Τετάρτη 24 Αυγούστου 2022
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΝΕΟΛΑΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
Καμιά επέκταση της Τράπεζας Θεμάτων - Κατάργησή της τώρα!

Eurokinissi

Πολύ χαμηλές επιδόσεις σε βασικά μαθήματα, «τρεχάλα» από τους εκπαιδευτικούς για την κάλυψη της ύλης όπως - όπως, «λοταρία» στον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων, εκτίναξη του άγχους των μαθητών, αλλά και των απογοητεύσεων και της αποθάρρυνσής τους... ήταν μερικά από τα αποτελέσματα της φετινής εφαρμογής της Τράπεζας Θεμάτων στις εξετάσεις της Α' και Β' Λυκείου στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Και σαν να μην είδε όλα τα παραπάνω αποτελέσματα, το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει σύμφωνα με δημοσιεύματα την επέκτασή της και στη Γ' Λυκείου από του χρόνου!

***

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε χτες η «Καθημερινή», σε Αλγεβρα, Γεωμετρία, Φυσική και Χημεία τα ποσοστά των μαθητών που έγραψαν κάτω από τη βάση φέτος με την Τράπεζα Θεμάτων στις δυο πρώτες τάξεις του Λυκείου κυμάνθηκαν σε 45% - 48%, ενώ από 30% και πάνω ήταν και σε Ιστορία, Αρχαία και Βιολογία τα γραπτά κάτω από τη βάση. Η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι μαθητές με τα θέματα της τράπεζας, έχει να κάνει με την τυχαία επιλογή της κλήρωσής τους, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη το επίπεδο της τάξης, οι προσπάθειες που κάνουν εκπαιδευτικοί και μαθητές πάνω σε δύσκολες πλευρές της ύλης και ο διαφορετικός χρόνος που χρειάζεται κάθε φορά γι' αυτές, για να κατακτηθούν και να αφομοιωθούν κάποια κεφάλαια.

Δεν λαμβάνεται υπόψη επίσης αν σε μια τάξη π.χ. ο αναπληρωτής μαθηματικός έφτασε Νοέμβρη ή Δεκέμβρη μήνα, δεν λαμβάνεται υπόψη αν ο εκπαιδευτικός εντοπίζει και χρειάζεται να καλύψει πρώτα τα κενά προηγούμενων χρόνων πριν ξεκινήσει την ύλη της νέας χρονιάς κ.ο.κ. Ολα αυτά τα προβλήματα, δε, ήταν πολύ πιο έντονα τη χρονιά που μας πέρασε με τις πολλές απουσίες μαθητών και εκπαιδευτικών λόγω Covid-19, για τις οποίες το υπουργείο δεν είχε λάβει καμιά μέριμνα αναπλήρωσης της ύλης, αλλά έστελνε μόνο εντολές τις τελευταίες βδομάδες να καλυφθεί η ύλη πάση θυσία.

***

Αν αναλογιστούμε τα παραπάνω, είναι εντελώς ανυπόστατος ο ισχυρισμός του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής ότι «η Τράπεζα εξασφαλίζει για όλους τους μαθητές την ισότητα ως προς τις εξεταστικές απαιτήσεις», αφού οι διαφορετικές ταχύτητες στα σχολεία είναι γεγονός για το οποίο ευθύνεται η κυβέρνηση, που όπως και όλες οι προηγούμενες, δεν εξασφαλίζει ούτε καν το αυτονόητο, το να έχουν όλοι οι μαθητές τους εκπαιδευτικούς τους από την πρώτη μέρα στις τάξεις. Η τράπεζα δεν έρχεται να θεραπεύσει καμιά από τις ανισότητες και τις διαφορετικές ταχύτητες που υπάρχουν στα σχολεία, αντίθετα τις παγιώνει και τις εντείνει.

Η διαφορά της φετινής εφαρμογής της Τράπεζας Θεμάτων με την προηγούμενη το 2014 είναι ότι δεν άφησε τόσο μεγάλα ποσοστά μετεξεταστέων (της τάξης του 25% ήταν το 2014) και αυτό όχι γιατί υπήρχαν καλύτερες επιδόσεις, αλλά γιατί έχουν αλλάξει οι όροι με βάση τους οποίους παραπέμπεται κάποιος να επανεξεταστεί τον Σεπτέμβρη. Παράλληλα, διαφοροποίηση αποτελεί το ότι φέτος κληρώνονταν τρία θέματα από την τράπεζα, από τα οποία ο εκπαιδευτικός της τάξης διάλεγε ποιο θα δώσει στους μαθητές του. Η φετινή εφαρμογή της τράπεζας ήταν λίγο - πολύ σαν αυτό που ζητούσε ο πρώην υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ, Κ. Γαβρόγλου, που είχε πει ότι δεν συνιστά πρόβλημα αυτή καθαυτή η Τράπεζα Θεμάτων, αλλά ο τρόπος που εφαρμόστηκε!

Ε, λοιπόν η κυβέρνηση της ΝΔ άλλαξε τον τρόπο εφαρμογής, αλλά και πάλι τα ποσοστά κάτω από τη βάση είναι τεράστια! Τι μήνυμα παίρνει άραγε από αυτά η κυβέρνηση, αφού ισχυρίζεται ότι η Τράπεζα «είναι ένα εργαλείο αξιολόγησης του εκπαιδευτικού συστήματος»; Πώς το αξιολογεί; Και τι σημαίνει για την ψυχολογία των μαθητών να γράφουν οι μισοί κάτω από τη βάση στα Μαθηματικά; Με τι κουράγια θα συνεχίσουν; Η ένταση του άγχους και της αποθάρρυνσης «κόβει τα φτερά» του μαθητή για τη συνέχεια. Και μια ενδεχόμενη επέκταση της τράπεζας στη Γ' Λυκείου θα είναι ακόμα χειρότερη, αφού θα μοιάζει με διπλού τύπου πανελλαδικές εξετάσεις και οι ενδοσχολικές εξετάσεις θα επιβαρύνουν έτσι κατά πολύ την ψυχολογία των υποψηφίων μια βδομάδα πριν διαγωνιστούν στις πανελλαδικές. Επιπρόσθετα, δημιουργούνται και μια σειρά ερωτήματα για το τι θα ισχύσει για τις πανελλαδικές για όσους παραπέμπονται ως μετεξεταστέοι από το καθεστώς της τράπεζας...

***

Αν στα παραπάνω συνυπολογίσουμε και τις αλλαγές που έχουν γίνει στις ίδιες τις πανελλαδικές εξετάσεις, με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής που αφήνει χιλιάδες υποψήφιους εκτός ΑΕΙ, με το δυσβάσταχτο κόστος για σπουδές σε άλλη πόλη και την ανεπαρκέστατη φοιτητική μέριμνα, με τα φροντιστήρια που δήθεν όλες οι μέχρι τώρα αναδιαρθρώσεις θα οδηγούσαν στην αποδυνάμωσή τους, αλλά αυτά όλο και γεμίζουν πελατεία προσαρμοζόμενα κάθε φορά στις αλλαγές του συστήματος... καταλαβαίνουμε ότι η Τράπεζα Θεμάτων είναι άλλος ένας ταξικός κόφτης, είναι ένα μέτρο που κοστίζει και επιβαρύνει περισσότερο τα παιδιά των πιο αδύναμων οικονομικά οικογενειών.

Οι ισχυρισμοί της κυβέρνησης περί ισότητας, περί πιο αντικειμενικών εξετάσεων και όλα αυτά τα σχετικά που λέει για να υπερασπιστεί την Τράπεζα Θεμάτων, καταρρέουν ένας - ένας από τα αποτελέσματα της εφαρμογής της. Αναδεικνύεται το δίκιο των μαθητών που με μεγάλες κινητοποιήσεις ζητούσαν από την πρώτη στιγμή την κατάργησή της και επέβαλαν προηγούμενες χρονιές τη μη εφαρμογή της. Αυτή πρέπει να είναι η αγωνιστική απάντηση και της νέας χρονιάς: Καμιά επέκταση της Τράπεζας Θεμάτων! Κατάργησή της τώρα!


Γ.


Κορυφή σελίδας

Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org