Πέμπτη 8 Γενάρη 2015
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΕΝΤΒΑΡΝΤ ΜΠΕΡΓΚΕΡ
Jack

Ταινία γερμανικού κοινωνικού ρεαλισμού γυρισμένη σε ένα καλοκαιρινό Βερολίνο... Η πόλη εικονογραφείται σε τόνους χλιαρούς έως εχθρικούς, είναι το έμψυχο υλικό της που τη χρωματίζει έντονα με διαστάσεις αφιλόξενες, άχρωμες, άοσμες, άνοστες και απροσπέλαστες. Η ταινία αποκαλύπτει την πίσω πλευρά της τουριστικής, πολυδιαφημιζόμενης μεγαλούπολης. Αποκαλύπτει το «πού» και «πώς» ζουν οι νέοι άνθρωποι, οι «καθημερινοί» και «αδύναμοι» που άγονται και φέρονται από την πλημμυρίδα των ψευδαισθήσεων που οι δεξαμενές σκέψης του συστήματος βομβαρδίζουν την κοινωνία, με αποτέλεσμα αυτό που βλέπουμε: γενικευμένη απάθεια, ατομικισμό και πλήθος τεχνητών βοηθημάτων για τη «φυγή» απ' αυτήν την πραγματικότητα που όλοι, στη θεωρία, καταδικάζουν. Και η νεαρή Σάνα, ανύπαντρη μητέρα δύο αγοριών, με έντονη ακόμα την ανάγκη να αγαπηθεί, να βρει κάποιον ή κάτι να πιαστεί, ψάχνει ακατάπαυστα, με όποιο κόστος, τον πρίγκιπα... Το ψάξιμο όμως παίρνει χρόνο και καθορίζει τη συμπεριφορά της... Ανίκανη να παίξει το ρόλο της μητέρας, έχει φορτώσει όλο το βάρος των οικογενειακών υποχρεώσεων στο δεκάχρονο γιο της Τζακ που αναγκαστικά εκείνος αποδέχεται. Κι έτσι έχουμε μια χαμένη παιδική ηλικία δίπλα στη χαμένη ταυτότητα της μητέρας. Οταν βλέπεις τη Σάνα να παίζει στο πάρκο με τα δυο της αγόρια θεωρείς ότι βλέπεις μια εικόνα βαθιάς αγάπης. Στην πραγματικότητα, βλέπεις εφηβική ανευθυνότητα και τύψεις...

Η ρεαλιστική κάμερα του Μπέργκερ ακολουθεί το αγόρι συνεχώς, με έναν τρόπο που παραπέμπει σε φυσιοδίφη, θυμίζοντας κάτι από το σινεμά των Νταρντέν, κυρίως στις στιγμές που αφήνεται να «παρασυρθεί» από την τρυφερότητα και τη γλυκύτητα των καταστάσεων μεταξύ των δύο αδελφών. Κατά τα άλλα, η μέγιστη διαφορά είναι ότι ο ρεαλισμός των Νταρντέν δεν είναι περιγραφικός... Στους Βέλγους πίσω από κάθε εικόνα διακρίνονται ξεκάθαρες οικονομικές σχέσεις, σχέσεις εξάρτησης. Ο Μπέργκερ καταφέρνει να αποδώσει μονοσήμαντα τη δυναμική στη σχέση μητέρας και αγοριών. Μπορεί να μην κατορθώνει να κυριαρχήσει με συναισθηματική σαφήνεια και ακρίβεια, ωστόσο η ταινία δεν παύει να αποτελεί ένα ενδιαφέρον δείγμα κοινωνικού κινηματογράφου...

Με τους: Ιβο Πίτζκερ, Γκέοργκ Αρμς, Τζοντίν Τζον, Λουίζ Χέγιερ, κ.ά.

Παραγωγή: «Jack» (2014) Γερμανία.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ