Το 2005 οι Φαμπρίτσιο Λαουρέντι και Τζιανφράνκο Νορέλι έφεραν στο φως το «Μυστικό του Μουσολίνι», με ένα ντοκιμαντέρ, στα πλαίσια της σειράς «Η Μεγάλη Ιστορία». Την ίδια χρονιά ο δημοσιογράφος Μάρκο Τζένι και την επόμενη, το 2006, ο επίσης δημοσιογράφος Αλφρέντο Πιερόνι δημοσίευσαν αντίστοιχα λεπτομερείς έρευνές τους πάνω στο ίδιο θέμα, με τίτλο «Η Σύζυγος του Μουσολίνι» ο πρώτος και «Ο μυστικός γιος του Ντούτσε» ο δεύτερος. Στην ζωή του Μουσολίνι υπήρξε όντως ένα σκανδαλώδες μυστικό. Μια (έξτρα) σύζυγος, η Ιντα Νταλσέρ κι ένας πρωτότοκος γιος, ο Μπενίτο Αλμπίνο που ο δικτάτορας θα αναγνωρίσει αρχικά αλλά μετά θα διαψεύσει. Με την άνοδο του Μουσολίνι στην εξουσία, οι μηχανισμοί του εξαπολύουν επιχειρήσεις απόσβεσης οποιουδήποτε ίχνους θα μπορούσε να συνδέσει την Νταλσέρ με τον Ντούτσε. Για το καθεστώς, η Νταλσέρ και ο γιος της - που απαιτούν με κάθε τρόπο να αναγνωριστούν ως νόμιμη σύζυγος και τέκνο του Μουσολίνι - συνιστούν απειλή άρα επιβάλλεται να εγκλεισθούν σε (διαφορετικά) ψυχιατρικά ιδρύματα όπου και πεθαίνουν το 1937 η Νταλσέρ, το 1942 ο Μπενίτο Αλμπίνο, μακριά από τους δικούς τους και όσους είχαν γνώση του γεγονότος... Ο Μάρκο Μπελόκιο ξεκαθάρισε εξαρχής ότι αυτό που τον συνάρπασε ήταν η Ιντα Νταλσέρ και η απόλυτη άρνησή της για κάθε είδος συμβιβασμού και ακόμη, ότι δεν σκόπευε να παρουσιάσει την αχρειότητα του φασιστικού καθεστώτος. Το στοίχημα βέβαια παιζόταν για τον τρόπο, με τον οποίο ο Μπελόκιο στο υπαρξιακό αυτό μελόδραμα θα χειριζόταν όχι μόνο την ιστορία της Ιντα Νταλσέρ που προσφέρθηκε, σαν πρώτο σκαλοπάτι, στην πολιτική άνοδο του Μουσολίνι αλλά και τον ίδιο τον Ντούτσε, στα τριάντα χρόνια σημαντικής ιστορίας της χώρας.
Πάντως, είναι λυπηρό να χρησιμοποιείται πια η περίοδος του φασισμού σαν σκηνογραφικό και μόνο φόντο, όταν διαπιστώνεται ότι όσο κι αν εξερευνήθηκε κινηματογραφικά, εν τούτοις παραμένουν ανείπωτα, πολλά και ουσιαστικά ακόμα, για το εύρος και την έκταση της θηριωδίας των μελανοχιτώνων. Η Ιστορία ξετυλίγεται κάπου στο βάθος, μέσα από ενσωματωμένο οπτικό υλικό της εποχής, από τα αρχεία του Ινστιτούτου Luce, παρατίθεται δε υπό μορφή «ειδήσεων σε τίτλους» κι εμπεριέχει πληροφορίες πολιτισμικής τάξης όπως, αρχιτεκτονήματα της εποχής του φασισμού, αναφορές στον φουτουρισμό και ακόμη ένα εξεζητημένο στιλ «γραμματοσειράς» στους τίτλους της αρχής που παραπέμπει σαφώς στην φασιστική αισθητική. Πέρα από την διάφανη ερμηνεία της Τζοβάνα Μετζοτζόρνο στον ρόλο της Νταλσέρ - τραγικότητα ή μανία; - η ταινία δεν πείθει ότι συνιστά σπουδαίο επίτευγμα. Τουναντίον...
Παίζουν: Τζοβάνα Μετζοτζόρνο, Φιλίπο Τίμι κ.ά.
Παραγωγή: Ιταλία, Γαλλία (2009).