Πέμπτη 6 Αυγούστου 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 2
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΗ ΡΑΥΤΟΠΟΥΛΟΥ, ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΠΟΣ
"Πλασιέ" ιδιωτικών συμφερόντων

- Η κυβέρνηση αποφάσισε να "περάσει" με νόμο το Σεπτέμβρη το "επιχειρησιακό σχέδιο του ΟΣΕ" και τους νέους κανονισμούς εργασίας. Τι επιπτώσεις θα έχει η εφαρμογή της κυβερνητικής πολιτικής για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, τους σιδηροδρομικούς και το επιβατικό κοινό;

- Να ξεκαθαρίσουμε ότι το "επιχειρησιακό σχέδιο" καταρτίστηκε με γνώμονα την εξυπηρέτηση των μεγάλων ιδιωτικών συμφερόντων στο χώρο των μεταφορών και όχι την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού σιδηροδρόμου προς όφελος της εθνικής οικονομίας και του επιβατικού κοινού. Στόχος της κυβέρνησης είναι ο διαμελισμός του ΟΣΕ σε θυγατρικές εταιρίες και μέσω αυτών η εκχώρηση των κερδοφόρων σιδηροδρομικών δραστηριοτήτων σε ιδιώτες. Το "επιχειρησιακό σχέδιο" προβλέπει τη δραστική συρρίκνωση του σιδηροδρομικού δικτύου και τον περιορισμό του στον άξονα Κόρινθος - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη, καθώς και το διαχωρισμό της υποδομής από την εκμετάλλευση. Αυτό, με άλλα λόγια, σημαίνει ότι στο κράτος θα παραμείνει μόνο η ευθύνη για τα δαπανηρά έργα συντήρησης και εκσυγχρονισμού της υποδομής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους Ελληνες φορολογούμενους. Από την άλλη, οι ιδιώτες θα μπορούν να δρομολογούν δικά τους τρένα στις γραμμές - "φιλέτο", καταβάλλοντας για τη χρήση του δικτύου ευτελές τίμημα, όπως γίνεται σήμερα με τις δύο ιδιωτικές εταιρίες κινητής τηλεφωνίας. Είναι σαφές δηλαδή ότι η κυβέρνηση λειτουργεί σαν πλασιέ των ιδιωτικών συμφερόντων. Για το λόγο αυτό, άλλωστε, έχει αποφασίσει την εκχώρηση των εμπορευματικών μεταφορών, των μεγάλων σταθμών, του προαστιακού σιδηροδρόμου, των τουριστικών γραμμών κλπ. σε ιδιώτες. Ετσι, για να απαλλάξει τα νέα αφεντικά από κάθε "εργατικό βάρος", προωθεί την ανατροπή των εργασιακών σχέσεων. Με τους αντεργατικούς κανονισμούς εργασίας επιχειρεί: Να καταργήσει το 8ωρο και να επαναφέρει ωράριο ημερήσιας απασχόλησης μέχρι και 12 ώρες! Να επιβάλει υποχρεωτικές μετατάξεις και να καταργήσει τις ειδικότητες, μετατρέποντας τους σιδηροδρομικούς σε εργαζόμενους για όλες τις δουλιές.

- Απέναντι σ' αυτές τις εξελίξεις ποια είναι η στάση του συνδικαλιστικού κινήματος του κλάδου;

- Δυστυχώς, ενώ τα σχέδια της κυβέρνησης είναι γνωστά εδώ και 3 - 4 χρόνια, χάθηκε πολύτιμος χρόνος. Παρά τις επανειλημμένες επισημάνσεις της ΔΕΣΚ για την κρισιμότητα της κατάστασης και την ανάγκη άμεσης ενημέρωσης όλων των σιδηροδρομικών και οργάνωσης της αντίστασής τους απέναντι στα κυβερνητικά σχέδια σε βάρος του ελληνικού σιδηροδρόμου, των εργαζομένων και του επιβατικού κοινού, οι ηγεσίες των παρατάξεων ΠΑΣΚΕ, ΔΑΚΕ και ΣΕΚ ροκάνιζαν το χρόνο, διαδίδοντας ότι δεν υπάρχει κανένα κυβερνητικό σχέδιο και ότι, δήθεν, αυτός είναι ο "αντιπολιτευτικός λόγος των κομμουνιστών". Βέβαια, όταν έφτασε ο κόμπος στο χτένι, οι ηγεσίες αυτές υποχρεώθηκαν στην κήρυξη απεργιακών κινητοποιήσεων, τις οποίες, ωστόσο, υπονόμευσαν, με τη συμμετοχή τους στο διάλογο με τη διοίκηση. Ενα "διάλογο" με προειλημμένες αποφάσεις και γνωρίζοντας ότι η κυβέρνηση θα εκμεταλλευόταν το χρόνο για την εφαρμογή των σχεδίων της. Στο πλαίσιο αυτό, άλλωστε, η ηγεσία της ΠΑΣΚΕ στην ΠΟΣ πρότεινε, στην τελευταία συνεδρίαση της διοίκησης της ομοσπονδίας, να γίνουν αποδεκτοί οι αντεργατικοί κανονισμοί, ενώ η ηγεσία της ΔΑΚΕ πρότεινε να συνεχιστεί ο ...διάλογος!

- Τι πρότεινε η ΔΕΣΚ και τι κρίνει ότι πρέπει να γίνει από δω και πέρα;

- Εμείς προτείναμε την καταγγελία της κυβερνητικής πολιτικής και την αποκάλυψη των στόχων που αυτή υπηρετεί. Ζητήσαμε, ν' αρχίσει εκστρατεία ενημέρωσης των σιδηροδρομικών και να παρθεί απόφαση οργάνωσης της αντίστασής τους ενάντια στα κυβερνητικά σχέδια. Δυστυχώς, οι ηγεσίες της ΠΑΣΚΕ και της ΔΑΚΕ απέτρεψαν τη λήψη απόφασης, διευκολύνοντας έτσι εξ αντικειμένου την κυβέρνηση στην εφαρμογή της πολιτικής της. Συνεπώς, πρέπει να γίνει ξεκάθαρο σε κάθε σιδηροδρομικό ότι μ' αυτές τις ηγεσίες δεν μπορεί να περιμένει τίποτα. Ο αγώνας, η αντίσταση σ' αυτά τα σχέδια, πρέπει να οργανωθεί από τα κάτω. Οι σιδηροδρομικοί πρέπει με τον ενωτικό τους αγώνα να αποτρέψουν την ψήφιση των αντεργατικών κανονισμών εργασίας. Και αν ψηφιστούν, να τους ανατρέψουν αγωνιστικά στην πράξη. Οι επικείμενες δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές δίνουν μια ακόμα ευκαιρία στους σιδηροδρομικούς να καταδικάσουν με την ψήφο τους την πολιτική ξεπουλήματος του δημόσιου τομέα και την ανατροπή των εργασιακών σχέσεων.

Ν. Κ.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ