Πέμπτη 8 Γενάρη 2015
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΘΕΟΔΟΣΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΥ
Non omnis moriar

Ο τίτλος του σπουδαίου - ακριβώς γιατί είναι ξεκάθαρα ταξικό - ντοκιμαντέρ της Θεοδοσίας Γραμματικού, δανεισμένος από τις Ωδές του κορυφαίου λυρικού της αρχαίας Ρώμης, Οράτιου. «Δεν θα πεθάνω ολάκερος», λέει υπονοώντας ότι «κάτι θα μείνει από μένα»... κάτι σαν μαγιά... Παρακαταθήκη των αυριανών αγώνων της εργατικής τάξης, στην προκειμένη περίπτωση. Ανεξάρτητη παραγωγή της κολεκτίβας «Λοκομοτίβα», χαμηλού προϋπολογισμού. Ολοκληρώθηκε μετά από δύο χρόνια... Τα γυρίσματα, καταγραφή του αγώνα των απεργών στη «Χαλυβουργία Ελλάδος» στον Ασπρόπυργο, βήμα το βήμα. Επί τόπου, στην πύλη του εργοστασίου που μετουσιώθηκε σε φάρο της απεργίας, σε αυθεντική ατμόσφαιρα και ντεκόρ, σε πραγματικό χρόνο, με πραγματικό ήχο και με πρωταγωνιστές πραγματικούς ανθρώπους. Η αισθητά απούσα «δραματοποιημένη αφήγηση» προκύπτει από τα πραγματικά προ-φιλμικά γεγονότα. Και το σημαντικό, ιδεολογικά κείμενο / σχόλιο σε voice over, ρίχνει φως, αναλύει και σκάβει σε βάθος τις θεατές και αθέατες πτυχές του αγώνα, που τον κατέστησαν τόσο ξεχωριστό... Εξάλλου, ο όρος «ντοκιμαντέρ» έχει τις ρίζες του στο λατινικό «docere», που σημαίνει διδάσκω, διαφωτίζω.

Η ταινία με το τραχύ ύφος, ίδιο η αλήθεια, κουβαλά χωρίς άλλο κινηματογραφικές αδυναμίες πρωτότοκου. Ξεχωρίζει, ωστόσο, για την κρυστάλλινη και ασυμβίβαστη πολιτική της θέση, εν μέσω πληθώρας ντοκιμαντέρ που μηρυκάζουν ξανά και ξανά τις κλάψες για την κρίση και την ανεργία και στο διά ταύτα, αδιέξοδο. Η πρώτη δουλειά της Γραμματικού είναι σημαντική, όχι σαν επιτηδευμένη γραφή, όσο σαν τολμηρό εγχείρημα να φθάσουν παντού οι εικόνες, η ατμόσφαιρα, το ήθος των σύγχρονων ταξικών αγώνων, μιας απεργίας που κανείς δεν περίμενε να κρατήσει τόσο, που κανείς δε φανταζόταν τόση αλληλεγγύη από τον κόσμο. Που κανείς δεν περίμενε ότι θα έβγαινε πιο δυνατός από αυτήν τη μάχη... Να τη δείτε!


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ