Σάββατο 21 Νοέμβρη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2010
Εργαλείο βίαιης αναδιανομής υπέρ του κεφαλαίου

Αυξάνονται οι άμεσοι και έμμεσοι φόροι που θα πληρώσουν τα λαϊκά στρώματα. Σημαντική μείωση στα κονδύλια για την κοινωνική ασφάλιση

Προϋπολογισμό σκληρής λιτότητας, βίαιης αναδιανομής του εισοδήματος υπέρ της ολιγαρχίας και προσαρμοσμένο στις ανάγκες εξόδου του ελληνικού καπιταλισμού από την οικονομική κρίση, κατέθεσε χτες η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Πρόκειται για προϋπολογισμό, ο οποίος κινείται στις κατευθυντήριες γραμμές του Συμφώνου Σταθερότητας και της στρατηγικής της Λισαβόνας, με βασική επιδίωξη τη δημιουργία προϋποθέσεων νέας συσσώρευσης του κεφαλαίου - μετά το πισωγύρισμα που σημειώθηκε από την εκδήλωση της καπιταλιστικής κρίσης - ώστε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη κερδοφορία του.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα, τα λαϊκά στρώματα επιβαρύνονται με 3,6 δισ. νέους φόρους, ενώ στο σκέλος των δαπανών, τον τόνο δίνει η πολιτική σκληρής λιτότητας σε μισθούς και συντάξεις και οι μεγάλες περικοπές στις δαπάνες επιχορηγήσεων σε ασφαλιστικούς, συγκοινωνιακούς φορείς, ιδρύματα πρόνοιας κλπ. Για πρώτη ίσως φορά, από κατάρτισης κρατικών προϋπολογισμών, οι πρωτογενείς δαπάνες μειώνονται απόλυτα σε σχέση με τα επίπεδα του 2009. Το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης (στενός δημόσιος τομέας) στο τέλος του 2010 προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 326,3 δισ. ευρώ, ενώ για την εξυπηρέτησή του, υπό μορφή πληρωμής τοκοχρεολυσίων, έχουν εγγραφεί δαπάνες ύψους 32,5 δισ. ευρώ που είναι και το μεγαλύτερο κονδύλι του προϋπολογισμού. Το δημοσιονομικό έλλειμμα από 30,6 δισ. ευρώ το 2009, εκτιμάται ότι θα μειωθεί στα 22,2 δισ. ευρώ το 2010, ενώ ο κρατικός δανεισμός, προβλέπεται να φτάσει τα 44,6 δισ. ευρώ.

Η πολιτική αυτή αποτελεί την πρώτη φάση της «δημοσιονομικής προσαρμογής», καθώς εξίσου σκληροί, αν όχι σκληρότεροι θα είναι και οι προϋπολογισμοί της ερχόμενης τριετίας, ώστε, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η ελληνική κυβέρνηση στις Βρυξέλλες, να μειωθεί το δημοσιονομικό έλλειμμα κάτω από το 3% του ΑΕΠ, από 12,7% που είναι σήμερα. Από την άποψη αυτή, το 2010 είναι η αρχή μίας κοπιώδους ανηφορικής πορείας, την οποία πρέπει να βαδίσει ο ελληνικός λαός, ο οποίος καλείται και πάλι να πληρώσει τα σπασμένα της καπιταλιστικής διαχείρισης από τα κόμματα του κεφαλαίου.

Από την άλλη, ο ιδιαίτερα επαχθής κρατικός προϋπολογισμός του 2010, εκπληρώνει τον ένα στόχο της στρατηγικής του κεφαλαίου, αυτό της «δημοσιονομικής εξυγίανσης». Ως αναγκαίο συμπλήρωμα του στόχου αυτού, προβάλλουν οι πολιτικές ενίσχυσης του ανταγωνισμού ...ήτοι η προώθηση νέων αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων στις εργασιακές σχέσεις, στην κοινωνική ασφάλιση, στην παιδεία, στην υγεία και στην κοινωνική πρόνοια. Πρόκειται για πολιτικές επιλογές που έχουν ενιαία πολιτική στόχευση και εντάσσονται στη γενικότερη επίθεση που βρίσκεται σε εξέλιξη τα τελευταία 20 χρόνια, με στόχο τον ριζικό επαναπροσδιορισμό των σχέσεων εργασίας - κεφαλαίου, μέσω της προώθησης ρυθμίσεων που θα ενισχύουν την οικονομική και πολιτική εξουσία της τάξης των κεφαλαιοκρατών, σε βάρος της εργατικής τάξης και των άλλων καταπιεζόμενων λαϊκών στρωμάτων.

Τα έσοδα

Τα συνολικά φορολογικά έσοδα ανέρχονται στα 54,1 δισ. ευρώ (αντιστοιχούν στο 22,2% του τρέχοντος ΑΕΠ) και είναι αυξημένα κατά 7% σε σχέση με το 2009. Ποσοστό αύξησης ιδιαίτερα υψηλό αν λάβουμε υπόψη ότι το 2010 θα συνεχιστεί η οικονομική κρίση, η υποτονική οικονομική δραστηριότητα, ενώ οι μισθοί και οι συντάξεις θα συνεχίσουν να πιέζονται καθοδικά. Με δεδομένα τα στοιχεία αυτά, οι επιδιώξεις του προϋπολογισμού, παίρνουν χαρακτήρα φοροεπιδρομής. Οι επιπλέον φόροι, που επιβαρύνουν στην πολύ μεγάλη τους πλειοψηφία τη μισθωτή εργασία, ανέρχονται σε 3,6 δισ. ευρώ.

Συνολικά, φορολογικά και μη φορολογικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανέρχονται στα 58,4 δισ. ευρώ και είναι αυξημένα κατά 7,5% σε σχέση με φέτος.

Ειδικότερα, οι άμεσοι φόροι προβλέπεται να αυξηθούν κατά 8,8% και να ανέλθουν στα 23,7 δισ. ευρώ με τους φόρους φυσικών προσώπων να αυξάνονται κατά 4,4% (11,4 δισ. ευρώ), ενώ αντίθετα η φορολογία νομικών προσώπων μειώνεται - για δεύτερη συνεχή χρονιά - κατά 7,2%. Ετσι, η σχέση φόροι νομικών προσώπων προς φόροι φυσικών προσώπων ανέρχεται μόλις στο 3/10! Πολύ μεγάλη αύξηση 76,5% προβλέπεται στους φόρους περιουσίας, γεγονός που προδικάζει ότι η επαναφορά του φόρου μεγάλης ακίνητης περιουσίας, δεν θα είναι τελικά και τόσο αθώα.

Οι έμμεσοι φόροι αυξάνονται κατά 5,7% (30,4 δισ. ευρώ) με τους φόρους συναλλαγών να αυξάνονται κατά 4,1% και τους φόρους κατανάλωσης κατά 8%. Ο ΦΠΑ, ο μεγαλύτερος φόρος του προϋπολογισμού, αυξάνεται κατά 5,3% (17,3 δισ. ευρώ). Στη φορολογία κατανάλωσης, αυξάνονται οι φόροι σε ποτά, τσιγάρα, ενώ μεγάλη αύξηση 20,7% προβλέπεται στις εισπράξεις από τέλη ταξινόμησης οχημάτων. Το τοπίο στη φορολογική πολιτική, αναμένεται να ξεκαθαρίσει τον προσεχή Μάρτη, όταν και η κυβέρνηση καταθέσει το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, το οποίο διαφημίζει σαν παρέμβαση στήριξης των μη εχόντων...Ομως οι καιροί είναι πονηροί, ενώ από την άλλη, σε κανένα μέχρι σήμερα φορολογικό νόμο, οι συντάκτες δεν απέφυγαν τον πειρασμό της επιβολής αντιλαϊκών φορολογικών ρυθμίσεων.

Οι δαπάνες

Στο σκέλος των δαπανών, κυριολεκτικά και μεταφορικά έχουμε τον σφαγιασμό των νηπίων... Ειδικότερα, οι συνολικές δαπάνες ανέρχονται στα 69,8 δισ. ευρώ, με τις δαπάνες για αποδοχές και συντάξεις να αυξάνονται μόλις κατά 2,8% (26,3 δισ. ευρώ), ποσοστό στο οποίο ενσωματώνεται η ονομαστική αύξηση ύψους 1,5%! Πρόκειται για μία από τις χειρότερες εισοδηματικές πολιτικές της μεταπολιτευτικής περιόδου. Το σχετικό κονδύλι μισθοδοσίας προβλέπει αύξηση των δαπανών κεντρικής διοίκησης (υπουργεία) κατά 3,1% και για τα νοσοκομεία, ιδρύματα πρόνοιας κλπ. μόλις κατά 0,6%.

Για ασφάλιση, περίθαλψη, κοινωνική προστασία, το σχετικό κονδύλι εμφανίζεται μειωμένο κατά 9,7%, με τις δαπάνες περίθαλψης να αυξάνονται κατά 2,3% και τις επιχορηγήσεις ασφαλιστικών ταμείων να μειώνονται κατά 12,4%! Η επιχορήγηση του ΙΚΑ μειώνεται κατά 5,8%, του ΟΑΕΕ κατά 44,4%, μηδενική αύξηση προβλέπεται για το ΝΑΤ, ενώ μόνο για τον ΟΓΑ αυξάνεται η επιχορήγηση κατά 4,6%.

Οι συνολικές δαπάνες για κοινωνική προστασία εμφανίζονται μειωμένες κατά 5,9%, καθώς προβλέπονται μηδενικές αυξήσεις στο ΕΚΑΣ (πλην συνταξιούχων του δημοσίου), αύξηση μόλις 0,6% στο επίδομα πολυτέκνων. Οι επιχορηγήσεις φορέων (συγκοινωνιακοί κλπ.) μειώνονται επίσης κατά 5,4%, ενώ συνολικά οι λειτουργικές δαπάνες περικόπτονται κατά 10,8%.

Γενικότερα, οι πρωτογενείς δαπάνες του προϋπολογισμού (το σύνολο των δαπανών πλην των τόκων) μειώνονται σε απόλυτα μεγέθη για πρώτη φορά κατά 3,8% (56,8 δισ. ευρώ) και αυτό είναι μία ένδειξη για το τι πρόκειται να επακολουθήσει στο μέλλον.

Οι δαπάνες των υπουργείων

Στα όρια της ασφυξίας κινούνται και οι δαπάνες για τα περισσότερα υπουργεία. Παράλληλα, οι δαπάνες του υπουργείου Υγείας προβλέπονται αυξημένες κατά 3,1% (6,9 δισ. ευρώ), ενώ του υπουργείου Παιδείας κατά 6,9%, αλλά πρόκειται για αυξήσεις που προέρχονται από ανακατανομές, καθώς το τελικό ποσό δαπανών εμφανίζεται μειωμένο κατά 3,8%.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ