Κυριακή 6 Νοέμβρη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 5
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ - ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ
Κλιμάκωση της αντιλαϊκής επίθεσης για λογαριασμό του κεφαλαίου

Τα πορίσματα και οι εκθέσεις του κουαρτέτου και του εγχώριου κεφαλαίου αποκαλύπτουν το πραγματικό περιεχόμενο των αντιλαϊκών παζαριών...

Παρά τους διάφορους προπαγανδιστικούς ελιγμούς που επιχείρησε και επιχειρεί η κυβέρνηση για να κερδίσει χρόνο, όσο προχωρούν τα παζάρια και οι συνεννοήσεις της με το κουαρτέτο τόσο αποκαλύπτεται το πραγματικό περιεχόμενο του νέου γύρου της αντιλαϊκής επίθεσης για λογαριασμό του κεφαλαίου σε Εργασιακά, Ασφαλιστικό και Πρόνοια, το οποίο βρίσκεται στο επίκεντρο της δεύτερης «αξιολόγησης» του μνημονίου και αποτελείται τόσο από νέες αντεργατικές ανατροπές, όσο και από την πλήρη εφαρμογή των ήδη ψηφισμένων αντιλαϊκών μέτρων.

Εκθέσεις και πορίσματα ενόψει των νέων χτυπημάτων στα Εργασιακά

Χαρακτηριστική ως προς τα παραπάνω ήταν η τριμηνιαία έκθεση του Γραφείου του Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, η οποία δημοσιοποιήθηκε τη βδομάδα που πέρασε, σύμφωνα με την οποία ήδη από τον προηγούμενο Ιούνη, το κουαρτέτο έχει καταθέσει στο Γιούρογκρουπ τις θέσεις του για τα Εργασιακά (βλ. διπλανή στήλη) που, σε πλήρη αντιστοιχία και με τις αξιώσεις του εγχώριου κεφαλαίου, όχι μόνο απορρίπτουν με σαφήνεια οποιαδήποτε «επιστροφή» στα ισχύοντα πριν τις αντεργατικές ανατροπές των τελευταίων χρόνων, αλλά ανοίγουν δρόμο για νέα χτυπήματα στα εργασιακά δικαιώματα.

Συγκεκριμένα:

-- Το κουαρτέτο τάσσεται αναφανδόν υπέρ της υπερίσχυσης των επιχειρησιακών συμβάσεων σε βάρος των κλαδικών και ομοιοεπαγγελματικών συμβάσεων, ενισχύοντας έτσι τη δυνατότητα κάθε επιχειρηματικού ομίλου - και του κεφαλαίου συνολικά - να πετύχει ακόμα μεγαλύτερη μείωση μισθών. Παράλληλα, πέραν των επιχειρησιακών συμβάσεων - για τις οποίες αξιοποιείται και το πλαίσιο για τις επαίσχυντες «Ενώσεις Προσώπων» - μένει ορθάνοιχτο το πεδίο για μια πανσπερμία ατομικών συμβάσεων, με το πιστόλι στον κρόταφο του κάθε μεμονωμένου μισθωτού. Ο ισχυρισμός, μάλιστα, ότι η εν λόγω «ευελιξία» των επιχειρήσεων συμβάλλει στο να αποφεύγονται οι απολύσεις, μόνο ως πρόκληση μπορεί να ληφθεί, αφού στη θέση για τις ομαδικές απολύσεις ζητείται η πλήρης απελευθέρωσή τους...

-- Στο ζήτημα της προσφυγής στη Διαιτησία, οι «θεσμοί» αναφέρονται μεν για τους τύπους στη δυνατότητα μονομερούς προσφυγής, ωστόσο ξεκαθαρίζουν ότι σε κάθε περίπτωση, κριτήριο θα είναι τα «οικονομικά δεδομένα κάθε επιχείρησης» και του αντίστοιχου κλάδου. Δηλαδή, κάθε προσφυγή θα κρίνεται με βάση τα επιχειρηματικά συμφέροντα, με βάση τα οποία ο ΟΜΕΔ ήδη εκδίδει αποφάσεις με μειώσεις 20% και 30% στους μισθούς...

-- Το κουαρτέτο - και όχι μόνο το ΔΝΤ, όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση - ζητάει να συνεχίσει ο κατώτατος μισθός να καθορίζεται από το κράτος και ακόμα περισσότερο από το 2017 να μην περιλαμβάνει προϋπηρεσία (τριετίες) και επιδόματα, αλλά να αναπροσαρμόζεται με κριτήριο την «αύξηση της ανταγωνιστικότητας»!

-- Στο ζήτημα των ομαδικών απολύσεων, οι «θεσμοί», ακριβώς όπως και ο ΣΕΒ και άλλες εργοδοτικές οργανώσεις, αξιώνουν το διπλασιασμό του ποσοστού των απολύσεων στις μεγάλες επιχειρήσεις από 5% στο 10% και ταυτόχρονα την κατάργηση κάθε περιορισμού, όπως είναι η διοικητική έγκριση. Ετσι κι αλλιώς, βέβαια, η κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι θα συμμορφωθεί με τη σχετική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που αναμένεται να την καταργήσει...

-- Οι βασικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης με την υπογραφή του τρίτου μνημονίου περιέχονται ατόφιες στις θέσεις των «θεσμών» για το συνδικαλιστικό νόμο. Ετσι, οι ανατροπές προβλέπουν νέα εμπόδια στη συνδικαλιστική δράση, στην απόφαση για την προκήρυξη απεργίας, ακόμα και στην ισχυροποίηση της δυνατότητας του εργοδότη για ανταπεργία.

-- Τέλος, το κουαρτέτο τάσσεται αναφανδόν υπέρ μιας ακόμα μεγαλύτερης ευελιξίας στην αγορά εργασίας, που περιλαμβάνει εκτός των άλλων και παραπέρα διευθέτηση του χρόνου εργασίας και γενίκευση των προγραμμάτων προσωρινής και ευέλικτης απασχόλησης που χρόνια τώρα επιδοτούν τους μεγαλοεπιχειρηματίες, σε βάρος της σταθερής και πλήρους απασχόλησης με δικαιώματα.

Στην ίδια κατεύθυνση, βεβαίως, κινείται και το εγχώριο πόρισμα της Επιτροπής «εμπειρογνωμόνων», που παρά τα «ήξεις αφίξεις» και τη γενικότητα σε ορισμένα σημεία των διατυπώσεών του, σε όλα τα βασικά ζητήματα των Εργασιακών τάσσεται υπέρ των επιχειρηματικών συμφερόντων, αφού θεωρεί δεδομένες τις μέχρι τώρα αντεργατικές ανατροπές και απορρίπτει οποιαδήποτε επαναφορά των Συλλογικών Συμβάσεων στο καθεστώς πριν την περίοδο της καπιταλιστικής κρίσης.

Στο 1,8 δισ. ευρώ οι απώλειες στις συντάξεις το 2017

Κι ενώ προετοιμάζεται το έδαφος για νέα χτυπήματα στα Εργασιακά, στο προσκήνιο επανέρχεται και το Ασφαλιστικό, με αφορμή τις δηλώσεις του προέδρου του Γιούρογκρουπ, Γ. Ντάισελμπλουμ, ο οποίος δήλωσε ότι μαζί με τα Εργασιακά αποτελεί κεντρικό ζήτημα της δεύτερης «αξιολόγησης».

Η κυβέρνηση έσπευσε, βέβαια, να επαναλάβει το γνωστό τροπάριο, ότι το Ασφαλιστικό «έχει κλείσει και δεν ξανανοίγει». Στην πραγματικότητα, ωστόσο, το Ασφαλιστικό παραμένει πάντα ανοιχτό, όσο παραμένει η κυριαρχία των μονοπωλίων και η «βιωσιμότητά» του κρίνεται με βάση τα συμφέροντά τους.

Σε αυτό το πλαίσιο, κυβέρνηση και ΕΕ αντιμετωπίζουν την Κοινωνική Ασφάλιση ως ένα τεράστιο «κόστος» που επιδρά στα δημοσιονομικά της κάθε χώρας, επομένως θεωρούν αναγκαίες τις παρεμβάσεις σε μόνιμη βάση. Τι άλλο, άλλωστε, σημαίνει η μόνιμη υπογράμμιση και από τους δύο ότι το έλλειμμα του Ασφαλιστικού στη χώρα μας ανέρχεται στο 9% του ΑΕΠ, με το ΔΝΤ να το ανεβάζει στο 11% του ΑΕΠ; Μα ακριβώς την απαίτηση για νέες μόνιμες παρεμβάσεις και ανατροπές σε βάρος ασφαλισμένων και συνταξιούχων.

Στην πραγματικότητα, η ψήφιση του αντιασφαλιστικού νόμου 4387 τον περασμένο Μάη δεν είναι το τέλος, αλλά η αρχή μιας νέας επώδυνης περιόδου για συνταξιούχους και ασφαλισμένους, καθώς τα μέτρα μπαίνουν σε πορεία εφαρμογής. Η εφαρμογή του νόμου είναι μπροστά και οι συνταξιούχοι με το ΕΚΑΣ και τις επικουρικές πήρανε μόνο την πρώτη πικρή δόση. Για την εφαρμογή του νόμου, θα ακολουθήσουν υπουργικές αποφάσεις, προεδρικά διατάγματα, εγκύκλιοι, αλλά και ο ίδιος ο Κανονισμός Παροχών του νέου υπερ-ταμείου του ΕΦΚΑ, τα οποία δεν είναι κάποιες «λεπτομέρειες», αλλά φέρνουν νέες επώδυνες ανατροπές στην πορεία εξειδίκευσης του τρόπου εφαρμογής του νόμου.

Ακόμα όμως κι αν περιοριστούμε σε αυτά που περιλαμβάνονται στον ίδιο το νόμο και στην οικονομική τους αποτίμηση από την Εκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, προκύπτει ότι συνταξιούχοι και ασφαλισμένοι θα χάσουν μέσα στο 2017 ακόμα 1,8 δισ. ευρώ.

Συγκεκριμένα, από την παραπέρα περικοπή του ΕΚΑΣ οι χαμηλοσυνταξιούχοι θα έχουν απώλειες 569 εκατ. ευρώ το 2017. Η μείωση στις νέες συντάξεις από τον καινούριο τρόπο υπολογισμού θα στοιχίσει στους νέους συνταξιούχους 101 εκατ. ευρώ, ενώ 59 εκατ. ευρώ θα είναι η μείωση στις συντάξεις χηρείας. Η μείωση των επικουρικών συντάξεων θα στοιχίσει στους υφιστάμενους συνταξιούχους 291 εκατ. ευρώ και άλλα 27 εκατ. η μείωση στις επικουρικές των νέων συνταξιούχων. Η μείωση του ανώτερου πλαφόν στις συντάξεις θα αφαιρέσει 38 εκατ. ευρώ, οι περικοπές στα εφάπαξ 6 εκατ. ευρώ και τέλος το χαράτσι που μπήκε φέτος στα μερίσματα των δημοσίων υπαλλήλων θα αφαιρέσει το 2017 208 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, οι αυξήσεις στις εισφορές των εν ενεργεία ασφαλισμένων για τις επικουρικές συντάξεις - τη στιγμή μάλιστα που αυτές εξαφανίζονται - θα αφαιρέσουν από το εισόδημά τους 351 εκατ. ευρώ, από τους αγρότες θα αποσπάσουν 95 εκατ. ευρώ, από τους ελεύθερους επαγγελματίες, επιστήμονες και αυτοαπασχολούμενους θα πάρουν πρόσθετα 136 εκατ. ευρώ, ενώ ακόμα 24 εκατ. ευρώ θα πάρει ο ΕΦΚΑ από την αύξηση των ασφαλιστέων αποδοχών.

Αυτό ακριβώς σημαίνει η... «απλή εφαρμογή» - όπως λέει η κυβέρνηση - του νόμου 4387/2016 για ασφαλισμένους και συνταξιούχους μέσα στο 2017!


Γ. ΖΑΧ.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ