Για ακόμη μια φορά, το υπουργείο Παιδείας αξιοποιεί ανέξοδες «αλχημείες» για να ξεπεράσει αδιέξοδα της πολιτικής του. Προχωράει στη συγχώνευση σχολείων, στις συμπτύξεις τμημάτων, αλλά και την ανακατανομή του ήδη υπάρχοντος διδακτικού προσωπικού, προκειμένου να εμφανίσει ...πλεονάζον διδακτικό προσωπικό και να «λύσει» τα υπαρκτά προβλήματα της διπλοβάρδιας και της έλλειψης διδακτικού προσωπικού.
Ετσι, το υπουργείο, αντί να ικανοποιήσει το αίτημα για πρόσληψη προσωπικού, αφού στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση τα κενά σε δασκάλους, νηπιαγωγούς και εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων ανέρχονται σε 1.700, με εγκύκλιο στις 21/12/99, που υπογράφει ο υφυπουργός Παιδείας Ι. Ανθόπουλος και απευθύνεται προς όλες τις Διευθύνσεις της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας και ανακοινώνει ότι «τα αιτήματα για χορήγηση πιστώσεων, προκειμένου να προσληφθούν εκπαιδευτικοί, είναι αθεμελίωτα». Ζητά, μάλιστα, στη συγκεκριμένη εγκύκλιο, «να πραγματοποιήθηκαν οι αναγκαίες διορθωτικές κινήσεις, ώστε το διαθέσιμο για διδασκαλία εκπαιδευτικό προσωπικό να αξιοποιηθεί ορθολογικά και τα σχολεία να λειτουργήσουν, χωρίς ελλείψεις και προβλήματα». Με αυτές τις αλχημείες, το υπουργείο Παιδείας προσπάθησε να εμφανίσει πλεονάζον διδακτικό προσωπικό.
Επίσης, με άλλες εγκυκλίους, στις 30/12/99 και 3/12/99, ο υφυπουργός Παιδείας ζητά από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και από τα γραφεία νομαρχών, γραφεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και γραφεία ΤΕΕ, αντίστοιχα, να υποβάλουν προτάσεις για ίδρυση, προαγωγή, υποβιβασμό, καταργήσεις, συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων. Για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, οι προτάσεις πρέπει να υποβληθούν μέχρι τις 20/2/2000 και μέχρι τις 10/2/2000 για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Φυσικά, αυτά τα προωθούμενα μέτρα είναι σε αντίθετη κατεύθυνση με τα αιτήματα του εκπαιδευτικού κινήματος. Αυτό που χρειάζεται για να αναβαθμιστεί πραγματικά η παιδεία είναι μαζικοί διορισμοί από την επετηρίδα, μείωση των μαθητών στα νηπιαγωγεία και στην α` και β` τάξη στους 15 και στις υπόλοιπες τάξεις του δημοτικού στους 20.
Με νέες συγχωνεύσεις - καταργήσεις Γυμνασίων, Ενιαίων Λυκείων, και ΤΕΕ ξεκινά το 2000 η Διεύθυνση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κοζάνης. Με πρόταση, που έχει ήδη καταθέσει στο Νομαρχιακό Συμβούλιο Κοζάνης και την αρμόδια Επιτροπή Παιδείας, ζητά την κατάργηση 5 Γυμνασίων και 3 Ενιαίων Λυκείων, τα οποία στην πλειοψηφία τους βρίσκονται στην περιφέρεια. Αναλυτικά, τα σχολεία που συμπεριλαμβάνονται στην πρόταση του διευθυντή και των προϊσταμένων των γραφείων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κοζάνης, είναι: Το Γυμνασιο του Αγίου Χριστοφόρου, το οποίο συγχωνεύεται με το αντίστοιχο του Ανατολικού. Το Γυμνάσιο Γαλάτειας με το 3ο Γυμνάσιο Πτολεμαΐδας, το Γυμνάσιο Κλείτου με του Καπνοχωρίου, το Γυμνάσιο Λευκοπηγής με αυτό της Αιανής ή με το 4ο Κοζάνης, το Γυμνάσιο Γαλατινής με αυτό της Εράτυρας. Το Ενιαίο Λύκειο Τσοτυλίου με αυτό της Νεάπολης, το Ενιαίο Λύκειο Εράτυρας με αυτό της Σιάτιστας και, τέλος, το Ενιαίο Λύκειο Βελβενδού με το αντίστοιχο των Σερβίων.
Η πρόταση αυτή έχει ξεσηκώσει τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών, όπου προτείνονται οι καταργήσεις σχολείων, ενώ σφοδρή είναι και η αντίδραση του Συλλόγου Καθηγητών του Ενιαίου Λυκείου Βελβενδού, ο οποίος δηλώνει πως το συγκεκριμένο Λύκειο διαθέτει όλα τα κριτήρια ως σχολική μονάδα για να λειτουργήσει, χωρίς να χρειάζεται να συγχωνευτεί με κάποια άλλη. Δεν αντιδρούν, όμως, μόνο οι καθηγητές. Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Βελβενδού έχει συγκαλέσει Λαϊκή Συνέλευση για την ερχόμενη Τετάρτη στις 7.30 το απόγευμα, προκειμένου να αποφασιστούν αγωνιστικές αντιδράσεις.
Την ερχόμενη Τρίτη, θα συνεδριάσει και το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΛΜΕ, για να εκφράσει και την αντίθεση των εκπαιδευτικών στην κλιμακούμενη επιχείρηση συγχωνεύσεων και καταργήσεων σχολικών μονάδων.