Την τελετή καθέλκυσης του υποβρυχίου «Πιπίνος» στα «Ελληνικά Ναυπηγεία AE» (ΕΝΑΕ) στο Σκαραμαγκά προγραμματίζει η κυβέρνηση για τις 6 Οκτώβρη, με όλες τις προβλεπόμενες επισημότητες και τυμπανοκρουσίες, χωρίς ωστόσο να εξασφαλίζεται το μέλλον των ναυπηγείων και των εργαζομένων τους, ούτε και οι ανάγκες άμυνας της χώρας.
Τα ΕΝΑΕ «αργοπεθαίνουν» χρόνια τώρα ως ιδιοκτησία του Αραβα επιχειρηματία Σάφα και της γερμανικής HDW. Οι εργαζόμενοί τους, στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης των ναυπηγείων, χρόνια ολόκληρα υπέφεραν στα χέρια Γερμανών και Αράβων καπιταλιστών, με αποτέλεσμα να τους οφείλονται δεδουλευμένα από τις 18 Απρίλη 2012. Υπενθυμίζεται ότι το αραβογερμανικό μονοπώλιο, αφού εισέπραξε τουλάχιστον 2,4 δισ. ευρώ από τα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού, ουσιαστικά έβαλε λουκέτο στο Σκαραμαγκά, καταδικάζοντας τους εργαζόμενους στην απληρωσιά και την εκ περιτροπής εργασία, ενώ ταυτόχρονα οι εγκαταστάσεις του Ναυπηγείου κυριολεκτικά σκουριάζουν.
Η κυβέρνηση, προκειμένου να παραλάβει κάποια στιγμή τα όντως σημαντικά για την άμυνα της χώρας, νευότευκτα υποβρύχια «ΠΙΠΙΝΟΣ», «ΜΑΤΡΩΖΟΣ» και «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» (κλάσης 214), καθώς και το παλαιότερο «ΩΚΕΑΝΟΣ» (κλάσης 209, εντάχτηκε σε πρόγραμμα εκσυγχρονισμού), δρομολόγησε εξελίξεις ώστε να ξεκινήσουν ξανά οι εργασίες, οι δε 835 εναπομείναντες εργαζόμενοι ωθήθηκαν να υπογράψουν ατομικές συμβάσεις με το ΠΝ με μισθούς από 850 ευρώ και μειώσεις 35% σε σχέση με τις αμοιβές που είχαν παλιότερα. Επιπλέον, υπάρχουν άλλοι 120 εργαζόμενοι που είχαν αποσπαστεί σε θυγατρική, με αντικείμενο το τροχαίο υλικό.
Σε κάθε περίπτωση, η σύμβαση με το ΠΝ έχει διάρκεια το πολύ δύο χρόνια, όσο υπολογίζεται ότι θα διαρκέσουν η κατασκευή και οι δοκιμές των υποβρυχίων στο νερό (διαρκούν από έξι μήνες έως ένα χρόνο). Οι εργαζόμενοι δουλεύουν, δηλαδή, με ημερομηνία λήξης και μειωμένους μισθούς, καθώς από εκεί και πέρα το μέλλον του ναυπηγείου είναι άδηλο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, για τα άλλα τρία υποβρύχια, πέραν του «ΠΙΠΙΝΟΥ», το «ΩΚΕΑΝΟΣ» είναι σε καλή κατάσταση και αναμένονται σύντομα οι δοκιμές του στη θάλασσα. Το «ΜΑΤΡΩΖΟΣ» αναμένεται να πέσει στο νερό περί τα τέλη του χρόνου. Το «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» θα ξεκινήσει τις δοκιμές εν όρμω το 2015.
Υπολογίζεται ότι ο ελληνικός λαός, για τις τέσσερις προαναφερόμενες μονάδες, συν τον πολύπαθο «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ» (που έστω είναι ήδη επιχειρησιακά ενταγμένος στη δύναμη του στόλου) και άλλα δύο υποβρύχια που δεν έχουν καν ξεκινήσει να κατασκευάζονται, έχει ήδη πληρώσει σε μεγαλοκαρχαρίες 3,2 δισ. ευρώ! Υποτίθεται η κυβέρνηση ζητά τα χρήματα αυτά πίσω διά της... «δικαστικής οδού».
Αντίστοιχα προβλήματα εντοπίζονται στο ναυπηγείο της Ελευσίνας (ιδιοκτησίας Ταβουλάρη): Η πυραυλάκατος «ΡΙΤΣΟΣ» (τύπος ΣΟΥΠΕΡ ΒΗΤΑ) έπρεπε να έχει παραδοθεί στο ΠΝ ήδη από τον Ιούνη του 2013, αλλά ακόμα δεν...
Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο υπουργός Αμυνας Δ. Αβραμόπουλος είχε ως στόχο να παραλάβει το πλοίο πριν αποχωρήσει από το υπουργείο Αμυνας για το νέο του πόστο, μέσα Οκτώβρη, ως επίτροπος της χώρας στην Κομισιόν, ωστόσο είναι αμφίβολο αν θα τα καταφέρει.
Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση από το ΓΕΝ, άλλες δύο πυραυλάκατοι («ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ» και «ΒΛΑΧΑΚΟΣ», για τις οποίες έχει πληρωθεί το 90% της αξίας τους) υποτίθεται θα παραδοθούν σε δύο χρόνια. Το ΠΝ κατέβαλλε κανονικά τις πληρωμές στον επιχειρηματία, ώστε να προχωρούν οι εργασίες, αλλά, καθώς αυτός είχε χρέη σε ασφαλιστικά ταμεία και Εφορία, τα ποσά κατάσχονταν...