Κυριακή 16 Ιούνη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αστεγη ακόμη η συλλογή Δαγκλή

Νέες περιπέτειες αντιμετωπίζει η συλλογή των έργων του Χρίστου Δαγκλή.Στα τέλη του Οκτώβρη της προηγούμενης χρονιάς, θα εγκαινιαζόταν επίσημα το Μουσείο Χρίστου Δαγκλή στα Ιωάννινα. Το Αρχοντικό Πυρσινέλλα ανακαινισμένο και εξοπλισμένο, με έξοδα του "Πνευματικού Κέντρου" του δήμου, είχε μετατραπεί σε μια φιλόξενη εικαστική γωνιά. Ενώ, όμως, ήταν σχεδόν όλα έτοιμα, οι πρόσφατες εξαγγελίες του υπουργού Πολιτισμού Σταύρου Μπένου "έβαλαν τα πράγματα στη θέση τους". Σε έναν όροφο του Σουφαρί Σαράι - εφόσον συμφωνήσει και ο υπουργός Παιδείας - θα στεγαστεί η Πινακοθήκη Νεοελληνικής Τέχνης,αλλά και τα έργα του Χρ. Δαγκλή, τα οποία είναι δωρεά των κληρονόμων προς το δήμο. Οπως λέει και μια σοφή παροιμία του λαού μας "μ' ένα σμπάρο δυο τρυγόνια". Παραχωρώντας έναν όροφο, ο υπουργός Πολιτισμού θεωρεί πως "λύνει" δύο μακροχρόνια και σημαντικά εικαστικά αιτήματα της περιοχής.

Η "Πινακοθήκη Νεοελληνικής Τέχνης" περιλαμβάνει έργα ζωγραφικής Ηπειρωτών κυρίως καλλιτεχνών, δωρεές κυρίως των ίδιων, τα οποία χρόνια τώρα βρίσκονται στο Αρχαιολογικό Μουσείο και στις αποθήκες της Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων.Η ανεύρεση ενός μόνιμου και αξιοπρεπούς εκθεσιακού χώρου, ήταν και δυστυχώς παραμένει, ο μεγάλος πόνος αυτών των καλλιτεχνών.

Υλοποιώντας την επιθυμία του μεγάλου μας ζωγράφου και χαράκτη Χρίστου Δαγκλή, που έφυγε από τη ζωή το 1991, το Πνευματικό Κέντρο του δήμου Ιωαννιτών, ανέλαβε την ευθύνη να αγκαλιάσει και να στεγάσει τα "πνευματικά παιδιά του". Γι' αυτό το λόγο, το Αρχοντικό Πυρσινέλλα ένα σπάνιο και αντιπροσωπευτικό δείγμα της τοπικής αρχιτεκτονικής, που κατέχει μοναδική θέση στο ιστορικό και εμπορικό κέντρο της πόλης, αναστηλώθηκε με έξοδα του Πνευματικού Κέντρου, τα οποία ξεπέρασαν τα 105.000.000 δραχμές. Στο χώρο αυτό, θα φιλοξενούνταν μόνιμα τα έργα του Χρ. Δαγκλή, τα εργαλεία του καλλιτέχνη, τα οποία συνδέονται απόλυτα με την ιστορία της σύγχρονης ελληνικής χαρακτικής, οι μήτρες των ξύλων που χρησιμοποιούσε. Παράλληλα, στον κήπο του Μουσείου, θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν υπαίθριες εκθέσεις γλυπτικής ή βραδιές μουσικής δωματίου.Ηδη στο μαγευτικό κήπο του φιλοξενήθηκε έκθεση έργων γλυπτικής του Γ. Χουλιαρά,ενώ μεγάλη επιτυχία σημείωσαν οι βραδιές μουσικής δωματίου. Το Αρχοντικό Πυρσινέλλα θα μπορούσε να είναι ένα δεύτερο πολιτιστικό κέντρο, από το οποίο εκτός της μόνιμης συλλογής των έργων Δαγκλή και των άλλων πολιτιστικών δραστηριοτήτων, δε θα έλειπαν και οι περιοδικές εκθέσεις άλλων καλλιτεχνών.

Τον Οκτώβρη του 1995, θα άνοιγε και επίσημα τις πύλες του στο κοινό. Από τότε ως σήμερα, εγκαίνια δεν έγιναν και το μουσείο δεν άνοιξε. Το εγχείρημα σκόνταψε στην αδυναμία και αδιαφορία του ΥΠΠΟ να δώσει και αυτό 50 περίπου εκατομμύρια για την εγκατάσταση κλιματισμού στο χώρο - κάτι που θεωρείται απαραίτητο για την προστασία των έργων.Μάλιστα, μετά από τις επανειλημμένες εκκλήσεις και επιστολές του "Πνευματικού Κέντρου" προς το ΥΠΠΟ, ο υπουργός απάντησε ότι στέλνει για το Αρχοντικό Πυρσινέλλα και το "Μουσείο Χρίστου Δαγκλή" τα 10 εκατομμύρια.

"Κεραυνός εν αιθρία" ήταν λοιπόν, οι πρόσφατες ανακοινώσεις του υπουργού, που αφορούσαν στη στέγαση του Μουσείου Δαγκλή όχι στο Αρχοντικό Πυρσινέλλα, αλλά στο Σουφαρί Σαράι. Το Σουφαρί Σαράι, βρίσκεται μέσα στο κάστρο, στην παλιά πόλη. Το κτίριο έχει δοθεί στα αρχεία του κράτους, και, όπως διευκρίνισε ο υπουργός, χρειάζεται να έρθει σε συνεννόηση με τον υπουργό Παιδείας, για να διατεθεί ο πρώτος όροφος, ώστε να φιλοξενηθεί η "Πινακοθήκη Νεοελληνικής Τέχνης" και το "Μουσείο Χρ. Δαγκλή". Ανοιχτό έμεινε, επίσης, το θέμα, του αν το ΥΠΠΟ και με ποιο ποσό, θα χρηματοδοτήσει τις εργασίες ανακαίνισης του κτιρίου που τώρα προτείνει.

Είναι δηλαδή ασαφές, το αν θα δοθεί το Σουφαρί Σαράι από το υπουργείο Παιδείας, πόσος χώρος θα δοθεί, και τι θα πρωτοχωρέσει σ' αυτόν. Γιατί και τα έργα της "Πινακοθήκης Νεοελληνικής Τέχνης", αλλά και η συλλογή Χρ. Δαγκλή, είναι σημαντικά, τόσο σε ποιότητα, όσο και σε ποσότητα. Χρειάζονται έναν αξιοπρεπή, άνετο χώρο, στον οποίο θα μπορέσει σωστά να παρουσιαστεί η καθεμία συλλογή και να αναδειχτεί.Αλλωστε, η επιθυμία και η δωρεά των έργων του Χρ. Δαγκλή στη γενέτειρά του, τα Γιάννενα, έγινε με την προϋπόθεση να βρεθεί ένας χώρος, τον οποίο θα ενέκριναν οι κληρονόμοι του. Ενας χώρος ζωντανός, ζεστός και ανθρώπινος, όπως ήταν και η προσφορά του Χρίστου Δαγκλή στην τέχνη μας.

Ηλιάνα ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ