Τρίτη 5 Ιούνη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 37
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Εισβολή αστυνομικών σε έκθεση

Σ' αυτή την οθόνη, με την προειδοποίηση των επισκεπτών, ως «ακατάλληλο για άτομα κάτω των 18 ετών», προβαλλόταν το «βίντεο-αρτ»
Σ' αυτή την οθόνη, με την προειδοποίηση των επισκεπτών, ως «ακατάλληλο για άτομα κάτω των 18 ετών», προβαλλόταν το «βίντεο-αρτ»
Τέσσερα χρόνια μετά την έκθεση «Outlook» και το σάλο που είχε προκαλέσει ένας πίνακας, ένα νέο έργο «τάραξε τα νερά» και κίνησε τη λογοκρισία. Συγκεκριμένα στις 2/6, η υποδιεύθυνση Ασφάλειας Βορειοανατολικής Αττικής, ύστερα από ανώνυμη καταγγελία, αφαίρεσε βίαια από την έκθεση «ART ATHINA 2007», βίντεο της Εύας Στεφανή, που κατά την καταγγελία «προέβαλε άσεμνη σκηνή (ένα γυναικείο γυμνό), με υπόκρουση του Εθνικού Υμνου». Μετά την κατάσχεση του έργου συνελήφθη ο διευθυντής του εκθεσιακού κέντρου, Μιχάλης Αργυρός, ο οποίος χτες πέρασε αυτόφωρο και ορίστηκε τακτική δικάσιμη. Η απαράδεκτη αυτή ενέργεια προκάλεσε αντιδράσεις πολλών καλλιτεχνών για τη λογοκριτική επέμβαση στην τέχνη.

Κάθε λογικός άνθρωπος σήμερα απορρίπτει το σκοταδισμό της λογοκρισίας. Κανείς δε δέχεται την καιροσκοπική επιβολή της στο όνομα της υπεράσπισης εθνικών συμβόλων και προστασίας της «δημοσίας αιδούς». Ο περιορισμός της ελευθερίας της τέχνης και της επιστήμης ήταν ανέκαθεν μέσο, με το οποίο αντιδρούσαν ιδεολογικά και θρησκευτικά δόγματα, αντίθετα με την ανάπτυξη της κριτικής και της γνώσης. Να σημειώσουμε πάντως, ότι η «ART ATHINA 2007» είναι ιδιωτικός θεσμός, καθαρά κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που πραγματοποιούν τα τελευταία χρόνια οι έμποροι τέχνης, επιχορηγούμενοι από το ΥΠΠΟ, με 200.000 ευρώ.

Το νέο κρούσμα επαναφέρει γενικότερα τη λογοκρισία ενάντια στην τέχνη. Ανεξάρτητα από τη μορφή και το περιεχόμενό του, κριτής κάθε έργου τέχνης πρέπει να είναι ο λαός και όχι η αστυνομία. Παράλληλα, όμως, με την οφειλόμενη αντίδραση, αναδεικνύεται ένα θέμα που οφείλει να προβληματίσει τους ίδιους τους δημιουργούς και τους εργαζόμενους, που στηρίζουν οικονομικά τις διοργανώσεις: Τι είναι, τελικά, Τέχνη; Σε ποιους, σε πόσους και προς ποια κατεύθυνση τους παρέχεται η δυνατότητα και η ελευθερία να δημιουργήσουν; Πώς μπορούν ν' αντιπαλέψουν τους όποιους μηχανισμούς, που οδήγησαν στην αποξένωση του εικαστικού έργου από το φυσικό του αποδέκτη, το λαό;


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org