Οι δηλώσεις συμμετοχής κατατίθενται μέχρι τις 15 Φλεβάρη 2017. Οσες ομάδες το επιθυμούν, μπορούν να στείλουν τις περιλήψεις των εργασιών τους μέχρι 28 Φλεβάρη, ενώ οι ολοκληρωμένες εργασίες θα πρέπει να σταλούν μέχρι τις 30 Απρίλη. Περισσότερες πληροφορίες θα βρίσκονται αναρτημένες στον ιστότοπο www.kne.gr και οι δηλώσεις συμμετοχής, οι περιλήψεις και οι ολοκληρωμένες εργασίες πρέπει να σταλούν μέσω mail στο diagonismos@kne.gr.
Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
-- Προκηρύσσεται ο 4ος Πανελλαδικός Μαθητικός Διαγωνισμός Συλλογικής και Ερευνητικής Εργασίας της ΚΝΕ και του «Οδηγητή» με τίτλο: «Συναγωνιστείτε για ν' ανοίξουμε ένα μονοπάτι για την αλήθεια, για το φως».
-- Πληθαίνουν οι αποφάσεις συμμετοχής στην 7η Πανελλαδική Συνάντηση του ΜΑΣ, που θα γίνει στις 15 Γενάρη.
-- Ματιές στο έργο «Ανθρωπος αυτός ο Γίγας» των Ιλιν - Σεγκάλ και στη σημασία του για την κατανόηση από τα παιδιά της εξέλιξης του ανθρώπου.
-- Το πρόγραμμα εκδηλώσεων στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ.
Ξεκινά ο 4ος Πανελλαδικός Μαθητικός Διαγωνισμός Συλλογικής και Ερευνητικής Εργασίας της ΚΝΕ και του «Οδηγητή»
Τα τρία προηγούμενα χρόνια, ο Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός αγκαλιάστηκε από τους μαθητές, που, μέσα από συλλογική δουλειά, παρουσίασαν εξαιρετικές εργασίες, με αποτέλεσμα κάθε φορά η κριτική επιτροπή να δηλώνει ότι δυσκολεύεται να ξεχωρίσει αυτές που θα βραβευτούν...
Ζητήματα όπως η παγκόσμια ιστορία και σημαντικές στιγμές της ιστορίας του τόπου όπου μεγαλώνουν οι μαθητές, η επιστήμη, η τεχνολογία και η εξέλιξη του ανθρώπου και της κοινωνίας, ο αθλητισμός, τα ναρκωτικά, ο εθελοντισμός και οι νέες τεχνολογίες, ο φασισμός και η προσφυγιά, η διεισδυτική ματιά στην έμπνευση που άντλησαν και που δίνουν σημαντικά έργα της παγκόσμιας καλλιτεχνικής δημιουργίας, ήταν ανάμεσα στα ζητήματα που άνοιξαν όλα αυτά τα χρόνια ανάμεσα στους μαθητές μέσω της θεματολογίας του διαγωνισμού. Δίνοντας την ευκαιρία σε παιδιά από όλη τη χώρα να ψάξουν και να μάθουν, να ξεδιπλώσουν τους προβληματισμούς τους και να αναζητήσουν την αλήθεια, να επικοινωνήσουν και να μοιραστούν αυτήν τη δουλειά με τους συμμαθητές τους σε τοπικό αλλά και πανελλαδικό επίπεδο, να δουλέψουν συλλογικά αφιερώνοντας τον πολύτιμο ελεύθερο χρόνο τους, με μεράκι και με περιεχόμενο που ξεφεύγει από τα γνωστά «καλούπια». Ο συνδυασμός των παραπάνω στοιχείων είναι άλλωστε αυτό που κάνει τον Μαθητικό Διαγωνισμό της ΚΝΕ να ξεχωρίζει.
Τα θέματα του 4ου Πανελλαδικού Μαθητικού Διαγωνισμού Συλλογικής και Ερευνητικής Εργασίας είναι περισσότερα από τα προηγούμενα χρόνια, αφού διαρθρώνονται σε επτά ενότητες που αγγίζουν ενδιαφέροντα ζητήματα και από τις οποίες κάθε ομάδα μαθητών θα μπορεί να επιλέξει τη μία, αξιοποιώντας διάφορες μορφές για την παρουσίασή της. Αναλυτικά οι θεματικές ενότητες είναι οι εξής:
1) «100 χρόνια από την Οκτωβριανή Σοσιαλιστική Επανάσταση - Μύθοι και πραγματικότητα».
Οι συμμετέχοντες θα αναπτύξουν γύρω από το θέμα ερωτήματα όπως: Πώς φτάσαμε στη σοσιαλιστική επανάσταση; Τι μαθαίνουν οι μαθητές στο σχολείο για τον σοσιαλισμό στην ΕΣΣΔ; Τι αναφέρουν τα σχολικά βιβλία; Είναι αυτό η πραγματικότητα; Πώς ζούσε η νεολαία στον σοσιαλισμό; Ποιες ήταν οι κατακτήσεις που είχε ο λαός στις χώρες που οικοδομούνταν σοσιαλισμός;
2) «Ναρκωτικά: Είναι ελευθερία να ψάχνεις τη φυγή;»
Ειδικότερα, οι μαθητές θα αναζητήσουν: Είναι τα ναρκωτικά ελεύθερη επιλογή; Πώς χρησιμοποιήθηκαν ιστορικά; Τι ρόλο παίζουν στη σημερινή κοινωνία; Υπάρχουν σκληρά και μαλακά ναρκωτικά; Σε χώρες όπου νομιμοποιήθηκε η χρήση ναρκωτικών μειώθηκαν τα ποσοστά χρήσης; Μύθοι και αλήθειες για τα ναρκωτικά...
3) «Η συμμετοχή των γυναικών στους εργατικούς λαϊκούς αγώνες».
Σε αυτήν τη θεματική ενότητα, οι ομάδες θα αναζητήσουν απαντήσεις στα ερωτήματα: Πότε οι γυναίκες μπήκαν μαζικά στην παραγωγή; Τι έγινε στις 8 Μάρτη του 1857 στη Νέα Υόρκη; Εργατικοί λαϊκοί αγώνες που σημαδεύτηκαν από τη μαζική συμμετοχή γυναικών. Ιστορίες από την περιοχή μου για την ηρωική δράση γυναικών όλων των ηλικιών (1920 - 1949).
4) «Social Media: Με ένα "like" ομορφαίνει η ζωή...;»
Στο επίκαιρο αυτό θέμα τίθενται ειδικότερα τα ζητήματα: Μύθοι και αλήθειες για τα social media. Πώς χρησιμοποιούνται; Πόσο ελεύθερα κινούμαστε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Χτίζεται μια φιλία μέσω των social media; Πώς επιδρούν τα social media στην κοινωνικοποίηση.
5) «50 χρόνια από το στρατιωτικό πραξικόπημα της 21ης Απρίλη του 1967. Ιστορίες και διδάγματα».
Ερωτήματα που ανοίγουν μέσα από αυτήν τη θεματική ενότητα είναι: Η δράση του μαθητικού κινήματος την περίοδο της δικτατορίας. Ιστορίες και στιγμές από την αντιδικτατορική πάλη του λαού. Η ιστορία λογοκριμένων από τη δικτατορία τραγουδιών ή άλλων έργων τέχνης. Οι έννοιες δικτατορία - ελευθερία - δημοκρατία και πώς προσεγγίζονται.
6) «Αθλητικό Ρεπορτάζ».
Γύρω από το θέμα του αθλητισμού, θα αναδείξουν θέματα όπως: Ιστορία της ομάδας μου - η ιστορία μιας ομάδας. Η δράση και ο ρόλος των συνδέσμων. Πρωταθλητισμός. Ντόπινγκ. Αθλητισμός: ανάγκη για όλους ή πολυτέλεια για λίγους; Υπάρχουν οι απαραίτητες αθλητικές εγκαταστάσεις στα σχολεία και τις γειτονιές μας;
7) «Στους κυνηγημένους δίνουμε το χέρι... Η αλληλεγγύη είναι το όπλο των λαών».
Για το θέμα της προσφυγιάς και της μετανάστευσης, οι μαθητές θα ερευνήσουν και θα παρουσιάσουν: Ποια είναι τα αίτια; Μας χωρίζει κάτι με τους πρόσφυγες και τους μετανάστες ή μας ενώνουν πολλά; Αλληλεγγύη σημαίνει... Διδάγματα από την ιστορία. Μπορεί να μπει τέλος στο φαινόμενο της προσφυγιάς και της μετανάστευσης; Υψώνουμε τείχος στον φασισμό, τον ρατσισμό και την ξενοφοβία!
Αναλυτικά το πρόγραμμα των εκδηλώσεων έχει ως εξής:
Βερολίνο, 1931, στα πρόθυρα του μεγάλου οικονομικού κραχ. Μια οικογένεια βιοποριστών παλεύει να επιβιώσει, παρότι η ανεργία χτυπά κόκκινο και αναγκάζεται να εγκατασταθεί στο Κούλε Βάμπε, έναν οικισμό που λειτουργεί ως στέγη για τους ολοένα αυξανόμενους άπορους.
Με τη μοναδική γραφή του Γκόρκι δίνεται ο αγώνας των κομμουνιστών στην προεπαναστατική Ρωσία, σε όλες του τις πτυχές: Στη δράση στις προλεταριακές μάζες των εργοστασίων, το συνεχή αγώνα για τη μαρξιστική μόρφωση, τη σύγκρουση με τους μηχανισμούς του τσαρικού κράτους.
Πρόκειται, όπως σημειώνεται στο σχετικό κάλεσμα, για «αγωνιστική διεργασία μέσα στο φοιτητικό κίνημα, διεργασία από την οποία οι φοιτητές και σπουδαστές παίρνουμε δύναμη, χτίζουμε τη δική μας ενότητα στη βάση των κοινών μας προβλημάτων, κόντρα σε όσους τσακίζουν τις σπουδές και το μέλλον μας! Μπορεί να δώσει νέα ώθηση ώστε από καλύτερες θέσεις το φοιτητικό κίνημα να περάσει στην αντεπίθεση διεκδικώντας τις σύγχρονες ανάγκες μας».
Στη Συνάντηση πρόκειται να γίνει ο απολογισμός της χρονιάς που πέρασε, η ανταλλαγή της πείρας μεταξύ των συλλόγων από όλη τη χώρα, θα μοιραστεί εμπειρία από τη δράση πρωτοπόρων συλλόγων, καθώς, όπως επισημαίνει η Εκτελεστική Γραμματεία του ΜΑΣ, «έχουμε νέα πείρα από τις πρόσφατες μεγάλες μάχες που δώσαμε, όπως το πανελλαδικό συλλαλητήριο στις 3 Νοέμβρη, από τους αγώνες που δίνουν οι μετεγγραφέντες φοιτητές, από τις απεργιακές μάχες μαζί με το λαό, τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις σε κάθε σχολή! Μέσω της ανταλλαγής πείρας εμπλουτίζουμε την αγωνιστική μας δράση, ανταλλάζουμε ιδέες και απόψεις για το πώς θα ζωντανέψουμε τους συλλόγους μας, πώς θα τους κάνουμε κάστρα αντίστασης ενάντια στην πολιτική που τα παίρνει από εμάς για να τα δώσει στους λίγους τσακίζοντας τα δικαιώματά μας».
Θα συζητηθεί ο σχεδιασμός για το επόμενο διάστημα, κατά το οποίο εντείνεται η επίθεση στα δικαιώματα στις σπουδές, στη δουλειά, στη ζωή, ενώ θα προκύψουν οι νέες Εκτελεστική Γραμματεία και Πανελλαδική Γραμματεία. Με βάση την πείρα από το προηγούμενο διάστημα και τις εξελίξεις, η 7η Πανελλαδική Συνάντηση του ΜΑΣ θα σταθεί σε κάποια ζητήματα καθώς γίνεται σε μία περίοδο που η κυβέρνηση ανοίγει μια σειρά από θέματα στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Τέτοιο είναι το μέλλον των ΤΕΙ, με το υπουργείο να μιλά για αναβάθμισή τους και ταυτόχρονα να συνεχίζει την υποχρηματοδότησή τους, με αποτέλεσμα να υπάρχουν ακάλυπτες ανάγκες σε βασικά για τη λειτουργία τους ζητήματα. Παράλληλα, με βάση και την πείρα από τις αγωνιστικές πρωτοβουλίες που αναπτύχθηκαν το προηγούμενο διάστημα και τις αυξανόμενες ανάγκες των φοιτητών για στέγαση και σίτιση, θα συζητηθεί το ζήτημα των φοιτητικών εστιών.
Οπως επισημαίνεται στο κάλεσμα, «η 7η Πανελλαδική Συνάντηση του ΜΑΣ έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς πραγματοποιείται μέσα στην περίοδο όπου εντείνεται η επίθεση από κυβέρνηση, κεφάλαιο, ΕΕ στο δικαίωμά μας στη μόρφωση και τη δουλειά! Αυτό φαίνεται και από το νέο κρατικό προϋπολογισμό που συνεχίζει την υποχρηματοδότηση για τις σχολές μας. Τα τελευταία μόνο χρόνια έχουν κλαπεί από τις σχολές μας 100.000.000 ευρώ, με αποτέλεσμα οι σπουδές μας να υποβαθμίζονται λόγω τεράστιων ελλείψεων σε καθηγητές και υποδομές. Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση προχωράει σε νέο γύρο επίθεσης στις σπουδές μας, σχεδιάζοντας την προώθηση του λεγόμενου Ενιαίου Χάρτη Ανώτατης Εκπαίδευσης. Στόχος τους είναι να προετοιμαστεί το κατάλληλο επιστημονικό και εργατικό δυναμικό που έχει ανάγκη η αγορά. Να είναι έτοιμο να πάει από δουλειά σε δουλειά χωρίς δικαιώματα, να δέχεται χωρίς αντίσταση την εκμετάλλευση, διατεθειμένο να πάει από χώρα σε χώρα, από ίδρυμα σε ίδρυμα και να αγοράζει πανάκριβα πιστοποιητικά και μεταπτυχιακά».
Στη διαδικασία αυτή πρόκειται να πάρουν μέρος εκπρόσωποι φοιτητών και σπουδαστών από όλη τη χώρα. Ηδη αποφάσεις συμμετοχής στην Πανελλαδική Συνάντηση έχουν πάρει οι εξής φοιτητικοί και σπουδαστικοί σύλλογοι: Φιλοσοφικής ΕΚΠΑ, Ιστορικού - Αρχαιολογικού Αθηνών, Τουρκικών Σπουδών Αθηνών, ΤΕΑΠΗ ΕΚΠΑ, ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ, ΝΦΕΕΜΠ, ΦΕΣ, ΣΤΕΤΡΟΔ ΤΕΙ Αθήνας, ΣΓΤΚΣ ΤΕΙ Αθήνας, ΣΤΕΦ ΤΕΙ Πειραιά, Νοσηλευτικής ΤΕΙ Αθήνας, Γεωλογικού ΑΠΘ, ΠΤΝ Πάτρας, Φαρμακευτικής Πάτρας, Μαθηματικού Πάτρας, Σύλλογος οικότροφων φοιτητών Πάτρας, ΣΤΕΦ ΤΕΙ Πάτρας, ΣΕΥΠ ΤΕΙ Πάτρας, ΤΕΙ Ρεθύμνου, Εστίες Χανίων Πολυτεχνείου Κρήτης, ΣΕΥΠ Ηρακλείου, ΠΤΔΕ Ηρακλείου, Σύλλογος Εστιών Ρεθύμνου, Φυσικού Ηρακλείου, Μηχανολόγων Μηχανικών Βόλου, Φυτικής Παραγωγής και Αγροτικού Περιβάλλοντος Βόλου, Κοινωνικής Διοίκησης Κομοτηνής, Χημικού Ιωαννίνων, ΠΤΝ Ιωαννίνων και Ιστορικού Ιωαννίνων.
Επίσης, οι Επιτροπές Αγώνα: Δημόσιας Διοίκησης Παντείου, Ζωικής Παραγωγής Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθήνας, Φαρμακευτικής ΕΚΠΑ, Ηλεκτρονικών Υπολογιστών ΕΚΠΑ, Χημικού ΕΚΠΑ, Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών ΕΜΠ, Χημικών Μηχανικών ΕΜΠ, Τοπογράφων ΕΜΠ, Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ, Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων ΠΑΠΕΙ, Ιατρική ΕΚΠΑ, Οδοντιατρική ΕΚΠΑ, ΤΕΦΑΑ, Οικονομικό ΠΑΠΕΙ, Ψηφιακών Πανεπιστημίου Πειραιά, Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Ηλεκτρονικών Υπολογιστών Πάτρας, Επιτροπή Μετεγγραφέντων φοιτητών Η/Υ, Λογοθεραπείας, Βιολογικού Ηρακλείου, Μαθηματικού Ηρακλείου, Ιατρικής Ηρακλείου, Φιλοσοφικής Ρεθύμνου, Κοινωνιολογίας Ρεθύμνου.
Εχει πόδια που μπορούν να διασχίσουν χιλιάδες χιλιόμετρα μέσα σε μια μέρα.
Εχει φτερά που μπορούν να σηκώνουν ψηλά, πάνω από τα σύννεφα, πιο ψηλά από εκεί που πετούν τα πουλιά.
Εχει τη δύναμη να κολυμπά πάνω στο νερό και στο βυθό της θάλασσας καλύτερα από κάθε ψάρι.
Εχει μάτια που μπορούν να δουν τα αθέατα, αυτιά που ακούνε εκείνα που λέγονται στο άλλο άκρο του κόσμου.
Είναι τόσο δυνατός που μπορεί να διασχίζει τα βουνά και να σταματά το πιο ορμητικό ποτάμι.
Κάνει το γύρο του κόσμου, όπως ο ίδιος θέλει. Φυτεύει δάση, ενώνει θάλασσες, ποτίζει ερήμους.
Ποιος είναι αυτός ο γίγαντας;
Ο γίγαντας αυτός είναι ο άνθρωπος».
Το βιβλίο «Ανθρωπος αυτός ο γίγας», των Μάρσακ Ιλίν και Ελενας Σεγκάλ, είναι ένα έργο που γράφτηκε τη δεκαετία του 1940 στη Σοβιετική Ενωση ως σχολικό βιβλίο, και στη συνέχεια εκδόθηκε σε πολλές γλώσσες σε όλο τον κόσμο. Στη χώρα μας κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή».
Το περιεχόμενό του βασίζεται στην υλιστική αντίληψη για την εξέλιξη του ανθρώπου. Με το διάβασμά του γνωρίζουμε αυτήν την εξελικτική πορεία από την εποχή που ο άνθρωπος ζούσε στα δέντρα μέχρι την πρώτη δουλοκτητική κοινωνία. Μέσα απ' όλο το βιβλίο αναδεικνύεται ότι η ανθρώπινη κοινωνία εξελίσσεται και ότι αυτή η εξέλιξη είναι μια απόλυτα υλική διαδικασία που οφείλεται στην εργασία του ανθρώπου. Με καταπληκτικό τρόπο περιγράφεται το βασικό χαρακτηριστικό που έκανε τον άνθρωπο να επιβιώσει και να κυριαρχήσει σε ένα απόλυτα εχθρικό περιβάλλον, δηλαδή το γεγονός ότι ο άνθρωπος δούλευε ομαδικά - συλλογικά. Μια διαδικασία κατά την οποία ο άνθρωπος επιδρούσε πάντα στη φύση με την εργασία του και ταυτόχρονα εξελισσόταν ο ίδιος απ' αυτήν τη διαδικασία. Αν και το βιβλίο απευθύνεται σε νεότερες ηλικίες, ο τρόπος που είναι γραμμένο, το πρωτότυπο ύφος του το έκαναν ιδιαίτερα δημοφιλές αλλά και χρήσιμο ανάγνωσμα και για ενήλικους.
Σιγά σιγά οι δραστηριότητες, οι πράξεις που έκανε με τα χέρια του συνέβαλαν στο να αλλάξουν οι ίδιοι οι μύες, τα κόκαλα του χεριού... Με το διαμορφωμένο χέρι ο ανθρωποειδής πίθηκος πιάνει όχι μόνο τροφή αλλά και πέτρες, ξύλα... εργαλεία! Και το βιβλίο συνεχίζει εξηγώντας βήμα το βήμα αυτήν την πορεία διαμόρφωσης του ανθρώπου, την πορεία απομάκρυνσής του από τα ζώα και κυριαρχίας του - απελευθέρωσής του από τη φύση.
Ως «παιδικό» βιβλίο ακολουθεί μια όμορφη μυθιστορηματική αφήγηση και ως προς τη μορφή μοιάζει σαν ένα συναρπαστικό παραμύθι.
Βασισμένη στο συναρπαστικό ταξίδι στην εξέλιξη του ανθρώπου που μας προσφέρει το βιβλίο, μια ομάδα παιδαγωγών της ΚΝΕ επεξεργάστηκε ένα φάκελο δραστηριοτήτων για εκδηλώσεις παρουσίασης του βιβλίου σε παιδιά των μεγαλύτερων τάξεων του Δημοτικού. Μια τέτοια εκδήλωση παρουσίασης για παιδιά θα γίνει την Κυριακή 22 Γενάρη, στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ, ενώ ανάλογες εκδηλώσεις προετοιμάζονται σε γειτονιές της Αττικής και πόλεις της Ελλάδας.
Η σημασία του βιβλίου των Ιλίν και Σεγκάλ γίνεται ακόμα πιο κατανοητή σήμερα, αν συνυπολογίσουμε ότι στα σύγχρονα σχολικά βιβλία, όπου γίνεται λόγος για εμφάνιση του ανθρώπου, αυτός τοποθετείται χωρίς πρόγονο, χωρίς παρελθόν. Ετσι, ανοίγει το παράθυρο σε ιδεαλιστικές ερμηνείες, που είτε βάζουν τον θεό είτε το έμφυτο ανθρώπινο πνεύμα για να εξηγήσουν τις αιτίες της εξανθρώπισης του πιθήκου.
Διαπερνά τα σχολικά βιβλία η θεωρητική, φιλοσοφική θεώρηση ότι ο άνθρωπος εμφανίστηκε από το πουθενά και αυτό ισχύει για όλες τις βαθμίδες, Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια. Διαβάζουμε στο βιβλίο Ιστορίας της Γ' Δημοτικού (σελ. 98): «Με το πέρασμα των χρόνων η στεριά σκεπάστηκε από πυκνά δάση. Μέσα σ' αυτά ζούσαν αμέτρητα ζώα. Πολλά από αυτά ήταν τεράστια, όπως οι δεινόσαυροι. Αργότερα, οι δεινόσαυροι εξαφανίστηκαν κι άλλα μικρότερα ζώα εμφανίστηκαν. Μέσα στο περιβάλλον αυτό η ζωή των πρωτόγονων ανθρώπων ήταν πολύ δύσκολη». Παραλείπεται, δηλαδή, μια χρονική περίοδος που εκτείνεται κοντά 2.000.000 χρόνια! Αραγε, τι αντιλαμβάνεται το παιδί για την προέλευση του ανθρώπου, που τον συναντά στην πρώτη σειρά, μετά τους δεινόσαυρους και λείπει το κομμάτι που θα του έδινε απαντήσεις επιστημονικές, αντικειμενικές και έγκυρες.
Το ζήτημα της διαμόρφωσης του ανθρώπου, οι θεωρίες της εξέλιξης των ειδών και της εξανθρώπισης του πιθήκου εμφανίζονται από ελάχιστα έως και καθόλου στα σχολικά βιβλία. Σπέρνονται, έτσι, όλες οι ιδεαλιστικές προσεγγίσεις που αφορούν στην ανωτερότητα του πνεύματος, αποκρύβοντας ότι αυτήν την ευρηματικότητά του ο άνθρωπος την κατέκτησε με την πάροδο εκατοντάδων χιλιάδων χρόνων, με πάλη και μάχη, θέτοντας ως ορόσημο την όρθια στάση που κατέκτησε, για να μπορέσει να επιβιώσει και την απελευθέρωση των χεριών του.
Σε Συλλόγους Γονέων και Εκπαιδευτικών απευθύνεται η Ελληνική Επιτροπή για τη Διεθνή Υφεση και Ειρήνη (ΕΕΔΥΕ) καλώντας να συμμετάσχουν οι μαθητές στην πρωτοβουλία με τίτλο: «Να σκέφτεσαι τους άλλους». Το σύνθημα είναι εμπνευσμένο από το ομώνυμο ποίημα του Παλαιστίνιου ποιητή Μαχμούντ Νταρουίς.
Η ΕΕΔΥΕ καλεί γονείς και εκπαιδευτικούς να πάρουν πρωτοβουλίες, ώστε οι μαθητές να δημιουργήσουν έργα ατομικά ή ομαδικά σε όλες τις μορφές της καλλιτεχνικής - πνευματικής δημιουργίας.
Τα έργα (μουσική, βίντεο, ζωγραφική, κολάζ, αφισέτες ή μεγάλα ταμπλό, κείμενα, φωτογραφίες και ό,τι άλλο σκεφτούν οι μαθητές) μπορούν να υποβληθούν έως το τέλος Μάρτη, ενώ θα παρουσιαστούν σε εκδηλώσεις των Επιτροπών Ειρήνης. Οι ατομικές προσπάθειες, όσον αφορά τη γραφική ύλη, να έχουν διάσταση σε μέγεθος χαρτιού Α3 ή Α4 και οι ομαδικές μπορούν να είναι και σε μεγάλα ταμπλό, χωρίς να αποκλείεται κάθε άλλη πρωτοβουλία.
Για περισσότερες διευκρινίσεις, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν κεντρικά με την ΕΕΔΥΕ, αλλά κυρίως με τις Επιτροπές Ειρήνης της περιοχής τους.
Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ για την Εκπαίδευση των προσφυγόπουλων
Copyright 2016 The Associated |
Στο κείμενο της Επίκαιρης Ερώτησης επισημαίνεται:
«Είναι γνωστό ότι ανάμεσα στους χιλιάδες ξεριζωμένους, από τους ιμπεριαλιστικούς πολέμους και τις επεμβάσεις στην ευρύτερη περιοχή, βρίσκονται περίπου 22.000 παιδιά, με βάση στοιχεία της ίδιας της κυβέρνησης. Ανάμεσα στα υπόλοιπα ζητήματα, βασικό αναδεικνύεται το ζήτημα της Εκπαίδευσης και της συνολικότερης στήριξης των παιδιών αυτών.
Η κυβέρνηση, με λογική φιέστας, στις αρχές του Σεπτέμβρη του 2016, πανηγυρίζοντας, ανακοίνωσε την ίδρυση των Δομών Υποδοχής και Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΔΥΕΠ) με ΚΥΑ στις 19.9.2016 (υπουργεία Παιδείας, Ανάπτυξης, Μεταναστευτικής Πολιτικής, Υγείας). Ο αρχικός σχεδιασμός ήταν για 800 τμήματα σε 46 περιοχές.
Στην ουσία οι ΔΥΕΠ απευθύνονται σε έναν ελάχιστο αριθμό παιδιών. Τα παιδιά που μετέχουν στις δομές είναι λιγότερα από 1.000. Καμία ΔΥΕΠ για παιδιά ηλικίας 4 - 6 δεν λειτουργεί πουθενά στην Ελλάδα. Ενώ για τις ηλικίες 13 - 15 δεν λειτουργούν πάνω από 3 - 5 δομές.
Προβλήματα υπάρχουν και σε σχέση με τα ζητήματα των υποδομών, κυρίως όσον αφορά την επάρκεια και τη λειτουργικότητα των σχολικών κτιρίων. Δεν υπάρχουν εξασφαλισμένα τα κονδύλια προς τους δήμους για την καθαριότητα των σχολείων και για την, έστω και στοιχειώδη, σίτιση των παιδιών».
Με βάση την πραγματικότητα που διαμορφώνεται, ο βουλευτής του ΚΚΕ Γ. Δελής, που υπογράφει την Επίκαιρη Ερώτηση, ρωτά τι μέτρα θα πάρει άμεσα η κυβέρνηση για:
-- Να λειτουργήσουν τώρα, με κρατική ευθύνη, όλες οι Δομές Υποδοχής Εκπαίδευσης Προσφύγων που χρειάζονται, ώστε κανένα παιδί να μην είναι έξω από την εκπαιδευτική διαδικασία. Αυτό σημαίνει λειτουργία παντού: α) Καταρχήν των ΔΥΕΠ, αλλά και ένταξη των παιδιών στο Γενικό Σχολείο, αφού πρέπει πρώτα να δημιουργηθούν οι απαραίτητες προϋποθέσεις, ώστε να μπορέσει το Γενικό Σχολείο να εντάξει τα προσφυγόπουλα, β) μόνιμων δομών στήριξης των παιδιών μέσα στους χώρους, με ευθύνη του υπουργείου Παιδείας, που θα αναλάβουν τη δημιουργική απασχόληση τις ώρες που τα παιδιά δεν θα βρίσκονται στο σχολείο ή τις ΔΥΕΠ.
-- Να εξασφαλιστούν όλα τα απαραίτητα κονδύλια, τα οποία μέσω του υπουργείου Παιδείας θα κατευθυνθούν στην πρόσληψη προσωπικού, στη στήριξη των υποδομών και των σχολικών επιτροπών. Αυτό προϋποθέτει να απομακρυνθούν οι ΜΚΟ που λυμαίνονται τη μερίδα του λέοντος της χρηματοδότησης.
-- Αμεσα να παρθούν όλα τα μέτρα μέσα από τις δημόσιες δομές Υγείας (εμβόλια, εξετάσεις κ.τ.λ.) ώστε να εξασφαλιστεί η πρόσβαση όλων των παιδιών στην Εκπαίδευση.
Με χλευασμό για τις δωρεάν σπουδές στη Σοβιετική Ενωση αντιμετώπισε η διοίκηση της σχολής τη διεκδίκηση των φοιτητών για δωρεάν διανομή του συγγράμματος
Πριν από λίγες μέρες η Επιτροπή Αγώνα Κτηνιατρικής προχώρησε σε κινητοποίηση διεκδικώντας να είναι δωρεάν ο εργαστηριακός εξοπλισμός που είναι απαραίτητος για τους πρωτοετείς φοιτητές, αλλά και να διανεμηθεί δωρεάν ο Β' τόμος του βιβλίου της Παθολογίας, για το οποίο οι φοιτητές του 4ου έτους καλούνται να πληρώσουν δεκάδες ευρώ. Συγκεκριμένα, και οι δύο τόμοι του βιβλίου (Α' και Β') κοστίζουν μαζί 230 ευρώ. Ο Α' τόμος είχε δοθεί πέρσι δωρεάν από το σύστημα «Εύδοξος» στους φοιτητές του 3ου έτους, αλλά φέτος ο Β' τόμος βγήκε από το σύστημα «Εύδοξος» και οι φοιτητές καλούνται να τον πληρώσουν από την τσέπη τους.
Οπως καταγγέλλει το Περιφερειακό Συμβούλιο ΑΕΙ Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ, οι φοιτητές στην κινητοποίησή τους, εισέπραξαν πρώτα γενικόλογες απαντήσεις από τη διοίκηση, ενώ στη συνέχεια άκουσαν διάφορους ισχυρισμούς του τύπου «εσείς σε ορφανοτροφείο μεγαλώσατε; Δεν έχετε γονείς να σας τα αγοράσουν;» και «αυτά που ζητάτε γίνονταν μόνο στη Σοβιετική Ενωση και είδατε πού κατέληξε εκείνο το σύστημα, τώρα έχουμε ελεύθερη αγορά».
Το Περιφερειακό Συμβούλιο ΑΕΙ Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ σημειώνει πως «η αντιλαϊκή πολιτική στην Ανώτατη Εκπαίδευση πάει χέρι χέρι με την επίθεση στο δικαίωμα των φοιτητών να αγωνίζονται και να διεκδικούν, αλλά και την επίθεση στο σοσιαλισμό που γνώρισε η ανθρωπότητα τον 20ό αιώνα, για να μη μάθουν ποτέ οι φοιτητές ότι υπήρχε ένα κοινωνικοοικονομικό σύστημα που πέτυχε πρωτόγνωρες και λαμπρές κατακτήσεις για το λαό σε όλα τα επίπεδα και όλους τους τομείς, ένα σύστημα που βασιζόταν στην κοινωνική ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής, στον κεντρικό σχεδιασμό στην οικονομία και τον εργατικό έλεγχο. Χαρακτηριστικά και αξιοσημείωτα ήταν τα επιτεύγματά της και στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως οι σπουδές ήταν απολύτως δημόσιες και δωρεάν για όλους. Ο φοιτητής στη Σοβιετική Ενωση δεν πλήρωνε τίποτε για τα μαθήματα, τα εργαστήρια, τα βιβλία, τα αναλώσιμα, τα εξέταστρα κ.λπ. Η συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητών (ποσοστό πάνω από 80%) έπαιρναν από το σοβιετικό κράτος επίδομα, τέτοιο ώστε να μπορούν να καλύπτουν τις ανάγκες τους χωρίς να επιβαρύνουν τις οικογένειές τους. Δηλαδή, ο φοιτητής εκεί όχι απλά δεν πλήρωνε για να σπουδάσει, αλλά πληρωνόταν! Ολα τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα διέθεταν εστίες και λέσχες, για να καλύπτουν τις ανάγκες των σπουδαστών τους».
Το Περιφερειακό Συμβούλιο ΑΕΙ Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ καλεί κάθε φοιτητή και φοιτήτρια να καταδικάσει τον αντικομμουνισμό και την επίθεση στη σοσιαλιστική οικοδόμηση στη Σοβιετική Ενωση και τις κατακτήσεις του σοβιετικού λαού, να οργανώσει και να δυναμώσει μέσα από τον φοιτητικό του σύλλογο την πάλη του χωρίς καθυστέρηση, ενάντια στην επίθεση κυβέρνησης - ΕΕ - κεφαλαίου στις σπουδές και τη ζωή του, να μπει στον αγώνα για την κατάργηση του συστήματος της εκμετάλλευσης, για το σοσιαλισμό - κομμουνισμό.