Παρασκευή 1 Οχτώβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΩΝ
ΠΕΔΡΟ ΑΛΜΟΔΟΒΑΡ
Κακή εκπαίδευση

«Κακή εκπαίδευση»; Κάκιστη! Από πού να αρχίσεις; Θα μπορούσες αφοριστικά να φωνάξεις ένα, «ελάτε αγόρια μου, μη μου κάνετε τη ζωή σας ιδεολογία». Ομως, ούτε αποτελεσματικός θα ήσουν ούτε και δίκαιος.

Ο Αλμοδοβάρ δεν είναι μια περίπτωση που μπορείς να τον «χαρακτηρίσεις» και να τελειώνεις. Εχει ταλέντο, που χρόνο με το χρόνο, δυναμώνει. Η κινηματογραφική φωνή του καθημερινά αποκτά καινούριους φίλους. Αν δεν αυτοκαταστραφεί και εάν, κυρίως αυτό, «πλατύνει» τη θεματολογία του και την ελευθερώσει από το «ιδιόμορφο» και το «προσωπικό», τότε θα μας πει σημαντικά πράγματα!

Καθολικό σχολείο. Οι παπάδες βιάζουν τα παιδιά. Τα παιδιά εθίζονται και στη συνέχεια ερωτεύονται και μεταξύ τους. Με έναν έρωτα παραβατικό και βίαιο. Η «εκπαίδευση» φέρνει πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα. Η κοινωνία θα στελεχωθεί από καταπιεσμένα - και σεξουαλικώς - άτομα. Από εκεί και πέρα όλα είναι δυνατά. Το «έγκλημα» είναι δίπλα!

Αυτό ξεκινάει να πει η ταινία! Και είναι η μαγιά για περισσότερη κοινωνική παρατήρηση, κάτι που θα έκανε, ας πούμε ο Μπουνιουέλ, ιδιαίτερα γιατί όλα αυτά συμβαίνουν στην περίοδο του Φράνκο! Ομως δυστυχώς η αδυναμία, που εμφανίζεται με τη μορφή της εμμονής στον Αλμοδοβάρ, να εγκλωβίζει την άποψή του σε «ειδικό» χώρο, στένεψε την προβληματική και η ταινία μετατράπηκε σε ένα αστυνομικό θρίλερ με ήρωες τραβεστί. Στη συνέχεια, βέβαια, τα πράγματα μόλις και σώνονται από το πορνό. Καθώς ο φακός δεν μπορεί να αντισταθεί απέναντι στα αρσενικά γεννητικά όργανα και όταν βρει ευκαιρία «ρίχνεται» πάνω τους. (Για τους μη γνωρίζοντες: η «γωνία» λήψης και ο χρόνος «έκτασης» στοιχειοθετεί το διαχωρισμό μιας ερωτικής ταινίας σε πορνό ή σε απλώς - μια «τολμηρή» ερωτική ταινία). Μόνον το ταλέντο του σκηνοθέτη και των πολύ καλών - σε όλους, σχεδόν, τους ρόλους - ηθοποιών σώζει το συγκεκριμένο φιλμ, από την καθαρή χυδαιότητα.

Το αγοράκι που βιάστηκε, και ερωτεύτηκε συμμαθητή του, έγινε στη συνέχεια μια κακιά τραβεστί. Ενα κακό βαποράκι και ένας κακός εκβιαστής. Δίπλα σε αυτό το παιδί ένας ακόμα χειρότερος - ηθικά - αδερφός. Που τα «φτιάχνει» με το βιαστή παπά, σκοτώνει τον τραβεστί αδερφό του και εξαπατά όποιον βρει μπροστά του. Μύλος..!

Ενας «μύλος», που θα αρκούσε σε ένα μέτριο σκηνοθέτη, σε μια σάτιρα και θα σκορπούσε γέλια. Ομως τώρα, ο σκηνοθέτης έχει ταλέντο, η ταινία δεν είναι σάτιρα και δεν ξεσπάς σε γέλια. Αντίθετα «σοβαρεύεσαι», γιατί το «τίποτα» ντύνεται με γυαλισμένο μπρούτζο, που στο σκοτάδι της αίθουσας, και της κοινωνίας(;) φαντάζει χρυσός!

Παίζουν: Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ, Φέλε Μαρτίνες, Χαβιέ Καμάρα, Ντάνιελ Χιμένες Κάτσο κ.ά.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ