετους φραγμούς στη δωρεάν και υποχρεωτική μόρφωση, ακριβώς γιατί το ενδιαφέρον της δεν είναι να μορφώνονται ολόπλευρα τα παιδιά της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων. Το επιδιώκει μέσα από συνεχείς εξετάσεις, που ξεκινούν από το Λύκειο, μετατρέποντάς το από σχολείο σε εξεταστικό προπαρασκευαστήριο για τα ΑΕΙ. Ετσι, οδηγεί βίαια ένα μεγάλο μέρος των μαθητών έξω από το Λύκειο κι ακόμα πιο μακριά από τις ανώτατες σπουδές. Η προσαρμογή της εκπαιδευτικής διαδικασίας σ' αυτό το σκοπό δίνει περιορισμένου και εφήμερου χαρακτήρα γνώσεις, ανοίγοντας το δρόμο στη λεγόμενη "κατάρτιση για τις τρέχουσες ανάγκες της αγοράς". Ετσι, αυτή η μετεξέλιξη του Λυκείου και η ενίσχυση του ταξικού - επιλεκτικού του ρόλου αποσκοπεί στην ανάδειξη της στενής και υποβαθμισμένης τεχνικο- επαγγελματικής κατάρτισης στα ΤΕΕ σε αναγκαστική "μορφωτική" διέξοδο για την πλειοψηφία, ιδιαίτερα των αδύναμων οικονομικά μαθητών. Ταυτόχρονα, αυτή η "αποστολή" του Λυκείου αναγκάζει την προσαρμογή των μαθητών σε "γνώσεις" που απαιτεί το συνεχές εξεταστικό σύστημα, με αποτέλεσμα την προσήλωση, όχι στην αφομοίωση γνώσεων, αλλά στην "παπαγαλία" αυτών που απαιτούνται για τις εξετάσεις. Το αποτέλεσμα είναι σπατάλη χρόνου για "άχρηστες" γνώσεις. που αποδείχνονται και αναποτελεσματικές, και η διόγκωση των φροντιστηρίων για να καλυφθούν οι εξεταστικές απαιτήσεις. Η λογική της προετοιμασίας διαρκών και κρίσιμων, πανελλαδικού χαρακτήρα, εξετάσεων συνθλίβει τον ελεύθερο χρόνο των μαθητών στις συμπληγάδες "σχολείο - φροντιστήριο". Καλλιεργεί τον ξέφρενο ανταγωνισμό, ενισχύει την παραπαιδεία, αδειάζοντας τις τσέπες των γονιών, για να γεμίσουν εκείνες των μεγαλοφροντιστηριούχων και των σχολαρχών επαγγελματικής κατάρτισης, ενισχύοντας έτσι την ανάπτυξη της ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης. Τον ίδιο σκοπό εξυπηρετεί και η λεγόμενη "διεύρυνση" της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με σπουδές στενής κατάρτισης (ΠΣΕ, νέα τμήματα και κύκλοι σπουδών). Στόχος είναι η διαμόρφωση του "απασχολήσιμου" δυναμικού, που θα περιπλανιέται στην ανεργία και θα δουλεύει χωρίς απαιτήσεις και δικαιώματα και, προπαντός, χωρίς να αμφισβητεί το κοινωνικοοικονομικό σύστημα.

* * *

Αυτοί που "πληρώνουν τη νύφη" του αντιεκπαιδευτικού νόμου είναι επίσης οι εργαζόμενοι νυχτερινοί μαθητές και οι μαθητές των πρώην ΤΕΛ. Ως διέξοδος σε "όσους δεν παίρνουν τα γράμματα" προβάλλονται τα ΤΕΕ, που μέχρι στιγμής λειτουργούν χωρίς βιβλία, καθηγητές και προγράμματα και που θα εξοικειώνουν τους νέους και τις νέες από μικρότερη ηλικία, μέσα από τη μαθητεία, με την εκμετάλλευση και την υποταγή.

Τα κυβερνητικά μέτρα επιδιώκουν την απόλυτη χειραγώγηση της σκέψης και της κρίσης των μαθητών. Τη διαμόρφωση ενιαίων και ομοιόμορφων συντηρητικών νοοτροπιών και προτύπων απέναντι στην κοινωνία και την επιστήμη, για τη διάπλαση ανθρώπων, που θα υιοθετούν και θα αφομοιώνουν τις κάλπικες αξίες της άρχουσας τάξης, τον ανταγωνισμό, τον ατομικισμό, την επιχειρηματικότητα. Τη διάπλαση και διαπαιδαγώγηση υπάκουης εργατικής τάξης, που θα ανέχεται και θα πειθαρχεί στις επιδιώξεις των μονοπωλίων και τις βλέψεις της εγχώριας άρχουσας τάξης για την είσοδό της στο σκληρό πυρήνα της ΕΕ. Ταυτόχρονα, όμως, επιδιώκουν την ανάδειξη ενός μικρού, επίλεκτου και έμπιστου για την αστική τάξη στρώματος (τέτοιο έχει ανάγκη), που με αναβαθμισμένες ικανότητες θα ανταποκριθεί στους στόχους της αντιδραστικής αναδιάρθρωσης του καπιταλιστικού συστήματος.

Αυτή η προοπτική έχει αρχίσει να γίνεται πλέον αντιληπτή, τόσο από τις άμεσες συνέπειες για τα παιδιά της εργατικής τάξης και των λαϊκών μαζών, όσο και από τα αδιέξοδα για το μέλλον με βάση τις απαιτήσεις για ολόπλευρη και χωρίς φραγμούς μόρφωση. Αυτό, σε συνδυασμό με το αβέβαιο μέλλον λόγω της μακροχρόνιας ανεργίας, η οποία και δεν πρόκειται να αντιμετωπιστεί με τη λογική της "κατάρτισης" και του "απασχολήσιμου", οδηγεί το κίνημα στην εκπαίδευση στους αγώνες, η μαζικότητα και μαχητικότητα των οποίων είναι πρωτοφανείς για τα τελευταία χρόνια.

* * *

Το πλαίσιο των διεκδικήσεων απαντά σ' αυτό που ο λαός κατανοεί και απαιτεί για μια ενιαία δωρεάν αναβαθμισμένη, στις σύγχρονες απαιτήσεις για τον ίδιο, εκπαίδευση. Κύρια διεκδίκηση είναι η καθιέρωση ενιαίου, 12χρονου βασικού, υποχρεωτικού σχολείου,ως απαραίτητη προϋπόθεση όχι μόνο των πανεπιστημιακών σπουδών, αλλά και της όποιας επαγγελματικής εκπαίδευσης θα χρειαστεί ή θα θελήσει να αποκτήσει κανείς στη διάρκεια της ζωής του.

Σχολείο για όλους, χωρίς ταξικούς φραγμούς και άλλες διακρίσεις, χωρίς τον ξεπερασμένο ιστορικά διαχωρισμό σε δημοτικό - γυμνάσιο - λύκειο.

Σχολείο γενικής εκπαίδευσης, που ενσωματώνει στο πρόγραμμά του στοιχεία της τεχνικής, όχι για επαγγελματική εξειδίκευση, αλλά ως γενική προετοιμασία για τη ζωή και την εργασία.

Σχολείο,μέσα στο οποίο θα υπάρξει ταυτόχρονα ριζική αναμόρφωση των σχολικών βιβλίων και προγραμμάτων, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται το ενιαίο της γνώσης, το κριτικό πνεύμα, η ικανότητα ανάλυσης - σύνθεσης και να μορφώνονται άνθρωποι με συνείδηση ενάντια στην πνευματική και υλική εκμετάλλευση των λαϊκών στρωμάτων από τα μονοπώλια, που θα συνειδητοποιούν τη θέση τους στην κοινωνία και θα συντονίζουν το βήμα τους με την πραγματική νομοτέλεια της ιστορίας για μια ανώτερη κοινωνία.

Σχολείο,που θα ολοκληρώνει το εκπαιδευτικό του έργο και θα αντιμετωπίζει τις ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε μαθητή μέσα από τη σχολική πράξη, χωρίς να απαιτεί φροντιστήριο. Κατάργηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης αλλά και της έμμεσης ιδιωτικοποίησης της δημόσιας εκπαίδευσης.

Σχολείο,που όταν υπάρξει δε θα χρειάζεται να πληρώνει ο γονιός, από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού ακόμα, τους ιδιώτες στα φροντιστήρια είτε γενικών μαθημάτων, είτε ξένων γλωσσών, είτε γυμναστικής και χορού, αφού το ίδιο το 12χρονο πλήρες δημόσιο και δωρεάν σχολείο θα του εξασφαλίζει όλα αυτά με επάρκεια.

Ιδρυση δημόσιων ειδικών επαγγελματικών σχολών, ενταγμένων στο εκπαιδευτικό σύστημα, με σκοπό την εξασφάλιση δημόσιας και δωρεάν επαγγελματικής μόρφωσης και όχι ληξιπρόθεσμης κατάρτισης επί πληρωμή, όπως γίνεται στα λογής ΙΕΚ, ΚΕΚ, που πρέπει να καταργηθούν.

Συγκρότηση Ενιαίας Ανώτατης Δημόσιας και Δωρεάν Εκπαίδευσης, που θα καλλιεργεί την ικανότητα επιστημονικής σκέψης και δράσης και θα δίνει πλήρη επιστημονική επάρκεια σε όλους τους αποφοίτους της. Πανεπιστήμια διαρθρωμένα και σχεδιασμένα να υπηρετούν τις κοινωνικές ανάγκες και όχι την καπιταλιστική αγορά.

***

Σ' αυτή την προοπτική, το κίνημα των μαθητών, και όχι μόνο, δίκαια απαιτεί την άμεση κατάργηση του νόμου 2525/97 για την παιδεία και διεκδικεί και άμεσα μέτρα, ενταγμένα στη συνολική και συνεχή πάλη για την αναβάθμιση της παιδείας, σε έναν παλλαϊκό αγώνα οργανικά ενταγμένο για συνολικότερες βαθιές αλλαγές και ρήξεις υπέρ των λαϊκών συμφερόντων. Οπως: Να μην εφαρμοστούν τα νέα τεστ στην Α λυκείου. Να μην καταργηθούν οι μετεξεταστέοι. Να μην εφαρμοστεί ο νέος νόμος για την τεχνική εκπαίδευση. Να μη διαλυθούν τα ΤΕΛ - ΕΠΛ, να αναβαθμιστούν ουσιαστικά όπως και τα ΓΕΛ στην πορεία δημιουργίας του ενιαίου 12χρονου σχολείου. Ολα τα ξενόγλωσσα βιβλία και τα βιβλία ειδικότητας να δίνονται δωρεάν σε όλους τους μαθητές. Να μειωθούν οι μαθητές ανά τμήμα έως τους 20. Να γίνουν μαζικοί διορισμοί απ' την επετηρίδα. Να καλυφθούν όλα τα κενά σε καθηγητές. Να καλυφθούν τα κενά στην υποδομή των σχολείων (αίθουσες, εργαστήρια κλπ.). Ολα αυτά απαιτούν γενναία επιχορήγηση από τον κρατικό προϋπολογισμό, αντί το γενναίο "κουτσούρεμα" της κυβέρνησης.

Το πρόβλημα της εκπαίδευσης είναι βαθιά πολιτικό. Η λύση του απαιτεί τη συγκρότηση και πάλη ενός ρωμαλέου αγωνιστικού μετώπου, όχι μόνο όσων έχουν άμεση σχέση με την εκπαίδευση, αλλά πρώτ' απ' όλα της εργατικής τάξης και των άλλων λαϊκών στρωμάτων μαζί με τους άμεσα ενδιαφερόμενους. Μόνο σε τέτοια προοπτική μπορούν να γίνουν οι βαθιές αλλαγές, τομές και ρήξεις για μια παιδεία προς όφελος του λαού.

Μήτσος ΣΤΕΦΑΝΟΥ

Κύρια διεκδίκηση είναι η καθιέρωση ενιαίου, 12χρονου, βασικού, υποχρεωτικού σχολείου, ως απαραίτητη προϋπόθεση όχι μόνο των πανεπιστημιακών σπουδών, αλλά και της όποιας επαγγελματικής εκπαίδευσης θα χρειαστεί ή θα θελήσει να αποκτήσει κανείς στη διάρκεια της ζωής του

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Συλλαλητήριο την ερχόμενη Τρίτη(2000-12-15 00:00:00.0)
Υπόθεση του λαϊκού κοινωνικού μετώπου(2000-02-26 00:00:00.0)
Ραγδαία η "αποψίλωση" του Λυκείου(1999-07-01 00:00:00.0)
ΞΕΡΟΥΝ ΓΙΑΤΙ ΑΓΩΝΙΖΟΝΤΑΙ(1998-12-09 00:00:00.0)
Απάτη το "ενιαίο" λύκειο(1998-03-06 00:00:00.0)
Μαχητικές διαδηλώσεις μαθητών(1997-11-28 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ