Σάββατο 8 Απρίλη 2023 - Κυριακή 9 Απρίλη 2023
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 27
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΕΡΒΙΑ - ΒΕΛΒΕΝΤΟΣ ΚΟΖΑΝΗΣ
Τεράστιες οι συνέπειες από την πολιτική κόστους - οφέλους στις υποδομές

Από τις κινητοποιήσεις σωματείων και φορέων
Από τις κινητοποιήσεις σωματείων και φορέων
Το κλείσιμο της υψηλής γέφυρας Σερβίων στις 16 Μάρτη, λόγω των εκτεταμένων ζημιών που αυτή έχει υποστεί, έχει επιβαρύνει πολλαπλά την καθημερινότητα για πάνω από 10.000 κατοίκους των δήμων Σερβίων και Βελβεντού. Η γέφυρα έφτασε σε αυτό το σημείο με ευθύνη της Περιφέρειας και του αστικού κράτους, καθώς ουσιαστικά δεν είχε υποβληθεί σε καμία εργασία συντήρησης από την ανέγερσή της το 1975, δηλαδή εδώ και σχεδόν 50 χρόνια!

Με την παράκαμψη πλέον να απαιτεί για τη σύνδεση της περιοχής με την Κοζάνη δεκάδες χιλιόμετρα μέσα από ένα ακατάλληλο επαρχιακό οδικό δίκτυο, εργαζόμενοι, επαγγελματίες και αγρότες επιβαρύνονται με επιπλέον κόστος και χρόνο μετακίνησης, που προκαλεί μεγάλες αντιδράσεις, ενώ ο λαός της περιοχής αντιμετωπίζει με σκεπτικισμό το χρονοδιάγραμμα που παρουσιάστηκε, για την ολοκλήρωση των εργασιών σε 2 μήνες.

Ακόμα μεγαλύτερη επιβάρυνση της Πρωτοβάθμιας Υγείας

Ιδιαίτερα επιβαρύνεται η πρόσβαση του λαού στη δημόσια Υγεία, και ενώ οι δομές Πρωτοβάθμιας Υγείας της περιοχής αντιμετώπιζαν ήδη κρίσιμα προβλήματα υποστελέχωσης.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα των κινδύνων είναι πρόσφατο τροχαίο, όπου γιατρός και νοσοκόμα χρειάστηκε να μεταβούν στο σημείο με ΙΧ, καθώς το μοναδικό ασθενοφόρο του Κέντρου Υγείας Σερβίων εξυπηρετούσε άλλο περιστατικό στην Κοζάνη.

«Οι υγειονομικοί έκαναν υπέρβαση», τονίζει μιλώντας στον «Ριζοσπάστη» ο διευθυντής του Κέντρου Υγείας Σερβίων, Λάζαρος Πάσχος, προσθέτοντας ότι αν η γέφυρα λειτουργούσε κανονικά και δεν απαιτούνταν ο κύκλος της λίμνης, ενδεχομένως το ασθενοφόρο θα είχε προλάβει να γυρίσει. Τώρα, εξηγεί, το ασθενοφόρο μπορεί να χρειαστεί ακόμα και 2,5 ώρες - από μία, πριν - για να φτάσει στο Μαμάτσειο Γενικό Νοσοκομείο Κοζάνης και να επιστρέψει.

Το κλείσιμο της γέφυρας επιβάρυνε ακόμα περισσότερο το υποστελεχωμένο Κέντρο Υγείας, που ανάμεσα στα άλλα προβλήματα έχει πληρώματα του ΕΚΑΒ που φτάνουν για να καλύψουν βάρδιες για 18 - 20 μέρες κάθε μήνα. Μάλιστα υπάρχουν βάρδιες που «βγαίνουν» μόνο με έναν οδηγό, ο οποίος ...εύχεται σε κάθε περιστατικό να υπάρχουν φίλοι ή συγγενείς για να βοηθήσουν στη διακομιδή. Ηδη ένας οδηγός βρίσκεται σε αναρρωτική, με κάταγμα σπονδύλου, γιατί οι «ευχές» δεν έπιασαν και κλήθηκε να εξυπηρετήσει περιστατικό μόνος του...

Την ίδια ώρα, μόνο στο Κέντρο Υγείας, 15 εργαζόμενοι διανύουν πλέον 90 χιλιόμετρα κάθε μέρα (!) για να φτάσουν στην υπηρεσία τους, ενώ το κόστος των περίπου 100 ευρώ τον μήνα καλούνται να το πληρώσουν από την τσέπη τους, καθώς στο αίτημά τους για αποζημίωση η 3η ΥΠΕ απάντησε ότι η υπηρεσία τους βρίσκεται εντός νομού, συνεπώς δεν προβλέπεται καμία χιλιομετρική αποζημίωση...

Ενα ακόμα χτύπημα σε αγρότες και επαγγελματίες

Επιπτώσεις έχουν βιώσει και οι αυτοαπασχολούμενοι της περιοχής. Οπως λέει στον «Ριζοσπάστη» η Χρυσούλα Θύμνιου, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σερβίων, τις τελευταίες βδομάδες πελατεία και τζίροι στα μαγαζιά των Σερβίων μειώνονται και ορισμένοι ήδη σκέφτονται το ενδεχόμενο να μετακομίσουν στην Κοζάνη, για να γλιτώσουν χρόνο και χρήμα. Ο Εμπορικός Σύλλογος έχει καταθέσει μια σειρά αιτήματα στις αρμόδιες αρχές για αναστολές και απαλλαγές από δημοτικά τέλη, φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις, αναστολή πλειστηριασμών κ.ά., απαιτώντας άμεσες ενέργειες από τους αρμόδιους φορείς, χωρίς ακόμα να έχει λάβει απαντήσεις.

Συζητώντας για τις επιπτώσεις του κλεισίματος της γέφυρας, ο Δημήτρης Λάσπας, κτηνοτρόφος από τα Σέρβια, φέρνει ως παράδειγμα τα μεταφορικά για τα τριφύλλια για τα ζώα, που «πήγαν από τα 500 ευρώ στα 600. Και αυτό αφορά μόνο τις ζωοτροφές». Προσθέτει δε ότι καθώς ο καιρός βελτιώνεται και οι δουλειές στα χωράφια θα εντείνονται, η κατάσταση θα επιβαρύνεται. «Θα χρειάζεται να κάνω άλλα 55 χλμ. με το τρακτέρ σε λίγο καιρό, ταξίδι ολόκληρο, και μαζί μπορεί το τρακτέρ να έχει και αγροτικά μηχανήματα. Σε ένα τέτοιο δίκτυο, με χάλια δρόμους, δεν ξέρω τι θα γίνει το καλοκαίρι. Θα σκοτωθούμε σε αυτούς τους δρόμους», λέει χαρακτηριστικά.

Το ζήτημα της ασφάλειας στους δρόμους επισημαίνει και ο Μανώλης Θεοδωρίδης, ένας από τους περίπου 40 αυτοαπασχολούμενους αυτοκινητιστές που μεταφέρουν με τα φορτηγά τους λιγνίτη για τον ΑΗΣ Μελίτης, στη Φλώρινα, και υποψήφιος βουλευτής του ΚΚΕ στην Κοζάνη. Οι αυτοκινητιστές βρίσκονται εκτός δουλειάς για τουλάχιστον 20 μέρες, όπως τους ζητήθηκε, για να γίνουν έργα συντήρησης στη διαδρομή που πρότεινε η τροχαία στους αυτοκινητιστές και περνά πλέον από χωριά. Παράλληλα, οι αυτοκινητιστές καλούνται να πληρώσουν εξολοκλήρου το «μάρμαρο» τόσο του χαμένου χρόνου, που δεν θα τους επιτρέπει να κάνουν πάνω από ένα δρομολόγιο τη μέρα, όσο και του επιπλέον κόστους των καυσίμων.

Σοβαρά ζητήματα ασφάλειας για το τοπικό οδικό δίκτυο

Δεν είναι όμως μόνο τα φορτηγά με τον λιγνίτη και τα τρακτέρ που σε λίγο διάστημα θα γεμίσουν το επαρχιακό δίκτυο. Από τον Βελβεντό εξάγονται κάθε χρόνο δεκάδες χιλιάδες τόνοι φρούτων προς το εξωτερικό, όπως ροδάκινα, και το καλοκαίρι στους δύο αγροτικούς συνεταιρισμούς θα αρχίσουν να καταφτάνουν καθημερινά δεκάδες φορτηγά των 40 τόνων προκειμένου να φορτώσουν. «Ο δρόμος είναι πλέον εντελώς ακατάλληλος και επικίνδυνος. Θα περνάνε μέσα από τα χωριά οι νταλίκες; Και ποιος θα πάρει την ευθύνη; Καμία απάντηση δεν έχει δοθεί από την Περιφέρεια», μας λέει ο Νίκος Κουτλιάμπας, πρόεδρος του ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού. «Οι οδηγοί τρομάζουν όταν βλέπουν τη νέα διαδρομή και στην πλειοψηφία τους θα είναι από άλλες χώρες το καλοκαίρι, δεν θα γνωρίζουν την περιοχή, με ό,τι κινδύνους αυτό δημιουργεί», αναφέρει από την πλευρά του ο Νίκος Σακούλας, διευθυντής του ΑΣΕΠΟΠ «Δήμητρα», και προσθέτει ότι «αυτό που φοβόμαστε περισσότερο είναι μη γίνει το δίμηνο διετία». Και οι δύο μάς λένε ότι μαζί με την επικινδυνότητα, αυξάνονται απρόβλεπτα και τα κόστη τα οποία θα επιβαρύνουν τους παραγωγούς.

Διεκδικούν άμεσα μέτρα στήριξης

Οι εργαζόμενοι και ο λαός της περιοχής όμως δεν μένουν με σταυρωμένα τα χέρια. Μετά την πρώτη συγκέντρωση διαμαρτυρίας που πραγματοποίησαν σωματεία και φορείς της περιοχής στις 21 Μάρτη, ακολούθησε άλλη μία στο Κέντρο Υγείας Σερβίων την Παρασκευή, διεκδικώντας ασφαλή επαναλειτουργία της γέφυρας, επιτάχυνση των εργασιών συντήρησης με ευθύνη του κράτους, άμεσα μέτρα στήριξης των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων που πλήττονται, καθώς και ενίσχυση των δημόσιων δομών Υγείας της περιοχής.

  • Το Σάββατο 8 Απρίλη η ΚΟΒ Σερβίων του ΚΚΕ πραγματοποιεί πολιτική εκδήλωση στις 7 μ.μ. στο Πνευματικό Κέντρο Σερβίων. Θα μιλήσει ο Μιχάλης Θεοδωρίδης, υποψήφιος βουλευτής Κοζάνης του ΚΚΕ, ενώ χαιρετισμό θα απευθύνει η Τίνα Κουζιάκη, επίσης υποψήφια βουλευτής Κοζάνης.

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ