Πέμπτη 23 Νοέμβρη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 5
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2018
«Φρέσκα» αντιλαϊκά μέτρα - «γέφυρα» για τον επόμενο κύκλο επίθεσης

Με κεντρικό άξονα την ολόπλευρη ενσωμάτωση της γκάμας με τα τρέχοντα μέτρα και των τριών μνημονίων και βέβαια με την προσθήκη νέων, και με πολλαπλάσια «πλεονάσματα» ως «βαλβίδα ασφαλείας» για την επόμενη μέρα των επιχειρηματικών ομίλων, κατατέθηκε προχτές στη Βουλή ο κρατικός προϋπολογισμός για το 2018. Ο σχεδιασμός για το επόμενο έτος εντάσσεται στο «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής» 2018 -2021, στις παρεμβάσεις του οποίου, μεταξύ άλλων, δεσπόζει η περαιτέρω κατακρεούργηση των ήδη καταβαλλόμενων συντάξεων (από το 2019) και του αφορολόγητου ορίου (από το 2020) ή και ακόμη νωρίτερα, σε περίπτωση «αρνητικής απόκλισης» από τους στόχους που ήδη έχουν προσδιοριστεί.

Την ίδια ώρα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κοινοποίησε τη «Φθινοπωρινή δέσμη Ευρωπαϊκού Εξαμήνου», με συστάσεις και υποδείξεις σε σειρά από κυβερνήσεις και της Ευρωζώνης αναφορικά με τα σχέδια των κρατικών προϋπολογισμών τους για το 2018, προβάλλοντας έτσι το γενικότερο κάδρο των «μνημονίων διαρκείας», το ενισχυμένο πλαίσιο της δημοσιονομικής εποπτείας από το οποίο προσωρινά εξαιρείται η εφαρμοζόμενη αντιλαϊκή πολιτική στην Ελλάδα, καθώς υπόκειται σε «εποπτικούς ελέγχους» «διαφορετικού» χαρακτήρα.

Διαδοχικά μέτρα και σε «καιρούς» ανάκαμψης για το κεφάλαιο

Σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό, η μεγέθυνση του ΑΕΠ στην ελληνική οικονομία θα διαμορφωθεί στο 2,5%, από 1,6% το 2017, ενώ οι νέες επενδύσεις («ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου») θα ενισχυθούν σε ποσοστό 11,4% (από 5,1% φέτος), ως αποτέλεσμα του «ευνοϊκότερου επενδυτικού περιβάλλοντος, βάσει των υλοποιούμενων μεταρρυθμίσεων του προγράμματος αλλά και της αυξημένης ζήτησης».

Επιπλέον προβλέπει:

  • ΑΕΠ: Σε «τρέχουσες τιμές» το 2018 θα φτάσει σε 184,7 δισ. ευρώ από 178,6 δισ. το 2017. Σε απόλυτα μεγέθη, σε σχέση με φέτος, θα ενισχυθεί κατά 6,1 δισ. ευρώ. Σε σύγκριση με το ΑΕΠ 2016 (174,2 δισ.) - στη διετία - θα ενισχυθεί κατά 10,5 δισ. ευρώ.
  • «Πρωτογενή πλεονάσματα». Το 2018 απογειώνονται στο 3,82% του ΑΕΠ, φτάνοντας στα 7 δισ. ευρώ. Σε σχέση με το 2017 («πλεόνασμα» 4,36 δισ.) καταγράφεται περαιτέρω διόγκωση ύψους 2,64 δισ. ή κατά 65,2%, ως αποτέλεσμα βέβαια των διαδοχικών μέτρων είτε σε φάση κάμψης είτε σε φάση ανάκαμψης της οικονομικής δραστηριότητας.
  • Οι δαπάνες του «τακτικού προϋπολογισμού» (χωρίς το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων) θα περικοπούν στα 48,4 δισ. (από 50,1 δισ. φέτος) ή κατά επιπλέον 1,7 δισ. ευρώ!

Μεταξύ άλλων, για «Ασφάλιση, περίθαλψη, κοινωνική προστασία», προβλέπονται 19,4 δισ. από 21 δισ. φέτος, με περαιτέρω κατακρεούργηση ύψους 700 εκατ.

Χαρακτηριστική είναι και η περίπτωση του ΕΚΑΣ των χαμηλοσυνταξιούχων. Την επόμενη χρονιά προβλέπεται να κατακρεουργηθεί κατά 240 εκατ., φτάνοντας μόλις τα 80 εκατ. ευρώ (από 320 εκατ. φέτος και από 921 εκατ. το 2015!).

  • Φοροληστεία. Μεταξύ άλλων, οι άμεσοι φόροι αναμένεται να «αυγατίσουν» πάνω από 400 εκατ., στα 20,7 δισ. ευρώ. Ειδική βαρύτητα θα έχουν οι έμμεσοι φόροι που φορτώνονται στη λαϊκή κατανάλωση. Συγκεκριμένα, θα φτάσουν τα 27,4 δισ. (από 26,9 δισ. φέτος), με νέα διόγκωση ύψους 500 εκατ. ευρώ. Στο σύνολο η φοροληστεία θα διογκωθεί κατά 900 εκατομμύρια.

Η συνολική μάζα των κάθε είδους κρατικών εσόδων αναμένεται στα 54,2 δισ. (από 52,1 δισ. ευρώ φέτος), με διόγκωση ύψους 2,1 δισ. ευρώ!

«Ευρωπαϊκό Εξάμηνο» 2018

Την ίδια ώρα, η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής διαπιστώνει πως «ο κύκλος για τον συντονισμό της οικονομικής, δημοσιονομικής και κοινωνικής πολιτικής του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου 2018 αρχίζει σε συνθήκες εύρωστης οικονομικής δραστηριότητας στη ζώνη του ευρώ και στην ΕΕ», καλώντας τα κράτη - μέλη «που διατρέχουν κίνδυνο μη συμμόρφωσης με το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης (ΣΣΑ) να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα για να προσαρμόσουν τη δημοσιονομική τους πορεία».

Μάλιστα, η ανάκαμψη του οικονομικού κύκλου κρίνεται ως καλύτερη «ευκαιρία» για την κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής και των αναδιαρθρώσεων, με στόχο την τόνωση της ανταγωνιστικότητας του ευρωπαϊκού κεφαλαίου. Οπως χαρακτηριστικά επισήμανε ο αντιπρόεδρος, Β. Ντομπρόβσκις, «παρά τις μεταρρυθμίσεις των τελευταίων ετών, η Οικονομική και Νομισματική Ενωση παραμένει ατελής», τονίζοντας πως «αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πρέπει να αξιοποιήσουμε την παρούσα ευνοϊκή συγκυρία για να ενισχύσουμε περαιτέρω την ΟΝΕ και για να καταστήσουμε τις οικονομίες μας πιο ανθεκτικές».

Μεταξύ άλλων, η Ευρωπαϊκή Ενωση βάζει στην «κρησάρα» τους προϋπολογισμούς κρατών, όπως:

Για τη Γαλλία, διαπιστώνεται ότι ενέχει κίνδυνο μη συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις για το 2018, δεδομένου ότι η Επιτροπή, στις οικονομικές προβλέψεις του φθινοπώρου 2017, προβλέπει σημαντική απόκλιση με την τιμή αναφοράς για τη μείωση του κρατικού χρέους.

Στην Ιταλία, «το επίμονα υψηλό κρατικό χρέος αποτελεί λόγο ανησυχίας». Οπως τονίζουν, ενημέρωσαν τις αρχές ότι την άνοιξη του 2018 η «Επιτροπή προτίθεται να αξιολογήσει εκ νέου τη συμμόρφωση της Ιταλίας».

Για την Ισπανία, επισημαίνεται πως «οι δημοσιονομικές προσπάθειες είναι αισθητά χαμηλότερες από τις συνιστώμενες».

Σε κάθε περίπτωση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί τα κράτη - μέλη να «προωθήσουν τις επενδύσεις ως μέσο για την υποστήριξη της ανάπτυξης και να αυξήσουν την παραγωγικότητα και τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη (...) με περαιτέρω διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, οι οποίες είναι απαραίτητες για να καταστεί η ευρωπαϊκή οικονομία πιο σταθερή, χωρίς αποκλεισμούς, παραγωγική και ανθεκτική»...


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ