Eurokinissi |
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ εμφανίστηκε να ταυτίζεται επί της ουσίας με τις προωθούμενες αλλαγές, κάτι που ικανοποίησε την υπουργό Παιδείας, η οποία δήλωσε ότι σημειώνει τη «διακριτική άποψη του προέδρου του ΠΑΣΟΚ». Μάλιστα, πρόσθεσε πως από την ομιλία του Γ. Παπανδρέου προέκυψε ότι αυτός «δεν είναι αντίθετος στον πυρήνα των αλλαγών που η κυβέρνηση προτείνει».
Μοναδική επί της ουσίας φωνή αντίστασης στις προωθούμενες αντιδραστικές αλλαγές ήταν οι τοποθετήσεις των βουλευτών του ΚΚΕ, οι οποίοι μετέφεραν στην αίθουσα της συνεδρίασης το μήνυμα των χιλιάδων φοιτητών και σπουδαστών που αντιστέκονται στους δρόμους του αγώνα.
Η υπουργός ακολούθησε την πεπατημένη για να παρουσιάσει το σχέδιο νόμου ως αποτέλεσμα διαλόγου και σύγκλισης προτάσεων που κατέθεσαν οι ενδιαφερόμενοι φορείς.
Παραγνωρίζοντας τον ξεσηκωμό της πανεπιστημιακής κοινότητας κατά του νόμου ισχυρίστηκε ότι όσοι διαφωνούν δεν έχουν διαβάσει το σχέδιο νόμου, συνεχίζοντας έτσι την ίδια προπαγάνδα περί λειψής ενημέρωσης, σε μια προσπάθεια να συκοφαντήσει για άλλη μια φορά τους αγώνες.
Η υπουργός με μια γενικόλογη τοποθέτηση επανέλαβε όλα όσα μέχρι τώρα έχει δηλώσει για πλευρές του νομοσχεδίου, όπως τις τετραετείς προγραμματικές συμφωνίες, την αξιολόγηση, τις πιστωτικές μονάδες, τους εσωτερικούς κανονισμούς. Αποκαλυπτική ήταν για τη μήτρα που γεννάει όλες αυτές τις αντιδραστικές αλλαγές, αφού κατηγορηματικά δήλωσε ότι η αφετηρία τους είναι η Συνθήκη του Μάαστριχτ και οι σχετικές αποφάσεις που πάρθηκαν στη Λισαβόνα και την Μπολόνια. Ανακοίνωσε δε ότι θα ακολουθήσουν νομοσχέδια για τα μεταπτυχιακά και την έρευνα στην ίδια προφανώς αντιδραστική κατεύθυνση με το νόμο - πλαίσιο. Η Μ. Γιαννάκου αναφέρθηκε απαξιωτικά στα πανεπιστήμια λέγοντας ότι - ανεξάρτητα από τις κινητοποιήσεις - τα ΑΕΙ λειτουργούν μόνο 80 μέρες το χρόνο και έξι ώρες τη μέρα.
Την πλήρη ταύτισή του, πέρα από τις ανέξοδες κορόνες δικομματικής αντιπαράθεσης, με τον προσανατολισμό και τους στόχους του σχεδίου νόμου διατύπωσε ο Γ. Παπανδρέου σε παρέμβασή του στη συνεδρίαση. Μάλιστα, αφού χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «άτολμο, αντιφατικό, συντηρητικό και πρόχειρο» φρόντισε να δώσει το στίγμα των προθέσεών του λέγοντας στην υπουργό: «Δεν ήρθα εδώ να σας πω να το αποσύρετε».
Μάλιστα, ο Γ. Παπανδρέου εκθείασε τις τετραετείς προγραμματικές συμφωνίες πανεπιστημίων και κυβέρνησης και τη συνεχή αξιολόγηση, που είναι κεντρικά θέματα του νομοσχεδίου της κυβέρνησης, το οποίο κατά τ' άλλα καταγγέλλει.
Επανέφερε δε τη συζήτηση για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια λέγοντας: «Κάθε πανεπιστήμιο υποβάλλει σε ανεξάρτητη αρχή αξιολόγησης και πιστοποίησης πρόταση για τη δομή, τη λειτουργία και τους στόχους του», αρχή κοινή για τα κρατικά και για τα μη κρατικά πανεπιστήμια. Απέδειξε έτσι περίτρανα ότι ο ελιγμός του ΠΑΣΟΚ στη διαδικασία συνταγματικής αναθεώρησης δεν έχει καθόλου να κάνει με διαφωνία του στην αναθεώρηση του άρθρου 16, όπως κατά κόρον και αποπροσανατολιστικά ισχυρίζεται ο ΣΥΝ. Εστρωσε έτσι το έδαφος για χρηματοδότηση και των μη κρατικών πανεπιστημίων από τον κρατικό κορβανά με τα ίδια κριτήρια που θα διέπουν τα δημόσια.
Ο Γ. Παπανδρέου ζήτησε από την κυβέρνηση να υιοθετήσει τις προτάσεις του ΠΑΣΟΚ, οι οποίες όμως στην ουσία είναι ταυτόσημες αν όχι αντιδραστικότερες από τις προτεινόμενες.
Τα όσα ανέπτυξε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ρυθμίζουν τα απαραίτητα και κρίσιμα ζητήματα για να περπατήσει η ιδιωτικοοικονομική λειτουργία των πανεπιστημίων και παραπέμπουν όλα τα υπόλοιπα στους εσωτερικούς κανονισμούς των πανεπιστημίων, πηγαίνοντας έτσι ένα βήμα προς το αντιδραστικότερο. Τόνισε χαρακτηριστικά ότι «η ρύθμιση των θεμάτων των πανεπιστημίων δε χρειάζεται διότι αυτά πρέπει να είναι θέμα εσωτερικού κανονισμού».
Μάλιστα, ο Γ. Παπανδρέου υποστήριξε ότι το σχέδιο νόμου δεν έχει καμία σχέση με το προσχέδιο που είχε δώσει η κυβέρνηση, παρόλο που πέρα από ελάχιστες λεπτομέρειες το σχέδιο νόμου είναι καρμπόν του προσχεδίου!
Το μόνο που ουσιαστικά έκανε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ήταν να ζητήσει ένα σχέδιο νόμου ίδιο με εκείνο της κυβέρνησης, αλλά ...μικρότερο, που να συμπυκνώνεται σε 4 άρθρα προκειμένου να εφαρμοστούν πιο ευέλικτα οι αντιδραστικές αλλαγές, με ραχοκοκαλιά βέβαια το κρίσιμο στοιχείο των τετραετών προγραμματικών συμφωνιών, την αυτοτέλεια και την αξιολόγηση. Ενώ ξεπέρασε και τον ίδιο του τον εαυτό προτείνοντας «τα συγγράμματα, οι σημειώσεις των καθηγητών και η προτεινόμενη βιβλιογραφία για τα μαθήματα που διδάσκουν να αναρτώνται στην ιστοσελίδα κάθε τμήματος για να έχουν δωρεάν πρόσβαση όλοι οι φοιτητές»! Το δωρεάν για το ΠΑΣΟΚ είναι η πρόσβαση στον κατάλογο βιβλιογραφίας και όχι η παροχή συγγραμμάτων!
Ενδεικτική της απόλυτης ταύτισης ΝΔ και ΠΑΣΟΚ ήταν και η εύλογη αντίδραση της υπουργού Παιδείας μετά την ομιλία του προέδρου του ΠΑΣΟΚ. Η Μ. Γιαννάκου εξέφρασε την ικανοποίησή της καθώς, όπως είπε, από την ομιλία του φάνηκε ότι «στον πυρήνα των μεταρρυθμίσεων δεν είναι αντίθετος ο Γ. Παπανδρέου». Μάλιστα, σημείωσε με νόημα ότι λαμβάνει υπόψη της «τη διακριτική άποψη του Γ. Παπανδρέου».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΣΥΝ, Αλ. Αλαβάνος, με παρέμβασή του ζήτησε την απόσυρση του σχεδίου νόμου, ενώ σημείωσε ότι «δεν μπορεί να συζητείται σε ασταθές πλαίσιο, μέχρι να λήξει η συνταγματική αναθεώρηση». Συνδυάζεται, είπε, με την αναθεώρηση του άρθρου 16, αρνούμενος να δει ότι το σχέδιο νόμου από μόνο του φέρνει την ιδιωτική ανώτατη Παιδεία και μάλιστα ότι αυτή την ιδιωτική Παιδεία τη φέρνει για τα δημόσια πανεπιστήμια. Ανέπτυξε την αταξική και αποπροσανατολιστική άποψη για «ένα πανεπιστήμιο αυτοτελές, κοινωνικό, λειτουργικό», ενώ υπερθεμάτισε για τη «διαφάνεια» - διαφήμιση, όπως την εννοούν και η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, ζητώντας «διαφάνεια στα πάντα, στην εκλογή οργάνων, στα προγράμματα. Δημοσίευση μέσα από το διαδίκτυο»!