Η κυβέρνηση αποφάσισε να περικόψει από την εργολαβία το τμήμα Σύνταγμα - Κεραμεικός, ύστερα από την εμμονή των εργολάβων στα "πανωπροίκια"
Σοβαρός είναι πλέον ο κίνδυνος, το μετρό της Αθήνας να παραδοθεί "κολοβό" - να σταματήσει δηλαδή μέχρι το Σύνταγμα - ύστερα από τη ρήξη που επήλθε κατά τη χτεσινή τελική διαπραγματευτική συνάντηση μεταξύ ΥΠΕΧΩΔΕ και εργολάβων, με αντικείμενο τις παράλογες οικονομικές απαιτήσεις που πρόβαλαν εδώ και αρκετούς μήνες οι τελευταίοι.
Οπως ανακοίνωσε συγκεκριμένα στους δημοσιογράφους, αμέσως μετά τη συνάντηση, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης, η κυβέρνηση προχώρησε σε περικοπή του τεχνικού αντικειμένου του έργου για το τμήμα Σύνταγμα - Κεραμεικός, κάτι που είχε προβλέψει ο "Ρ" από το περασμένο Σάββατο.
Αυτό σημαίνει ότι το συγκεκριμένο τμήμα του μετρό δε συμπεριλαμβάνεται πλέον στο συμβατικό αντικείμενο της κοινοπραξίας των εργολάβων και ότι για να κατασκευαστεί απαιτείται να γίνει νέα δημοπράτησή του, που μέχρι στιγμής παραμένει άδηλο το πότε θα πραγματοποιηθεί. Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο τμήμα είναι και το δυσκολότερο, αφού υπάρχουν τα γνωστά προβλήματα της Μητρόπολης και των αρχαιοτήτων.
Η χτεσινή εξέλιξη θα μπορούσε κάλλιστα να χαρακτηριστεί ως "το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου", αφού η όρεξη των εργολάβων είχε ανοίξει μετά τις γεμάτες "παράθυρα" συμβάσεις - τόσο της αρχικής, όσο και της συμπληρωματικής, με την οποία μόλις πριν δύο χρόνια είχαν αποκομίσει πάνω από 65 δισ. δρχ. ως "πανωπροίκια". Και τίποτα βέβαια δεν εγγυάται ότι οι εργολάβοι δε θα συνεχίσουν τις πιέσεις ή τους εκβιασμούς και το επόμενο διάστημα, αφού τους μένει αρκετό - το μεγαλύτερο - ακόμη αντικείμενο του έργου να κατασκευάσουν. Στην περίπτωση αυτή και πάλι τα πρώτα θύματα αναμένεται να είναι οι ίδιοι οι εργαζόμενοι στο έργο...
Πάντως, σύμφωνα με όσα δήλωσε χτες ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, η κυβέρνηση οδηγήθηκε στην περικοπή του τεχνικού αντικειμένου, επειδή η κατασκευαστική κοινοπραξία "Ολυμπιακό Μετρό", με αποκλειστική της ευθύνη, οδήγησε τις συζητήσεις σε αδιέξοδο, αφού "ακολούθησε παρελκυστική τακτική, που επιβάρυνε σε ορισμένα κρίσιμα μέτωπα τη χρονική εξέλιξη του έργου" και επίσης"επιμένει σε παράλογες και αντισυμβατικές απαιτήσεις, οι οποίες σε καμιά περίπτωση δεν μπορούσαν να γίνουν αποδεκτές".
Ενα από τα ερωτήματα που ανακύπτουν τώρα είναι τι τακτική θα ακολουθήσει η κοινοπραξία των εργολάβων, τη στιγμή μάλιστα που έχει θέσει πλήθος ακόμη απαιτήσεων, που δεν αφορούν το τμήμα Σύνταγμα - Κεραμεικός. Τι θα γίνει λοιπόν με τα αιτήματα αυτά; Παράγοντες της κυβέρνησης ισχυρίζονται ότι τα ζητήματα αυτά, αν κινούνται μέσα στο πλαίσιο της σύμβασης, μπορούν να επιλυθούν ύστερα από παραπομπή τους στην τεχνική πραγματογνωμοσύνη - όπως γίνεται άλλωστε με το πρόβλημα του πρώτου μετροπόντικα, που έχει μείνει στην πλατεία Καραϊσκάκη - ή ακόμη και στη Δικαιοσύνη. Οι ίδιοι παράγοντες δεν απέκλειαν, αν οι εκβιασμοί των εργολάβων συνεχιστούν, η "σκληρή" στάση του Δημοσίου να κλιμακωθεί και να φτάσει μέχρι τη συνολική έκπτωσή τους από το έργο.
Ολα λοιπόν τα ενδεχόμενα για την πορεία του έργου παραμένουν ανοιχτά, αφού, σύμφωνα με πληροφορίες, οι πρόσθετες οικονομικές απαιτήσεις των εργολάβων για το συγκεκριμένο τμήμα Σύνταγμα - Κεραμεικός, ανέρχονταν σε 28 με 30 δισ. δρχ., ενώ το σύνολο των πρόσθετων οικονομικών τους απαιτήσεων ανερχόταν πλέον σε 82 δισ. δρχ. (500 εκατ. μάρκα)...
Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ