Τετάρτη 21 Νοέμβρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Κρυφός και φανερός πολιτικός κινηματογράφος!

Από την ταινία «Ελλη»
Από την ταινία «Ελλη»
Του απεσταλμένου μας Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ.--

Σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να δεχτούμε πως ο κόσμος μας είναι ο κόσμος που δείχνουν οι ταινίες του Διαγωνιστικού τμήματος! Οι επτά πρώτες ταινίες που είδα μέχρι τώρα, από τις δεκατέσσερις που είναι συνολικά, δείχνουν τα «λύματα» της ζωής και όχι την ίδια τη ζωή. Φυσικά η τέχνη δεν πρέπει να ωραιοποιεί, πρέπει να δείχνει την αλήθεια, η οποία, βέβαια, δεν μπορεί να είναι μόνο τα αρνητικά σημεία της ζωής. Τα λούμπεν. Τα γονατισμένα...

Δεν μπορεί να είναι οι τσέχικες «Κούκλες», του Κάριν Μπαμπίνσκα. Δεν μπορεί να είναι τα τρία δεκαοχτάχρονα κορίτσια, τα οποία μόλις τέλειωσαν το Λύκειο (και ενός μικρότερου αγοριού), περιφέρονται -και συμπεριφέρονται- σαν κουρασμένοι και γερασμένοι αλήτες. Ο μιμητισμός στην τέχνη κάνει κακό. Αυτά τα κορίτσια μοιάζουν με κορίτσια εξαθλιωμένης καπιταλιστικής χώρας, πράγμα που δεν πρόλαβε, ακόμα, να γίνει η Τσεχία. Ο Κάριν Μπαμπίνσκα, που σπούδασε σκηνοθεσία κινηματογράφου και τηλεόρασης στη Σχολή Κινηματογράφου FAMU της Πράγας (1993-1999), θέλοντας, ίσως, να θεωρηθεί δυτικός και μοντέρνος έκανε μια δυτική ταινία δρόμου, για να μην πω μια ταινία του δρόμου. Και για να πείσει (ποιους άραγε;) ότι είναι μοντέρνος και άνετος, έφερε και την «κάθαρση», στη μια από τις τρεις κοπέλες, στο λεσβιασμό! Κανένας μα κανένας ήρωας της ταινίας δεν είχε ηθικό ανάστημα, δεν ήταν κανονικός άνθρωπος! Και τα αιτήματά τους ήταν άθλια, όπως και η συμπεριφορά τους. Και όλα αυτά χωρίς να δικαιολογούνται δραματουργικά. Τελείως αυθαίρετα και αποπροσανατολιστικά.

Η γερμανικής παραγωγής ταινία του Θεσσαλονικιού Θανάση Καρανικόλα «Ελλη» είναι, οπωσδήποτε, πολύ πιο καθαρή και πολύ πιο ανθρώπινη. Και καλύτερος κινηματογράφος, επίσης. Η κεντρική ηρωίδα της έχει πολλά στοιχεία «καθημερινά», αληθινά, αναγνωρίσιμα. Είναι ένας άνθρωπος όμοιος με εμάς. Γήινος. Το λάθος της ταινίας (ή η σκοπιμότητα;) οφείλεται στο ότι δεν έχει προοδευτικό και αισιόδοξο ιδεολογικό προσανατολισμό. Συνειδητά ή ασυνείδητα προσδένεται και αυτή στο γνωστό άρμα που θέλει τους μετανάστες να αποδεχτούν τη μίζερη πραγματικότητα που τους επιβάλλεται και να μείνουν «στη θέση τους» χωρίς δικαιώματα, συνδικαλισμό και διεκδίκηση. Θα πρέπει να σημειώσουμε την πολύ καλή ερμηνεία της Αννας Λαλασίδου στον κεντρικό ρόλο.

* Σημείωση: υπάρχει μια τάση - κατεύθυνση στην Ευρωπαϊκή Ενωση να πειστούν οι οικονομικοί μετανάστες ότι «δεν υπάρχει επιστροφή». Γι' αυτό θα πρέπει να είναι καλοί και εργατικοί, για να μην τους διώξουν. Πολλοί καλλιτέχνες, και πολλά καλλιτεχνικά έργα, ηγούνται και προηγούνται, δυστυχώς, αυτής της εκστρατείας.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ