Πέμπτη 31 Μάρτη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΛΑΪΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ ΤΟΥ ΚΚΕ ΣΕ ΕΡΓΟΤΑΞΙΑ ΤΗΣ ΙΟΝΙΑΣ ΟΔΟΥ
Κάλεσμα σε οργανωμένη πάλη, κόντρα στο φόβο και τη μοιρολατρία

Κλιμάκιο του Κόμματος, με επικεφαλής το βουλευτή του ΚΚΕ Νίκο Μωραΐτη, επισκέφτηκε τα εργοτάξια από το Αντίρριο μέχρι την Αμφιλοχία

Η ανακοίνωση - κάλεσμα του ΚΚΕ για ξεσηκωμό με αιχμή το Ασφαλιστικό μοιράστηκε σε εκατοντάδες οικοδόμους
Η ανακοίνωση - κάλεσμα του ΚΚΕ για ξεσηκωμό με αιχμή το Ασφαλιστικό μοιράστηκε σε εκατοντάδες οικοδόμους
Περιοδεία σε εργοτάξια της Ιόνιας Οδού από το Αντίρριο έως την Αμφιλοχία οργάνωσε την περασμένη Τρίτη η ΤΕ Αιτωλοακαρνανίας του ΚΚΕ, με επικεφαλής το βουλευτή του Κόμματος, Νίκο Μωραΐτη. Ανάλογη περιοδεία είχε γίνει και στις αρχές του Μάρτη από τις ΤΕ Αρτας και Ιωαννίνων, σε εργοτάξια της Ιόνιας σε περιοχές αυτών των δυο νομών.

Οι περιοδείες γίνονται στο πλαίσιο εξόρμησης του Κόμματος, με στόχο να συζητηθεί με τους εργαζόμενους η πολιτική πρόταση διεξόδου του ΚΚΕ και οι θέσεις του για τον κλάδο των Κατασκευών.

Παράλληλα, το ΚΚΕ απευθύνει κάλεσμα στους εργαζόμενους να οργανώσουν την πάλη τους απέναντι στα μέτρα που σχεδιάζει η κυβέρνηση για λογαριασμό του κεφαλαίου σε Ασφαλιστικό, Εργασιακά, Φορολογικό και να συμμετέχουν καθολικά στη 48ωρη απεργία που έχει ήδη κηρυχτεί σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, όταν το αντιασφαλιστικό νομοσχέδιο κατατεθεί στη Βουλή.

Η αγορά διαμορφώνει τα μεροκάματα

Το συνολικό έργο της Ιόνιας Οδού, από το Αντίρριο μέχρι τα Γιάννενα, μήκους 186 χιλιομέτρων, το έχει αναλάβει η ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ ΑΕ και ένα μεγάλο μέρος των εργασιών γίνεται από υπεργολάβους. Η περιοδεία στην περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας ξεκίνησε από το εργοτάξιο του Εύηνου. Σε αυτό απασχολούνται περίπου 600 εργαζόμενοι. Ακολούθησαν το εργοτάξιο Ρίζα, όπου κατασκευάζονται σήραγγες περίπου τριών χιλιομέτρων, και ορισμένα ακόμα εργοτάξια κατά μήκος της κατασκευής έως και την Αμφιλοχία.

Στο εργοτάξιο στην περιοχή Ρίζα
Στο εργοτάξιο στην περιοχή Ρίζα
Παντού, με όποιον εργάτη κι αν μιλούσες, άκουγες για τα πολύ χαμηλά μεροκάματα. Για δουλειές εκτεθειμένες στη σκόνη, στο πολύ κρύο και τη ζέστη, μέσα σε σήραγγες, σε συνθήκες με μεγάλη υγρασία, σε εργασίες με υλικά που μπορεί να προκαλέσουν βλάβη στην υγεία και με βαριά αντικείμενα.

Το μεροκάματο φτάνει - δε φτάνει τα 40 ευρώ καθαρά, όταν το 2009 έφτανε και τα 75 ευρώ. Οπως ειπώθηκε στη διάρκεια της περιοδείας, «υπάρχει μεγάλη ανεργία και γι' αυτό τα μεροκάματα είναι πολύ χαμηλά. Η αγορά ρυθμίζει το μεροκάματο» (και όχι βέβαια οι ανάγκες των εργατών, συμπληρώνουμε εμείς). Αλλωστε, οι ίδιοι που εργάζονται σήμερα, σε λίγους μήνες θα βρεθούν και πάλι αντιμέτωποι με την ανεργία, όταν τα έργα ολοκληρωθούν ή διακοπούν.

Υπεργολαβίες - χρυσάφι

Ομως υπάρχουν και χειρότερα: Τα 40 ευρώ είναι για τους «τυχερούς» που έχουν προσληφθεί απευθείας από τη ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ. Διασχίζοντας το έργο, διαπιστώσαμε ότι ο αριθμός των εργατών που απασχολούνται μέσω υπεργολάβων είναι πολύ μεγάλος. Σε δύο από τα εργοτάξια που επισκέφτηκε το κλιμάκιο του ΚΚΕ, ήταν τουλάχιστον το 50% των εργαζομένων ή θα φτάσει εκεί, «τώρα που ο καιρός θα ανοίξει». Στις υπεργολαβίες απασχολούνται οικοδόμοι, όπως σιδεράδες και καλουπατζήδες.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ μιλά με οικοδόμους εργάτες σε ένα από τα εργοτάξια
Ο βουλευτής του ΚΚΕ μιλά με οικοδόμους εργάτες σε ένα από τα εργοτάξια
Στην ερώτηση «γιατί τόσες υπεργολαβίες;», η απάντηση ήταν σαφής: «Γιατί οι εργολάβοι ρίχνουν τις τιμές για να πάρουν τη δουλειά» και αυτό σημαίνει ότι τσακίζουν τους εργάτες. Μεροκάματα στα 35 ευρώ και λιγότερα, ενώ για ένσημα ούτε τα μισά!

Ακούς τη φράση «ούτε πέντε στα δέκα» και σημαίνει ότι υπεργολάβοι για κάθε δέκα μέρες εργασίας δεν κολλάνε ούτε πέντε ένσημα, ενώ θα έπρεπε να κολλάνε δέκα. Βάζουν τόσα όσα, για να έχουν οι εργάτες που απασχολούν στοιχειώδη Ασφάλιση. Το Εργατικό Κέντρο Αγρινίου έχει επανειλημμένως καταγγείλει την κατάσταση αυτή στο ΙΚΑ, όμως ποτέ δεν έγιναν ουσιαστικοί έλεγχοι.

Στα μεροκάματα πείνας και στην ανασφάλιστη εργασία αθροίζονται τα έξοδα μετακίνησης και διαμονής. Πιο «τυχεροί» είναι οι εργάτες που ο μόνιμος τόπος κατοικίας τους είναι κοντά στο έργο. Κι αυτοί, όμως, έχουν να αντιμετωπίσουν τα έξοδα μετακίνησης από και προς το εργοτάξιο που δουλεύουν.

Αλλά υπάρχουν και εργάτες που «μετανάστευσαν» για να πιάσουν δουλειά. «Το ενοίκιο είναι 150 το μήνα. Μένουμε τέσσερις - πέντε μαζί για να βγάλουμε το ενοίκιο και να μας μείνουν και χρήματα να ζήσουμε και να στείλουμε στις οικογένειές μας» μας είπε ένας νέος σε ηλικία εργάτης, που μαζί με άλλους άφησαν τις οικογένειές τους, φεύγοντας από νομό της Θεσσαλίας, για να μείνουν στην Αιτωλοακαρνανία, αναζητώντας μεροκάματο στα έργα της Ιόνιας Οδού.

Να σπάσει ο φόβος


Μιλώντας στους εργαζόμενους, ο Νίκος Μωραΐτης στάθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη να σπάσει ο φόβος και η μοιρολατρία. Να οργανώσουν οι οικοδόμοι του έργου τον αγώνα τους, να παλέψουν για μεροκάματα, ένσημα και μέτρα για ασφαλή δουλειά στα εργοτάξια.

Να προβληματιστούν για την πρόταση διεξόδου που καταθέτει το ΚΚΕ, κρίνοντας με την ίδια τους την πείρα την πολιτική όλων των άλλων κομμάτων που υπερασπίζονται την καπιταλιστική ανάκαμψη και την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, κοροϊδεύοντας το λαό ότι αυτός είναι ο δρόμος για να καταπολεμηθεί η ανεργία και να αυξηθούν μισθοί και μεροκάματα.

«Να σπάσει ο φόβος, σηκώστε το κεφάλι ψηλά, μην περιμένετε από άλλους να σας σώσουν. Συσπειρωθείτε στα σωματεία, οργανωθείτε και δώστε τη μάχη για τα δικαιώματά σας. Πάρτε μέρος στην απεργία που έρχεται», είπε μεταξύ άλλων ο βουλευτής του ΚΚΕ.


Κορυφή σελίδας

Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org