Τετάρτη 15 Γενάρη 2020
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΝΕΟΛΑΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Με τη μέθοδο της «αξιολόγησης» η μεγαλύτερη πρόσδεση των ΑΕΙ με την κερδοφορία των επιχειρήσεων

Eurokinissi

Προετοιμασία εδάφους για την επιτάχυνση της διαδικασίας παράδοσης των Πανεπιστημίων και της Ερευνας στα νύχια των επιχειρηματικών ομίλων, στη βάση των κατευθύνσεων της ΕΕ, αποτελεί το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας με τίτλο «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Ερευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις», το οποίο ήδη συζητείται από χτες στις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής με προγραμματισμό να ψηφιστεί 23 - 24 Γενάρη.

Από τις βασικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, όπως φαίνεται από τον τίτλο του άλλωστε, είναι η μετεξέλιξη της μέχρι τώρα Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ) σε ανεξάρτητη Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), η οποία, μέσω του Συμβουλίου Αξιολόγησης και Πιστοποίησής της, θα αξιολογεί τα Πανεπιστήμια και ανάλογα με τις επιδόσεις τους θα καθορίζει και την κατανομή της χρηματοδότησης. Οποιο ΑΕΙ ή Τμήμα δεν ανταποκρίνεται στα κριτήρια που θέτουν οι ανάγκες της αγοράς, θα τιμωρείται με μείωση κατά 20% της ήδη λειψής, πενιχρής κρατικής χρηματοδότησης για τα Πανεπιστήμια και συνολικά την Παιδεία, που μπορεί αυτό να σημάνει και κλείσιμο του Τμήματος. Αυτό σημαίνει ότι προκειμένου τα Τμήματα των ΑΕΙ να έχουν θετική βαθμολογία θα αναζητούν χορηγούς και κάθε είδους επενδυτές.

Οπως ανέφερε μάλιστα με ιδιαίτερο κομπασμό η υπουργός Παιδείας, Ν. Κεραμέως, μιλώντας στην Επιτροπή, «για πρώτη φορά» προβλέπεται σε νόμο ότι ένα τμήμα της κρατικής χρηματοδότησης των Πανεπιστημίων συνδέεται απευθείας και αποκλειστικά με την «αξιολόγησή» τους. Πρόσθεσε εξάλλου ότι το ζητούμενο του νομοσχεδίου είναι να «ενισχυθεί το αυτόνομο και αυτοδιοίκητο» των Πανεπιστημίων...

Αντίστοιχα, οι ρυθμίσεις για τους Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Ερευνας (ΕΛΚΕ) των ΑΕΙ αποσυνδέουν την έρευνα από την όποια σχέση είχε διατηρήσει έως τώρα με το υπόλοιπο εκπαιδευτικό και επιστημονικό έργο στα Πανεπιστήμια, ενώ καταργείται ακόμα και η μικρή δυνατότητα οικονομικής ενίσχυσης των Πανεπιστημίων που υπήρχε μέσα από τη λειτουργία των ΕΛΚΕ. Οι ρυθμίσεις ουσιαστικά ανοίγουν διάπλατα το δρόμο για να παρεμβαίνουν μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι στη χρηματοδότηση, στους όρους διεξαγωγής και στην αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνας.

Η υπουργός διευκρίνισε ακόμα ότι το νομοσχέδιο αυτό αποτελεί την αρχή της μεγάλης μεταρρύθμισης που θέλει να προωθήσει η κυβέρνηση της ΝΔ. Αλλωστε, οι πραγματικοί στόχοι που θέλει να «τρέξει» η κυβέρνηση με το νομοσχέδιο, αναφέρονται ξεκάθαρα στο κείμενο της «Εκθεσης Αξιολόγησης Συνεπειών των Ρυθμίσεων». Οσον αφορά τις διατάξεις για την ΕΘΑΑΕ σημειώνεται ότι «αναμένεται να προωθήσουν την αξιοκρατία, τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα των ΑΕΙ μέσω της ευθύνης του κάθε ιδρύματος, για την ορθολογική και διαφανή οικονομική διαχείριση των πόρων του, συμβάλλοντας με τη σειρά του σε μια ελληνική ανταγωνιστική οικονομία». Αντίστοιχα, σχετικά με τους ΕΛΚΕ, αναφέρεται ότι «με τις ρυθμίσεις για την έρευνα και τεχνολογία» του νομοσχεδίου, «οι ελληνικές επιχειρήσεις θα έχουν έμμεσα σημαντικά οφέλη που θα αυξήσουν τη διεθνή ανταγωνιστικότητά τους».

Ο ένας κόβει, ο άλλος ράβει...

Οι διαφωνίες που εξέφρασε ο ΣΥΡΙΖΑ, μέσω της εισηγήτριάς του, Μ. Τζούφη, και του βουλευτή του Ν. Φίλη, ήταν ότι το νομοσχέδιο «είναι περιορισμένο, χωρίς καινοτομίες», προτρέποντας ουσιαστικά την κυβέρνηση για την επίσπευση των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων σε βάρος της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Ενώ χαρακτηριστικό στιγμιότυπο της σύμπλευσής τους ήταν όταν ο Ν. Φίλης ζήτησε την απόσυρση του πράγματι απαράδεκτου άρθρου 50 που προβλέπει ότι απόφοιτοι ιδιωτικών κολεγίων μπορούν να διοριστούν ως εκπαιδευτικοί μέσω ΑΣΕΠ, λέγοντας ότι καταργεί έμμεσα το άρθρο 16 του Συντάγματος, με την υπουργό να του απαντάει ότι είναι επαναφορά διάταξης της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ που είχε καταργήσει λίγο πριν από τις εκλογές για ψηφοθηρία. Παράλληλα, όλα τα αστικά κόμματα της αντιπολίτευσης εξέφρασαν την αγωνία τους κατά πόσο το νομοσχέδιο συμβάλλει στη μεγαλύτερη σύνδεση της Ανώτατης Εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας.

Προπομπός του επικείμενου αντιδραστικού πλαισίου για τα ΑΕΙ

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, καταψήφισε το νομοσχέδιο τονίζοντας ότι με αυτό «η κυβέρνηση της ΝΔ διατηρεί και ενισχύει όλους τους νόμους της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ και των προηγούμενων κυβερνήσεων, πηγαίνει ένα βήμα παρακάτω στην προώθηση των κατευθύνσεων της ΕΕ», δηλαδή, του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης, «με σκοπό να αντιστοιχηθούν τα Πανεπιστήμια με τις επιταγές των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων» και ότι «αποτελεί τον προπομπό του επικείμενου πιο αντιδραστικού νόμου - πλαισίου για τα ΑΕΙ που ετοιμάζεται να φέρει η κυβέρνηση της ΝΔ» για να δέσει ακόμα πιο σφιχτά «την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στις ανάγκες, οικονομικές και ιδεολογικές, των επιχειρηματικών ομίλων σε βάρος των αναγκών της μεγάλης λαϊκής πλειοψηφίας».

Επισήμανε ότι μέρος αυτής της προσπάθειας της κυβέρνησης της ΝΔ ήταν η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου με στόχευση την επιβολή της «σιγής νεκροταφείου» στα Πανεπιστήμια, προκειμένου να εφαρμόζεται χωρίς εμπόδια η πολιτική που προωθεί τις μπίζνες του κεφαλαίου.

Σημείωσε για την ΕΘΑΑΕ ότι «αφορά στην επιβολή της αντιδραστικής "αξιολόγησης" ως εκείνου του αποφασιστικού μοχλού τόσο για την προώθηση της επιχειρηματικότητας των Πανεπιστημίων όσο και τη σύνδεσή τους ή καλύτερα την πλήρη παράδοσή τους στις ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων και πολυεθνικών».

Πρόσθεσε ότι «άμεσο αποτέλεσμα αυτής της "αξιολόγησης" είναι πως θα ενταθούν και οι κατηγοριοποιήσεις ανάμεσα στα ιδρύματα, αυτά που θα αξιολογούνται ως "καλά" με βάση τα ζητούμενα της αγοράς - οπωσδήποτε πρόσκαιρα γιατί αυτά τα ζητούμενα αλλάζουν ανάλογα με τις ανάγκες των κερδών των επιχειρηματιών - και αυτά που θα υποβαθμίζονται επειδή δεν έχουν πέραση. Ετσι, με ιδρύματα 1ης και 2ης κατηγορίας, με πολλούς και διάφορους τίτλους σπουδών, με διετή - τριετή προγράμματα που προχωράνε έτσι κι αλλιώς, να πώς γίνονται αυτά όχημα για να συμπιέζονται τα εργασιακά δικαιώματα όλων των αποφοίτων προς τα κάτω».

Οσον αφορά την Ερευνα επισήμανε ότι «δεν είναι τυχαία η στιγμή που προχωρούν τέτοιου είδους μέτρα από την κυβέρνηση της ΝΔ, όταν ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια ερευνητικά προγράμματα των Πανεπιστημίων που αξιοποιούνται από μεγάλα μονοπώλια και ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς, π.χ. ΝΑΤΟ».

«Πραγματικά σύγχρονο - τόνισε - δεν είναι το Πανεπιστήμιο παραδομένο στα χέρια των επιχειρηματιών, αλλά αυτό στο οποίο θα μπορούν όλοι να σπουδάζουν ολοκληρωμένα. Ενα Πανεπιστήμιο που δεν θα κοιτάει στην τσέπη, πετώντας εκτός τους εστιακούς, τους μετεγγραφέντες, τους εργαζόμενους φοιτητές. Αναβάθμιση των σπουδών σημαίνει να σπουδάζουν όλοι και ολοκληρωμένα το επιστημονικό τους αντικείμενο χωρίς απαράδεκτους διαχωρισμούς και πολυκατηγοριοποιήσεις, να κατοχυρώνουν όλοι με το πτυχίο τους την πλήρη πρόσβαση στο επάγγελμα και στη δουλειά με πλήρη δικαιώματα».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ