Σάββατο 2 Μάρτη 2019 - Κυριακή 3 Μάρτη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ - ΕΚΘΕΣΗ «ΕΝΙΣΧΥΜΕΝΗΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ»
Επιβεβαιώνει τα μνημόνια διαρκείας και τη μόνιμη εποπτεία στις λαϊκές ανάγκες

Η δημοσιοποίηση της έκθεσης της Κομισιόν για την Ελλάδα συνέπεσε με την επίσκεψη του επιτρόπου Μοσκοβισί στην Αθήνα

INTIME NEWS

Η δημοσιοποίηση της έκθεσης της Κομισιόν για την Ελλάδα συνέπεσε με την επίσκεψη του επιτρόπου Μοσκοβισί στην Αθήνα
Στα σκαριά βρίσκεται το νέο πακέτο με τις αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις και τα «προαπαιτούμενα» της 2ης «μεταμνημονιακής» «αξιολόγησης», ζήτημα το οποίο θα βρεθεί στην ατζέντα του συμβουλίου Γιούρογκρουπ στις 11 Μάρτη.

Ταυτόχρονα, η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο πλαίσιο της «ενισχυμένης εποπτείας», που αφορά στη στενή παρακολούθηση της αντιλαϊκής πολιτικής ειδικά για την ελληνική οικονομία, προδιαγράφει ανάγλυφα τις επόμενες αντιλαϊκές παρεμβάσεις για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων.

Πιο συγκεκριμένα, η έκθεση της «ενισχυμένης εποπτείας» «υπενθυμίζει» καταρχάς τις άμεσες προτεραιότητες, με αιχμή τη διάλυση της προστασίας στην πρώτη κατοικία, τις διαδικασίες για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, αλλά και για μια σειρά από παρεμβάσεις αναφορικά με την επίτευξη των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα στους κρατικούς προϋπολογισμούς και για τα επόμενα χρόνια.

Ματωμένα πλεονάσματα για δεκαετίες

Στους πίνακες που παρατίθενται, η Κομισιόν εμφανίζει τα αντιλαϊκά σενάρια για το ύψος των «αναγκαίων» πλεονασμάτων σε μακροχρόνιο ορίζοντα. Συγκεκριμένα, το βασικό σενάριο προδιαγράφει τα «πρωτογενή πλεονάσματα» στο 2,4% του ΑΕΠ κατά μέσο όρο για την περίοδο 2019 - 2030 και στο 2,2% για την περίοδο 2030 - 2060, έτος όπου φτάνουν οι επιμηκύνσεις για τις αποπληρωμές του κρατικού χρέους προς τους ευρωπαϊκούς «θεσμούς» που φορτώνουν στις πλάτες του λαού.

Ταυτόχρονα, στην παράλληλη έκθεση της Κομισιόν αναφορικά με το «Ευρωπαϊκό Εξάμηνο» 2019 στοιχειοθετείται μια ακόμη «εμβληματική» αντιλαϊκή παρέμβαση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, στο σημείο όπου οι ίδιοι επισημαίνουν ότι «η συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση του 2016 συνέβαλε στην αποκατάσταση της βιωσιμότητας του συνταξιοδοτικού συστήματος». Συγκεκριμένα, όπως προβλέπουν, αυτή θα συνεχίσει να συμβάλλει στη σταθερή συρρίκνωση των δημόσιων «δαπανών» για τις συντάξεις από 17% του ΑΕΠ το 2016 σε επίπεδο χαμηλότερο από 13% του ΑΕΠ μέχρι το 2030.

Οπως προκύπτει, σε σημερινούς όρους και χωρίς να υπολογίζεται η ανάκαμψη του ΑΕΠ για τα επόμενα χρόνια, η κατακρεούργηση θα φτάσει να αποδίδει τουλάχιστον 8 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση, σε βάρος και των αυριανών συνταξιούχων.

Αλλοθι για νέα μέτρα σε μισθούς, συντάξεις και αφορολόγητο

«Οι ελληνικές αρχές πρέπει να συνεχίσουν να παρακολουθούν τους δημοσιονομικούς κινδύνους, συμπεριλαμβανομένων των δικαστικών αποφάσεων, και καλούνται να λάβουν μέτρα αντιστάθμισης, όπου είναι αναγκαία, για να ανταποκριθούν στους μεσοπρόθεσμους δημοσιονομικούς στόχους», τονίζει η Κομισιόν.

Προσδιορίζουν μάλιστα το «κόστος» από τις δικαστικές αποφάσεις (όπως αναδρομικά σε μισθούς, συντάξεις) στο 1,3% του ΑΕΠ, δηλαδή σε περίπου 2,4 δισ. ευρώ και προειδοποιούν ότι «οι επαναλαμβανόμενες δημοσιονομικές επιπτώσεις τέτοιων αποφάσεων θα πρέπει να αντιμετωπιστούν σε μεγάλο βαθμό με μεταρρυθμίσεις και δράσεις στο ίδιο πεδίο πολιτικής», δηλαδή με περικοπές αντίστοιχου ύψους από τους ίδιους τους «ωφελούμενους» και όχι μέσω άλλων παρεμβάσεων.

Προτάσεις όπως αυτή δίνουν πάτημα στην κυβέρνηση να συκοφαντεί συνολικά τις διεκδικήσεις για ανάκτηση απωλειών και να στρώνει από τώρα το έδαφος για περικοπές ισοδύναμες των όποιων επιστροφών αποσπάσουν μισθωτοί και συνταξιούχοι δικαστικά.

Σε ό,τι αφορά εξάλλου την παραπέρα κατακρεούργηση του αφορολόγητου ορίου μισθωτών - συνταξιούχων από το 2020, επισημαίνεται ότι «είναι κρίσιμο το φορολογικό σύστημα να γίνει πιο φιλικό προς την ανάπτυξη μέσω μιας διεύρυνσης της φορολογικής βάσης και μέσω της μείωσης των φορολογικών συντελεστών για την εργασία και ιδίως για τις επιχειρήσεις». Που σημαίνει ότι η προψηφισμένη μείωση του αφορολόγητου προχωράει κανονικά σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα, παρά την προσπάθεια της κυβέρνησης να καλλιεργήσει προσδοκίες για το αντίθετο.

Παρατηρήσεις - άλλοθι για την κυβέρνηση

Χαρακτηριστικά είναι και τα όσα λένε οι ευρωπαϊκοί «θεσμοί» για:

-- Το «κοινωνικό μέρισμα». Διαπιστώνουν «ξαφνική αύξηση» στο πλήθος των μονοπρόσωπων νοικοκυριών, η οποία οδήγησε σε αύξηση του κοινωνικού μερίσματος στα 782 εκατ. ευρώ, από 710 εκατ. ευρώ (αρχική πρόβλεψη). Σύμφωνα με την έκθεση, η αύξηση αυτή «μπορεί να συνεπάγεται κινδύνους για άλλα κοινωνικά επιδόματα», ενώ «οι αρχές αναμένεται να ερευνήσουν το θέμα περαιτέρω».

-- Τις «120 δόσεις». Οπως αναφέρει η Κομισιόν, η κυβέρνηση ενημέρωσε τους «θεσμούς» ότι δεν θα προχωρήσει «στο εγγύς μέλλον» σε ρυθμίσεις χρεών, τόσο προς τα ασφαλιστικά ταμεία όσο και προς την Εφορία, καθώς «απαιτείται περαιτέρω τεχνική ανάλυση και εξέταση». Συμπληρωματικά με αυτό, υπογραμμίζεται: «Είναι σημαντικό να αποφευχθούν οι κίνδυνοι για τα δημόσια έσοδα και να διαφυλαχθεί η κουλτούρα πληρωμών, καθώς αυτοί ήταν οι βασικοί στόχοι των μεταρρυθμίσεων στη συλλογή των δημοσίων εσόδων οι οποίες ενεργοποιήθηκαν στη διάρκεια των προγραμμάτων οικονομικής βοήθειας», δηλαδή στο πλαίσιο της προηγούμενης μνημονιακής περιόδου.

-- Τον ΦΠΑ στα νησιά. Για την παράταση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα 5 νησιά του Αιγαίου (Λέσβος, Χίος, Κως, Σάμος, Λέρος) η έκθεση σχολιάζει ότι το δημοσιονομικό κόστος είναι μεν μικρό, αλλά «η κατάργηση της έκπτωσης αποτελούσε μια σημαντική δέσμευση στο πλαίσιο του προγράμματος του ESM». Το νέο πλαίσιο συνδέει την κατάργηση της έκπτωσης με την αποκλιμάκωση των πιέσεων από το Μεταναστευτικό, θέμα το οποίο «θα εξετάζεται σε εξαμηνιαία βάση», δείχνοντας δηλαδή και τον προσωρινό χαρακτήρα της παράτασης, που σε κάθε περίπτωση συνδέεται με τον απαράδεκτο εγκλωβισμό χιλιάδων μεταναστών κάτω από άθλιες συνθήκες στα νησιά.

-- Για την αύξηση των εποχικά απασχολούμενων στο Δημόσιο. «Η βασική πρόκληση συνδέεται με την αύξηση του πλήθους προσωπικού ορισμένου χρόνου, ενώ πρόσθετες πιέσεις ενδέχεται να προκύψουν από πιθανή επέκταση των εξαιρέσεων από το ειδικό μισθολόγιο», επισημαίνεται χαρακτηριστικά, πάντα με κατεύθυνση την ανάληψη ισοδύναμων αντιλαϊκών μέτρων.

Ολες οι παραπάνω συστάσεις φανερώνουν το πλαίσιο στο οποίο θα κινηθεί η κυβέρνηση ακόμα και για παρεμβάσεις που προσπαθεί να παρουσιάσει ως «φιλολαϊκές», ενώ σε άλλες περιπτώσεις, της παρέχουν το έδαφος να αποσύρει ακόμα και κουτσουρεμένα μέτρα, όπως ο μειωμένος ΦΠΑ, που νομοθέτησε κάτω από την πίεση των λαϊκών αντιδράσεων.

Να δεις τι σου 'χω για μετά...

Ειδική αναφορά γίνεται επίσης στην «αποτυχία» πώλησης των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, καθώς η συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση, σύμφωνα με την Κομισιόν, αποτελεί μια «κρίσιμη διαρθρωτική μεταρρύθμιση», που αποσκοπεί στην ενίσχυση του ανταγωνισμού, στην προσέλκυση επενδύσεων, στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας και στη στήριξη της δυνητικής ανάπτυξης. Σε αυτό το πλαίσιο, σημειώνεται ότι οι συζητήσεις μεταξύ των ελληνικών αρχών, της ΔΕΗ και της Επιτροπής βρίσκονται σε εξέλιξη σύμφωνα με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας της ΕΕ. Σε ό,τι αφορά την αγορά φυσικού αερίου, διαπιστώνεται «πρόοδος» με την αναδιάρθρωση της ΔΕΠΑ, με βάση το νόμο που αναμένεται να εγκριθεί τις επόμενες μέρες.

Και ενώ ακόμη απομένουν οι τελικές πινελιές για τα «προαπαιτούμενα» της 2ης «αξιολόγησης» η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχωρά σε προαναγγελίες για το επόμενο «πακέτο» (3η «αξιολόγηση») που αναμένεται να ξεκινήσει τους επόμενους μήνες. Ορισμένα από τα (νέα) «προαπαιτούμενα» αφορούν: Μεταρρύθμιση στα προνοιακά επιδόματα, αναθεώρηση αντικειμενικών αξιών (επ' αυτών υπολογίζονται τα χαράτσια του ΕΝΦΙΑ), ιδιωτικοποιήσεις σε ΕΛΠΕ και μαρίνα Αλίμου, επιτάχυνση παρεμβάσεων για το Κτηματολόγιο, διενέργεια ανεξάρτητης αξιολόγησης για τη στελέχωση των υπουργείων κ.ά.


Α. Σ.


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org