Κυριακή 29 Δεκέμβρη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Διεθνές φεστιβάλ κουκλοθέατρου στην Αθήνα

Μιλά στο «Ριζοσπάστη» η Μαιρηβή Γεωργιάδου για τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία που πήρε το εργαστήρι της

Μια πρωτότυπη και ενδιαφέρουσα διοργάνωση βρίσκεται σε εξέλιξη από τον περασμένο Νοέμβρη. Ο λόγος για το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Κουκλοθέατρου στην Αθήνα με κουκλοπαίχτες από όλο τον κόσμο, που φέρνουν μαζί τους πρωτότυπο θέαμα, παραστάσεις για μικρούς και μεγάλους και εργαστήρια για όσους ασχολούνται με την αγαπημένη και σε μεγάλο βαθμό άγνωστη αυτή τέχνη.

Την πρωτοβουλία είχε το εργαστήρι Μαιρηβή, που από το 1999 «υπηρετεί» την τέχνη του κουκλοθέατρου, ανεβάζοντας δικές του παραγωγές, διοργανώνοντας εργαστήρια και άλλες δραστηριότητες, φιλοξενώντας παραστάσεις άλλων κουκλοθεατρικών θιάσων, καθιερώνοντας μια μόνιμη σκηνή κουκλοθέατρου στο κέντρο της Αθήνας (Σαχτούρη 4 και Σαρρή, Ψυρρή).

«Στόχος μας είναι να μάθει ο κόσμος το κουκλοθέατρο, μία τέχνη "παρεξηγημένη" στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες όπου υπάρχει παράδοση και το τιμούν περισσότερο», σημειώνει μιλώντας στο «Ρ» για την πρωτοβουλία αυτή η δημιουργός του εργαστηρίου, κουκλοπαίχτρια Μαιρηβή Γεωργιάδου. «Πρόκειται για επιλεγμένες και πολύ αξιόλογες παραστάσεις». «Ο κόσμος έχει την ευκαιρία να δει οικονομικά, θιάσους που έρχονται από το εξωτερικό και εμείς προσπαθούμε αυτή η πρωτοβουλία να αντέξει χωρίς οικονομική υποστήριξη. Κάποτε, το υπουργείο Πολιτισμού παρείχε οικονομική υποστήριξη, τώρα δεν έρχεται από πουθενά», σημειώνει μεταξύ άλλων.

Από την παράσταση του Κρατικού Κουκλοθέατρου Βάρνας
Από την παράσταση του Κρατικού Κουκλοθέατρου Βάρνας
Η ίδια εξηγεί ότι φιλοδοξία των διοργανωτών είναι το φεστιβάλ - που θα διαρκέσει μέχρι το Μάη - να φιλοξενεί μία παράσταση από διαφορετικό μέρος του κόσμου κάθε μήνα. Ξεκίνησε το Νοέμβρη με την παράσταση «Ιδιαίτερα πλάσματα» από την Αργεντινή, που συνδύαζε τη μιμική με θέατρο αντικειμένων χωρίς λόγια, σε επτά ανεξάρτητες ποιητικές και κωμικές ιστορίες. Με κούκλες αποτελούμενες από απλά αντικείμενα όπως μπαλόνια, μπαλάκια και πλαστικές σακούλες που συνδέονται στο σώμα του κουκλοπαίκτη, συνθέτοντας φανταστικά πλάσματα και τον κόσμο τους. Συνεχίστηκε το Δεκέμβρη με τον «Μικρό Κόσμο» από την Ισπανία, μια παράσταση με οκτώ παραδοσιακά νούμερα μαριονέτας και ήρωες κλασσικούς χαρακτήρες του τσίρκου και της μποέμ ζωής.

Δίνοντας «ζωή» σε άψυχα αντικείμενα

Επόμενος σταθμός στο φεστιβάλ είναι η παράσταση «folklore fantasies από το Κρατικό Κουκλοθέατρο Βάρνας από τη Βουλγαρία στις 3, 4 και 5 Γενάρη, που απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες. Τέσσερις ηθοποιοί κούκλας εμψυχώνουν αντικείμενα καθημερινής χρήσης, τα μετατρέπουν σε κούκλες, σε εικόνες ανθρώπων και ζώων και προσφέρουν ένα απολαυστικό αποτέλεσμα, σε μία παράσταση που έχει κερδίσει ένα μεγάλο αριθμό εθνικών και διεθνών βραβείων. Χαρακτηριστικό της παράστασης είναι οι γρήγορες εναλλαγές χαρακτήρων και ο αυτοσχεδιασμός από τους κουκλοπαίχτες - ηθοποιούς, σε συνδυασμό με το ρυθμό της παραδοσιακής μουσικής.

Από την παράσταση «Ο ποντικός και η θυγατέρα του»
Από την παράσταση «Ο ποντικός και η θυγατέρα του»
Το Κρατικό Κουκλοθέατρο Βάρνας έχει ανεβάσει πάνω από 270 παραγωγές σε εθνικά και διεθνή Φεστιβάλ, με ευρύ ρεπερτόριο και αξιοποιώντας όλες τις δυνατότητες έκφρασης που έχει το κουκλοθέατρο και στις ίδιες ημερομηνίες με τις παραστάσεις, θα πραγματοποιήσει και εργαστήρι «θεάτρου αντικειμένων» και αυτοσχεδιασμό κουκλοθέατρου με τίτλο: «Η δύναμη της φαντασίας».

Μορφή έκφρασης με μεγάλες δυνατότητες

Μιλώντας για την τέχνη του κουκλοθέατρου σήμερα, η Μαιρηβή Γεωργιάδου λέει ότι «στην Ελλάδα θεωρείται παιδικό, ρηχό, με περιεχόμενο που περιορίζεται σε συμβουλές και απαρχαιωμένα μηνύματα. Είναι κάτι που αντιμετωπίζουμε συνεχώς», σημειώνοντας ότι ίσως υπάρχουν κάποιες παραστάσεις που δικαιολογούν αυτήν την άποψη. Ωστόσο, δηλώνει ότι «έχουν γίνει μεγάλα βήματα και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, το κουκλοθέατρο γίνεται μια τέχνη για μικρούς και μεγάλους, υπάρχουν ακόμα και παραστάσεις μόνο για ενήλικες. Εχει ξεφύγει από τις γαντόκουκλες που δίνουν συμβουλές», σημειώνει χαρακτηριστικά.

«Το κουκλοθέατρο το ξεχωρίζει η δύναμη που έχει η κούκλα στα παιδιά. Ενας λόγος παραπάνω είναι ότι η κούκλα είναι μικρή, κοντά στο μέγεθος τους, είναι ταυτόχρονα έμψυχο και άψυχο. Το ότι κάτι άψυχο ξαφνικά ζωντανεύει και είναι κάτι πολύ γνώριμο στο παιδί. Τα παιδιά αυτό το κάνουν, πιάνουν αντικείμενα και τα ζωντανεύουν. Το κουκλοθέατρο είναι κοντά στην παιδική κατανόηση». «Από εκεί και πέρα, το αν θα μας απογοητεύσει, είναι και υπόθεση της παράστασης και του κουκλοπαίχτη».

Σημειώνει, πάντως, ότι «τα τελευταία χρόνια υπήρξε μία καλή ανταπόκριση κυρίως από σχολεία, γιατί οι εκπαιδευτικοί δείχνουν να έχουν καταλάβει το ρόλο που μπορεί να παίξει, σαν εργαλείο. Βέβαια, τώρα και λόγω της οικονομικής κατάστασης, τα οικονομικά της οικογένειας έχει περιοριστεί πολύ» σημειώνει, και παρόλο που τα εισιτήρια έχουν φθηνύνει, ο κόσμος αδυνατεί να παρακολουθήσει ο ίδιος ή να πάει τα παιδιά του σε κάποια παράσταση.


Μαρίνα ΚΑΛΛΙΓΕΡΗ


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ