Από τη συγκέντρωση στα Ναυπηγεία Χαλκίτη |
Το πρόγραμμα συγκεντρώσεων σε χώρους δουλειάς ξεκίνησε τη Δευτέρα από τα Ναυπηγεία Χαλκίτη και συνεχίστηκε χτες στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος.
Στο επίκεντρο της συζήτησης των σωματείων με τους εργαζόμενους βρίσκεται η ανάγκη να δυναμώσει ο αγώνας για ουσιαστικά μέτρα προστασίας της υγείας και της ζωής στους τόπους δουλειάς, τόσο από την πανδημία όσο και από τα εργατικά «ατυχήματα».
Παράλληλα, τα σωματεία καλούν τους εργαζόμενους να βάλουν στην ημερήσια διάταξη της δράσης τον αγώνα για υπογραφή νέας Συλλογικής Σύμβασης, ξεπερνώντας δυσκολίες που θέτουν οι συνθήκες της πανδημίας. Με δεδομένο ότι λήγει η μετενέργεια της ΣΣΕ που υπεγράφη μετά από πολύμηνες κινητοποιήσεις το 2017, και την ίδια στιγμή κυβέρνηση και εργοδότες δρομολογούν την επιβολή 10ωρης δουλειάς με απλήρωτες υπερωρίες και «διευθέτηση» του εργάσιμου χρόνου, τα σωματεία καλούν τους εργαζόμενους να απαντήσουν διεκδικώντας νέα ΣΣΕ στη Ναυπηγοεπισκευή, κατοχυρώνοντας το ωράριό τους, την αμοιβή της υπερωριακής απασχόλησης και παλεύοντας για αυξήσεις μισθών.
Την ίδια ώρα, με έγγραφό τους προς τα υπουργεία Εργασίας και Ναυτιλίας, τις αρμόδιες υπηρεσίες και την ΟΛΠ ΑΕ (COSCO), τα δύο σωματεία καταγγέλλουν σοβαρές παραβάσεις σε χώρους δουλειάς της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης, που μπορούν να βάλουν σε κίνδυνο τη σωματική ακεραιότητα έως και τη ζωή εργαζομένων.
Οι παραβάσεις διαπιστώθηκαν σε ελέγχους της Μεικτής Επιτροπής Υγείας και Ασφάλειας, στην οποία εκτός από επιθεωρητές Εργασίας συμμετέχουν και εκπρόσωποι των σωματείων.
Σε έλεγχο που πραγματοποιήθηκε στις 27/1 «στο Ναυπηγείο ΨΑΡΡΟΥ, στο πλοίο PR 594 δόθηκε διακοπή εργασιών στο συνεργείο ΦΩΤΕΙΝΑΚΗΣ Δ.Κ. ΕΠΕ για σωρεία παραβάσεων του ΠΔ70/90, όπως: Ικριώματα επικίνδυνα τοποθετημένα και ακατάλληλα. Εκτέλεση εργασιών με χρήση φλόγας σε κλειστούς χώρους χωρίς επαρκή φωτισμό και κατάλληλο εξαερισμό. Ρεύματα υψηλής τάσης 220 και 380 volt τα οποία δεν ήταν αναρτημένα, αλλά στο έδαφος πάνω στο χώρο εργασιών. Επίσης ο τεχνικός ασφαλείας δεν είχε εμφανιστεί».
Μια μέρα πριν, σε έλεγχο στο Ναυπηγείο Ατσαλάκη, στο πλοίο «Πρωτοπόρος XVI», διαπιστώθηκε ότι «στο συνεργείο ΒΑΛΣΑΜΑΚΗΣ (ηλεκτρολογικές εργασίες) δεν υπήρχαν προστατευτικά σε γωνιακούς τροχούς κοπής και το βιβλίο παρουσιών ήταν αθεώρητο, κατά παράβαση της σχετικής νομοθεσίας», ενώ «στο συνεργείο MOD PLUS (ξυλουργικές εργασίες) δεν υπήρχε άδεια εργασιών για το συγκεκριμένο έργο ούτε βιβλίο παρουσιών».
Τα δύο σωματεία καταγγέλλουν επίσης «ένα πολύ σοβαρό γεγονός» που έγινε τα ξημερώματα της Δευτέρας, «όταν από τους πολύ ισχυρούς ανέμους αποκολλήθηκε λόγω κακής συντήρησης η μικρή πλωτή δεξαμενή Περάματος, όπου από καθαρή τύχη δεν προκλήθηκε περαιτέρω σοβαρότατο ατύχημα, καθώς δεν υπήρχε επάνω επισκευαζόμενο πλοίο με συνεργεία». Να σημειωθεί ότι αν γίνονταν εργασίες όταν συνέβη η αποκόλληση, θα μπορούσε να μπει σε μεγάλο κίνδυνο η ζωή δεκάδων εργατών.
«Το συγκεκριμένο γεγονός», τονίζουν τα σωματεία, «καταδεικνύει και τις σοβαρές ευθύνες του ΟΛΠ, καθώς δεν συντηρεί τις υπάρχουσες υποδομές, όπως πολλές φορές τα σωματεία μας έχουν απαιτήσει, παρά και τις εξαγγελίες του ΟΛΠ για έργα υποδομής στον χώρο. Για μια ακόμα φορά επιβεβαιώνεται η αναγκαιότητα των καθημερινών ελέγχων από τις Μεικτές Επιτροπές Ελέγχου (...) όμως με συστηματικό τρόπο τόσο η τωρινή όσο και οι προηγούμενες κυβερνήσεις υπονομεύουν τη λειτουργία τους, εξυπηρετώντας την εργοδοσία και θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια και τη ζωή των εργαζομένων. Καλούμε τις αρμόδιες αρχές να λάβουν όλα τα μέτρα».