Πράγματι, μέσα στις πιο δύσκολες συνθήκες της πείνας, της άγριας καταστολής, των εκτελέσεων, των ολοκαυτωμάτων και των μυριάδων άλλων εγκλημάτων κατά του λαού, που διαπράχθηκαν από τις δυνάμεις κατοχής και τους ντόπιους συνεργάτες τους, γράφτηκαν οι πιο φωτεινές σελίδες συλλογικής αφύπνισης και δράσης, αυταπάρνησης και αυτοθυσίας, μέσα από τις γραμμές του ΚΚΕ και του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ.
Το ΚΚΕ μελετά με συνέπεια, δίχως μηδενισμούς και ωραιοποιήσεις τη μεγάλη δεκαετία του 1940, οπότε η εργατική τάξη, οι φτωχοί αγρότες, οι αυτοαπασχολούμενοι των πόλεων, οι νέοι και οι γυναίκες των εργατικών - λαϊκών οικογενειών εισέβαλαν ορμητικά στο προσκήνιο της Ιστορίας, επιδίωξαν να γίνουν κύριοι του τόπου και του κόπου τους. Από τα χρόνια της Τριπλής Φασιστικής Κατοχής και τα όσα ακολούθησαν (κατά τη σκληρή ταξική σύγκρουση του Δεκέμβρη του 1944 και την τρίχρονη εποποιία του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας το 1946-1949) αντλείται το πολύτιμο συμπέρασμα ότι ο εργατικός - λαϊκός αγώνας, όσο μαζικός και ηρωικός και αν είναι, δεν μπορεί να φτάσει στην οριστική νίκη χωρίς επαναστατική στρατηγική που να στοχεύει στην ανατροπή της καπιταλιστικής εξουσίας.
Η δράση του ΚΚΕ και του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ υπήρξε αναπόσπαστο κομμάτι του ευρύτερου τιτάνιου αγώνα που δόθηκε τότε με μπροστάρη το πρώτο εργατικό κράτος στον κόσμο - την ΕΣΣΔ - τον Κόκκινο Στρατό και με τη συμβολή δεκάδων άλλων παρτιζάνικων κινημάτων και λαών στην Ευρώπη για τη συντριβή της φασιστικής - ναζιστικής πολεμικής μηχανής. Η Αντιφασιστική Νίκη των Λαών απέδειξε ότι κανένας συσχετισμός δυνάμεων, ακόμα και ο πλέον αρνητικός, δεν παραμένει ανεπηρέαστος από την οργανωμένη μαζική πάλη των εργατικών - λαϊκών δυνάμεων.
Κοινός παρονομαστής όλων των παραπάνω βεβαίως είναι ο ιστορικά ξεπερασμένος τρόπος οργάνωσης και λειτουργίας της οικονομίας και της κοινωνίας, το σύστημα αυτό της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο, ο καπιταλισμός. Ενα σύστημα που δεν διορθώνεται, παρά μόνο ανατρέπεται, προκειμένου να οικοδομηθεί ένας κόσμος πραγματικά δίκαιος, ελεύθερος και ειρηνικός: Ο σοσιαλισμός - κομμουνισμός.
Οπως τότε, έτσι και σήμερα, ο φασισμός αποτελεί γέννημα - θρέμμα του καπιταλισμού, μορφή άσκησης της καπιταλιστικής εξουσίας ή (όταν δεν επιλέγεται συνολικά ως τέτοια) ένα από τα πολλά μέσα εκφοβισμού και καταστολής των εργαζομένων που διαθέτει. Ως τέτοια, δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί ουσιαστικά από την αστική δικαιοσύνη ή το αστικό πολιτικό σύστημα.
Ας μην ξεχνάμε ότι ακόμα και ο Α. Χίτλερ είχε φυλακιστεί το 1923 με την κατηγορία πως επιδίωκε να καταλάβει την εξουσία παράνομα (και αυτό παρά τις σημαντικές υπηρεσίες που είχε προσφέρει στην προάσπιση της καπιταλιστικής εξουσίας στη Γερμανία έναντι των εξεγερμένων εργατών το προηγούμενο διάστημα). Κι όμως, σύντομα θα γινόταν και πάλι χρήσιμος, με το σύστημα που τον παρόπλισε και τον φυλάκισε να του αναθέτει ακόμα και την πρωθυπουργία μια δεκαετία αργότερα. Μόνο το οργανωμένο εργατικό - λαϊκό κίνημα μπορεί να αντιμετωπίσει ουσιαστικά και αποτελεσματικά τον φασισμό, απομονώνοντάς τον παντού και παλεύοντας για το οριστικό πέταγμά του στα σκουπίδια της Ιστορίας μέσα από την επαναστατική ανατροπή του συστήματος που τον γεννά και τον τρέφει.
Η ένταση του αντικομμουνισμού και της αντικομμουνιστικής αναθεώρησης της Ιστορίας στις ΗΠΑ (με την ψήφιση π.χ. του λεγόμενου «Κρίσιμου Νομοσχεδίου για τη Διδασκαλία του Κομμουνισμού», τον Δεκέμβρη του 2024) και βεβαίως στην ΕΕ (με τη σειρά αντικομμουνιστικών μέτρων που υιοθέτησε το Ευρωκοινοβούλιο ενόψει της 80ής επετείου από την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025) είναι χαρακτηριστικά ως προς αυτό.
Ο ελληνικός λαός, που έχει γνωρίσει βαθιά στο πετσί του το τι σημαίνει πόλεμος, κατοχή, ξεριζωμός και προσφυγιά, δεν θα μπορούσε παρά να βρίσκεται ενεργά και ολόψυχα στο πλευρό του λαού της Παλαιστίνης, στη σωστή πλευρά της Ιστορίας. Τα περί «εθνικού συμφέροντος» που επικαλείται η αστική τάξη της Ελλάδας, συνεχίζοντας και ενισχύοντας τη στρατηγική - οικονομική και στρατιωτική - συνεργασία της χώρας μας με το κράτος - δολοφόνο του Ισραήλ, βρίσκουν τον ελληνικό λαό απέναντι. Οπως και κάθε σχέδιο παραπέρα εμπλοκής της χώρας μας στις ενδοϊμπεριαλιστικές αντιθέσεις που μετατρέπει -ανάμεσα σε άλλα - όλο και περισσότερο τον ελληνικό λαό σε στόχο αντιποίνων.
Γιατί, όπως τότε έτσι και σήμερα, δεν υπάρχουν κοινά «εθνικά συμφέροντα» σε μια κοινωνία χωρισμένη σε τάξεις. Το τι είναι καλό και συμφέρον για τον εργαζόμενο λαό ούτε ταυτίζεται ούτε μπορεί να συνυπάρχει, να εγκλωβίζεται και εν τέλει να υποτάσσεται στα συμφέροντα της αστικής του τάξης στο όνομα της «εθνικής ομοψυχίας». Αυτό είναι ένα δίδαγμα, που, αν μη τι άλλο, επιβεβαιώθηκε με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο τη δεκαετία του 1940.
Συνεχίζουμε να δίνουμε όλες μας τις δυνάμεις στην οικοδόμηση ενός Κομμουνιστικού Κόμματος ισχυρού και ικανού - από κάθε άποψη - να φέρει εις πέρας τον ιστορικό - πολιτικό του ρόλο ως συλλογική οργανωμένη επαναστατική πρωτοπορία της εργατικής τάξης - που να δύναται να ανταποκριθεί και να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων σε κάθε συνθήκη, σε κάθε αλλαγή ή απότομη στροφή που μπορεί να επιφέρουν οι εξελίξεις σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο - ενισχύοντας κάθε ρωγμή αμφισβήτησης της κυρίαρχης πολιτικής και μετατρέποντάς τη σε δύναμη ανατροπής της καπιταλιστικής εξουσίας συνολικά.