ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 5 Ιούνη 2007
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η Τέχνη συνάντησε το μόχθο

Ολοκληρώθηκαν οι εκδηλώσεις στη Ζώνη Περάματος

ΛΕΠΙΔΗΣ

Ολοκληρώθηκε την Κυριακή η μεγάλη έκθεση εικαστικών τεχνών και φωτογραφίας, με θέμα «Ζώνη Περάματος: Ανθρωποι, χρώμα και σίδερο», που διοργάνωσαν - για δεύτερη χρονιά - μέσα στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη τα Σωματεία της Ζώνης, των Εργαζομένων Δήμου Περάματος, η Εστία Γυναίκας Περάματος, η Ενωση Γονέων - Κηδεμόνων Περάματος και καλλιτέχνες.

Από τις 25/5-3/6, η Ζώνη μετατράπηκε σε χώρο πολιτισμού και δημιουργίας. Εβδομήντα εικαστικοί παρουσίασαν έργα τους, ενώ, παράλληλα, διοργανώθηκαν σημαντικές συζητήσεις με θέματα: μετανάστες, ναρκωτικά, τέχνη και εργατική τάξη κ.ά., αλλά και ενδιαφέρουσες μουσικές και θεατρικές βραδιές.

Η βραδιά της Κυριακής ξεκίνησε με συζήτηση και θέμα: «Εργατική τάξη, Τέχνη - Πολιτισμός - Ποιότητα ζωής». Κεντρικός ομιλητής, ο Νίκος Αντωνάκος, ο οποίος αναφέρθηκε στην Τέχνη ως «ένα ισχυρό μέσο γνώσης και μια πελώρια κοινωνική δύναμη», η οποία πρέπει «να αντανακλά, να αναπαράγει την πραγματικότητα, την αντικειμενική πραγματικότητα και όχι την ψεύτικη και την εικονική. Η πιο αποτελεσματική, η μοναδική μέθοδος, τόσο για τους καλλιτέχνες, όσο και για την εργατική τάξη», τόνισε, «είναι η υλιστική μέθοδος της διαλεκτικής. Με αυτή και μόνο με αυτή, ο καλλιτέχνης και η εργατική τάξη μπορούν να φτάσουν στην αντικειμενική αλήθεια».

Ο Βαγγέλης Κορακάκης και το συγκρότημά του, στη Ζώνη

ΛΕΠΙΔΗΣ

Ο Βαγγέλης Κορακάκης και το συγκρότημά του, στη Ζώνη
«Πράξη βαθιά ταξική, βαθιά πολιτική», χαρακτήρισε τις εκδηλώσεις στη Ζώνη, γιατί φέρνουν σε επαφή «την πρώτη ύλη, τους εργάτες, με την Τέχνη και τους καλλιτέχνες». Από την επαφή αυτή, κατέληξε, «κερδίζουν οι καλλιτέχνες, γιατί θα μάθουν την αλήθεια από πρώτο χέρι και θα παράξουν καλύτερο καλλιτεχνικό έργο. Κερδίζει η εργατική τάξη γιατί κατανοεί βαθύτερα, ευκολότερα και σωστότερα την αντικειμενική πραγματικότητα, τον εαυτό της δηλαδή, και θα διευκολυνθεί στον αγώνα της να αλλάξει τον κόσμο». Η ομιλία του έκλεισε με πρόταση στους διοργανωτές να μετατρέψουν «αυτή την πολιτιστική συνάντηση, σε πολιτική πολιτιστική συνάντηση... Να πείτε ολόκληρη την αλήθεια. Να πείτε ότι εδώ δε διασκεδάζουμε. Εδώ αλλάζουμε τον κόσμο, διασκεδάζοντας».

Κλείνοντας τις δεκαήμερες εκδηλώσεις, ο πρόεδρος του Συνδικάτου Μετάλλου Πειραιά, Σωτήρης Πουλικόγιαννης, μετέφερε την εμπειρία των εργαζομένων από τις εκδηλώσεις στη Ζώνη, ενώ εκ μέρους των εικαστικών μίλησε η Εύα Μελά. Η έκθεση και οι εκδηλώσεις έκλεισαν με λαϊκό γλέντι με τον Βαγγέλη Κορακάκη και το συγκρότημά του.

ΑΛΕΚΑ ΠΑΠΑΡΗΓΑ
Πάλη ενάντια σε κάθε μορφή λογοκρισίας

Δηλώσεις της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, με αφορμή τη λογοκρισία κατά έργου στην έκθεση «ART ATHINA 2007»

Η Γενική Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, αναφερόμενη, στη διάρκεια της ομιλίας της στα Τρίκαλα, στο θέμα που απασχόλησε τα ΜΜΕ για το έργο που αφαιρέθηκε από την έκθεση Τέχνης, τόνισε τα εξής:

«Δεν ξέρω αν σήμερα είχατε την τύχη ή την ατυχία, να παρακολουθήσετε ένα θέμα, που γίνεται κεντρικό για να σκεπάζει αυτά τα θέματα που αφορούν το λαό. Κεντρικό θέμα σήμερα έγινε ένα έργο Τέχνης - δε θα το περιγράψω αυτό - σε έκθεση στην Αθήνα, όπου μπήκε η αστυνομία και συνέλαβε τους υπεύθυνους γι' αυτό. Ανοιξε μια μεγάλη συζήτηση για το αν μπορεί τα έργα Τέχνης να λογοκρίνονται.

Επειδή είμαστε στις συνθήκες του καπιταλισμού, είμαστε εναντίον πάσης φύσεως λογοκρισίας, γιατί τελικά αυτή θα στραφεί εναντίον του λαού, εναντίον του έργου του προοδευτικού που παράγει ο λαός και οι προοδευτικοί καλλιτέχνες. Και, βεβαίως, ένα καλό ή κακό έργο Τέχνης πρέπει να κρίνεται από το λαό. Να κάνει ο λαός την κοινωνική κριτική κι όχι να μπαίνει η αστυνομία να το καταργεί.

Αλλά θα 'θελα ν' απευθυνθώ απ' αυτό το βήμα στους καλλιτέχνες, που βγήκαν στην τηλεόραση και κατήγγειλαν τη λογοκρισία. Αγαπητοί κύριοι - κυρίες, ή φίλοι και φίλες, υπάρχει και μια τεράστια λογοκρισία που υφίσταται ο λαός. Και βάζω το απλό ερώτημα: Ενας εργάτης μπορεί να σηκωθεί στο εργοστάσιο και να πει μπροστά στους άλλους εργάτες ότι "κύριε, μας ρουφάς το αίμα, γίνεσαι πλούσιος στις δικές μας πλάτες"; Την άλλη μέρα θ' απολυθεί...

Είναι, ή δεν είναι λογοκρισία αυτό; Οταν οι αγρότες έκλειναν - και καλά έκαναν - τους εθνικούς δρόμους, χιλιάδες πήγαν στα αγροτοδικεία. Οταν οι μαθητές έκαναν καταλήψεις κλήθηκαν κι αυτοί στα δικαστήρια. Αποβλήθηκαν. Αυτό είναι, ή δεν είναι λογοκρισία; Είναι μορφή λογοκρισίας κι αυτό. Μπορεί σήμερα, βεβαίως, στα καφενεία, στους δρόμους να εκφράσουμε ελεύθερα τις απόψεις μας. Αλλά οι απόψεις δεν είναι για να εκφράζονται. Είναι για να μετατρέπονται σε δράση λαϊκή. Σε απεργίες, σε καταλήψεις, σε κάθε μορφής κινητοποιήσεις, που ο λαός δημοκρατικά αποφασίζει.

Εχει δικαίωμα π.χ. ο Ελληνας φαντάρος, ο Ελληνας στρατιωτικός να πει "όχι, κύριοι, εγώ δεν πάω σε μία αποστολή, η οποία στρέφεται σε βάρος ενός λαού, είτε στρατιωτικά είτε υποστηρικτικά. Εγώ θα δώσω τη ζωή μου μόνο εναντίον του εχθρού που θα περάσει τα σύνορα. Εκεί θα πάω!";

Οταν στα δελτία ειδήσεων και στις άλλες ενημερωτικές εκπομπές, το 80%, το 90% και το 95% διατίθεται γι' αυτή την κούρσα, αλλά, κυρίως, για την επικίνδυνη αντιπαράθεση ανάμεσα στη ΝΔ και στο ΠΑΣΟΚ, κι όλοι οι άλλοι είμαστε συμπληρωματικοί, υποβιβασμένοι ή αποκληρωμένοι, δεν είναι λογοκρισία σε βάρος του λαού; Ελάτε, λοιπόν, όλοι μαζί να παλέψουμε εναντίον πάσης φύσεως και μορφής λογοκρισίας. Οχι όπου μας συμφέρει. Οχι όταν θιγόμαστε εμείς οι ίδιοι προσωπικά».

Εισβολή αστυνομικών σε έκθεση

Σ' αυτή την οθόνη, με την προειδοποίηση των επισκεπτών, ως «ακατάλληλο για άτομα κάτω των 18 ετών», προβαλλόταν το «βίντεο-αρτ»
Σ' αυτή την οθόνη, με την προειδοποίηση των επισκεπτών, ως «ακατάλληλο για άτομα κάτω των 18 ετών», προβαλλόταν το «βίντεο-αρτ»
Τέσσερα χρόνια μετά την έκθεση «Outlook» και το σάλο που είχε προκαλέσει ένας πίνακας, ένα νέο έργο «τάραξε τα νερά» και κίνησε τη λογοκρισία. Συγκεκριμένα στις 2/6, η υποδιεύθυνση Ασφάλειας Βορειοανατολικής Αττικής, ύστερα από ανώνυμη καταγγελία, αφαίρεσε βίαια από την έκθεση «ART ATHINA 2007», βίντεο της Εύας Στεφανή, που κατά την καταγγελία «προέβαλε άσεμνη σκηνή (ένα γυναικείο γυμνό), με υπόκρουση του Εθνικού Υμνου». Μετά την κατάσχεση του έργου συνελήφθη ο διευθυντής του εκθεσιακού κέντρου, Μιχάλης Αργυρός, ο οποίος χτες πέρασε αυτόφωρο και ορίστηκε τακτική δικάσιμη. Η απαράδεκτη αυτή ενέργεια προκάλεσε αντιδράσεις πολλών καλλιτεχνών για τη λογοκριτική επέμβαση στην τέχνη.

Κάθε λογικός άνθρωπος σήμερα απορρίπτει το σκοταδισμό της λογοκρισίας. Κανείς δε δέχεται την καιροσκοπική επιβολή της στο όνομα της υπεράσπισης εθνικών συμβόλων και προστασίας της «δημοσίας αιδούς». Ο περιορισμός της ελευθερίας της τέχνης και της επιστήμης ήταν ανέκαθεν μέσο, με το οποίο αντιδρούσαν ιδεολογικά και θρησκευτικά δόγματα, αντίθετα με την ανάπτυξη της κριτικής και της γνώσης. Να σημειώσουμε πάντως, ότι η «ART ATHINA 2007» είναι ιδιωτικός θεσμός, καθαρά κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που πραγματοποιούν τα τελευταία χρόνια οι έμποροι τέχνης, επιχορηγούμενοι από το ΥΠΠΟ, με 200.000 ευρώ.

Το νέο κρούσμα επαναφέρει γενικότερα τη λογοκρισία ενάντια στην τέχνη. Ανεξάρτητα από τη μορφή και το περιεχόμενό του, κριτής κάθε έργου τέχνης πρέπει να είναι ο λαός και όχι η αστυνομία. Παράλληλα, όμως, με την οφειλόμενη αντίδραση, αναδεικνύεται ένα θέμα που οφείλει να προβληματίσει τους ίδιους τους δημιουργούς και τους εργαζόμενους, που στηρίζουν οικονομικά τις διοργανώσεις: Τι είναι, τελικά, Τέχνη; Σε ποιους, σε πόσους και προς ποια κατεύθυνση τους παρέχεται η δυνατότητα και η ελευθερία να δημιουργήσουν; Πώς μπορούν ν' αντιπαλέψουν τους όποιους μηχανισμούς, που οδήγησαν στην αποξένωση του εικαστικού έργου από το φυσικό του αποδέκτη, το λαό;

Στάση εργασίας αρχαιοφυλάκων

Σε 4ωρη προειδοποιητική στάση εργασίας στις 10/6 προχωρά η Πανελλήνια Ενωση Υπαλλήλων Φύλαξης Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟ, καταγγέλλοντας ότι η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ «αρνείται συστηματικά, εδώ και ένα χρόνο, το διάλογο με τους εργαζόμενους στη φύλαξη Αρχαιοτήτων, κωφεύοντας στα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος μας».

Οι αρχαιοφύλακες απαιτούν: 1) Αναμόρφωση του Οργανισμού του ΥΠΠΟ, ώστε να συσταθούν τμήματα φύλαξης - πληροφόρησης στις Εφορίες, διεύθυνση φύλαξης - πληροφόρησης και πάταξης αρχαιοκαπηλίας σε κεντρικό επίπεδο και ανάλογα γραφεία στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους. 2) Αμεση κάλυψη όλων των κενών οργανικών θέσεων, μέσω ΑΣΕΠ. 3) Μονιμοποιήσεις. 4) Αυξήσεις στις αποζημιώσεις για επιπλέον μέρες/ ώρες. 5) Νυχτερινό επίδομα. 6) Ενταξη στα βαρέα - ανθυγιεινά. 8) Επίδομα πολιτιστικής επιμόρφωσης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ