Πέμπτη 18 Γενάρη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 31
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
«Το ΕΚΑΒ δε σκοτώνει, σκοτώνεται»

Ξέσπασμα των γιατρών  και των εργαζομένων  για την προσπάθεια απαξίωσης του ΕΚΑΒ: «Αυτό που κάνουμε το θεωρούμε ιερό», έλεγαν χτες

Εκρηκτικό ήταν το κλίμα που επικρατούσε χθες στο ΕΚΑΒ. Η αδυναμία των πέντε (!) γιατρών που απόμειναν στο ΕΚΑΒ να αντιμετωπίσουν τα περιστατικά απ' όλη την Ελλάδα, οι πιέσεις και παρεμβολές πάσης φύσεως που δέχονται στο έργο τους οι εργαζόμενοι του κέντρου, οι ανασφαλείς συνθήκες των πτήσεων στις αεροδιακομιδές, η ψυχολογική πίεση απ' την πτώση του ελικοπτέρου, σε συνδυασμό με την ολέθρια πολιτική της κυβέρνησης, έχουν οδηγήσει σε αδιέξοδο.

Το εκρηκτικό σκηνικό που επικρατούσε τις τελευταίες μέρες συμπληρώθηκε από τη διόγκωση του γεγονότος των παραιτήσεων δυο γιατρών του ΕΚΑΒ, αλλά και των φημών για την άρνησή τους να συνεχίσουν τις αερομεταφορές. Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, προχτές το βράδυ ήρθε και η τηλεοπτική εκπομπή του «Αλτερ» με την εκπομπή του Νάσου Αθανασίου «Ντε φάκτο», με θέμα την κατάσταση που επικρατεί στο ΕΚΑΒ, όπου παρενέβη ο βουλευτής Σάμου του ΠΑΣΟΚ Πυθαγόρας Βαρδίκος, ο οποίος ...ζήτησε από τους γιατρούς του ΕΚΑΒ να φροντίσουν, ώστε να γίνει η αερομεταφορά δυο ασθενών από τη Σάμο - ενός 16χρονου με κρανιοεγκεφαλική κάκωση και ενός 33χρονου με ανεύρυσμα.

Η μεταφορά των ασθενών έγινε με C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς ...το θέμα «της άρνησης» - όπως παρουσιάστηκε στη συγκεκριμένη εκπομπή - των εργαζομένων του ΕΚΑΒ να φροντίσουν για τη μεταφορά των ασθενών, φάνηκε να διευθετείται με παρέμβαση του υφυπουργού Εθνικής Αμυνας Δ. Αποστολάκη.

Ολα αυτά βάρυναν ακόμα πιο πολύ την ψυχολογία των γιατρών και των εργαζομένων στο ΕΚΑΒ. Με όση ψυχραιμία τους απέμεινε - και μέσα στη θλίψη για τους αγνοούμενους συναδέλφους τους - προσπαθούσαν να τεκμηριώσουν με επιστημονικό τρόπο το πλαίσιο μιας αερομεταφοράς: «Η μεταφορά των δυο ασθενών έγινε τελικά με το C-130, γιατί απαγορεύεται η μεταφορά ασθενών με εγκεφαλικά προβλήματα με ελικόπτερο, καθώς πρέπει να γίνεται με αεροπλάνα που διαθέτουν συμπιεζόμενη καμπίνα», τόνισαν χθες οι γιατροί του ΕΚΑΒ Γιώργος Χαμαλάκης και Ανιέλλα Μαριόλα.

«Το πρόγραμμα του ΕΚΑΒ για το Γενάρη βγήκε το Δεκέμβρη και σύμφωνα με αυτό, χθες (σ.σ προχθές) ήταν υπεύθυνοι για τις αεροδιακομιδές η Σοφία Μπεφόν και εγώ. Η Σ. Μπεφόν δυστυχώς αγνοείται, εγώ έχω παραιτηθεί από αυτή τη διαδικασία, άρα σύμφωνα με το πρόγραμμα δεν ήταν κανένας στις αεροδιακομιδές. Η διεύθυνση του ΕΚΑΒ δεν άλλαξε το πρόγραμμα, παρόλο που γνώριζε το πρόβλημα. Εγώ, όμως, ρωτάω: Ποιος θα μπορούσε να την αντικαταστήσει;», είπε ο Γ. Χαμαλάκης.

«Ποιο από τα δυο περιστατικά χθες (σ.σ προχθές) ήταν επείγον για άμεση αερομεταφορά; Το επισκληρίδιο αιμάτωμα που ...μπορεί να χρειαζόταν χειρουργική επέμβαση το επόμενο εικοσιτετράωρο, ή ο εγκεφαλικά νεκρός ασθενής; Υπήρχαν αξονικές και για τα δυο περιστατικά. Ηταν πλήρως διαγνωσμένα. Κανένα από τα δυο δεν ήταν επείγον», εξηγούσε η Α. Μαριόλα.

«Γιατί η επέμβαση του βουλευτή;», αναρωτήθηκε η Α. Μαριόλα, για να συμπληρώσει: «Ηταν αναγκαία η αερομεταφορά, αλλά όχι επείγουσα. Θα πρέπει να διαχωρίσουμε τις δυο καταστάσεις. Αλλο η αναγκαία γιατί το νοσοκομείο της Σάμου δεν έχει μονάδα να υποστηρίξει το διασωληνωμένο. Εχει, όμως, Μπένετ για να τον κρατήσει, μέχρις ότου οι συνθήκες επιτρέψουν την αερομεταφορά του σε κάποια μονάδα της Αθήνας. Δεν αλλάζει το προσδόκιμο επιβίωσης και στα δυο περιστατικά. Κανένα δεν έχρηζε άμεσης αερομεταφοράς».

Εμφραγμα στην υπηρεσία

«Το 2000 κάναμε 3.000 αεροδιακομιδές και ήμασταν εννέα γιατροί. Με μια απλή μαθηματική πράξη καταλαβαίνει κανείς το φόρτο και το έργο που κάνει ο καθένας μας», είπε ο Γ. Χαμαλάκης, πρώην υπεύθυνος του Τμήματος Αεροδιακομιδών και προειδοποίησε: «Κάθε χρόνο οι αεροδιακομιδές αυξάνονται κατά 500 περίπου, σίγουρα λοιπόν και στατιστικά, το 2001 θα έχουμε 3.500 αεροδιακομιδές. Εάν τις διαιρέσουμε με έναν αριθμό πέντε, έξι, εφτά γιατρών, νομίζετε ότι μπορούν να βγουν; Αν σας πω ότι αυτή τη στιγμή κάποια άτομα θα πεθάνουν, γιατί δεν μπορεί να βγει αυτό το έργο, θα είμαι μάντης κακών;».

«Εκτός από τα επείγοντα, βουλώνουμε όλες τις τρύπες του ΕΣΥ», τόνισε στο «Ρ» η Α. Μαριόλα, η οποία εργάζεται εδώ και εφτά χρόνια στις αεροδιακομιδές του ΕΚΑΒ και αναφέρθηκε στις ελλείψεις προσωπικού στο ΕΚΑΒ.

«Τον Οκτώβριο ήμασταν οχτώ γιατροί του ΕΚΑΒ, οι οποίοι καλύπταμε τις αεροδιακομιδές των ελικοπτέρων της Αθήνας και το ένα ελικόπτερο Μυτιλήνης. Υπήρχε, επίσης, ένας γιατρός στο ελικόπτερο της Ρόδου, ο οποίος δούλευε όλο το μήνα ανελλιπώς. Τον περασμένο Νοέμβριο, ο συνάδελφος του ελικοπτέρου της Μυτιλήνης Τ. Κωστόπουλος έπαθε οξύ έμφραγμα και κατέληξε. Με το θάνατο της Σ. Μπεφόν και τις δυο παραιτήσεις απομείναμε πέντε γιατροί!», υπογράμμισε η Α. Μαριόλα.

«Το ζήτημα είναι να μπουν κανόνες για το τι είναι επείγον, πώς πρέπει να γίνονται οι αεροδιακομιδές», τόνισε ο Γ. Χαμαλάκης και αναφέρθηκε στο πόρισμα των ελεγκτών δημόσιας διοίκησης που έγινε πριν δυο χρόνια με διαταγή του υπουργείου Υγείας, στο οποίο οριζόταν θεσμικό πλαίσιο για τις αεροδιακομιδές, αλλά «έμεινε στα συρτάρια».

«Το ΕΚΑΒ δε σκοτώνει, σκοτώνεται», είπε η Α. Μαριόλα για να ακολουθήσει χείμαρρος η αγανάκτηση και το παράπονο: «Εφτά χρόνια γυρνάω όλη την Ελλάδα, ήμουνα η μόνη που την επόμενη μέρα του ατυχήματος πήρα το ελικόπτερο του ΕΚΑΒ, με πολύ κακή ψυχολογία και έφτασα στα βράχια της Αμοργού. Πού είναι όλοι αυτοί οι Ελληνες που χρωστούν τη ζωή τους σ' εμάς; Γιατί κανένας δε βγήκε να πει μια κουβέντα; Ποιος με υποχρεώνει να το κάνω αυτό που κάνω; Το εφταχίλιαρο που μου δίνει η ελληνική πολιτεία; Δεν υπάρχει κανένα κίνητρο για να κάνω αυτό που κάνω, πέρα από το γεγονός ότι το θεωρώ ιερό. Γιατί εσείς ξεφτιλίζετε κάτι που εγώ το θεωρώ ιερό; Γιατί κανείς δε στάθηκε να πει το ιερό του έργου;».

Οσον αφορά το γιατί τη μέρα της μοιραίας πτήσης δεν ειδοποιήθηκε το ελικόπτερο της Ρόδου για τη μεταφορά του ασθενή από την Πάτμο, παρόλο που στάθμευε στο νοσοκομείο της Ρόδου, η Α. Μαριόλα έδωσε την απάντηση: «Ο γιατρός της Ρόδου, ο οποίος από τον Οκτώβρη κάλυπτε όλο το μήνα όλη την περιοχή της Δωδεκανήσου, είχε πάρει ρεπό και δεν υπήρχε κανείς να τον αντικαταστήσει. Πώς να δουλέψεις ασταμάτητα τόσες μέρες χωρίς ξεκούραση;».

«Επί 10 χρόνια γίνονταν οι αερομεταφορές με την "Ολυμπιακή", με τους έμπειρους πιλότους που μας γνώριζαν και τους γνωρίζαμε και δεν είχαμε κανένα πρόβλημα. Μετά όμως, δώσανε την πτητική ευθύνη σε ιταλική εταιρία, γιατί ήταν φτηνότερη και να τα αποτελέσματα», τόνισε αγανακτισμένος ο διασώστης του ΕΚΑΒ Ανδρέας Τουλούπης.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ανεπάρκειες που οδηγούν σε τραγωδίες(2003-10-26 00:00:00.0)
Ενιαίος Φορέας χωρίς διαμορφωμένο πλαίσιο(2003-02-14 00:00:00.0)
Τα κέρδη στέλνουν ανθρώπους στον πάτο της θάλασσας(2003-02-13 00:00:00.0)
Η ιδιωτικοποίηση κόβει τα φτερά(2002-11-22 00:00:00.0)
Απεργία ενάντια στην επιχείρηση εκχώρησης(2002-11-12 00:00:00.0)
Σε «τυφλή πορεία» ιδιωτικοποίησης(2002-11-10 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ