Τετάρτη 6 Γενάρη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΤΡΙΓΩΝΟΥ
Ενα ακόμη ... παραμύθι της Χαλιμάς!

Μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου αποκαλύπτει ότι όλα τα λεφτά δόθηκαν μόνο για την πεζοδρόμηση της Ερμού, που δεν έχει κανένα αποτέλεσμα ούτε στη μείωση της ρύπανσης, ούτε στην αισθητική του κέντρου της πρωτεύουσας

Το ...παραμύθι ξεκίνησε το καλοκαίρι του 1994, όταν ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης εξήγγειλε το "πακέτο Αττική SOS" κατά της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, μέσα στο οποίο υπήρχε και το μέτρο της αναβάθμισης του Εμπορικού Τριγώνου. Κάπου στη συνέχεια ενεπλάκη και ο Δήμος της Αθήνας, για να φτάσουμε στα γνωστά ταρατατζούμ και της κορδέλας στην Ερμού, όπου πρωτοστάτησαν από κοινού - τότε ακόμη η "κόντρα" μεταξύ τους δεν είχε εκδηλωθεί - οι Κ. Λαλιώτης και Δ. Αβραμόπουλος,γεμίζοντας τις τηλε-οθόνες μας με τα προσποιητά τους χαμόγελα...

Τρία χρόνια από τότε τι έμεινε από τις περιβόητες εξαγγελίες τους, τα μεγάλα λόγια και τα αρκετά δισεκατομμύρια που ξοδεύτηκαν; Μα φυσικά μόνο το... παραμύθι. Και αυτό δεν το λέμε εμείς. Το υποστηρίζει ουσιαστικά έρευνα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών Μηχανικών - Τομέας Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής - Εργαστήριο Οδοποιίας), η οποία κυκλοφορεί σε βιβλίο, το οποίο όμως διανέμεται μόνο σε διάφορους φορείς και στους φοιτητές του Πολυτεχνείου - φανταζόμαστε για να εντρυφήσουν στη μεθοδολογία της μελέτης κι όχι για να πάρουν κάποιο μάθημα πολιτικού αμοραλισμού και κοροϊδίας...

Να τι επισημαίνουν στον επίλογό τους επί λέξει οι ερευνητές - καθηγητές του ΕΜΠ: "Σήμερα, μετά από τρία χρόνια από την έναρξη εφαρμογής, και παρά τη μεγάλη επιτυχία της ανακατασκευής της Ερμού, η αρχικά καλή εικόνα κινδυνεύει να χαλάσει. Η παράνομη παρουσία του αυτοκινήτου στο Τρίγωνο είναι έντονη, τα δίκυκλα κυριολεκτικά το έχουν κατακλύσει, τα έργα περιορίστηκαν στην Ερμού".

Σε άλλα σημεία επισημαίνουν: "Το βασικό χαρακτηριστικό της πεζοδρόμησης είναι ότι δεν αφορά, όπως συνήθως γίνεται, σ' ένα μεμονωμένο δρόμο, αλλά σε μια επιφάνεια. Η σημασία της είναι πολεοδομική κι όχι κυκλοφοριακή. Οπως αποδείχτηκε από τις μετρήσεις, ο περιορισμός των φόρτων στην κλίμακα του ευρύτερου κέντρου είναι αμελητέος. Ανάλογα αμελητέος είναι ο περιορισμός των επιπτώσεων του αυτοκινήτου, όπως η ρύπανση και ο θόρυβος". "Αρνητικά λειτούργησε το γεγονός ότι τα έργα περιορίστηκαν στην Ερμού και δεν κατανεμήθηκαν αρμονικά, έστω και σε μικρότερες κλίμακες, στο σύνολο της επιφάνειας του Τριγώνου. Τρίγωνο δεν είναι μόνο η Ερμού, όμως αυτή απορρόφησε όλες τις επενδύσεις". "Οι ασύμβατες χρήσεις θα υποχρεωθούν να φύγουν λόγω της ανόδου των αξιών γης. Ομως αν δεν τους προσφέρει η πολιτεία κατάλληλους χώρους για να μετεγκατασταθούν, θα αναζητήσουν νέες θέσεις που θα είναι και εις βάρος της λειτουργίας τους και εις βάρος της πόλης. Δεν έχει γίνει αντιληπτή η σοβαρότητα αυτού του προβλήματος και έχουν γίνει ελάχιστα βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση".

Αρνητικές επιπτώσεις

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τους καθηγητές του ΕΜΠ, η παρέμβαση διακρίνεται από τρεις βασικές χαρακτηριστικές ενέργειες που δεν έγιναν, περιγράφοντας παράλληλα τα ευτράπελα αποτελέσματα:

  • Η πρώτη είναι σχετική με την καθαρότητα και την αναγνωρισιμότητα της παρέμβασης. Είναι προφανές - επισημαίνεται - ότι από λόγους ανάγκης πεζοδρομήθηκαν δρόμοι μικροί, χωρίς ποιοτική αξία, ενώ δρόμοι σημαντικοί, με εξαίρεση την Ερμού, παρέμειναν ανοιχτοί στο αυτοκίνητο. Ετσι η Κολοκοτρώνη, η Ευριπίδου και η Σοφοκλέους ανέλαβαν ακόμη μεγαλύτερο φόρτο από αυτόν που εξυπηρετούσαν παλιότερα...
  • Η δεύτερη χαρακτηριστική ενέργεια που δεν έγινε έγκειται στην επιλογή των προτεραιοτήτων κατασκευής των πεζοδρόμων. Δεν ανακατασκευάστηκαν τα οδοστρώματα με πλακόστρωση και κυβόλιθους στο σύνολό τους, με αποτέλεσμα να κυριαρχεί και σ' αυτούς η άσφαλτος, ενώ η απουσία των αυτοκινήτων να την κάνει ακόμη πιο ορατή και το περιβάλλον των δρόμων να γίνεται "ακόμη πιο φτωχό, γυμνό, άσχημο και αφιλόξενο". "Δεν εξασφαλίστηκαν έγκαιρα τα χρήματα για την κατασκευή των πεζοδρόμων συνολικά και αυτά τα χρήματα που βρέθηκαν διατέθηκαν αποκλειστικά για την ανακατασκευή της Ερμού".
  • Δεν απομακρύνθηκαν οι ασύμβατες χρήσεις και δεν έγινε η απομάκρυνση του χονδρεμπορίου, που, σύμφωνα με τους καθηγητές, είναι προϋπόθεση για να πετύχει η πεζοδρόμηση.

Επίσης οι ερευνητές κάνουν και τις εξής επισημάνσεις:

- Οι παρεμβάσεις δε ως προς την αναβάθμιση του περιβάλλοντος δεν πέτυχαν παρά τοπικού χαρακτήρα κέρδη. "Η σημασία τους για την υπόλοιπη πόλη είναι αμελητέα - τονίζουν. Δεν είναι δυνατόν η κατάργηση μιας ασήμαντης κυκλοφορίας σε ένα πολύ μικρό τμήμα του Λεκανοπεδίου να επιδράσει στα επίπεδα της ρύπανσης που αναπτύσσονται στο σύνολο της πρωτεύουσας".

- Η παράνομη στάθμευση εξακολουθεί να πνίγει το Τρίγωνο, καθώς οι διατιθέμενες θέσεις πάρκινγκ είναι λίγες. Το πρόβλημα της άναρχης στάθμευσης είναι σοβαρό, ιδίως γύρω από τράπεζες, υπουργεία και εφημερίδες.

- Η αστυνόμευση της πεζοδρόμησης του Τριγώνου υπήρξε εντατική στο πρώτο στάδιο της εφαρμογής του μέτρου και μετά χαλάρωσε (αφού έγινε το μπούγιο, όπως θα έλεγε κανείς).

Για να καταλήξουν με νόημα: "Αυτό που πρέπει να υπογραμμιστεί είναι ότι δεν μπορεί να απαιτείται η πειθάρχηση στα περιοριστικά μέτρα, όταν το αντικείμενο προστασίας των μέτρων αυτών δε δικαιολογεί και δεν πείθει ότι το αξίζει. Στο Τρίγωνο αυτή τη στιγμή αστυνομεύεται η άσφαλτος, καθώς και ένα περιβάλλον αισθητικά μέτριο"!

Συμπέρασμα: Αυτές και μόνο οι επισημάνσεις θα αρκούσαν για να αποδείξουν ότι τόσο ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, όσο και ο δήμαρχος Αθηναίων προσπαθούν να μας εξαπατήσουν όταν υπερηφανεύονται για το έργο τους, της δήθεν αναβάθμισης του Εμπορικού Τριγώνου, το οποίο ούτε λίγο ούτε πολύ θα έλυνε αυτομάτως προβλήματα όπως της ρύπανσης, της αισθητικής, του κυκλοφοριακού και άλλα. Το μόνο που έγινε ήταν μια ακόμη προσπάθεια για την γκετοποίηση του κέντρου της πρωτεύουσας, φυσικά με το αζημίωτο για ορισμένους μεγαλοσχήμονες...


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ