Κυριακή 18 Μάη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
"Χρώματα" ειρήνης

Η τέχνη δεν μπορεί παρά να αποτελεί "γέφυρα ειρήνης" μεταξύ των λαών και να ανοίγει διαύλους επικοινωνίας κόντρα στα φιλοπόλεμα σχέδια.Μία μακρόχρονη σχέση με την προοδευτική τουρκική διανόηση, μία επιθυμία πολλών χρόνων για την ανάπτυξη σχέσεων φιλίας και συνεργασίας ανάμεσα στους λαούς των δύο χωρών, επισφραγίζουν οι εκθέσεις που πραγματοποιούνται το τελευταίο διάστημα.

Ολο και πιο συχνά, το φιλότεχνο κοινό της χώρας μας έχει την ευκαιρία να γνωρίσει την εικαστική δημιουργία καλλιτεχνών από την Τουρκία. Τη σημαντική αυτή κίνηση αγκάλιασε και το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας,με εκθέσεις εικαστικών από την Τουρκία, αλλά και με την παρουσίαση έργων Ελλήνων δημιουργών στη γειτονική χώρα. Οι εκθέσεις αυτές πραγματοποιούνται με στόχο να έρθουν πιο κοντά Ελληνες δημιουργοί και δημιουργοί από την Τουρκία, γεγονός που συμβάλλει στην προώθηση της ειρήνης και στο δυνάμωμα της αμοιβαίας κατανόησης ανάμεσα στους δύο λαούς.

Σταθμούς σ' αυτήν την πορεία αποτελούν η Συνάντηση στη Χίο που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Σεπτέμβρη, η πρόσφατη έκθεση έργων του Ορχάν Τάιλαν στην Αθήνα, η τωρινή παρουσίαση έργων του Ταγιάρ Ερέν,αλλά και η έκθεση μελών του Επιμελητηρίου, που θα πραγματοποιηθεί από τις 20 Μάη στην Κωνσταντινούπολη. Με τίτλο "Ινσταμπούλ - Αθήνα 1997 - Πρόσωπο με πρόσωπο",θα λάβουν μέρος 15 Ελληνες και 15 Τούρκοι καλλιτέχνες.

Ξεχωριστή παρουσίαση

Από τις παρουσιάσεις Τούρκων εικαστικών καλλιτεχνών στη χώρα μας, ξεχωρίζει η τωρινή έκθεση έργων του Ταγιάρ Ερέν.Ξεχωρίζει, όχι μόνο για την ποιότητα των έργων της, αλλά και για το νέο χώρο που επιλέχτηκε να φιλοξενηθεί, στην οδό Ι. Δροσοπούλου 133 (Κυψέλη). Με τίτλο "Οπως στο εργαστήριο",πέντε καλλιτέχνες - ανάμεσά τους και ο Ταγιάρ - ξεκίνησαν τη λειτουργία του, "εκθέτοντας" τον τρόπο που σκέπτονται και δημιουργούν. Χωρίς να επιδιώκουν τη δημιουργία μιας νέας γκαλερί, παρουσιάζονται (με μία μορφή κυλιόμενης έκθεσης), σχέδια σε μολύβι, παστέλ και άλλα υλικά, δοκίμια, χαρακτικά, προπλάσματα κ.ά., τα οποία αποκαλύπτουν την πολυμορφία της εικαστικής έκφρασης.

Μέχρι τις αρχές Ιούνη (οπότε ολοκληρώνεται η πρώτη φάση), το φιλότεχνο κοινό, κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, μπορεί να γνωριστεί με το έργο σημαντικών εικαστικών καλλιτεχνών, να παρακολουθήσει την πορεία δημιουργίας ενός έργου, να συζητήσει τα απογεύματα της Πέμπτης με τον εκάστοτε καλλιτέχνη - ομιλητή, για τις εικαστικές ανησυχίες και για τα συνολικότερα θεωρητικά ζητήματα, που αναδύονται από τη δουλιά του. Αυτές οι συζητήσεις αποτελούν και την ταυτότητα του προγράμματος, αφού πεποίθηση των καλλιτεχνών που συμμετέχουν, είναι ότι η θεωρία της τέχνης αποτελεί μέρος του συνόλου της καλλιτεχνικής δημιουργίας και αφορά, κυρίως, τον ίδιο τον καλλιτέχνη.

"Γέφυρα" ειρήνης

Για την πρώτη παρουσίαση έργων του στη χώρα μας, τη συνεργασία των καλλιτεχνών της Ελλάδας και της Τουρκίας, αλλά και την ιδιαιτερότητα της εικαστικής του γραφής, μας μιλά ο Τούρκος ζωγράφος Ταγιάρ Ερέν.

- Το τελευταίο διάστημα έχει παρατηρηθεί σύσφιξη σχέσεων ανάμεσα στους εικαστικούς καλλιτέχνες των δύο χωρών. Πώς βλέπετε αυτή τη συνεργασία;

- "Δε με ενδιαφέρει μόνο να παρουσιάσω το έργο μου σε μία ακόμη χώρα. Η έκθεση αυτή είναι σημαντική για μένα, γιατί πραγματοποιείται στην Ελλάδα. Οι δύο λαοί δεν έχουμε τίποτα μεταξύ μας. Η τεταμένη κατάσταση που επικρατεί δημιουργείται κυρίως από πολιτικούς. Η τέχνη δεν μπορεί παρά να αποτελεί "γέφυρα ειρήνης" μεταξύ των λαών, να ανοίγει διαύλους επικοινωνίας κόντρα στα φιλοπόλεμα σχέδια. Οι εικαστικές αυτές συναντήσεις συμβάλλουν στη συνεργασία των καλλιτεχνών των δύο χωρών, στην αλληλογνωριμία τους. Συμβάλλουν στην προώθηση της ειρήνης και της φιλίας, που επιθυμούμε και οι δύο λαοί".

"Η εικαστική δημιουργία δεν έχει τους περιορισμούς που έχει η γλώσσα. Ανοίγει, έτσι, ένα δρόμο καλύτερης κατανόησης, ένα μονοπάτι που περνούν οι ιδέες από τον ένα λαό στον άλλο. Οπως οι Ελληνες συνάδελφοί μου, έτσι και οι Τούρκοι καλλιτέχνες, αντιμετωπίζουν πολύ θετικά και εκδηλώνουν μεγάλο ενδιαφέρον για τις εικαστικές αυτές διοργανώσεις".

Είναι η πρώτη φορά που ο Ταγιάρ Ερέν, παρουσιάζει έργα του στη χώρα μας. Εκτίθενται δημιουργίες των τριών τελευταίων χρόνων, στις οποίες, όπως και στα 15 τελευταία χρόνια, κυριαρχεί το ανθρώπινο σώμα. Η προσοχή επικεντρώνεται, στη σχέση ανάμεσα στο σκοτεινό και το φωτεινό, στις αξίες αυτών των εντάσεων και στην αντιπαράθεσή τους. Σχεδιάζει πολύ και μετά, αφήνει το πινέλο να δουλεύει ελεύθερα. Η αναζήτηση του τυχαίου, τον γοητεύει. Χωρίς πρόθεση, απλώνονται οι πινελιές του, φαρδιές, ψιλές (...). Αλλωστε, όπως μας λέει, "η ρευστότητα της κίνησης και το απρόβλεπτο χαρακτηρίζει και την εποχή μας".

Αντίδραση στην καταπίεση του ανθρώπου

- Πόσο πολύ επηρεάζει τη ζωγραφική σας, η ζωή και τα γεγονότα που βιώνετε στην πατρίδα σας;

- "Ζω στην Αγκυρα, σε μια σύγχρονη πόλη με περιβαλλοντική μόλυνση, άγχος και ανασφάλεια. Η ζωγραφική μου είναι αντίδραση σ' αυτό, στην πραγματικότητα που καταπιέζει τον σύγχρονο άνθρωπο. Ξεκίνησα, κάνοντας πολλές δοκιμές, προσπαθώντας να βρω την προσωπική μου "φωνή". Σιγά - σιγά είδα ότι με ενδιαφέρει, κυρίως, το ανθρώπινο σώμα".

"Σήμερα η τέχνη βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι, σε μια κρίση. Εχουν γίνει πολλά στον 20ό αιώνα, αλλά πιστεύω ότι το ζήτημα σήμερα, δεν είναι να βρει κανείς κάτι καινούριο. Αυτό που παρουσιάζεται σαν μεταμοντέρνο, στην ουσία, δεν αποτελεί τίποτα καινούριο, είναι μια κατάσταση αδιέξοδου. Δε με ενδιαφέρει η μόδα των εικαστικών ρευμάτων. Η σύγχρονη ευρωπαϊκή τέχνη θεωρώ ότι βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι και χρειάζεται να αναδείξει μια ταυτότητα, μέσα από τα πολλά που έχουν γίνει στον 20ό αιώνα".

Ηλιάνα ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ