Τετάρτη 1 Απρίλη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΛΙΑΝΙΚΕΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ
Καθίζηση 10,8% το Γενάρη

Διαστάσεις καθίζησης παρουσιάζουν οι λιανικές πωλήσεις, καθώς από τη μέτρηση του όγκου τους (αποπληθωρισμένη αξία) το μήνα Γενάρη 2009 προς Γενάρη 2008 προκύπτει μείωση 10,8%. Να σημειώσουμε ότι τον ίδιο μήνα μεγάλη πτώση (-12,6%) εμφάνισε και η βιομηχανική μεταποιητική παραγωγή.

Τα δύο αυτά στοιχεία εκπέμπουν ισχυρό σήμα κινδύνου ότι η κρίση πλησιάζει όλο και πιο απειλητικά την ελληνική οικονομία. Τα προκλητικά μέτρα στήριξης του μονοπωλιακού κεφαλαίου (ενίσχυση των τραπεζών με 28 δισ. ευρώ, προγράμματα στήριξης εξαγωγικών μονοπωλίων, εξαγγελίες για μέτρα στήριξης των εισαγωγέων αυτοκινήτων) εμφανίζονται αδύναμα να αντιμετωπίσουν την επελαύνουσα οικονομική κρίση.

Τα ίδια τα στοιχεία καταδεικνύουν ότι η αγοραστική δύναμη των εργαζομένων, ευρύτερα των λαϊκών στρωμάτων, λόγω της εφαρμογής των διαχρονικών πολιτικών λιτότητας, έχει πιάσει πάτο. Από την άλλη, η ταχύτατη πτώση της λαϊκής κατανάλωσης σηματοδοτεί αρνητικές εξελίξεις για την πορεία του ΑΕΠ, καθώς η αύξηση της κατανάλωσης - η οποία στηρίχτηκε και από τον τραπεζικό δανεισμό - αποτελούσε τα τελευταία χρόνια τον πιο ισχυρό παράγοντα της ανοδικής πορείας του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος. Υποχώρηση του ΑΕΠ σημαίνει μείωση των επενδύσεων και των εξαγωγών, κάτι που αναπόδραστα θα επηρεάσει αρνητικά την απασχόληση και τα επίπεδα της ανεργίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, ο κύκλος εργασιών στο λιανικό εμπόριο το Γενάρη του 2009, σε σχέση με το Γενάρη του 2008, εμφάνισε μείωση 10%, έναντι αύξησης 12,4% που σημειώθηκε πέρσι. Η μεγάλη αυτή μείωση οφείλεται και στο γεγονός ότι ο αναθεωρημένος δείκτης του κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο περιλαμβάνει πλέον και τα καύσιμα και λιπαντικά των αυτοκινήτων. Χωρίς αυτά, η πτώση των πωλήσεων περιορίζεται στο 2,7%. Από τη μέτρηση του όγκου λιανικών πωλήσεων (πρόκειται για τον αποπληθωρισμένο δείκτη του κύκλου εργασιών) προκύπτει μείωση (10,8%) (5,8% χωρίς τα καύσιμα - λιπαντικά), έναντι αύξησης 8,2% που είχε παρουσιάσει την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Από τις επιμέρους κατηγορίες καταστημάτων, στο διάστημα Γενάρη 2009 προς Γενάρη 2008, προκύπτει η ακόλουθη εικόνα:

  • Τα καταστήματα τροφίμων - ποτών - καπνού σημείωσαν αύξηση 2,3%.
  • Τα πολυκαταστήματα 5,8%.
  • Τα καταστήματα φαρμακευτικών - καλλυντικών 2,1%.
  • Τα καταστήματα ένδυσης - υπόδησης 12,1%.

Αντίθετα μείωση εμφάνισαν:

  • Τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων (σούπερ μάρκετ) 4,9%.
  • Τα καταστήματα επίπλων - ηλεκτρικών ειδών - οικιακού εξοπλισμού 15,5%.
  • Τα καταστήματα βιβλίων - χαρτικών 24,8%.
  • Τα καταστήματα καυσίμων - λιπαντικών 38,1%.

Κορυφή σελίδας
Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ