Πέμπτη 13 Γενάρη 2011
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 30
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΓΙΑΝ ΧΡΕΜΠΕΚ
Κάθε ψέμα κρύβει μια αλήθεια

Ενώ ο Δανός Βίντερμπεργκ και ο ισπανοθρεμμένος Ινιάριτου από το Μεξικό πραγματεύονται όχι απλά υπαρκτά και καθημερινά θέματα, αλλά με το ρυθμό που τρέχουν, υπερεπείγοντα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα του παρόντος, ο Τσέχος Γιαν Χρεμπέκ, με έναν ιδιαίτερα έξυπνο τρόπο τα παρακάμπτει όλα αυτά και κάνει μια ταινία στα χνάρια της γερμανικής «Οι ζωές των άλλων». Εδώ, η τέταρτη εξουσία επαναφέρει στην επιφάνεια ένα ανούσιο πλέον θέμα που η εμφάνισή του και μόνο υποχρεώνει σε σκέψεις και ερωτηματικά ως προς τους στόχους της κινηματογραφικής αυτής παραγωγής. Σε ποιους αποδέκτες απευθύνεται πρωτίστως η ταινία: Απευθύνεται, κατά πρώτο και κύριο λόγο, στα διεθνή φεστιβάλ και τις αγορές του εξωτερικού ή κύρια στην εσωτερική - της χώρας - αγορά; Εάν συμβαίνει το πρώτο, η ταινία ακολουθεί τη σίγουρη, εμπορευματικά - κι όχι μόνο - κερδοφόρα πεπατημένη ως προς τα διεθνή φεστιβάλ και αγορές. Εάν τώρα ισχύει το δεύτερο, εάν δηλαδή το ενδιαφέρον συγκεντρώνεται πρωτίστως στην εσωτερική αγορά, τότε μάλλον υποδηλώνεται ότι υπάρχει μια κοινωνία που βράζει, ειδικά όταν παράγονται ταινίες που τείνουν να συμψηφίζουν και να διαπραγματεύονται το κακό, το καλό και το άσχημο.

Ο Χρεμπέκ, μας λέει ότι οι παρουσιαζόμενες ως ιδεολογικές αντιθέσεις βασίζονται πολύ συχνά σε προσωπικές κυρίως αντιθέσεις και αντιπαραθέσεις, οι οποίες αποδεικνύονται ότι - κατά περίπτωση - μπορούν να μετουσιωθούν σε συγκρούσεις με πολιτικές και ιδεολογικές διαστάσεις. Ας δώσουμε λοιπόν τέλος στην αντιπαράθεση και ας προβούμε σε «εθνική» συμφιλίωση με συνοπτικές διαδικασίες, προτρέπει η συγκεκριμένη ταινία... Ας μην ξεχνάμε ότι αποδίδεται αφειδώς άφεση αμαρτιών σε όσους εκ των «κατηγορουμένων» για συμμετοχή και σύμπραξη με το κομμουνιστικό καθεστώς, αναγνωρίσουν ως έγκλημα την όποια συνεργασία τους και ομολογήσουν, εκλιπαρώντας δημόσια τη συγνώμη. Σήμερα πια, μετά την ανατροπή του σοσιαλισμού και την πλήρη αποκάλυψη της απάνθρωπης βαρβαρότητας του καπιταλισμού, όλες αυτές οι ταινίες, εκτός από έναν καλό τεχνικά κινηματογράφο, κάτι που χρωστάνε στο σοσιαλιστικό τους παρελθόν, δεν είναι παρά σαχλές και κουραστικές, πολύ «δήθεν»... Εφιστούμε την προσοχή σας στο «βάθος» της παρουσίασης/ανάλυσης του θέματος, των προβληματισμών και των διαλόγων της ταινίας. Θα ανακαλύψετε ότι είναι φτιαγμένο για ευρύ καταναλωτικό κοινό που έχει εξοστρακίσει από το DNA του την πολιτική γνώση και σκέψη. Αλήθεια, είναι το σήμερα στην Τσεχία τόσο άψογο για τον δημοκράτη Χρεμπέκ, ώστε να μην τον απασχολεί η καταγγελία των ισχυουσών φασιστικών απαγορεύσεων λόγου, συμβόλων ακόμη και της οργάνωσης της Κομμουνιστικής Νεολαίας και άλλα συναφή; Μάλλον η ευαισθησία του Χρεμπέκ εστιάζεται στο πώς θα προετοιμάσει την πανηγυρική του είσοδο στη χολιγουντιανή βιομηχανία - σαν τον Γερμανό φον Ντόνερσμαρκ - για μια επόμενη ταινία της Αντζελίνα Τζολί...

Παίζουν: Λένκα Βλασάκοβα, Μάρτιν Χούμπα, Ντανιέλα Κολαρόβα, Μίλαν Μικουλτσίκ, Πέτρα Χρεμπίτσκοβα κ.ά.

Παραγωγή: Τσεχία (2009).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ