Πέμπτη 26 Ιούλη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΟΑΕΔ
Οργανισμός Αφαίρεσης Εργασιακών Δικαιωμάτων

Τρεις ιδιωτικού δικαίου εταιρίες θα εκπαιδεύουν και θα πουλάνε απασχολήσιμους, ικανούς να προσαρμόζονται στα εκάστοτε κέφια του κάθε εργοδότη

Στην πλήρη σύζευξη του ΟΑΕΔ με τις ανάγκες του μεγάλου κεφαλαίου και στη μετατροπή του σε απόλυτο όργανο στήριξης της αντεργατικής κυβερνητικής πολιτικής, στοχεύει το νομοσχέδιο που παρουσίασε χτες σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Εργασίας για την αναδιάρθρωση του ΟΑΕΔ. Η επιχειρούμενη ριζική αλλαγή του χαρακτήρα του ΟΑΕΔ εξυπηρετεί τη συντελούμενη ανατροπή των εργασιακών σχέσεων, προάγοντας το μοντέλο του «απασχολήσιμου» και του «εφόρου ζωής» εκπαιδευόμενου εργάτη. Επιπλέον, η προβλεπόμενη δημιουργία τριών θυγατρικών εταιριών του ΟΑΕΔ, υπό τη μορφή ανωνύμων εταιριών, σημαίνει ότι επιχειρείται η ιδιωτικοποίηση των λειτουργιών του οργανισμού. Ταυτόχρονα, οι εταιρίες αυτές δε θα μπορούν να ελέγχονται ως προς τη δράση τους και τη λειτουργία τους από τους αρμόδιους κρατικούς μηχανισμούς, δηλαδή από το Δημόσιο Λογιστικό και το Ελεγκτικό Συνέδριο. Το νομοσχέδιο αναμένεται να κατατεθεί στο Β' Θερινό Τμήμα της Βουλής.

Οι εταιρίες αυτές θα ονομάζονται «Υπηρεσία Υποστήριξης Ανθρώπινου Δυναμικού ΑΕ», «Επαγγελματική Κατάρτιση ΑΕ» και «Παρατηρητήριο Απασχόλησης - Ερευνητική - Πληροφορική ΑΕ». Οι υπηρεσίες που καθεμία από αυτές αναλαμβάνουν είναι αντίστοιχα: Οι Εξατομικευμένες Υπηρεσίες Απασχόλησης, η Επαγγελματική Κατάρτιση, η έρευνα και οι μελέτες σχετικές με την αγορά εργασίας. Δηλαδή, θα επιτελούν τις βασικότερες λειτουργίες του Οργανισμού, με αποτέλεσμα την αποδυνάμωση του μητρικού ΟΑΕΔ.

Ιδιαίτερα αποκαλυπτικά των στόχων της επιχειρούμενης αναδιάρθρωσης του ΟΑΕΔ είναι τα άρθρα 1 και 8. Στο άρθρο 1, όπου παρουσιάζονται οι ορισμοί, γίνεται ξεκάθαρο ότι τα πολυδιαφημισμένα «Κέντρα Προώθησης της Απασχόλησης (ΚΠΑ)», που εγκαινιάζει σταδιακά σε όλη τη χώρα το υπουργείο Εργασίας, θα συνεργάζονται με τις επιχειρήσεις, προκειμένου να επιτευχθεί η «σύζευξη της αγοράς με τη ζήτηση εργασίας». Η κύρια μέθοδος που θα χρησιμοποιηθεί από τα ΚΠΑ για την επίτευξη του παραπάνω στόχου, είναι η εξατομικευμένη παρέμβαση που, ουσιαστικά, σημαίνει ότι ο άνεργος θα υποχρεούται να έρχεται σε μια συγκεκριμένη συμφωνία με τον ΟΑΕΔ, με την οποία θα του επιβάλλονται συγκεκριμένοι όροι και τους οποίους θα πρέπει να αποδεχτεί, προκειμένου να πιάσει δουλιά. Η συμφωνία αυτή, που ονομάζεται «Ατομικό σχέδιο δράσης», αποβλέπει όχι στην εξυπηρέτηση των αναγκών του άνεργου ή του εργαζόμενου, αλλά στην απόλυτη προσαρμογή του στις απαιτήσεις και τις ανάγκες των επιχειρήσεων. Αυτό φαίνεται καθαρά και από το άρθρο 8, όπου περιγράφονται οι στόχοι και οι λειτουργίες της εταιρίας «Υπηρεσία Υποστήριξης Ανθρώπινου Δυναμικού ΑΕ». Ανάμεσα στα άλλα, προβλέπεται ότι αυτή η εταιρία θα επιδιώξει να προσανατολίσει επαγγελματικά τον άνεργο με τέτοιο τρόπο, ώστε να συνδυάζονται «τα ατομικά χαρακτηριστικά κάθε ατόμου ικανού προς εργασία με την οικονομική πραγματικότητα και τις σύγχρονες τάσεις και προοπτικές, όπως διαμορφώνονται στις ζητούμενες ειδικότητες και επαγγέλματα».

Συνοπτικά, τόσο ο χαρακτήρας αυτών των εταιριών, που θα λειτουργούν ως ιδιωτικές επιχειρήσεις, όσο και οι μέθοδοι που αυτές θα χρησιμοποιούν, μαρτυρούν ότι η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τους άνεργους ως σύγχρονους σκλάβους και πατώντας στην ανάγκη τους για μια θέση εργασίας, να τους επιβάλλει τους όρους που το μεγάλο κεφάλαιο επιτάσσει. Δηλαδή, την αφαίρεση των όποιων εργασιακών δικαιωμάτων έχουν οι εργαζόμενοι σήμερα.

Ενα άλλο σημαντικό ζήτημα που προκύπτει από τις διατάξεις του νομοσχεδίου είναι ότι από τη στιγμή που αυτές οι εταιρίες είναι ιδιωτικού δικαίου καθίσταται αδύνατος ο δημόσιος κρατικός έλεγχος των δραστηριοτήτων τους. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να υπάρξει πλήρης αδιαφάνεια τόσο ως προς τον τρόπο πρόσληψης του προσωπικού, αλλά και ως προς τις συναλλαγές των εταιριών αυτών με τις ιδιωτικές επιχειρήσεις - είτε πρόκειται για προμήθεια υλικών για τη λειτουργία των θυγατρικών εταιριών, είτε πρόκειται για προγράμματα στα οποία θα συμμετέχουν οι ιδιωτικές επιχειρήσεις και θα επιχορηγούνται από τις ανώνυμες εταιρίες του ΟΑΕΔ.

Ιδιαίτερα για το προσωπικό προβλέπεται η δυνατότητα απόσπασης των υπαλλήλων που μέχρι σήμερα δουλεύουν στον μητρικό ΟΑΕΔ ή παραίτησής τους από αυτόν και πρόσληψης τους στις ανώνυμες εταιρίες. Ομως, όσοι εργαστούν σε αυτές τις εταιρίες θα δουλέψουν με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου και ιδιαίτερα οι εκπαιδευτικοί με συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Με άλλα λόγια εκτός από την αδιαφάνεια που θα σκεπάζει τις διαδικασίες πρόσληψης, θα ανατραπούν πλήρως οι μέχρι σήμερα ισχύουσες εργασιακές σχέσεις.

Επίσης, τα διοικητικά συμβούλια που θα διευθύνουν αυτές τις εταιρίες θα επιφέρουν αύξηση του λειτουργικού κόστους του ΟΑΕΔ και κατά συνέπεια μείωση των κονδυλίων που προορίζονται για την εξυπηρέτηση των ανέργων. Αλλωστε, ο υπουργός όταν ρωτήθηκε για το λειτουργικό κόστος αυτών των ανώνυμων εταιριών απέφυγε να δώσει σαφή απάντηση, ενώ το ίδιο έπραξε όταν ρωτήθηκε για το αν θα αυξηθεί το κονδύλι του κρατικού προϋπολογισμού για τον ΟΑΕΔ και για το αν θα αυξηθούν τα επιδόματα ανεργίας.

Οι εργαζόμενοι απορρίπτουν το νομοσχέδιο

Ο Γ. Παναγόπουλος, αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Υπαλλήλων ΟΑΕΔ και μέλος της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων ΟΑΕΔ αναφερόμενος στο νομοσχέδιο δήλωσε στο «Ρ» ότι «οι εργαζόμενοι στον ΟΑΕΔ εκφράζουμε την πλήρη αντίθεση στο προτεινόμενο νομοσχέδιο. Δε διασφαλίζεται ο δημόσιος και ενιαίος χαρακτήρας του Οργανισμού, η αποτελεσματικότητα και, το σημαντικότερο, δε διασφαλίζεται η διαφάνεια στη διαχείριση των πόρων. Αντίθετα, υποβαθμίζεται ο κοινωνικός του ρόλος, αφού έχουμε εκτιμήσει ότι το τεράστιο κόστος για τη λειτουργία των προτεινόμενων ανωνύμων εταιριών θα αφαιρέσει πόρους από τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους ανέργους». Ενώ ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γ. Κάρδαρης μάς είπε ότι οι εργαζόμενοι θα αντιδράσουν με κάθε μέσο.

Μάλιστα, σε ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία επισημαίνει ότι οι εργαζόμενοι απορρίπτουν το νομοσχέδιο, γιατί ο μητρικός ΟΑΕΔ αφήνεται σε δεύτερη μοίρα και αποδυναμώνεται, ο τρόπος χρηματοδότησης των εταιριών αυτών είναι ασαφής και εξίσου ασαφής είναι και τρόπος ελέγχου αυτών των ανωνύμων εταιριών. Ακόμα υπογραμμίζεται πως δεν προβλέπεται τίποτα για την τύχη των κεκτημένων δικαιωμάτων των υπαλλήλων που θα μείνουν στο μητρικό ΟΑΕΔ.

Το νομοσχέδιο απορρίπτει και η ΑΔΕΔΥ που τονίζει ότι με αυτό το νομοσχέδιο ανατρέπεται ο δημόσιος κοινωνικός χαρακτήρας του ΟΑΕΔ.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ