ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 18 Γενάρη 2004
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Το τέλος είναι μέσα στην αρχή του Γεωργάκη

1. Οι τεχνικοί της εξουσίας, για μια ακόμη φορά, δοκιμάζουν όχι μόνο το πνεύμα αλλά το δέρμα του Γιωργάκη. Μακιγιάρουν μαζί μ' αυτόν και τον ένδοξο παππού του, μπροστά στο φάντασμα του οποίου θα παίξει το μονόλογό του ο εγγονός. Ας είναι περήφανος ο Γιωργάκης, είναι αντάξιος του παππού του. Οι τεχνικοί δεν κουράστηκαν καθόλου να τους ενώσουν σε μία, αγία και αδιαίρετη εικόνα, αντιθέτως ακόμη κι αυτοί τρόμαξαν από τις ομοιότητες.

2. Ο Γιωργάκης χαιρετάει όπως ο παππούς του και μιλάει σαν τον πατέρα του. Αλήθεια, αυτός πότε υπάρχει; Ιδού το ερώτημα που πρέπει ν' απασχολήσει το Πανελλήνιο.

3. Το γέλιο του Γιωργάκη έναν εχθρό έχει στις εκλογές: Το γέλιο της Ντόρας. Η δήμαρχος έχει έναν μοναδικό τρόπο ν' αλλάζει το γέλιο της κατά περίσταση. Συνήθως κυκλοφορεί με αυτό της Αγίας Περπέτουας, άλλοτε του δίνει το σχήμα της Θάτσερ, και στις γιορτές φορά πάντα το ελεήμον και φιλάνθρωπο. Ενώ του Γιωργάκη, ένα και μοναδικό: Του στιλ «αφήστε τα παιδιά να έρθουν προς εμένα, γιατί σ' εμένα ανήκει η ψήφος τους».

4. Η Κοκκινοσκουφίτσα των κοσμικών κύκλων Μαρία Δαμανάκη, πριν Γιωργάκης λαλήσει, σκίρτησε και, ξεριζώνοντας από μέσα της την ιδεολογία που ποτέ δεν είχε, συντάχθηκε με κάτι που δεν πρόκειται να υπάρξει.

5. Η εκμετάλλευση κάθε ιερού και ανίερου, το ψέμα ως καθολικό γεγονός πάνω στη ζωή μας και η απουσία της ολικής θέας του κόσμου - όλα αυτά ακολουθούν σαν σκυλιά τον Γιωργάκη. Κι αυτός είναι υχαριστημένος από την παρέα τους, όπως ήταν ο παππούς του κι έπειτα ο πατέρας του.

6. Το εκλογικό σώμα μού θυμίζει ένα δοκίμιο που είχε γράψει ο Οκτάβιο Παζ για το πόσο εύκολα ξεχνάει το ανθρώπινο σώμα αυτά που έχει περάσει: «Είναι σαν να έχει υποστεί μια χειρουργική επέμβαση και μετά να μη θυμάται πώς ακριβώς ήταν». Εχει δίκιο ο Παζ και ως εκ τούτου το νέο σώμα είναι ένα σώμα δίχως όνειρα. Η πρώτη σκέψη που έρχεται στο νου είναι «τι κάνουμε;». Ευτυχώς εδώ απαντά ο Λένιν με το «Τι να κάνουμε»: «Στο κίνημά μας χρειάζεται ν' ανακαλύψουμε τα λεπτά εκείνα νήματα που μέσα στη νομοτέλεια της ύλης οδηγούν τον άνθρωπο στην πραγμάτωση των ονείρων του».

7. Ο Γιωργάκης είναι τυχερός. Τόνε πάει το θέαμα. Θυμίζει τον Γκαστόνε, τον εξάδελφο του Ντόναλντ Ντακ στο «Μίκυ Μάους». Αυτά που ζητά μόνο στα κόμικς συμβαίνουν, αλλά στον ίδιο αρκεί να χρησιμοποιήσει το επώνυμό του. Τον φωνάζουν «το παιδί της Αλλαγής», που με στολή παραλλαγής τα καταφέρνει μια χαρά, άγεται και φέρεται, γυμνάζεται, πλήττει και περιμένει.

8. Η χαρά των εργολάβων είναι αντάξια του σκηνικού που διαμόρφωσαν. Η προσήλωσή τους, ευκαιριακή σ' ένα σχηματισμό, δεν τους απαγορεύει να κάνουν τα γλυκά μάτια και στον άλλον. Στέλνοντας μπακαλόγατους να μοιράζουν τις επιθυμίες τους, χωρίς ποτέ να τους αντικρίσει κανείς στα μάτια, εξασφαλίζουν τη λήθη που είναι απαραίτητη για να συνεχίσουν τη ζωή τους.

9. Μέσα στο καφενείο, η τηλεόραση έδειχνε το μπαράζ του Γεωργάκη. Είχε ανάψει και η κουβέντα για την πολιτική, όταν ένιωσα δίπλα μου την παρουσία ενός συντρόφου που είχε πεθάνει χρόνια. Τον είδα γελαστό να μου ψιθυρίζει: «Ο κομμουνιστής είναι ο ολικός άνθρωπος, ο ερωτικός έτσι άνθρωπος, είναι αυτός που εκρήγνυται μες στο κοινωνικό σύστημα, μέσα στις διχασμένες, τις συντετριμμένες από την ταξική αλλοτρίωση δομές της συλλογικής και της ατομικής ζωής μας. Αυτός που υπερβαίνοντας μια τέτοια ζωή παρεμβαίνει αποφασιστικά, για να αναδομήσει τη ζωή με την Πράξη του ενσωματωμένη στον μόνο επιστημονικά υπαρκτό φορέα αυτής της ολικής Αλλαγής: Το διεθνές κίνημα, το Λόγο και την Πράξη της εργατικής τάξης».


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Τα γενέθλια του «Συρμού»

Μελωδικό διήμερο με αγαπημένους καλλιτέχνες, για τον ένα χρόνο λειτουργίας του

Απέδειξε ότι είναι μια φιλόξενη στέγη δημιουργίας, που αγκαλιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες και ταυτόχρονα νέες και ελπιδοφόρες φωνές. Μια μουσική σκηνή - πρόταση ουσιαστικής ψυχαγωγίας και πολιτιστικής παρέμβασης, που ευνοεί την αληθινή «συνομιλία» καλλιτέχνη - κοινού. Ο λόγος για το μουσικό στέκι «Συρμός» (Κολωνού και Οδυσσέως 14, Μεταξουργείο, δίπλα στο θέατρο «Περοκέ», τηλ. 210.5203.661), που αυτές τις μέρες γιορτάζει τον ένα χρόνο λειτουργίας του, συντροφιά με αγαπημένους καλλιτέχνες. Την Τετάρτη και την Πέμπτη (21,22/1), ο «Συρμός» θα γιορτάσει τα πρώτα του γενέθλια, με ένα μελωδικό διήμερο, στο οποίο θα συμμετέχουν εκλεκτοί καλεσμένοι. Την Τετάρτη (10.30μ.μ.), στη σκηνή του θα ανεβούν για να ευχηθούν τα «χρόνια πολλά» και να γιορτάσουν μαζί με το κοινό, σε μια μουσική βραδιά γεμάτη εκπλήξεις, ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, ο Διονύσης Τσακνής, ο Μίλτος Πασχαλίδης, οι «Socrates», ο Νίκος Ζιώγαλας, ο Γιώργος Αλουπογιάννης, ο Δημήτρης Κοργιαλάς, ο Απόστολος Μπουλασίκης και οι «Εκείνος + Εκείνος».

Την Πέμπτη οι μελωδικές ευχές θα προέλθουν από τους Νίκο Πορτοκάλογλου, Μανώλη Φάμελλο, «Υπόγεια Ρεύματα», Λιζέτα Καλημέρη, Γιώργο Δημητριάδη, Ανδριάνα Μπάμπαλη, Κώστα Λειβαδά και το «Φθηνό Ευέλικτο Μουσικό Δυναμικό», που υπόσχονται εκρηκτικές «ροκ κόντρες».


Τα γενέθλια του «Συρμού» μας φέρνουν στο νου κάποιες από τις πολλές μουσικές διαδρομές του, στο χρόνο που πέρασε. Ξεκινώντας με μεράκι και ελπίδες κατέθεσε μια διαφορετική πρόταση για την ψυχαγωγία. Και κατάφερε να γίνει «βήμα» έκφρασης καλλιτεχνών, που σε αντίξοους καιρούς επιχειρούν να αρθρώσουν μέσα από τα έργα τους έναν ειλικρινή και ουσιαστικό λόγο. Εξάλλου, στόχος του εξαρχής υπήρξε το να απαντήσει στην ανάγκη αυτής της μερίδας του καλλιτεχνικού κόσμου, που έχει να προσφέρει, αλλά, αρνούμενη την κυρίαρχη αισθητική και τις επιταγές της βιομηχανίας του θεάματος, δε βρίσκει τους τρόπους και τις μορφές για να το κάνει. Προσφέροντας στο κοινό τη δυνατότητα να διασκεδάσει, αλλά και να δημιουργήσει εκείνες τις αντιστάσεις προκειμένου να αρνείται όσα του πλασάρονται αφειδώς από αυτούς που ελέγχουν την καλλιτεχνική κίνηση του τόπου.

Φιλοξενώντας τις «Ανισόπεδες Μουσικές Διαβάσεις» της νεότερης ελληνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας, στον πρώτο χρόνο λειτουργίας του ο «Συρμός» έδωσε σημαντικά δείγματα «γραφής». Αγαπημένοι καλλιτέχνες πρόσφεραν δυνατές μελωδικές συγκινήσεις, ενώ νέοι δημιουργοί ξεδίπλωσαν ταλέντο, ανησυχίες, ευαισθησίες. Η διαμόρφωση του προγράμματος και η αισθητική του χώρου, που δίνει τη δυνατότητα στον καλλιτέχνη να είναι εκεί που πρέπει - δίπλα στον κόσμο - είναι στοιχεία που έκαναν... τη διαφορά για το «Συρμό». Και απέδειξαν ότι είναι ένας χώρος που βρίσκεται στον αντίποδα της λογικής της πίστας, η οποία έχει κατακλύσει ακόμα και ορισμένες μουσικές σκηνές.

Μπαλάντες, λαϊκά, ροκ, ποπ, μπλουζ, τζαζ, προγκρέσιβ, ακόμη και λάτιν ρυθμοί φιλοξενήθηκαν στο μουσικό στέκι του Μεταξουργείου. Η αρχή έγινε με τον Διονύση Τσακνή και τη Χρυσούλα Κεχαγιόγλου, με τις «παρεμβάσεις» των «SoNaMa» και «Etsi De». Τη μελωδική «σκυτάλη» πήρε ο Βασίλης Λέκκας, μόνος στην αρχή, και στη συνέχεια με τον Γιάννη Σπάθα. Στη σκηνή του «Συρμού» ανέβηκαν μεταξύ άλλων οι «Socrates», ο Ρος Ντέιλι με τον «Λαβύρινθο», οι «Magic de Spell», ο Μίλτος Πασχαλίδης, η Αφεντούλα Ραζέλη, η Καλλιόπη Βέττα, o Στέλιος Βαμβακάρης, το «Τρίφωνο» (Ερωφίλη, Νίκος Κουρουπάκης, Δημήτρης Υφαντής), το «Φθηνό Ευέλικτο Μουσικό Δυναμικό», ο Μιχάλης Κακέπης, οι «Magic de Spell», ο Νίκος Ζιώγαλας, o Γιώργος Αλουπογιάννης, o Δημήτρης Κοργιαλάς, το συγκρότημα «Ματ σε δύο υφέσεις», το τρίο «Sourreal» (πιάνο, βιολί, τσέλο), το «2+1», ο Απόστολος Μπουλασίκης, η Ανδριάνα Μπάμπαλη, ο Κώστας Λειβαδάς, η Εύη Καπάταη, ο Κώστας Παυλίδης, οι «Domenica», τα λάτιν συγκροτήματα «Patuca» και «Demode jazz' n' samba» κ.ά.


Πολύ σημαντική εξάλλου, υπήρξε και η πρωτοβουλία του «Συρμού» να δώσει βήμα στο ταλέντο νέων δημιουργών και νεανικών συγκροτημάτων, παρουσιάζοντας κάθε Σάββατο μεσημέρι τη δουλιά τους.



Ρ.Σ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ