Η Ανατολική Μεσόγειος και τα κοιτάσματα υδρογονανθράκων της περιοχής θέτουν σε εγρήγορση την Τουρκία, που αξιοποιεί το ψευδοκράτος στην Κύπρο για να διεκδικήσει λόγο και μερίδιο στον ενεργειακό πλούτο, αλλά και στη μεταφορά του προς τους τελικούς καταναλωτές, που είναι κυρίως χώρες της ΕΕ.
Τα σχέδια αυτά είναι ανταγωνιστικά προς εκείνα της ελληνικής αστικής τάξης, γεγονός που επιτείνει την επιθετικότητα της Τουρκίας στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου παζαριού που διεξάγει για τα συμφέροντά της στην ευρύτερη περιοχή.
Ενας από τους παράγοντες που δημιουργεί καινούργια δεδομένα, είναι η προσπάθεια της Κίνας να παίξει ενεργότερο ρόλο στους ανταγωνισμούς για την Ενέργεια στην Ανατ. Μεσόγειο, ενώ την τελευταία δεκαετία διευρύνει τη συνεργασία της με επιχειρηματικούς ομίλους και στην Τουρκία, εντάσσοντάς την στον φιλόδοξο σχεδιασμό των λεγόμενων σύγχρονων «δρόμων του μεταξιού», «Μία ζώνη, ένας Δρόμος».
Μάλιστα, μέσα στη βδομάδα ανακοινώθηκε η συνεργασία της τουρκικής κυβέρνησης με τη Βιομηχανική και Εμπορική Τράπεζα της Κίνας (ICBC), που θα δώσει δάνειο 3,6 δισ. δολαρίων για επενδύσεις στον ενεργειακό τομέα και στις υποδομές. Η παρουσία της εν λόγω κινεζικής τράπεζας στην Τουρκία χρονολογείται από το 2015 και διευρύνει διαρκώς το δίκτυο καταστημάτων της σε πόλεις της Τουρκίας.
Ο αρμόδιος Τούρκος υπουργός Ενέργειας και Φυσικών Πόρων, Φετίχ Ντομνέζ, μιλώντας στις 26/7 στη συνάντηση για το σχέδιο «Μία ζώνη, ένας δρόμος» που έγινε στην Αγκυρα, ανακοίνωσε ότι η πρώτη γεώτρηση (ουσιαστικά και με κινεζικά κεφάλαια) αναμένεται μέσα στη φετινή χρονιά, όπως διαρρέουν τουρκικά ΜΜΕ, μέχρι Οκτώβρη - Νοέμβρη.
Το πρώτο σεισμογραφικό ερευνητικό πλοίο που θα προετοιμάσει τις γεωτρήσεις είναι το «Μπαρμπαρός Χαϊρεντίν Πασά», που κάνει έρευνες ήδη στην περιοχή της Αττάλειας, ενώ ετοιμάζεται και ένα δεύτερο, το «ΜΤΑ Ορούτς Ρέις».
Ο αρμόδιος υπουργός, στην παρέμβασή του, τόνισε ότι τα επόμενα χρόνια η χώρα του θέλει να γίνει και μέσω της Ενέργειας η 10η πιο οικονομικά ισχυρή χώρα στον κόσμο. Υπογράμμισε επίσης ότι αποτελεί ιστορικό γεγονός ότι στην περιοχή Κοτσάλεϊ στα βορειοδυτικά έχει ήδη πραγματοποιηθεί γεώτρηση στα 2.600 μέτρα βάθος στη Θάλασσα του Μαρμαρά και εξήρε τη συμβολή της Κίνας στην οικονομική ανάπτυξη της Τουρκίας.