Εργο του Π. Πικάσο |
Πρόκειται για το μεγαλύτερο σύνολο έργων χαρακτικής, που πραγματοποίησε ο Πικάσο στο διάστημα 7 μηνών (16 Μάρτη έως 5 Οκτώβρη) στο σπίτι του στην Mougins στη Νότιο Γαλλία το 1968, ακριβώς 40 χρόνια πριν. Οπως σημειώνει η ΓΓ του Ιδρύματος, Αλεξάνδρα Βουτυρά, «η "Suite 347", εκτός από το μέγεθός της, είναι σημαντική γιατί τυπώθηκε σε λίγα αντίτυπα και ατύχησε, καθώς έσπασαν οι περισσότερες σειρές και τα χαρακτικά πουλήθηκαν μεμονωμένα... Τα έργα, καθώς ήταν δύσκολο να εκτεθούν συχνά, διατηρούνται σε άριστη κατάσταση, σαν να βγήκαν χθες από την πρέσα του τυπογράφου». Η παρουσιαζόμενη ενότητα ανήκει στο ίδρυμα Bancaja της Βαλένθια και είναι μια από τις πέντε σειρές χαρακτικών (Epreuve d' artiste), που κυκλοφορούν με την υπογραφή, σε όλα τα χαρακτικά, του ίδιου του Πικάσο.
Στη σειρά μπορεί κανείς να συναντήσει τα περισσότερα από τα αγαπημένα θέματα του Ισπανού καλλιτέχνη: Εργα που αναφέρονται στην ιστορία της ζωγραφικής, στο γυναικείο γυμνό, στον κόσμο της ταυρομαχίας και του φλαμένκο, την ελληνορωμαϊκή μυθολογία και κυρίως το μεσογειακό τοπίο. Επίσης υπάρχουν αναφορές στην καθημερινή ζωή και σε ένα ισπανικό μυθιστόρημα του 16ου αιώνα, το «Σελεστίνα».
«Τηλεόραση: αγώνας αρχαίων αρμάτων» |
Στην πρώτη παρουσίαση της «Σειράς 347» στο Παρίσι, το Δεκέμβρη του 1968, τα έργα εκτέθηκαν χρονολογικά, χωρίς να κατηγοριοποιηθούν με τρόπο που θα διευκόλυνε την αποκωδικοποίησή τους ως προς την τεχνική ή τη θεματολογία τους: Σκηνές από τη μυθολογία, την αρχαιότητα, αμαζόνες, αρματοδρομίες, βουκολικές σκηνές, σκηνές τσίρκου, ο ζωγράφος και το μοντέλο του, το μυθιστόρημα Σελεστίνα κ.ά. Η χρονολογική παρουσίαση ακολουθήθηκε και στην έκθεση στη Θεσσαλονίκη, αφού η «Σειρά 347» είναι ένα καταπληκτικό ημερολόγιο του καλλιτέχνη, μια αποκάλυψη της σκέψης του. Οπως είναι γνωστό, ο Πικάσο κρατούσε ημερολόγια για την εικαστική του δημιουργία έως το 1967. Η «Σειρά 347» συνεχίζει τα ημερολόγια του καλλιτέχνη από εκεί όπου σταματούν το 1967 και μας αποκαλύπτει τι τον απασχολεί, τι του κεντρίζει την περιέργεια, το ενδιαφέρον, τη φαντασία του.
«Γύρω από τον Ελ Γκρέκο και τον Ρέμπραντ: προσωπογραφίες» |
Σημειώνουμε ότι η ενδιαφέρουσα αυτή παρουσίαση, η οποία διαρκεί έως 16/4, έχει ήδη φιλοξενηθεί στη Νέα Υόρκη, το Παρίσι και το Ελσίνκι και πρόκειται να παρουσιαστεί σε μεγάλα μουσεία της Ευρώπης, της Κίνας - στο πλαίσιο των Ολυμπιακών Αγώνων - και της Αυστραλίας.