Πέμπτη 6 Ιούνη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΝΟΕΜΙ ΛΟΦΣΚΙ
Γλυκά μας λάθη

Η γενεσιουργός ιδέα της πέμπτης μεγάλου μήκους ταινίας της 48χρονης Γαλλίδας Νοεμί Λοφσκί - που έχει τον πλήρη έλεγχο του κινηματογραφικού της εγχειρήματος ως σεναριογράφος, ερμηνεύτρια του πρωταγωνιστικού χαρακτήρα και σκηνοθέτης - παραπέμπει κατευθείαν σε εκείνη της ταινίας του Φ. Φ. Κόπολα του 1986, «Η ΠΕΓΚΥ ΣΟΥ ΠΑΝΤΡΕΥΤΗΚΕ» που είχε να κάνει με το τι θα άλλαζε, τι θα διόρθωνε κάποιος, αν επέστρεφε πίσω στο χρόνο και ξαναζούσε τη ζωή του. Ετσι, η ιδέα της ιστορίας της Λοφσκί μπορεί να μην εμφανίζεται πρωτότυπη, ωστόσο δεν μπορεί να γίνει λόγος και για ριμέικ. Εξάλλου η (άγνωστη σε μας) Λοφσκί με το «σινεμά δημιουργού» απόδειξε ότι κινείται σε πλαίσιο πολύ προσωπικής θεματικής και στιλ. Το πολύχρωμο, γοητευτικά πολυτάραχο - αλλά μονοδιάστατο και γι' αυτό κουραστικό - νοσταλγικό ταξίδι στο χρόνο, μια ευρηματική κωμωδία κάπου συγκινητικά ανθρώπινη, κάπου αστεία και υπερβολική δεν πέφτει ποτέ στο γελοίο.

Η σαραντάχρονη, αποτυχημένη Καμίγ πνίγει την κατάθλιψή της στο ποτό. Σαν ηθοποιός έχει ξεπέσει σε εξευτελιστικά μικρορολάκια (κι αυτά σπάνια) και σαν γυναίκα, εξαναγκάζεται να αποδεχθεί το τέλος της «ιστορίας» με τον άνδρα της Ερίκ. Ο μεγάλος έρωτας της ζωής της από τα μαθητικά θρανία, την εγκαταλείπει μετά από 25 χρόνια, για κάποια νεότερη. Τη βραδιά του ρεβεγιόν, η Καμίγ πίνει τόσο που πέφτει «ξερή» από το αλκοόλ. Ξυπνώντας, έχει γυρίσει 25 χρόνια πίσω στην καρδιά της εφηβείας της, σε μια κομβική χρονιά... τη χρονιά που ερωτεύτηκε κεραυνοβόλα τον Ερίκ, που έμεινε έγκυος στην κόρη της και που πέθανε η μητέρα της. Το ερώτημα για την Καμίγ μπαίνει ως εξής: Τώρα που έχει πια «δει» το τέλος της ιστορίας, τώρα που γνωρίζει τι θα γίνει 25 χρόνια αργότερα, θα μπορούσε, επιστρέφοντας πίσω στο χρόνο, στο σημείο εκκίνησης των πραγμάτων, να (ξανα)ερωτευθεί τον Ερίκ;

Στην υπαρξιακή αλλά καθόλου μεταφυσική ταινία της η Λοφσκί στοχεύει στο συναίσθημα και μόνο και ξαναστήνει το παρελθόν που συνίσταται από επιλεγμένες, ανεξίτηλες μνήμες και αναμνήσεις, σαν κάτι πολύτιμο, με σεβασμό, συγκίνηση, ρομαντισμό και την ευαισθησία αυτού που το βίωσε ολόπλευρα, για να αρχίσει μετά την αποδόμησή του, κομμάτι κομμάτι.

Η Καμίγ ανθρώπινη, ξεροκέφαλη και εύθραυστη, επαναπροσδιορίζει τη σχέση της με το χρόνο ο οποίος με την ιδιότητα της σταθεράς διαπερνά, με «πηγαινέλα» όλη την ταινία και βυθίζεται σε μια υπαρξιακή δίνη. Η Καμίγ χαϊδεύει με χάρη το συναίσθημα της απώλειας. Αγγίζει τα τραύματά της με πικρό χιούμορ, οδυνηρή νοσταλγία και ελπίδες εξανεμισμένες. Την ταινία που ρέει ανεμπόδιστα, διαπερνά πέρα ως πέρα μια μελαγχολική φαντασία και μια γλυκιά αυθάδεια που χαρακτηρίζει τη δεύτερη αυτή ευκαιρία για την Καμίγ, να ξαναζήσει όπως εκείνη θα ήθελε την ήδη βιωμένη της ζωή. Να λειτουργεί ταυτόχρονα και σαν σκηνοθέτης, αλλά και σαν ηθοποιός σε αυτή τη ζωή...

Το πραγματικά ευρηματικό στοιχείο της ταινίας συνίσταται στο ότι, παρά την επιστροφή στο παρελθόν, οι πρωταγωνιστικοί χαρακτήρες Καμίγ και Ερίκ που συνιστούν το επίκεντρο της ιστορίας, διατηρούν τη σημερινή τους όψη. Αντιμετωπίζουν τις προ 25ετίας καταστάσεις μέσα από ένα σημερινό πρίσμα...

Παίζουν: Νοεμί Λοφσκί, Σαμίρ Γκεσμί, Γιολάντ Μορό, Ζαν-Πιερ Λεό, Ντενίς Πονταλιντές, Ματιέ Αμαλρίκ κ.ά.

Παραγωγή: Γαλλία (2012).


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ