Τρίτη 10 Σεπτέμβρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 27
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Ωρα μηδέν

Ανάμεσα στους λόγους, που ο Κ. Σημίτης επικαλέστηκε για την επίσπευση των εκλογών, ήταν και τα ζητήματα της παιδείας. Δίχως άλλο το Εθνικό Απολυτήριο, η ιδιωτικοποίηση των ΑΕΙ και άλλα νομοσχέδια, που από τον Ιούνη ο υπουργός Παιδείας κραδαίνει απειλητικά, δεν ψηφίστηκαν κατακαλόκαιρο, όχι βέβαια για να προηγηθεί διάλογος.

Αλλωστε, παρά τη θύελλα των αντιδράσεων του εκπαιδευτικού κόσμου για το Εθνικό Απολυτήριο, το οριστικό σχέδιο νόμου που κατατέθηκε μετά από... "διάλογο" είναι ίδιο και απαράλλακτο με το αρχικό! Η εκλογική ετυμηγορία είναι αυτό που περιμένουν για να εξαπολύσουν τη θύελλα των αντιδραστικών μέτρων και για την παιδεία, με επιχείρημα πως ο λαός έδωσε την έγκρισή του σε αυτή την πολιτική. Γι' αυτό κάνουν ό,τι περνά από το χέρι τους, για να εξαπατήσουν, να κρύψουν τον αντιεκπαιδευτικό, βαθιά ταξικό χαρακτήρα της πολιτικής τους και στην παιδεία.

Τα ταξίματα για αύξηση των εισακτέων σε ΑΕΙ - ΤΕΙ, ξεκίνησαν δειλά από το 15% και ανεβαίνουν όσο πλησιάζει η 22η Σεπτέμβρη, έτσι που σήμερα έχουμε φτάσει στο 30%! Πάρε κόσμε υποσχέσεις. Τίποτα δεν κοστίζουν, αφού εσείς αύριο θα πληρώσετε. Για τα δίδακτρα, που θα μπουν στα δημόσια πανεπιστήμια, όπως έγινε ήδη με τα δημόσια ΙΕΚ. Για τους νέους φραγμούς, κύκλους σπουδών και εξετάσεις, που θα επιβληθούν μέσα σε αυτά, για να εμποδιστεί η αποφοίτηση. Για τα πτυχία ανεργίας και την επίσημη εκμηδένιση της αξίας τους στην εξεύρεση εργασίας (αποσύνδεση πτυχίου - επαγγέλματος).

Γιατί η απόκτηση πτυχίου "δημιούργησε ένα πλέγμα ελέγχων, κατοχυρώσεων και κεκτημένων στην αγορά εργασίας", όπως λέει ο πρώην πρόεδρος του ΣΕΒ Σ. Αργυρός ("Καθημερινή" 10/7/96) και το κεφάλαιο θέλει τα χέρια του λυμένα, φτηνούς, εξυπηρετικούς εργαζόμενους, ευέλικτους και πρόθυμους για κάθε χρήση, από σύνταξη ισολογισμού μέχρι ψήσιμο καφέ.

Και ενώ η παιδεία μας βαδίζει από το κακό στο χειρότερο, την ίδια μέρα που ανακοινώθηκε η δραματική πτώση των βάσεων στις εισαγωγικές εξετάσεις, το υπουργείο μοίραζε ψευδαισθήσεις και αυταπάτες, εξαγγέλλοντας την ίδρυση... Ανοιχτού Πανεπιστημίου. Η δήθεν πρωτοποριακή ιδέα του υπουργού Παιδείας δεν είναι δική του. Των επιτελείων της Ευρωπαϊκής Ενωσης είναι, που πριμοδοτούν κάθε είδους υποκατάστατο εκπαίδευσης, επί πληρωμή, στη θέση της ουσιαστικής δημόσιας, δωρεάν παιδείας, για να μπορούν αύριο να μας πουν: "Εμείς σας δώσαμε όλες τις ευκαιρίες. Εσείς φταίτε γιατί δεν τις εκμεταλλευτήκατε".

Σεπτέμβρη μήνα, που ο κάθε γονιός, ο κάθε εργαζόμενος αναλογίζεται πόσο θα του κοστίσει φέτος η "δωρεάν παιδεία", άλλου είδους υποσχέσεις θα περίμενε κανείς:

  • Αύξηση των δαπανών για την παιδεία στο 15% του κρατικού προϋπολογισμού, πολύ περισσότερο που η χώρα μας κατέχει μια από τις τελευταίες θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη (105η).
  • Μέτρα ανακοπής του αίσχους της μεγάλης διαρροής από την υποχρεωτική εκπαίδευση και εξαφάνισης του αναλφαβητισμού, που αντί να ανήκει στο χτες, αυξάνεται στους νέους, όσο πλησιάζουμε στον 21ο αιώνα.
  • Επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης και την ένταξη της ειδίκευσης, κατάρτισης, επανακατάρτισης στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα και άλλα πολλά, που αποτελούν τις πρώτιστες κοινωνικές ανάγκες στο μέτωπο της παιδείας.

Ολα αυτά απουσιάζουν από τα προεκλογικά μπαλκόνια, γιατί βρίσκονται σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση των όσων ετοιμάζουν από τις 23 Σεπτέμβρη, ΠΑΣΟΚ ή ΝΔ, αυτοδύναμοι ή σε συνεργασία με τους μικρούς δορυφόρους τους.

Εχοντας για χρόνια διασύρει με την πολιτική τους κάθε έννοια δημόσιας και δωρεάν παιδείας, προωθούν μια κοσμογονία ιδιωτικοποίησης από το νηπιαγωγείο ως το πανεπιστήμιο, σαν "αντίδοτο" στη σημερινή της κατάντια. Με σύνθημά τους, "το κόστος να αναλάβουν οι ίδιοι οι εκπαιδευόμενοι και όχι το κράτος", προετοιμάζουν την υλοποίηση μέτρων, που ήδη έχουν μαζί ψηφίσει ή εξαγγείλει, για να σαρώσουν ό,τι έχει απομείνει και θυμίζει δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση. Δίδακτρα, φόροι, κατάργηση των δωρεάν βιβλίων και συγγραμμάτων, ενοίκια στις φοιτητικές εστίες και άλλα πολλά μας περιμένουν. Ετσι που οι ανισότητες, η εγκατάλειψη του σχολείου, η μορφωτική υποβάθμιση να μην έχουν προηγούμενο.

Σαν να μη φτάνουν όλα αυτά, με το Εθνικό Απολυτήριο, μέσα από πολλαπλές εξετάσεις που απαιτούν πολύ περισσότερα φροντιστήρια και παραπαιδεία, επιχειρούν να σπρώξουν βίαια έξω από το σχολείο και να αποκλείσουν από την ανώτατη εκπαίδευση, πρώτα και κύρια τα παιδιά των φτωχότερων κοινωνικών στρωμάτων.

Με όλα αυτά, καμιά αυταπάτη δεν πρέπει να υπάρξει, όπως ότι η αναγνώριση των "ιδιωτικών" πανεπιστημίων β διαλογής γίνεται για να διευκολύνει την πρόσβαση σε υψηλού επιπέδου γνώση. Πρόσχημα υποβάθμισης και ιδιωτικοποίησης της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης είναι. Τα δικά τους παιδιά, πάλι στο Χάρβαρντ, στο ΜΙΤ και τα άλλα φημισμένα πανεπιστήμια του εξωτερικού θα σπουδάζουν.

Στις 22 Σεπτέμβρη, ο λαός πρέπει να καταδικάσει όχι μόνο αυτούς που προώθησαν αυτή την πολιτική (ΠΑΣΟΚ, ΝΔ), αλλά και όλους εκείνους (ΣΥΝ, ΔΗΚΚΙ, ΠΟΛ.ΑΝ.) που τη στήριξαν, που κάνουν πως δε γνωρίζουν τίποτα "για το φόνο", που αντιμετώπισαν τη μααστριχτική θύελλα των αντιδραστικών μέτρων σαν μεταρρύθμιση ρουτίνας, που εμπόδισαν κάθε αγώνα.

Η ενίσχυση του ΚΚΕ δεν είναι μια απλή διαμαρτυρία. Είναι μήνυμα πιο μαζικών, πιο συντονισμένων, ανυποχώρητων αγώνων του λαϊκού κινήματος, ικανών όχι μόνο να αποτρέψουν όσα σχεδιάζονται, αλλά να ανοίξουν το δρόμο για τις βαθιές μορφωτικές και κοινωνικοοικονομικές αλλαγές, που χρειάζεται η κοινωνία μας για να προχωρήσει.

Ελένη ΜΗΛΙΑΡΟΝΙΚΟΛΑΚΗ

Υπεύθυνη του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ