Μεγάλη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, στις 14 Νοέμβρη, στην Αίθουσα Συνεδρίων του ΚΚΕ, στον Περισσό, με έργα Σοστακόβιτς, Ξένου και Θεοδωράκη και ελεύθερη είσοδο
Η σπουδαιότερη ελληνική συμφωνική ορχήστρα, ανταποκρινόμενη στην πρόσκληση του Κόμματος, υπό τη μουσική διεύθυνση του αρχιμουσικού και διευθυντή της Βύρωνα Φιδετζή, θα παρουσιάσει: Την «Ενδέκατη Συμφωνία» («1905») του Σοστακόβιτς, που γράφτηκε για να τιμήσει την Επανάσταση του 1905, την οποία έπνιξαν στο αίμα οι τσαρικές δυνάμεις. Το συμφωνικό ποίημα του Αλ. Ξένου «Ο Διγενής δεν πέθανε», γραμμένο στη μετεμφυλιακή εποχή (το 1952) που κυριαρχούσαν οι εκτελέσεις και διώξεις των κομμουνιστών. Το παιγμένο μόλις μία φορά μέχρι σήμερα «Ελεγείο και θρήνος στον Βασίλη Ζάννο» του Μ. Θεοδωράκη, αφιερωμένο στον κομμουνιστή, σύντροφο του συνθέτη, που εκτελέστηκε το 1948.
Η συναυλία εντάσσεται στο πλαίσιο των πολύμορφων εκδηλώσεων, που διοργανώθηκαν με μεγάλη επιτυχία για τα 90 χρόνια από την ίδρυση του ΚΚΕ και οι οποίες προχωρούν προς την ολοκλήρωσή τους. Πραγματοποιήθηκαν δραστηριότητες που ανέδειξαν μεγάλες στιγμές της ηρωικής ιστορίας του Κόμματος, μεγάλα πολιτιστικά γεγονότα για κορυφαίους δημιουργούς, διοργανώσεις που συνέδεσαν το ΚΚΕ με τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία. Τα έργα που θα παρουσιάσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στις 14/11 είναι εμπνευσμένα από κορυφαίες στιγμές του λαϊκού και επαναστατικού κινήματος του 20ού αιώνα: Από την Επανάσταση του 1905 στη Ρωσία, στην ΕΑΜική Αντίσταση στην Αθήνα και αργότερα στη μετεμφυλιακή Ελλάδα, στον απόηχο της δολοφονίας το 1952 του Νίκου Μπελογιάννη από το αμερικανόδουλο αστικό καθεστώς.
Ντμίτρι Σοστακόβιτς |
«Μπορεί να σκοτώσεις τον άνθρωπο, αλλά όχι τις ιδέες του», έλεγε ο αξέχαστος συνθέτης Αλέκος Ξένος, αναφερόμενος στο συμφωνικό του ποίημα «Ο Διγενής δεν πέθανε», έργο εμπνευσμένο από την ηρωική θυσία του Νίκου Μπελογιάννη. «Το έγραψα σε μια ευφορία ψυχής, γιατί είναι ένα έργο αισιόδοξο, (...) παρ' όλα αυτά που περάσαμε, τις κακουχίες, τους φόνους, τα κυνηγητά», σημείωνε ο συνθέτης. Η πρώτη εκτέλεση του έργου έγινε από τη Συμφωνική Ορχήστρα του ΕΙΡ (1952), σε διεύθυνση Ανδρέα Παρίδη. Ο ίδιος αρχιμουσικός το διηύθυνε στο Λένινγκραντ (1958), όπου ενθουσίασε - «κι ο ίδιος ο Σοστακόβιτς είπε πολλά καλά λόγια», ανέφερε ο Αλ. Ξένος. Το έργο απηχεί την αγωνιστική, ανυπότακτη στάση του μαχόμενου μουσουργού, ο οποίος εμπνεύστηκε από τους αγώνες του λαού μας και υπήρξε ο υμνωδός της Εθνικής Αντίστασης. Πλήθος είναι οι συνθέσεις που αφιέρωσε στο Επος της Αντίστασης. Ανάμεσά τους η σπουδαία «Συμφωνία της Αντίστασης», Οι ύμνοι της ΠΕΕΑ, της Αλληλεγγύης, της ΕΠΟΝ, το «Τραγούδι του Αρη», το «Εμπρός» σε ποίηση Κ. Παλαμά κ.ά. Καλλιτέχνης που πρωτοστάτησε στη συγκρότηση των κρατικών μας ορχηστρών, προώθηση της μουσικής παιδείας, δημιουργία χορωδιών και ενεργό συμμετοχή του λαού στην ερασιτεχνική δημιουργία, ο Αλ. Ξένος συμμετείχε ενεργά στους συνδικαλιστικούς και καλλιτεχνικούς αγώνες των μουσικών. Ως πρώτο τρομπόνι έπαιξε (1930-1967) στις ορχήστρες ΚΟΑ, ΕΙΡ και ΕΛΣ, από τις οποίες διώχτηκε πέντε φορές, αρνούμενος να υπογράψει δήλωση.
Μίκης Θεοδωράκης |
Τον Οκτώβρη του 1944, όταν οι Γερμανοί εγκαταλείπουν την Αθήνα, το οπλοστάσιο της «Luftwaffe», στο Παλαιό Φάληρο, πέφτει άθικτο στα χέρια του Μίκη και της ομάδας του Βασίλη Ζάννου - Γραμματέα της Πολιτοφυλακής Παλαιού Φαλήρου. Η επόμενη συνάντησή τους γίνεται στην εξορία - τον Ιούλιο του 1947, στην Ικαρία - όπου ο Βασίλης Ζάννος, μέσα στην εξαθλίωση, προσπαθεί ακούραστα να κάνει τη ζωή των συγκρατούμενών του πιο υποφερτή. Χαρακτηριστικά όσα αναφέρει ο Μ. Θεοδωράκης στους «Δρόμους του Αρχάγγελου»: «... Ενας νέος κάθεται σ' ένα σκαμνί, κουλουριασμένος. Μάλλον θα πρέπει να πονάει η κοιλιά του. Πάνω στο τραπέζι μια πατάτα.... Αναγνωρίζω τον Βασίλη Ζάννο. Είχα να τον δω από τότε. "Τι έχεις" του λέω; "Πεθαίνω απ' την πείνα" "Και γιατί δεν τρως την πατάτα σου;" "Τη φυλάω μπας κι έρθει κανένας καθυστερημένος". Και όλο το αυτί του, πράγματι προς το μονοπάτι. Ηρθε κι αυτός ο καθυστερημένος κι ο Βασίλης έτρεξε να τον υποδεχτεί. Του 'φτιαξε τόπο να πλαγιάσει και του 'δωσε και την πατάτα του ολόκληρη. Δεν είχα δει ποτέ μου τέτοιο πράγμα...». Στην Ικαρία ο συνθέτης συνδέεται με τον Βασίλη Ζάννο, που ήταν περιφερειακός κομματικός υπεύθυνος. Συναντιούνται κάθε Πέμπτη. «... Μόλις τελειώναμε με τα κομματικά, συνέχιζα με τη μουσική». Εκεί ο Μίκης του τραγουδά τα μουσικά θέματα από την «Ελληνική Αποκριά»...
Αλέκος Ξένος |