Παρασκευή 12 Δεκέμβρη 2025
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ...
Τα κέρδη τους ή οι ζωές μας... με τη φωνή των Δανών σιδηροδρομικών

Και τι δεν έχουμε ακούσει τα τελευταία πολλά χρόνια για το «ανθρώπινο σκανδιναβικό μοντέλο», για το «κοινωνικό κράτος» των σκανδιναβικών χωρών, για έναν «ανθρώπινο καπιταλισμό που είναι εφικτός», «να γίνει η Ελλάδα Δανία του νότου» κ.λπ. Ειδικά με αφορμή το κρατικό - εργοδοτικό έγκλημα στα Τέμπη, μια σειρά υποστηρικτές του «κράτους δικαίου της ΕΕ» και της αμαρτωλής σοσιαλδημοκρατίας βάλθηκαν να μας πείσουν πως η τραγική κατάσταση στους ελληνικούς σιδηρόδρομους, που οδήγησε και στο έγκλημα των Τεμπών, οφείλεται τάχα στην «παρέκκλιση» από τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες. Πως μόνο στην Ελλάδα συμβαίνουν αυτά.

Η πραγματικότητα που ζουν οι ντόπιοι και μετανάστες εργαζόμενοι στη Σκανδιναβία, όμως, τους χαλάει το παραμύθι του «ανθρώπινου» καπιταλισμού! Αυτήν τη φορά το αποκαλύπτουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι στα αμαξοστάσια των σιδηροδρόμων στο εθνικό δίκτυο της Δανίας (DSB), οι οποίοι με ανακοίνωση - επιστολή προς τη διοίκηση της εταιρείας και το ευρύ κοινό, την Παρασκευή 5 Δεκέμβρη, αναφέρουν:

«Συντάσσουμε την παρούσα ανακοίνωση επειδή η κατάσταση στην προετοιμασία των φορτίων είναι πλέον τόσο σοβαρή που δεν μπορούμε να παραμείνουμε σιωπηλοί. Οι συνθήκες υπό τις οποίες εργαζόμαστε δεν θέτουν μόνο σε κίνδυνο την ψυχική μας υγεία, αλλά και την ασφάλεια και τη σταθερή λειτουργία των τρένων συνολικά. Καθημερινά αντιμετωπίζουμε καταστάσεις όπου μας ζητείται να εκτελέσουμε εργασίες χωρίς τις απαραίτητες γνώσεις, εκπαίδευση και το απαραίτητο προσωπικό».

* * *

Η ανακοίνωση συνεχίζει: «Δεν μπορεί πλέον να αγνοηθεί ότι υπάρχει:

1. Ανεπαρκής εκπαίδευση στο υλικό TALGO. Τα τρένα TALGO (σ.σ. αρθρωτά τρένα υψηλής ταχύτητας με καινοτόμες τεχνολογίες) τέθηκαν σε λειτουργία χωρίς οι εργαζόμενοι να έχουν λάβει την απαραίτητη εκπαίδευση για τον ασφαλή χειρισμό του υλικού. Αυτό σημαίνει ότι είμαστε υπεύθυνοι για τρένα για τα οποία δεν έχουμε λάβει πλήρη εκπαίδευση, κάτι που είναι απαράδεκτο σε έναν κλάδο κρίσιμο για την ασφάλεια.

2. Ελλειψη εκπαίδευσης στο σύστημα διαχείρισης λειτουργίας IVU. Το IVU είναι ένα κεντρικό σύστημα λειτουργίας, αλλά η εκπαίδευση δεν είναι επαρκής. Αυτό δημιουργεί λάθη, καθυστερήσεις και περιττή πίεση στους υπαλλήλους που προσπαθούν να κάνουν το σύστημα να λειτουργήσει χωρίς την απαιτούμενη εκπαίδευση. Δεν μπορεί να είναι οι υπάλληλοι υπεύθυνοι που "αποτυγχάνουν" σε συστήματα στα οποία δεν έχουν εκπαιδευτεί ποτέ σωστά.

3. Συνεχής έλλειψη προσωπικού. Η έλλειψη προσωπικού δεν είναι ένα μεμονωμένο πρόβλημα - είναι η καθημερινότητα. Αυτό σημαίνει ότι εργαζόμαστε υπό συνεχή πίεση, βιασύνη και κόπωση. Συχνά παρατηρείται ότι υπάρχει μόνο το 50% του απαιτούμενου προσωπικού για την ολοκλήρωση των εργασιών, γεγονός που αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο λάθους. Είναι αδικαιολόγητο και δυνητικά επικίνδυνο.

4. Εντατικοποίηση της παραγωγής χωρίς επιπλέον πόρους. Η παραγωγή αυξάνεται συνεχώς με επιπλέον τρένα, χωρίς να αυξάνεται το προσωπικό. Ακόμη και στις σπάνιες ημέρες που έχουμε πλήρες προσωπικό, ο φόρτος εργασίας είναι πολύ μεγαλύτερος από την ικανότητα των εργαζομένων σε μια βάρδια να αντεπεξέλθει. Είμαστε ήδη υπό πίεση και η παραγωγή συνεχίζει να αυξάνεται, χωρίς να διασφαλίζονται ασφαλείς συνθήκες εργασίας. Αυτό δεν είναι βιώσιμο».

* * *

«Εκφράζουμε αυτές τις ανησυχίες επειδή βλέπουμε ότι οι εξελίξεις κινούνται προς τη λάθος κατεύθυνση», σημειώνουν οι σιδηροδρομικοί στην ανακοίνωσή τους και προσθέτουν: «Οταν οι εργαζόμενοι δεν είναι κατάλληλα εκπαιδευμένοι, όταν το προσωπικό είναι ανεπαρκές και όταν η παραγωγή συνεχίζει να αυξάνεται χωρίς τους αντίστοιχους πόρους, τόσο οι εργαζόμενοι όσο και οι επιβάτες κινδυνεύουν. Αναμένουμε από τη διοίκηση να λάβει σοβαρά υπόψη αυτό το ζήτημα και να δράσει γρήγορα. Απαιτούμε: Κατάλληλη και πλήρη γενική εκπαίδευση, και εξειδικευμένη σε TALGO και IVU. Επαρκές προσωπικό σε κάθε βάρδια για την ασφαλή εκτέλεση των εργασιών. Οχι στην περαιτέρω εντατικοποίηση της παραγωγής. Ασφαλείς συνθήκες εργασίας και ασφαλή λειτουργία των τρένων».

Την ανακοίνωση υπογράφουν οι «εργαζόμενοι στην προετοιμασία σε όλα τα αμαξοστάσια της DSB». Οπως και οι σιδηροδρομικοί της «Hellenic Train» προειδοποιούσαν για τις τραγικές συνθήκες εργασίας και τα μέτρα ασφάλειας που δεν τηρούνταν στον ελληνικό σιδηρόδρομο, πριν το έγκλημα των Τεμπών που κόστισε τη ζωή σε 57 συνανθρώπους μας, έτσι και οι Δανοί εργαζόμενοι προειδοποιούν σήμερα για τις συνθήκες ασφαλείας στις σιδηροδρομικές γραμμές της Δανίας! Το ίδιο έκαναν και πριν το δυστύχημα τον Γενάρη του 2019, όταν φορτίο από εμπορικό βαγόνι του ομίλου «Carlsberg» έπεσε σε διερχόμενο επιβατικό συρμό, επειδή δεν είχε δεθεί καλά λόγω της εντατικοποίησης της εργασίας, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 8 επιβάτες!

* * *

Οι εργαζόμενοι σε Ελλάδα και Δανία γνωρίζουμε πολύ καλά τι σημαίνει η πολιτική κόστους - οφέλους που προωθείται συνολικά στην ΕΕ και οδηγεί στην εντατικοποίηση της εργασίας και στους σιδηρόδρομους, βάζοντας σε κίνδυνο τις ζωές των εργαζομένων και όλων όσοι χρησιμοποιούν τα μέσα μεταφοράς! Γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά ότι καθημερινά ερχόμαστε αντιμέτωποι με το δίλημμα «ή τα κέρδη τους ή οι ζωές μας». Είτε αυτό εκφράζεται με την ελληνική είτε με τη σκανδιναβική του εκδοχή, η απάντησή μας είναι περήφανα: Οι ζωές μας! Με συλλογική διεκδίκηση μέσα από τα σωματεία και τους μαζικούς φορείς σε κάθε χώρα, για την ανασύνταξη του εργατικού συνδικαλιστικού κινήματος στην Ευρώπη, με ταξικό προσανατολισμό, σε αντιμονοπωλιακή - αντικαπιταλιστική κατεύθυνση!


Πάνος ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ
Δανία

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Απεργούν σήμερα οι εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο (2024-09-26 00:00:00.0)
Να ανακληθεί η Υπουργική Απόφαση, απαιτούν οι εργαζόμενοι (2022-09-28 00:00:00.0)
Αύξηση της εντατικοποίησης, απαράδεκτοι διαχωρισμοί και προώθηση των εταιρειών (2022-09-23 00:00:00.0)
«Η ασφάλεια είναι κόστος για τις εταιρείες» (2017-11-14 00:00:00.0)
Η ανταγωνιστικότητα φθείρει τη ζωή των εργαζομένων (2011-05-19 00:00:00.0)
Ζήτημα πολιτικής (2006-04-19 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ