ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 7 Νοέμβρη 2009
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΛΥΡΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ
Συνεχίζουν τον αγώνα

Από παλιότερη απεργιακή κινητοποίηση των εργαζόμενων της ΕΛΣ

Eurokinissi

Από παλιότερη απεργιακή κινητοποίηση των εργαζόμενων της ΕΛΣ
Τις επιπτώσεις μιας κρατικής πολιτικής που την έφερε στο «χείλος του γκρεμού» προκειμένου να γίνει ευκολότερη η παράδοσή της στο μεγάλο κεφάλαιο, βιώνει η Εθνική Λυρική Σκηνή, που είναι καταχρεωμένη, με τους εργαζόμενους απλήρωτους, με συσσωρευμένα προβλήματα που απαιτούν άμεση λύση, και χωρίς ενημέρωση από το ΥΠΠΟ-Τ για το τι μέλλει γενέσθαι.

Οι εργαζόμενοι της ΕΛΣ, που πραγματοποιούν συνελεύσεις για ν' αποφασίσουν τους τρόπους δράσης τους, με χτεσινή ανακοίνωση των σωματείων Χορωδών, Χορευτών, Πρωταγωνιστών, Συντελεστών, Τεχνικού - Βοηθητικού και λοιπού προσωπικού και Διοικητικών Υπαλλήλων απαιτούν από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ-Τ να δώσει άμεσα λύση στα προβλήματα της ΕΛΣ, τονίζοντας ότι για τα προβλήματα οι εργαζόμενοι δε φέρουν καμία ευθύνη. Επίσης, απαιτούν το ΥΠΠΟ-Τ να εξασφαλίσει την απαραίτητη χρηματοδότηση, να διορίσει νέα διοίκηση στην ΕΛΣ και να δεχτεί άμεσα τους εκπροσώπους των εργαζομένων, σε κατ' ιδίαν συνάντηση.

Στην ανακοίνωση καταγγέλλεται το ΔΣ και η διεύθυνση της ΕΛΣ για τη μη καταβολή στους εργαζόμενους της εξόφλησης του Οκτωβρίου στην προβλεπόμενη ημερομηνία, καθώς και για «κακοδιαχείριση που έφτασε την ΕΛΣ σε οικονομικό αδιέξοδο, με κίνδυνο ένας θεσμός δεκαετιών να πάψει να υφίσταται». Αναφέρεται, επίσης, ότι «ο μέχρι πρότινος πρόεδρος του ΔΣ, Οδυσσέας Κυριακόπουλος, παρέλαβε την ΕΛΣ με μηδενικό έλλειμμα και σε διάστημα λιγότερο των τριών χρόνων δημιούργησε χρέος της τάξης των 13 εκατομμυρίων ευρώ», ενώ «συνυπόγραψε τη σύμβαση παραχώρησης της ΕΛΣ στο "Ιδρυμα Στ. Νιάρχος" και ολοκληρώνοντας την "επιτυχημένη του αποστολή" αποχώρησε». Ακόμη, ότι «απαξιώθηκε το καλλιτεχνικό δυναμικό της Λυρικής και αγνοήθηκαν οι ικανότητες των τεχνικών και διοικητικών υπαλλήλων της».

«Προάγγελοι»... του κακού

«Το ύστατο σήμερα»
«Το ύστατο σήμερα»
Στο ανακαινισμένο «Θέατρο οδού Κυκλάδων» η «νέα Σκηνή» ανεβάζει σήμερα το έργο του Χάουαρντ Μπάρκερ «Το ύστατο σήμερα», σε μετάφραση Τζένης Μαστοράκη, σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή, σκηνικά-κοστούμια Ελένης Μανωλοπούλου, μουσική-σύνθεση ήχων Θοδωρή Αμπατζή - Σταύρου Γασπαράτου, φωτισμούς Λευτέρη Παυλόπουλου, με ερμηνευτές τους Λευτέρη Βογιατζή και Δημήτρη Ημελλο.

Ενας άγνωστος εμφανίζεται σ' ένα μπαρμπέρικο. Ο πελάτης ως κομιστής κακών ειδήσεων μιλάει για επερχόμενη καταστροφή και προκαλεί τον αποσβολωμένο κουρέα να φανταστεί το μεγαλύτερο κακό που θα μπορούσε ποτέ να συμβεί... Απρόσμενα, ο κουρέας είναι που θα εκστομίσει φοβερά νέα, θα μιλήσει για εθνική καταστροφή, στην οποία «θα» χάσει και το γιο του. «Το "θέατρο της καταστροφής" δεν είναι μία ακόμα θεωρία για το θέατρο. Αποτελεί τον πυρήνα της τραγωδίας στην εποχή μας, τραγωδία δίχως κάθαρση», λέει ο Μπάρκερ. Πιστεύει ότι η τέχνη δεν αποτελεί καταναλώσιμο αγαθό. Στόχος της είναι να ερεθίσει, να διεγείρει τη συνείδηση, «όπως ο κόκκος της άμμου το έντερο του όστρακου».

Ο Χάουαρντ Μπάρκερ είναι ένας θυμωμένος άνθρωπος, ανικανοποίητος, μαχητικός, εριστικός, ρηξικέλευθος - το ίδιο είναι και το θέατρό του. Στην πατρίδα του, την Βρετανία, η εξουσία τον ανέχεται δύσκολα, η κριτική και το κοινό διχάζεται. Ολοι, όμως, συμφωνούν ότι είναι ένας μεγάλος «ποιητής» του θεάτρου. Οι ηθοποιοί τον αγαπούν ιδιαίτερα, γιατί η δραματουργία του αποτελεί ερεθιστική πρόκληση για την υποκριτική τέχνη τους.

Εκδήλωση τιμής στον Γρηγόρη Λαμπράκη

Εκδήλωση τιμής στον Γρηγόρη Λαμπράκη διοργάνωσε χτες ο Σύνδεσμoς Ελληνικών Γυμναστικών Σωματείων (ΣΕΓΑΣ), στο μέγαρο Μουσικής, υπό την αιγίδα του προέδρου της Δημοκρατίας Κάρολου Παπούλια. Ο πρωτοπόρος αγωνιστής της ειρήνης, αντιπρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής για τη Διεθνή Υφεση και Ειρήνη, εκλεγμένος βουλευτής της ΕΔΑ το 1961, κορυφαίος γιατρός και αθλητής (βαλκανιονίκης στο μήκος), έγινε γνωστός παγκοσμίως όταν στις 21 Απριλίου 1963 αψηφώντας σχετική απαγόρευση της αντιδραστικής κυβέρνησης της ΕΡΕ πραγματοποίησε την 1η Μαραθώνια πορεία Ειρήνης βαδίζοντας μεγάλο μέρος της διαδρομής μόνος του και εν μέσω απειλών, πριν τελικά συλληφθεί και κρατηθεί.

Την εκδήλωση παρουσίασε ο βουλευτής του ΚΚΕ, ηθοποιός Κώστας Καζάκος, ο οποίος απήγγειλε και το ποίημα του Γιάννη Ρίτσου «Μπροστά σε μια φωτογραφία του Λαμπράκη». Για την πολύπλευρη αγωνιστική προσφορά του Γρ. Λαμπράκη, που δολοφονήθηκε από το κράτος και παρακράτος στις 22 Μάη του 1963, μίλησε ο μεγάλος μουσικοσυνθέτης Μίκης Θεοδωράκης, πρώτος πρόεδρος της «Νεολαίας Λαμπράκη», που ιδρύθηκε την ίδια χρονιά. Μίλησαν, επίσης, ο πρόεδρος του ΣΕΓΑΣ Β. Σεβαστής και εκ μέρους της κυβέρνησης ο αντιπρόεδρός της Θ. Πάγκαλος. Προβλήθηκε το ντοκιμαντέρ για τον Γρ. Λαμπράκη του Τάκη Παπαγιαννίδη και ακολούθησαν τιμητικές βραβεύσεις στον Μίκη Θεοδωράκη, τον συγγραφέα Βασίλη Βασιλικό για το έργο του «Ζήτα», που αναφέρεται στη δολοφονία του Γρηγόρη Λαμπράκη και στον σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά που το έκανε ταινία. Επίσης, βραβεύτηκε ο Χρήστος Σαρτζετάκης, πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας, για τη συμβολή του ως ανακριτής στην αποκάλυψη των δολοφόνων του Λαμπράκη, ενώ απονεμήθηκαν χρυσά κλαδιά ελιάς στις οικογένειες των δύο γιων του Γρηγόρη Λαμπράκη, Γιώργου και Γρηγόρη.

Στην εκδήλωση το ΚΚΕ εκπροσώπησε ο Θ. Λιάπης, μέλος του Τμήματος Αθλητισμού και Φυσικής Αγωγής της ΚΕ, ενώ τη ΝΔ ο βουλευτής Γ. Τραγάκης.


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

-- «Ολκος»: Συλβάν Γκουγκενέμ «Ο Αριστοτέλης στο Μον-Σαιν Μισέλ (Οι ελληνικές ρίζες της χριστιανικής Ευρώπης)» (μετάφραση Φανή Γαϊδατζή - Φανή Μπούμπουλη. Ο Γάλλος καθηγητής της Μεσαιωνικής Ιστορίας μ' αυτή τη μελέτη αμφισβητεί την άποψη ότι η Δύση ανακάλυψε την αρχαιοελληνική γνώση, το μεσαίωνα, χάρη στις αραβικές μεταφράσεις. Αποδεικνύει ότι το αβαείο του Μον-Σαιν Μισέλ από το 12ο αιώνα ήταν κέντρο μετάφρασης των αριστοτελικών έργων κι ότι οι ευρωπαϊκές μεταφράσεις προηγήθηκαν αρκετές δεκαετίες πριν τις αραβικές).

-- Γαβριηλίδης: Κώστας Ταχτσής «Το τρίτο στεφάνι» (νέα έκδοση του πασίγνωστου έργου του τραγικά χαμένου συγγραφέα). Η. Χ. Παπαδημητρακόπουλος «Επί πτίλων αύρας νυχτερινής» (πέντε κείμενα του διηγηματογράφου για τον Παπαδιαμάντη). «Φωτογραφείον "Το Μάνεσι" Ιω. Π. Καραμάνου» (λεύκωμα 150 ασπρόμαυρων φωτογραφιών του Ιωάννη Π. Καραμάνου, γεννημένου στο Μάνεσι. Η έκδοση έγινε σε συνεργασία με το δήμο Μιδέας).

-- «Μεταίχμιο»: Μάρεκ Κραγιέφσκι «Το σημάδι του σκορπιού» (μετάφραση Ιρένα Σελάγιεβιτς - Ελλενίκος, Γωγώ Αρβανίτη. Μυθιστόρημα).

-- Καστανιώτης: Κατερίνα Ζαρόκωστα «Του έρωτα και της τύχης» (μυθιστόρημα).

-- «Δωδώνη»: Αντωνία Στ. Αναστασοπούλου «Οταν μιλώ για την Ελλάδα...» (ποιητική συλλογή).

-- Σαββάλας: Τσέζαρε Μπεκάρια «Περί εγκλημάτων και ποινών» (μετάφραση - επιμέλεια Χρ. Ακριβοπούλου - Αθ. Σίμογλου. Ιστορική και νομολογική μελέτη περί των ποινών για εγκλήματα κατά το 18ο αιώνα).

-- «Πύλη»: Πολύδωρος Σωπασής «Ο νόμος των παρανόμων» (βιωματική μαρτυρία του συγγραφέα, από τα Λιβάδεια Μυλοποτάμου Κρήτης, για τη βία στις αμερικανικές φυλακές).

-- «Κυθηραϊκά» (μηνιαία εφημερίδα Κυθήρων και Αντικυθήρων, 2735-31109 και 210-9827.436). Γιώργης Π. Δρυμωνιάτης «Οι 8 και ο 'ξαποδώ (ανθρωποκεντρική θεοκωμωδία σε 4 πράξεις)» (θεατρικό έργο).

-- «Πορφύρας» (λογοτεχνικό περιοδικό Κέρκυρας, τεύχος 131 με αφιέρωμα στη Γερμανίδα συγγραφέα Κρίστα Βολφ).

-- «Εταιρία Ικαριακών Μελετών» (ιστορικό - πολιτιστικό περιοδικό της Ικαρίας, τεύχος Ιουνίου 2009).

-- «Η εύγερος Κεφαλονιάς» (περιοδικό του Συλλόγου Φαρακλάδων «Η Εύγερος Κεφαλονιάς», τεύχος 18).

-- «Μανδραγόρας» (λογοτεχνικό περιοδικό, τεύχος 40).

Επίσκεψη... με δελτίο καιρού

Στο εξής, όσοι θέλετε να επισκεφθείτε τον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών... πρέπει να γνωρίζετε τι καιρό θα κάνει. Αυτό συμπεραίνεται από ανακοίνωση του ΥΠΠΟ σχετικά με τις πρόσφατες πτώσεις βράχων μέσα στον αρχαιολογικό χώρο, με αποτέλεσμα το κλείσιμό του.

Σύμφωνα με το υπουργείο, μετά την αυτοψία στελεχών του και ειδικών επιστημόνων του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στον αρχαιολογικό χώρο Δελφών, αποφασίστηκαν τα εξής: Το τμήμα που αποκλείστηκε λόγω της κατάπτωσης βράχων θα ανοίξει, εκτός από: «τις ημέρες ισχυρών βροχοπτώσεων και για διάστημα δύο επιπλέον ημερών μετά το πέρας αυτών, τις περιόδους ισχυρών θερμοκρασιακών μεταβολών, όπως η περίοδος τήξης του χιονιού και των πάγων κατά τη διάρκεια των πρώτων εβδομάδων της άνοιξης».

Στις παραπάνω περιπτώσεις οι επισκέπτες θα μπορούν να φτάνουν μέχρι την είσοδο του αρχαίου θεάτρου. Στο μεταξύ το υπουργείο λέει ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του «επεξεργάζονται προτάσεις για ολοκληρωμένα μέτρα προστασίας του χώρου».



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ