Οι συγκεκριμένες δυνάμεις στηρίζονται στην παραπληροφόρηση, κάνοντας στην κυριολεξία το άσπρο - μαύρο, εμφανίζοντας τις αντιδραστικές οδηγίες της ΕΕ σαν τη "σωτηρία" των ΤΕΙ.
Προσπαθώντας, λοιπόν, να βάλουμε την πραγματικότητα "με το κεφάλι προς τα πάνω και όχι προς τα κάτω", θα ξεκαθαρίσουμε το χαρακτήρα της 89/48 Οδηγίας της ΕΕ και της συμπληρωματικής της 92/51.
Οι συγκεκριμένες οδηγίες δεν ασχολούνται με την ακαδημαϊκή ισοτίμηση τίτλων σπουδών (και συνεπώς οποιαδήποτε προπαγάνδα περί εξίσωσης ΑΕΙ - ΤΕΙ είναι ψέμα). Η συγκεκριμένη οδηγία ασχολείται με τους όρους πρόσβασης σε νομικά κατοχυρωμένο επάγγελμα μιας χώρας - μέλους των αποφοίτων άλλων χωρών της ΕΕ. Αυτό σημαίνει:
1. Η Οδηγία δεν ασχολείται με τα μη νομικά κατοχυρωμένα επαγγέλματα. Συνεπώς, έχει στη χώρα μας ισχύ μόνο για τα επαγγέλματα του Δικηγόρου, Μηχανικού και πρόσφατα του Φοροτεχνικού (για τους Γιατρούς, Οδοντιάτρους και Αρχιτέκτονες υπάρχει ειδική νομοθεσία στην ΕΕ). Δηλαδή τα νομικά κατοχυρωμένα επαγγέλματα είναι αυτά που απαιτούν άδεια άσκησης επαγγέλματος από επιμελητήριο ή επαγγελματικό σύλλογο. Δεν περιλαμβάνονται τα επαγγέλματα για τα οποία απαιτείται άδεια εξάσκησης επαγγέλματος, η οποία παρέχεται από τις νομαρχίες π. χ. με μοναδικό προαπαιτούμενο το πτυχίο (οι ΔΑΠίτες σκόπιμα"μπερδεύουν" την έννοια "νομικά κατοχυρωμένο επάγγελμα" με τα επαγγελματικά δικαιώματα). Αυτό σημαίνει ότι οι συγκεκριμένες οδηγίες δεν ασχολούνται καν με την πρόσβαση στο επάγγελμα των σχολών των ΤΕΙ (πλην ΣΤΕΦ και ΣΔΟ Λογιστικής).
2. Η Οδηγία δεν παρεμβαίνει στο εσωτερικό των χωρών - μελών, για το πώς θα αναγνωρίζουν την πρόσβαση σε νομικά κατοχυρωμένο επάγγελμα στους υπηκόους τους. Δηλαδή, η προπαγάνδα ότι η Οδηγία αναγκάζει την παροχή ίσων επαγγελματικών δικαιωμάτων στους αποφοίτους των ΑΕΙ και των ΤΕΙ είναι ψέμα. 3. Η Οδηγία αναφέρει ότι αν ένας υπήκοος μιας χώρας - μέλους (χώρα καταγωγής) έχει στα χέρια του χαρτί ανώτατης εκπαίδευσης διάρκειας τουλάχιστον 3 ετών, τότε δεν μπορεί κάποιο άλλο κράτος - μέλος (χώρα προορισμού) να αρνηθεί την πρόσβαση του υπηκόου αυτού σε ένα νομικά κατοχυρωμένο επάγγελμα. Στη συμπληρωματική Οδηγία 91/52, γενικεύονται οι όροι πρόσβασης ως εξής: Αν ένας υπήκοος μιας χώρας - μέλους (χώρα καταγωγής) έχει στα χέρια του χαρτί μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης διάρκειας τουλάχιστον 1 έτους και ασκεί στη χώρα του για τουλάχιστο 2 χρόνια στην τελευταία δεκαετία ένα επάγγελμα, τότε δεν μπορεί κάποιο άλλο κράτος - μέλος (χώρα προορισμού) να αρνηθεί την πρόσβαση του υπηκόου αυτού σε αυτό το επάγγελμα, όταν στη χώρα προορισμού αυτό είναι νομικά κατοχυρωμένο. Συνεπώς, η συγκεκριμένη Οδηγία δεν έχει καμιά απολύτως επίδραση στην πρόσβαση των αποφοίτων των ΤΕΙ σε νομικά κατοχυρωμένα επαγγέλματα στη χώρα μας, αλλά ούτε στο εξωτερικό (όσον αφορά τα επαγγέλματα που στην Ελλάδα είναι νομικά κατοχυρωμένα).
* * *
* * *
Πρώτο: Αποσυνδέεται το πτυχίο από το επάγγελμα. Δηλαδή το πτυχίο δεν είναι πια αποδεικτικό της ικανότητας για άσκηση επαγγέλματος. Με αυτόν τον τρόπο σαφέστατα υποβαθμίζονται οι σπουδές, η αξία των πτυχίων, αλλά και ο κόπος των σπουδαστών, καθώς, μπορεί κάποιος να αποκτήσει πτυχίο, αλλά να μην αποκτήσει ποτέ πρόσβαση στο επάγγελμα.
Δεύτερο: Η αλλαγή κλίμακας δε γίνεται μόνο μετά από την απόκτηση εμπειρίας ενός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος, αλλά πρέπει επιπλέον να μεσολαβήσουν εξετάσεις. Να λοιπόν ένα πρακτικό παράδειγμα εφαρμογής των Κοινοτικών Οδηγιών, για τις οποίες κόπτεται η ΔΑΠ, και αν κάνουμε λάθος ας μας πει γιατί η χώρα μας ΔΕΝ πληρώνει πρόστιμο στην ΕΕ, όσον αφορά το επάγγελμα του λογιστή - φοροτέχνη.
Συνεπώς εφαρμογή των Οδηγιών για τους αποφοίτους των ΣΤΕΦ κατ' αναλογία με αυτό του λογιστή - φοροτέχνη θα σήμαινε πολύ πρακτικά ότι οι απόφοιτοι των ΣΤΕΦ, προκειμένου να αποκτήσουν την άδεια άσκησης επαγγέλματος θα έπρεπε να δίνουν εξετάσεις στο ΤΕΕ για την απόκτηση άδειας ας πούμε "κατηγορίας Β", η οποία θα αντιστοιχεί στα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα, με τα σημερινά των αποφοίτων των ΣΤΕΦ και δε θα έχει φυσικά καμία σχέση με τα επαγγελματικά δικαιώματα των μηχανικών.
Οπως καταλαβαίνουν ότι και ο πρόσφατος "αγωνιστικός" συντεχνιασμός των παρατάξεων ΔΑΠ, ΠΑΣΠ, ΣΑΑΣ θέλει να αποκρύψει την υποστήριξή τους στην πολιτική και στο μοντέλο της διαφοροποιημένης τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, την ευθύνη τους για τη σημερινή μιζέρια των ΤΕΙ.
Κώστας ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ