Κυριακή 9 Ιούνη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 28
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αγνοείται η τύχη του πακέτου "Αττική SOS"

Δυο χρόνια μετά την παρουσίασή του, σχεδόν κανένα από τα μέτρα που θα έσωζαν την Αθήνα από το νέφος δεν έχει προχωρήσει στην πράξη

Ισως δε θυμάστε με πόσες τυμπανοκρουσίες ανακοινώθηκε πριν από δύο χρόνια ακριβώς (στις 5 του Ιούνη 1994) από τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη το περιβόητο πρόγραμμα "Αττική SOS". Ε, λοιπόν δεν είστε οι μόνοι. Γιατί το "ολοκληρωμένο αυτό σχέδιο δράσης με παρεμβάσεις, μέτρα και έργα" είναι πολύ πιθανόν να μην το θυμάται πια ούτε ο αρμόδιος υπουργός! Και το λέμε αυτό γιατί από τα μέτρα που περιείχε στις δεκάδες σελίδες του - ένα συνονθύλευμα μελετών και προτάσεων που είχαν εκφραστεί από πολλούς την τελευταία 20ετία για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης - ελάχιστα έχουν προχωρήσει στην πράξη.

Βέβαια, κανείς δεν πίστευε ότι ακόμη και με το φανταχτερό αυτό πακέτο θα μπορούσε να σωθεί η Αθήνα από το νέφος και να γίνει μια ανθρώπινη πόλη. Αλλά, όπως φαίνεται, ούτε καν αυτό δεν μπόρεσε να περπατήσει στην πράξη, αφού δεν είχε ιεράρχηση στόχων, δεν προέβλεπε χρονοδιάγραμμα και προπάντων φορέα υλοποίησης. Το μόνο τελικά που χρησίμευσε ήταν στο να το επικαλείται ο υπουργός κάθε φορά που υπήρχε ανάγκη και έπρεπε να κάνει κάποιον... απολογισμό του έργου του!

Τελευταία μάλιστα, το πακέτο αυτό δείχνουν να το αμφισβητούν ακόμη και οι ίδιοι οι συντάκτες του. Σχετικό δείγμα αποτελούν οι εισηγήσεις υπηρεσιακών παραγόντων του ΥΠΕΧΩΔΕ, που περιλαμβάνουν κυρίως ως μέτρο ένα νέο γύρο απόσυρσης ΙΧ αυτοκινήτων (δε φτάνει άραγε που απέτυχε παταγωδώς ο προηγούμενος), συντασσόμενοι πλήρως με το σχετικό αίτημα των εισαγωγέων αυτοκινήτων, που πιέζουν γι' αυτό προς όλες τις κατευθύνσεις για καθαρά κερδοσκοπικούς λόγους.

Εν υπνώσει..

Το περιβόητο λοιπόν πρόγραμμα "Αττική SOS" βρίσκεται εν υπνώσει. Θέλετε κάποια παραδείγματα; Ας ξεκινήσουμε:

  • Ούτε λίγο ούτε πολύ το "πακέτο" υποσχόταν ότι η Αθήνα θα αποκτήσει πολύ περισσότερο πράσινο. Δύο χρόνια όμως από τότε καμία από τις 7 Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου δεν έχει θεσμοθετηθεί. Κανένα επίσης από τα 6 Προεδρικά Διατάγματα για την προστασία των ορεινών όγκων (Αιγάλεω, Λαυρεωτικής, Πάρνηθας, Δυτικής Αττικής, Μαλακάσας - Βαρνάβα, Φασκομηλιάς) δεν έχει εκδοθεί, αν και όλα έπρεπε να έχουν τελειώσει μέχρι το τέλος του 1995 το αργότερο.
  • Το "πακέτο" υποσχόταν βέβαια μια σειρά από αναπλάσεις και ενοποιήσεις πρασίνου μέσα στο κέντρο της Αθήνας, με χαρακτηριστικές περιπτώσεις αυτές που ξεκινούν από το Λυκαβηττό και τα Κουντουριώτικα και εκτείνονται μέχρι το ΝΙΜΤΣ και το Αρεταίειο. Δύο χρόνια μετά, υπάρχουν μόνο οι μακέτες του Οργανισμού Αθήνας, που αυξάνουν το πράσινο της περιοχής κατά 40%, ενώ η μόνη ουσιαστική ενέργεια που έγινε ήταν η καταστροφή μέρους του Πάρκου Ελευθερίας για την κατασκευή του γκαράζ και των άλλων εγκαταστάσεων του Μεγάρου Μουσικής!..
  • Το "πακέτο" υποσχόταν έργα και παρεμβάσεις για την ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων. Δύο χρόνια μετά τίποτα δεν έχει ξεκινήσει - εκτός αν εννοούσαν την καταστροφή του Κεραμικού, που θέλει να διαλύσει, ή του ρωμαϊκού τείχους κάτω από τον Εθνικό Κήπο, που διέλυσε ήδη το μετρό!
  • Υποσχέθηκαν ότι θα ενισχύσουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και ότι θα δημιουργηθούν 9 νέοι λεωφορειόδρομοι. Μόνο ένας έγινε στη Λ. Κηφισίας, αλλά πλέον στους λεωφορειόδρομους επιτρέπεται ορισμένες ώρες η κυκλοφορία των ΙΧ και των ταξί... Υποσχέθηκαν επίσης ότι θα αντικατασταθούν 200 λεωφορεία το 1995 και άλλα 250 το 1996. Δύο χρόνια μετά, ακριβώς τα ίδια λένε.
  • Υποσχέθηκαν ότι θα προχωρήσουν στην κατασκευή του τραμ και του προαστιακού σιδηροδρόμου. Δύο χρόνια μετά, το θέμα... μελετάται ακόμη, λίγο πριν τεθεί, όπως φοβούνται πολλοί, για πάντα στο αρχείο.
  • Υποσχέθηκαν ανάπλαση του Ελαιώνα. Δύο χρόνια μετά βγήκε ένα Προεδρικό Διάταγμα που ελάχιστα διαφέρει από αυτό του Μάνου και εξανεμίζει κάθε ελπίδα γι' αυτόν τον τελευταίο εν δυνάμει πνεύμονα της πρωτεύουσας.
  • Υποσχέθηκαν ότι θα αναπλάσουν δεκάδες ανενεργά λατομεία της Αττικής. Δύο χρόνια μετά οι εργασίες μόνο σε δύο από αυτά έχουν ξεκινήσει.
  • Υποσχέθηκαν αναπλάσεις και καθορισμό χρήσεων γης των ακτών της Αττικής. Δύο χρόνια μετά τα μόνα σχέδια που έχουν δει το φως για το Φάληρο και τη Βουλιαγμένη είναι καταστροφικά. Στη δεύτερη περίπτωση, μάλιστα, προσδιορίζονται χρήσεις που έχουν κριθεί παλιότερα απαγορευμένες από το Συμβούλιο της Επικρατείας!
  • Υποσχέθηκαν ότι θα συγκροτηθούν 30 συνεργεία, που θα ελέγχουν στο δρόμο 100.000 αυτοκίνητα το χρόνο. Δύο χρόνια μετά το μέτρο ατόνησε, ενώ ο αριθμός των ελεγχόμενων αυτοκινήτων δεν ξεπερνά τις 9.000.
  • Υποσχέθηκαν ότι θα ελέγχονται 1.200 σταθερές πηγές ρύπανσης το χρόνο, από ειδικές ομάδες ελεγκτών, που θα επεμβαίνουν όλο το 24ωρο. Δύο χρόνια μετά, οι έλεγχοι δε γίνονται, ενώ αγνοείται η τύχη του σώματος ελεγκτών, όπως και των τετραψήφιων νούμερων τηλεφώνου (1734 και 1735), που θα δέχονταν τις καταγγελίες των πολιτών.
  • Υποσχέθηκαν ότι θα επιβληθούν πρόστιμα 10 εκατομμυρίων για βιομηχανίες που ρυπαίνουν. Δύο χρόνια μετά κανένα πρόστιμο δεν έχει εισπραχτεί.
  • Υποσχέθηκαν ότι θα δημοπρατηθούν 10 γκαράζ 6.200 θέσεων. Δυο χρόνια μετά, το μόνο που κατασκευάζεται είναι αυτό του ...Μεγάρου Μουσικής!
  • Υποσχέθηκαν ότι για την παρακολούθηση εφαρμογής των μέτρων θα δημιουργηθεί επιτελικό όργανο, με τη συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Δύο χρόνια μετά, το όργανο αυτό δε λειτουργεί.

Υποσχέθηκαν, βέβαια, και πλωτή συγκοινωνία στο Σαρωνικό. Δεν πειράζει όμως, αφού έγιναν όλα τα άλλα...

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Στο «εκτελεστικό απόσπασμα» οι βιοτεχνίες (2003-05-31 00:00:00.0)
Χρειάζεται ολοκληρωμένη ανάπλαση (2003-05-28 00:00:00.0)
Κατά φαντασίαν ανάπλαση... (2002-09-28 00:00:00.0)
«Σκαλοπάτι» ο δήμος (2001-07-18 00:00:00.0)
Μην είδατε το ..."πακέτο"; (1996-06-06 00:00:00.0)
Ασφυκτιά και "η νύμφη του Θερμαϊκού" (1995-03-24 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ