Πέμπτη 5 Νοέμβρη 2015
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΠΑΜΠΛΟ ΛΑΡΕΝ
Η μυστική λέσχη

Η Χιλή και η τραγική της Ιστορία συνιστούν την προνομιούχα κληρονομιά που θρέφει τον κόσμο του σκηνοθέτη Πάμπλο Λαρέν, ο οποίος και με την τελευταία, δύσκολη, ταινία του, επιβεβαιώνεται ως ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες που εμφανίστηκαν τα τελευταία χρόνια. Το εντυπωσιακό στο σινεμά του Χιλιανού Λαρέν επικεντρώνεται στην ικανότητά του να παρατηρεί τα πράγματα από ένα μη σύνηθες οπτικό σημείο και ταυτόχρονα να είναι στρατευμένος πολιτικά, αλλά και εκλεπτυσμένος σκηνοθέτης, αποφεύγοντας τις κοινοτοπίες της ταινίας «με θέση». Μέσα απ' αυτήν την ασυνήθιστη προοπτική, ο Λαρέν κάνει σινεμά με τρόπο πολιτικό, χωρίς να πνίγεται στη νοσταλγία ή την παράδοση, με προσέγγιση απόλυτα σύγχρονη. Ετσι, μετά το «ΝΟ» (2012), ταινία πάνω στο δημοψήφισμα της δικτατορίας του Πινοσέτ με πρωταγωνιστή τον Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ, ο Λαρέν, μέσα από την ταινία «Η Μυστική λέσχη» (2015), εστιάζει το άγριο βλέμμα του στην Καθολική Εκκλησία, αναδεικνύοντας τη θαυμαστή ιδιότητα ενός σινεμά που θρέφεται από την πολιτική στράτευση, χωρίς να ακυρώνεται μέσα σ' αυτήν η καλλιτεχνική της αξία. Αιχμηρός και πικρός ο Λαρέν, αφηγείται την υποκρισία, με την οποία όλα όσα πρέπει να αλλάξουν παραμένουν ως έχουν. Η ταινία που θίγει τις στρεβλώσεις, τη σιωπή και μυστικότητα, θεμελιώδη συστατικά της Καθολικής Εκκλησίας, προβλήθηκε στο διαγωνιστικό τμήμα στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου στο Βερολίνο.

Σε τι αναφέρεται αλήθεια ο τίτλος της ταινίας; Είναι μήπως το οίκημα - φυλακή, στους πρόποδες του χωριού La Boca που βρέχεται από τον Ειρηνικό, με ένοικους 4 εξόριστους ιερωμένους διαφορετικών ηλικιών και μια καλόγρια, όλοι απόβλητοι, όλοι κατηγορούμενοι για παιδοφιλία, στιγματισμένοι για δεκαετίες από το αμάρτημα, όλοι υποχρεωμένοι να ζουν εκεί εν αναμονή της κολάσεως; Τα αμαρτήματά τους φριχτά, προξένησαν σαστιμάρα στην Εκκλησία που προσπάθησε να τα χώσει κάτω από το χαλί. Οι αμαρτωλοί, με τα ολισθηρά βίτσια, είναι ταυτόχρονα θύματα ενός συστήματος που τους εξουσιάζει, τους ταπεινώνει - χωρίς να τους κρίνει δημόσια - και τους απομακρύνει, τους θέτει σε καραντίνα. Κι αυτοί δεν μετανιώνουν για τα πεπραγμένα τους, αλλά ασχολούνται με την εξάσκηση του καθαρόαιμου σκύλου τους που τους φέρνει λεφτά από τις τοπικές κούρσες σκύλων. Στην ιστορία, υπάρχει κι ένα πραγματικό θύμα - περιφερόμενος καθρέφτης των αμαρτημάτων των ιερωμένων - ένας άνδρας που τρελάθηκε από τη σεξουαλική κακοποίηση που έφηβος υπέστη από έναν παπά, τον πιο κοντινό του άνθρωπο. Μήπως η καινούργια Εκκλησία που εμφανίζεται στο πρόσωπο ενός αυστηρού και αμείλικτου Ιησουίτη, που ερευνώντας, αναδομεί τις σχέσεις εξουσίας και ισορροπίας, είναι διαφορετική; Αλλά και αυτός, με «πεφωτισμένη» ανάκριση παλαιάς λογικής, κρύβει το κεφάλι στην άμμο διατηρώντας τη σιωπή... σ' αυτό το σημείο ξεκινά μια ένταση με διαστάσεις και τόνους θρίλερ... Ο Λαρέν, χρησιμοποιώντας ειρωνεία στα όρια του σαδισμού μακριά από κάθε αμοραλισμό, γελοιοποιεί ουσιαστικά αυτόν που ήρθε να κρίνει και να τιμωρήσει. Αυτός αμαρτάνει περισσότερο από όποιον άλλον.

Αμείλικτη, ειρωνική και νεφελώδης η αφήγηση παίζει με το φως και τη σκιά κατά τρόπο που αυτά τα στοιχεία να συνυπάρχουν και το ένα να διεισδύει στο άλλο. «Η Μυστική λέσχη» παραπέμπει σε μια συνολική αντίληψη του Καθολικισμού που αυτορρυθμίζεται, χωρίς να δέχεται εσωτερικές παρεμβάσεις. Ας πάρουμε την πορεία της ανάκρισης, μιας ψευδαίσθησης ανάκρισης που δεν ψάχνει τη λύση, αλλά το ξεπέρασμα του προβλήματος με διαφορετικές μορφές, οι οποίες προσβλέπουν στη δημιουργία νέας ισορροπίας και νέας στατικότητας.

Με τους: Ρομπέρτο Φαρίας, Αντόνια Ζέγκερς, Αλφρέντο Κάστρο, κ.ά.

Παραγωγή: «El Club», Χιλή (2015)


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ